Feestelijke afsluiting Havo Bèta programma 2024Certificaatuitereiking en lezing stadsnatuur en biodiversiteit
Op 28 mei ontvangen de leerlingen hun certificaat en sluiten zij samen met hun docenten het Havo Bèta programma 2024 feestelijk af. We zijn te gast bij Hogeschool Leiden met een inspirerend afsluitend programma met thema stadsnatuur en biodiversiteit. Meer informatie over het programma voor deze middag volgt binnenkort.
Gedurende vier middagen krijgen Havo-4 leerlingen met een N-profiel de unieke kans om een kijkje te nemen bij verschillende opleidingen van gerenommeerde hbo-instellingen, waaronder Hogeschool Leiden en De Haagse Hogeschool. Zo’n 50 leerlingen zijn aan de slag gegaan met spronghoogtes meten en analyseren, rommel opruimen met een zelfgeprogrammeerde rommelrobot, pinguins selecteren aan de hand van Datascience en AI en aan de slag met biodiversiteit in stadsparken in het lab.
Aanmelden voor docenten kan via deze link.
Aanmelden voor leerlingen die het HavoBeta programma hebben gevolgd kan via deze link.
Datum: 28 mei 2024 – 16 uur – 18:00 uur
Locatie: Hogeschool leiden
Een periodiek systeem met atoom- en ionstralenHet artikel: Een periodiek systeem met atoom- en ionstralen. NVOX: Magazine voor het Onderwijs in Natuurwetenschappen, 45(3), 132-133. behandelt een Periodieksysteem met atoom-ion stralen gepubliceerd en de didactische voordelen daarvan.
Er is een digitale versie beschikbaar geschikt voor presentaties en om inlegvellen voor Binas te printen.
Klik hier om naar de downloadpagina van de digitale versie te gaan
Scheikunde – Delftse LeerlijnHet ontwerpen van de Delftse leerlijn is een samenwerkingsverband tussen de TU Delft en de VNCI (Vereniging voor de Nederlandse Chemische Industrie).
Uitgangspunten
Leerlingen zullen aan de hand van maatschappelijke-, chemische- en technologische vraagstukken concepten leren om een antwoord op deze vraagstukken te geven op grond van chemische argumenten. Er wordt ingestoken op nieuwe materialen, duurzaamheid, innovatieve technologie en de chemische industrie.
Didactiek
Er wordt veel aandacht besteed aan de volgende leeractiviteiten:
- Kennen: Leren gericht op onthouden
- Begrijpen: Leren gericht op met eigen woorden samenhang weergeven tussen de concepten
- Integreren: Leren gericht op inpassen van nieuw verworven kennis in bestaande kennis
- Creatief toepassen: Leren gericht op creatief en wendbaar gebruik
Hieronder staan de modules van de Delftse leerlijn die zijn opgepoetst door het Bètasteunpunt Zuid-Holland.
De modules zijn aangepast aan de zesde editie van Binas en aan de nieuwe eisen in de syllabus zoals naamgeving en definities van begrippen. Verder zijn sommige artikelen vernieuwd en zijn er paragrafen bijgekomen of verdwenen. De modules zijn niet in de lay-out van de oorspronkelijke Delftse leerlijn, maar zijn opgemaakt in een eenvoudiger lay-out en beschikbaar in MS Word.
De Delftse leerlijn dekt niet het hele vwo curriculum af. Daarom zijn er modules verzameld en/of ontwikkeld die de hiaten opvullen. Deze modules zijn (in aangepaste vorm) ook beschikbaar gemaakt via deze website. Hiermee is nog steeds niet het hele vwo scheikunde curriculum afgedekt. Op dit moment missen nog de Lewistheorie, analyse technieken en materiaalkunde.
De Delftse leerlijn wordt gebruikt op het Coornhert Gymnasium in Gouda en het Stanislascollege in Pijnacker. Van deze scholen zijn voorbeeld leerlijnen beschikbaar en van de laatste school ook een voorbeeld PTA waarin te zien is hoe de (school)examendomeinen worden afgedekt.
