Vakdidactiekcafé mvt

Het ICLON en ONZ organiseren een vakdidactiekcafé voor moderne vreemde talen. Dit online café is gericht op startende docenten Engels, Frans, Duits of Spaans. Doel van de bijeenkomsten is om ervaringen, zorgen of tips uit te wisselen. Er is geen vast programma en je zorgt voor je eigen drankje achter je laptop. Na een korte inventarisatie van wensen bestaat eventueel de mogelijkheid om in break-out rooms aan te schuiven aan een tafeltje naar keuze. Je komt en je gaat naar eigen behoefte.

 

Doel & resultaat

Startende leraren ontmoeten ‘lotgenoten’ en er is ruimte voor intervisie. Waar gewenst en mogelijk kan de vakdidacticus zorgen voor aanvullende informatie of activiteiten. Mogelijk leidt het tot professionele netwerken van docenten.

 

Datum & tijd

Op 9 december, 13 januari, 10 februari, 10 maart, 14 april, 12 mei en 9 juni is de online nascholing. Het start om 16:00 uur en eindigt om 17:30 uur.
Het café sluit om 16:15 uur als er niemand is.

Lesung von Maxim Leo: Wo wir zu Hause sind

Maxim Leo (1970) ist Schriftsteller und Journalist. In der Lesung spricht er über seinen 2019 erschienenen Roman Wo wir zu Hause sind – Die Geschichte meiner verschwundenen Familie.

 

Wo wir zu Hause sind – Die Geschichte meiner verschwundenen Familie

„Wenn vier Menschen um einen Tisch sitzen, dann ist Maxim Leos Berliner Familie schon fast vollzählig versammelt. Die vielen anderen Leos, die in den 1930er-Jahren vor den Nazis flohen, waren immer fern, über den ganzen Erdball verstreut. Zu ihnen macht er sich auf, nach England, Israel und Frankreich, und erzählt die unglaublichen Geschichten seiner drei Großtanten. Die von Hilde, der Schauspielerin, die in London zur Millionärin wurde. Die von Irmgard, der Jura-Studentin, die einen Kibbuz auf den Golanhöhen gründete. Die von Ilse, der Gymnasiastin, die im französischen Untergrund überlebte. Und die ihrer Kinder und Enkelkinder, die jetzt nach Berlin zurückkehren, in die verlorene Heimat ihrer Vorfahren. Auf der Suche nach der Vergangenheit seiner Familie findet Maxim Leo eine Zusammengehörigkeit, die keine Grenzen kennt. Eine wahre, mitreißende Familiengeschichte, spannend, lebendig und herzergreifend.“ Leseprobe

 

 

Die Lesung wird im Lipsius-Gebouw (Cleveringaplaats 1, 2311 BD Leiden), Raum 147 stattfinden. Die Teilnahme ist für Studierende des Studiengangs Duitse Taal en Cultuur verpflichtend. Externe Gäste können die Veranstaltung auch digital besuchen.

 

 Donnerstag, 18. November 2021 von 09.15–11 Uhr:

https://smart.newrow.com/#/room/pzs-491
(Zugang über Google Chrome oder Firefox)

 

Kontakt: d.e.a.schellens@hum.leidenuniv.nl

Homepage: https://lesereise.eu/uber-ck/

 

CE-café voor geschiedenisdocenten: nieuwe examenonderwerpen bespreken

Een online ontmoetingsplek voor docenten geschiedenis met examenklassen om ervaringen, zorgen en tips uit te wisselen, bijvoorbeeld over de nieuwe onderwerpen. Er is geen vast programma en je zorgt voor je eigen drankje. Na een korte inventarisatie van wensen bestaat eventueel de mogelijkheid om in breakout rooms aan te schuiven aan een tafeltje naar keuze. Je komt en je gaat naar eigen behoefte.