Via een e-mail naar het secretariaat van het Bètasteunpunt Zuid-Holland kunt u de uitwerkingen van de opgaven en de docenthandleidingen opvragen. De uitwerkingen van de opgaven passen bij de nieuwe versies van de module. Omdat de experimenten en de didactiek van de modules niet zijn veranderd, zijn de docenthandleidingen niet aangepast.
Mocht u onvolkomenheden tegenkomen of aanvullingen hebben dan horen wij het graag. Het plan is om bij kleine onvolkomenheden niet de modules zelf aan te passen, maar om een erratum op de website te plaatsen, zodat andere gebruikers het materiaal zelf kunnen aanpassen. Hetzelfde geldt voor eventuele aanvullingen.
Modules Delftse leerlijn na update
EcoReizen BZH juni 2020
Ecobrandstoffen BZH april 2017
Zelfherstellend beton BZH april 2021
Slimme polymeren BZH april 2017
Groene Chemie BZH juli 2018
Weet wat je eet! BZH jan 2017
Modules die hiaten opvullen
Water, verrasend gewoon! BZH jan 2018 (V4)
Zuur versus glazuur BZH nov 2017 (V4/V5)
Energie in mobiel BZH mei 2021 (V4/V5)
Lewis-vsepr-dipolen BZH mei 2023 (V5)
Reacties BZH april 2020(V6)
Moderne biotechnologie BZH dec 2020 (V6)
Voorbeeld leerlijn Stanislascollege Pijnacker
Bekijk hier een Voorbeeld-leerlijn
Burgerschapslessen – EngageSinds 2006 zijn Nederlandse scholen bij wet verplicht aandacht te besteden aan ‘actief burgerschap en sociale integratie’. Burgerschapsvorming moet jongeren de basiskennis, vaardigheden en houding bijbrengen die ze nodig hebben om nu en straks actief te kunnen meedoen in een pluriforme, democratische samenleving. Burgerschapsvorming is vastgelegd in de kerndoelen van de onderbouw en in de eindtermen voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Burgerschapsvorming is geen apart vak. Alle schoolvakken moeten hieraan een bijdrage leveren, dus ook de bètavakken.
Burgerschapslessen in de bètavakken zijn gericht op het verwerven van ‘wetenschappelijke geletterdheid’: het vermogen van mensen om kritisch om te gaan met omstreden wetenschappelijke kwesties wanneer deze nu of later in hun leven voorkomen. Denk hierbij aan het vormen van een onderbouwde mening over vraagstukken m.b.t. klimaat, gezondheid, technologische innovaties enzovoort, en het volgen van de maatschappelijke discussie hierover.
ENGAGE is een Europees project dat lessen heeft ontwikkeld over actuele kwesties in de maatschappij. Onderzoek heeft uitgewezen dat leerlingen gemotiveerd worden door deze lessen en diverse relevante vaardigheden ontwikkelen, zoals: omgaan met strijdige informatie, afwegen van waarschijnlijkheid en risico, perspectiefwisseling, (morele) argumentatie, dialoog en reflectie. De lessen zijn voorzien van een docentenhandleiding, een PPT presentatie en diverse leerling materialen, dus direct klaar voor gebruik in uw klas. Hieronder kunt u dit lesmateriaal vinden, en een korte samenvatting.
Eco-Phone
Uitroeiing ziektes
Proefdieren
Elektronische sigaretten
Fracking of niet?
Temperatuur stijging: Twee graden
Vitamine D tekort
Appliance science
Aanval van oude virussen
Cola verbannen
Verban de zonnebank
CarWars
Chocolade geld
Einde van dieselauto’s
Insecten eten
Eco-Phone
Hierbij gebruiken de leerlingen hun kennis over aardse hulpbronnen en passen zij wetenschappelijke vaardigheden toe voor het bedenken van een manier om telefoonfabrikanten over te halen om milieuvriendelijke telefoons te ontwikkelen.
Uitroeiing ziektes
Muggen kunnen ziektes als malaria, knokkelkoorts en het zikavirus overdragen van mens tot mens. Is het misschien een optie om alle muggen die ziektes meedragen uit te roeien?
Proefdieren
Leerlingen passen hun kennis toe over de invloed van astma op het gasuitwisselingssysteem en gebruiken dit om bewijs te onderzoeken en om te beslissen of dierproeven essentieel zijn voor de ontwikkeling van nieuwe astmamedicijnen.
Elektronische sigaretten
Leerlingen passen hun kennis van de deeltjestheorie toe om te beslissen of uitgeademde nicotine de niet-rokers in de buurt kan bereiken en leren de risico’s te beoordelen.
Fracking of niet?
In deze oefening beslissen leerlingen of ze het eens zijn met het verbod op fracken. Ze passen hierbij hun kennis van de eigenschappen van gesteente toe om te beslissen of de stoffen door het fracken in het water kunnen komen en leren ze hun meningen te rechtvaardigen.
Temperatuur stijging: Twee graden
In deze oefening passen leerlingen hun kennis van klimaatverandering toe in een nieuwe context.
Vitamine D tekort
In deze oefening beslissen de studenten of ze het dagelijks vitamine D-supplement nodig hebben, op basis van hun dieet en blootstelling aan zonlicht.
Appliance science
In deze oefening zullen de leerlingen een toekomstige (fictieve) beperking op hun elektriciteitsgebruik in huis overwegen.
Aanval van oude virussen
Zou een oud virus het menselijk ras kunnen vernietigen? In deze oefening leren studenten hoe ze bronnen kunnen onderzoeken om feiten uit de wetenschap te onderscheiden van fictie.
Cola verbannen
In deze oefening zullen leerlingen het bewijs voor de oorzakelijke verbanden tussen suikerconsumptie, obesitas en ziekte gebruiken om de voor- en tegenargumenten af te wegen betreffende het verbod op de verkoop van suikerhoudende dranken aan kinderen onder de 18 jaar.
Verban de zonnebank
In deze oefening gaan leerlingen aan de slag als onderzoekers voor een tv-programma en bereiden ze een rapportage voor over de bewering dat zonnebanken huidkanker veroorzaken.
CarWars
De leerlingen hebben een keuze: een elektrische auto kopen, een waterstofauto kopen, of een auto die rijdt op biodiesel. Wat is het beste? Leerlingen overwegen de opties en kiezen een winnaar.
Chocolade geld
In deze oefening passen leerlingen hun kennis van bestuiving toe om te bespreken waarom de opbrengsten van cacao afnemen.
Einde van dieselauto’s
Leerlingen gebruiken hun kennis van chemische reacties om de verbrandingsproducten van een dieselmotor te voorspellen. Vervolgens ontwikkelen ze hun communicatievaardigheden, door middel van een korte video waarmee zij autokopers overtuigen geen dieselauto’s te kopen.
Insecten eten
In deze oefening zullen leerlingen een menukaart voor de schoolkantine maken, die naast gebruikelijke gerechten ook smakelijke opties met insecten bevat. Kunnen ze overtuigende communicatie en hun kennis van natuurlijke bronnen gebruiken om leerlingen te laten kiezen voor insect alternatieven?
Lesmateriaal EnergieheldenDe Provincie Zuid-Holland en EIC Mainport hebben met deze onderwijscyclus voor ogen om de energietransitie zichtbaar te maken. Dit speelt een grote rol bij het teweegbrengen van een positieve verandering in het gedrag en de houding van leerlingen ten aanzien van duurzame energie en hun energieverbruik. Daarbij worden de leerlingen uitgedaagd om hun eigen energietransitie onder handen te nemen.De doelgroepen waar De Energiehelden Onderwijscyclus zich op richt:
Leerlingen van de het Voortgezet Onderwijs.
Primaire focus is op: HAVO 1,2,3
Secundaire focus is op: VMBO 1,2 en VWO 1,2,3Er wordt rekening gehouden met de differentiatie van de niveaus door verschillen te maken in de moeilijkheidsgraad van de vraagstellingen in de activiteiten.Leerlingen doorlopen een onderwijscyclus, die bestaat uit een introductieles op school (Les 1), gevolgd door een excursie naar het EIC Mainport Rotterdam, of een energieheld bij u in de buurt of het spelen van het spel op school (Les 2) en een vervolgopdracht over de aanpak van hun eigen energietransitie (Les 3).Het programma is ook toegankelijk voor scholen die niet in de omgeving van het EIC gevestigd zijn. Daarom is de onderwijscyclus voor die betreffende scholen zodanig ingericht dat een bezoek aan het EIC wel gestimuleerd wordt, maar geen verplichting is.
Het volledige lespakket bestaat uit de volgende onderdelen
● Docentenhandleiding
● Verantwoording bij het lesmateriaal
● Lesopbouw per onderdeel
● Slide deck
● Werkopdrachten
● Impactmeting vragenlijst
● Ouderbrief
De docentenhandleiding kunt u hier downloaden –Middelbare school – Docentenhandleiding
Via een e-mail naar het Bètasteunpunt Zuid-Holland kunt u het u een link ontvangen naar het gehele lespakket.
Mocht u onvolkomenheden tegenkomen of aanvullingen hebben dan horen wij het graag, dan zullen wij dit aanpassen in de bestanden.
Kick off havo bèta programma en bezoek HBO Mens & TechniekOp 30 januari zijn leerlingen en docenten van harte welkom voor de Kick-off van het Havo bèta programma op de Haagse Hogeschool bij de opleiding Mens en Techniek | Bewegingstechnologie. Op het programma staat een rondleiding langs het bewegingslab, anatomielokaal en 3D-lab. Daarnaast geeft Michiel van Breugel een update over de vernieuwde NLT-module ‘Sportprestarties’ en mogen jullie ook zelf even aan de slag met een korte BT-opdracht.
Na het diner staan er voor docenten twee interessante verdiepingsworkshops op het programma;
- workshop belang van taal bij bètavakken
- workshop bewegingstechnologie; gebruik van sensoren en aan de slag met het ‘sprong experiment’ waar je de kracht kunt uitlezen van je sprong (onder voorbehoud van voldoende aanmeldingen)
Programma
Inloop van 15:45 – 16: 00 uur (Open Ruimte faculteit Mens & Techniek)
16:00 – 16.15 – gezamenlijk welkom/opening Kick off havo bèta programma
- 16:00 – 17.00 – Voor docenten en leerlingen: Breng een bezoek aan de opleiding Bewegingstechnologie, kennismaken met mogelijkheden van NLT module sportprestaties.
- 17:00 – 17.30 – leerlingen ontmoeten hun docenten van het HavoBetaprogramma en horen meer over hun programma. Parallel programma voor docenten in lokaal RZ0.07
- 17:45 einde leerlingenprogramma
17.45 – 18.30 uur – Netwerkdiner docenten (Open Ruimte faculteit Mens & Techniek)
18.30 – 20.00 uur – workshops
- Workshop: het correct beantwoorden van ‘Leg uit’ vragen bij de bètavakken. Workshop door Marianne de Rijke en Remco Schoot Uiterkamp van Christelijk Lyceum Delft n.a.v. onderzoek naar het belang van taal bij de bètavakken. Vragen die op deze wijze beginnen, worden door leerlingen vaak moeilijk gevonden. Als docenten zien we vaak onvolledige antwoorden. Talitha Visser (vakdidaktiek Universiteit Twente) en Leontine de Graaf deden onderzoek naar het belang van taal bij de bètavakken. Zij ontwikkelden vervolgens een methode waarbij leerlingen wordt geleerd hoe je een vraag goed analyseert en vervolgens een correct antwoord formuleert. Geweldige bijvangst is dat je als docent ook kritischer gaat kijken naar de formulering van een (zelfgemaakte) vraag. Wij zijn de slag gegaan met de methode van Talitha en Leontine en hebben de resultaten van onze leerlingen zien verbeteren.
In deze workshop:
– Gaan we kort in op de aanloop naar het ontwikkelen van deze methode.
– Leggen we de methode uit voor het analyseren van de vragen en goed formuleren van antwoorden uit.
– Gaan we kritisch kijken naar onze eigen toetsen.
Neem dus een toets met correctiemode mee! - (onder voorbehoud van voldoende aanmeldingen) Workshop door Ludovic Wallaart, Texas Instruments: toepassingen bewegingssensoren: Meet op eenvoudige wijze zaken als sprongkracht, snelheid of hartslag en zie wat je daaruit kan leren. De sensoren worden aangesloten op de grafische rekenmachine die de leerlingen in havo en vwo bovenbouw al in hun tas hebben en die voor andere klassen te leen is. Op deze manier kunnen de gegevens in een vakoverstijgend programma ook bij biologie, wiskunde en natuurkunde worden geanalyseerd. Een groot deel van de workshop zal bestaan uit het spelend verkennen van de materialen.
Doel & resultaat
Doel docenten: Rondleiding Haagse Hogeschool Den Haag. Kijkje in de keuken bij Bewegingstechnologie en hoor meer over de lesmodule NLT sportprestaties.
Doel leerlingen: Kick off havo bèta programma; deelnemende leerlingen Havo bèta programma maken kennis met de begeleiders en de programma’s.
Datum, tijd en locatie
Dinsdag 30 januari 16:00 – 20:00 uur
Inloop vanaf 15:45 uur Open Ruimte faculteit Mens & Techniek
Haagse Hogeschool Den Haag
Johanna Westerdijkplein 75
2521EN Den Haag
Website: https://www.dehaagsehogeschool.nl/over-de-haagse/contact-bereikbaarheid/vestigingen
Biobeton rocksDe TU Delft heeft enkele lessen ontwikkeld voor middelbare scholen ter ondersteuning van docenten natuurkunde, wiskunde, scheikunde, en informatica die zoeken naar een invulling van de nieuwe examenprogramma’s. De lessen springen in op actuele onderwerpen en kennen een rijke context. Leerlingen gaan veelal zelf met de leerstof aan de slag. Het gaat om lesbrieven voor 1 of 2 lessen. De lessen zijn geschikt voor met name de bovenbouw vwo (met name 4 en 5 vwo).
- Vak: scheikunde
- Onderdeel: Nieuwe materialen
- Omvang: 70 minuten
BIO-Beton is een nieuw soort beton met bacteriën die de scheuren die door druk en corrosie in het beton ontstaan, kunnen repareren. Aan de hand van een verhaal en puzzel zien leerlingen wat de problemen zijn met normaal beton, hoe BIO-Beton deze problemen kan oplossen en hoe BIO-Beton werkt. De geplande les(sen) zijn opgebouwd in verhaal vorm, waarbij de docent Burgemeester is van een fictieve stad. De leerlingen beantwoorden vragen, afwisselend in groepjes van circa 4 leerlingen. Discussies worden ook in groepsverband gehouden. Bij een aantal vragen moet één letter van het antwoord in een puzzel worden ingevuld. Om te voorkomen dat er verschillende antwoorden worden ingevuld, zijn het aantal karakters van het antwoord, op het antwoordenformulier gegeven.
Alle lessen zijn voorzien van leerlingmateriaal en een volledige docentenhandleiding. Wilt u de lessen ontvangen? Laat het ons weten en neem contact met ons op via onz@tudelft.nl.
Labtour leerwerkplaatsen TU Delftmet aansluitend het betacoördinatorenoverleg
Hoe benut je effectief laboratoria in de onderwijspraktijk. We starten met een rondleiding bij een van de verborgen pareltjes van de TU Delft, de dienst Elektronische en Mechanische Ontwikkelingen (DEMO). DEMO bevordert experimenteel technisch-wetenschappelijk onderwijs en onderzoek door het snel ontwikkelen en vervaardigen van unieke experimentele opstellingen en prototypen. Na deze rondleiding brengen we nog een bezoek aan een van de andere werkplaatsen op de campus van de TU Delft.
Programma:
16.00 – 17.30 uur: Labtour – leerwerkplaatsen in Delft (15:45 – 16 uur verzamelen voor entree EWI gebouw)
Labtour langs o.a. DEMO (Dienst Elektronische en Mechanische Ontwikkeling) waar voor de TU Delft alle unieke onderdelen voor experimentele opstellingen en prototypen worden gemaakt en het QUTechLab (fijnmechanica).
17.45 – 18.30 uur: Netwerkdiner (locatie gebouw ECHO Hall B1)
18.30 – 20.00 uur Bètacoordinatoren overleg met als thema: Een PTA. Wat moet, wat kan en hoe doen anderen het? (locatie gebouw Echo Hall B1)
De bijeenkomst zal uit twee delen bestaan. In het eerste plenaire deel zullen we, aan de hand van de Website van de SLO en documenten van de VO-raad de eisen aan een PTA kort opfrissen. Daarnaast bespreken de rol van de examencommissie bij het opstellen of veranderen van een PTA.
In het tweede deel gaan de deelnemers in sessies per vak uiteen om onder leiding van de vakdidactici van SEC te bespreken hoe om te gaan met vakspecifieke SE-eindtermen, good practices uit te wisselen en de situaties op scholen te vergelijken . De opbrengst van deze bijeenkomst zal een blik naar buiten zijn. Hoe is het op andere scholen in de regio georganiseerd en wat kunnen we daar zelf van leren.
Doel & resultaat:
Het doel van deze tour is een kijkje in de keuken nemen bij labs en leerwerkplaatsen om zo inzicht te krijgen in leerwerkbedrijven, stagekansen voor mbo’ers en maakplaatsen voor leerlingen en docenten.
Datum, Tijd & Locatie:
Donderdag 15 februari 16:00 – 20:00 uur
DEMOlab TU Delft en kwantum lab QuTech
15:45 – 16 uur verzamelen labtour bij gebouw EWI entree (1 groep gaat mee naar Quantumlab, 1 groep naar DEMO daarna wissel).
17.45 – 18.30 uur: Netwerkdiner Hall B1 gebouw Echo
18.30 – 20.00 uur: Bètacoordinatoren overleg Hall B1 gebouw Echo
Masterclass gebouwde omgeving en duurzaamheidOntwikkelingen in Nederland waterland, hoe vertaal je dat naar je les?
In deze masterclass lichten Eelco Verschelling, docent built & Environment aan De Haagse Hogeschool en Rolf Hut, geofysisch onderzoeker en natuurkunde- en civiele techniekdocent aan de TU Delft een aantal nieuwe water-gerelateerde ontwikkelingen toe in relatie tot de bèta schoolvakken. In het tweede deel is het tijd voor een vertaling naar het onderwijs. Hoe zou je de zoet-zout gradiënt van een vismigratierivier kunnen inbedden in een les? Of de stijgende zeespiegel? Grote veranderingen in het rivierenlandschap?
Ellen Willemse van Stichting Hoger Onderwijs bouw & ruimte licht het nieuwe lesmateriaal toe van het programma Civiele Helden en je kunt aan de slag met bestaand lesmateriaal (let op: natte voeten zijn zeker niet uitgesloten!). Ook is er ruimte om met elkaar ervaringen uit te wisselen en nieuwe ideeën bespreken.
De masterclass is interessant voor alle docenten die gewoon meer willen weten over ontwikkelingen in Nederland waterland, en in het bijzonder voor docenten natuurkunde, scheikunde, aardrijkskunde en biologie.
Water heeft in Nederland al voor veel technische hoogstandjes gezorgd. Van ’s werelds grootste kunstmatige eiland, de Flevopolder, tot de Deltawerken en de Zandmotor. Nederland staat internationaal bekend om haar watermanagement. Door klimaatverandering, toenemende aandacht voor biodiversiteit en steeds verdergaande verstedelijking verandert de manier waarop we omgaan met water wel. Want probeerden we tot voor kort nog al het overtollige rivierwater zo snel mogelijk af te voeren, inmiddels worden maatregelen genomen om rivierwater zo lang mogelijk vast te houden. En was het dichten van het laatste gat in de afsluitdijk in 1932 een feestelijke gebeurtenis, anno 2023 wordt hard gewerkt aan een structurele opening, zodat vissen weer terug kunnen naar hun oorspronkelijk paaigronden. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
Voor havo/vwo docenten en HBO docenten, met focus op Civiele Techniek.
Doel & resultaat:
- aanreiken van voorbeelden uit de (bedrijfs)praktijk met aandacht voor de HBO-opleidingen Civiele Techniek
- vanuit de HBO-opleidingen context aan te leveren voor havo/vwo voor hun beta/techniek vak.
- regionale verbindingen leggen tussen de vo-docenten en de HBO-opleidingen/docenten
DATUM, TIJD & LOCATIE
Datum: 28 maart 2024
Tijd: 16.00 en 20.00 uur (inclusief maaltijd)
Locatie:
Driestar Wartburg Gouda
Ronsseplein 1
2803 ZV Gouda
Deze locatie is goed te bereiken met de fiets, de auto en het openbaar vervoer. Parkeren voor bezoekers kan op de parkeerplaats van Driestar Educatief. Op ongeveer 5 minuten loopafstand bevinden zich bushaltes en station Gouda.
Robotica in de klasMET AANSLUITEND HET BETACOÖRDINATORENOVERLEG
Het leren van robotica gaat verder dan alleen technische vaardigheden. Het stimuleert teamwork, kritisch denken en innovatie, essentiële vaardigheden voor de 21e eeuw. Bovendien biedt het een kans om belangrijke onderwerpen zoals ethiek, privacy en de impact van technologie op de samenleving te verkennen. Ben je op zoek naar een manier om je leerlingen te inspireren en voor te bereiden op het gebied van robotica, programmeren en digitale technologie? Op 11 april krijg je de kans om aan de slag te gaan met modules of leerlijnen die ontwikkeld zijn of nog in ontwikkeling zijn vanuit TU Delft en partners van Sterk Techniek Onderwijs Haaglanden.
Workshops
Leerlijn robotica en het RoboCupteam
Maak kennis met RoboCup Junior. Dit is de robotica- en programmeerwedstrijd van Nederland, gericht op het stimuleren en ontwikkelen van PO en VO leerlingen. Leerlingen worden hierin uitgedaagd om hun eigen robot te ontwerpen, bouwen en te programmeren. Jaarlijks wordt het Nederlands Kampioenschap georganiseerd op het terrein van de TU Delft. Het volgende NK staat gepland op 20 april 2024.
Is Virtual Reality in de klas iets voor jou?
Virtual Reality (VR) is niet langer een fantasie uit sciencefictionfilms, maar een beschikbaar instrument dat de grenzen van het traditionele onderwijs kan verleggen. Tijdens deze workshop nemen Sinan Al-Attar en Michel Buchner je mee op een reis door de wereld van VR en laten je kennismaken met de mogelijkheden die het biedt voor jouw onderwijs. Je zult zien hoe deze immersieve technologie jouw lessen kan verrijken en je helpen je leerlingen te inspireren. Zie je voordelen in het gebruik van VR in de klas of juist nadelen? Is VR helemaal nieuw voor je of heb je hier al ervaring mee? We nodigen je graag uit om deel te nemen aan deze workshop en VR zelf te ervaren, je ervaringen met de anderen te delen, en van de ervaringen van anderen te leren.
Programmeren van een robotautootje
Programmeren wordt voor veel leerlingen pas echt leuk zodra er iets gebeurt: bewegingen op het scherm, maar liever nog iets in de ‘echte wereld’. In deze workshop zullen we zelf ervaring opdoen met enkele uitdagende opdrachten met een robotautootje, de rover. Na een eenvoudige introductie programmeren we de rover zo dat deze op de grond een huisje met een kruis er in tekent. De vervolgopdracht is om hem, zoals een grasmaaier of stofzuiger, een willekeurige route te laten rijden zonder te botsen. Python, de gebruikte programmeertaal, is krachtig en eenvoudig tegelijk. De kern van deze opdrachten is de structuur, het denkproces, computationeel denken. De opdrachten zijn daarmee eenvoudig aan te passen aan de ervaring van zowel de docent als van de leerlingen.
Informatica – eerste netwerkbijeenkomst
Sinds 2020 is Rachel Baan betrokken bij het project Co-Teach informatica waarbij scholen die zonder informatica docent komen te zitten toch het vak aan hun leerlingen kunnen aanbieden via een online leerlijn voor de kerndomeinen en gastdocenten voor de keuze domeinen, waarbij zij eindverantwoordelijke is voor de online leerlijn. Sinds januari 2024 is zij universitair docent vakdidactiek Informatica bij de TU Delft, waarbij zij met haar gebruikelijke enthousiasme en drive tot vernieuwen werkt aan het vormen van enthousiaste en vernieuwde informatica docenten, want die hebben we heel hard nodig! Na een korte periode als ZZP-er gewerkt te hebben, rolde zij in het vak informatica en haalde haar 1ste graads bevoegdheid voor het vak. Door haar grote ervaring in het maken van curriculum en lesmateriaal, heeft zij op verschillende scholen het vernieuwde programma van informatica vorm gegeven. Deze sessie is een eerste kennismaking en een inkijkje in het lesmateriaal.
Programma en tijden:
15:45 – 16:00 uur inloop koffie/thee Berlage Bar- Science Centre (26A)
16.00 – welkom en introductie op het programma in de hal bij de Berlage Bar
Sessies: 16:15 – 17:30 uur (2 rondes in de workshopruimtes Science Centre)
Indeling van de workshops doen we ter plaatse
Ronde 1)
16:15 – 17:00 programmeren van robotautootjes door Ludovic Wallaart Texas Instruments
16:15 – 17:00 De Mirte robot en RoboCup door Martin Klomp TU Delft
Ronde 2)
17:00 – 17:45 programmeren van robotautootjes door Ludovic Wallaart Texas Instruments
17:00 – 17:45 co-creatie sessie Robotica leerlijn door Eveline Holla en Leonie Sonneveld TU Delft
17:45 – 18:45 uur netwerkdiner Berlage Bar (in de hal ook demo RoboCup Team)
Avondprogramma (in workshopruimtes Science Centre)
18:45 – 20:00 uur Virtual Reality project in de klas met VR brillen door Sinan Al-Attar en Michel Buchner
18:45 – 20:00 uur Netwerksessie met informaticadocenten/studenten door Rachel Baan
18:45 – 20:00 uur Bètacoördinatorenoverleg door Renée Prins
Doel & resultaat:
Kennis maken met en verdiepen in de toepassingen van Robotica in het onderwijs.
Datum, tijd & locatie:
Datum: 11 april 2024
Tijd: 16:00 – 20:00 uur
Locatie: TU Delft Science Centre (gebouw 26A)
Van der Burghweg 1
2628 CS Delft