 

Doel & resultaat

Voor de docenten: uitwisselen van ervaringen, knelpunten en tips. Waar gewenst en mogelijk kan de vakdidacticus zorgen voor aanvullende informatie of aanvullende activiteiten of acties (gastsprekers?).
Voor de vakdidacticus: zicht krijgen op de uitwerking van de CE-syllabus in de praktijk.

 

Datum & tijd

Deze bijeenkomst vindt plaats op 13 januari 2022 en start om 16:00 in de Kaltura Liveroom. Na de aanmelding ontvang je een link naar de bijeenkomst. In samenspraak is het mogelijk na 13 januari nog vervolgsdata af te spreken.

Werken met vakdidactische kijkwijzers geschiedenis

De Quick Scan, de Trechter, het Dartboard, het Spinneweb, het PDI en het Observatie-instrument Historish Denken en Redeneren kunnen elk helpen bij het ontwerpen van (geschiedenis)lessen, observeren en terugkijken of nabespreken. Inmiddels zijn er goede ervaringen bij de begeleiding van stagiaires, maar ook ervaren docenten en leerlingen hebben positieve ervaringen, bijvoorbeeld bij het werken aan een praktische opdracht of profielwerkstuk. Ze kunnen los van elkaar worden gebruikt.

Doel & resultaat

In deze bijeenkomst verkennen we de mogelijkheden voor praktisch gebruik bij terugkerende uitdagingen bij het ontwerpen van geschiedenislessen: haalbare en interessante lessen voor leerlingen, eenheid tussen doelen en werkvormen, contextualiseren, balans tussen concreet en abstract, heldere focus op een aspect van historisch denken en redeneren, aandacht voor formatie handelen.

 

Datum & tijd

Op dinsdag 30 november om 16:00 uur start de online nascholing.

Het vakdidactiek-café voor nieuwe docenten geschiedenis

Een online ontmoetingsplek voor docenten geschiedenis die in 2019, 2020 of 2021 zijn gestart om ervaringen, zorgen en tips uit te wisselen. Er is geen vast programma en je zorgt voor je eigen drankje.
Na een korte inventarisatie van wensen bestaat eventueel de mogelijkheid om in breakout rooms aan te schuiven aan een tafeltje naar keuze. Je komt en je gaat naar eigen behoefte.

 

Doel & resultaat

Ontmoeten van ‘lotgenoten’ als aanvulling op de begeleiding van startende leraren op school, die vaak weinig vakdidactisch is. Waar gewenst en mogelijk kan de vakdidacticus zorgen voor aanvullende informatie of aanvullende activiteiten of acties. Mogelijk leidt het tot professionele netwerken van docenten. Voor de vakdidacticus: zicht krijgen op behoeften van startende docenten.

 

Datum & tijd

Woensdagen op 3 november, 8 december, 12 januari, 16 maart, 20 april, 18 mei en 22 juni is er een online nascholing op Kaltura om 16:00 uur tot er geen gasten meer zijn.
Er is een eenmalige aanmelding nodig en daarna ontvang je een link die je ook voor de andere online nascholingen kan gebruiken.

Burgerschapseducatie op jouw school, een verhaal apart?

Onderwijsnetwerk Zuid-Holland organiseert een reeks van drie bijeenkomsten rondom het thema burgerschap. Initiatiefnemers Arthur Pormes (ICLON, Universiteit Leiden) en Jiwan Does (Edith Stein College) hebben een programma opgesteld interessant voor docenten, docentopleiders en schoolleiders. De bijeenkomsten zijn opeenvolgend maar het is ook mogelijk losse bijeenkomsten bij te wonen. De bijeenkomsten vinden plaats op donderdagmiddagen van 14:00 tot 17:00 uur in Leiden en Den Haag (verschillende per bijeenkomst). Let op: In verband met de oplopende coronabesmettingen vindt deze eerste bijeenkomst op 16 december online plaats van 14:00 tot 16:00 uur.

 

Bijeenkomst 1 is erop gericht om deelnemers te inspireren tot het formuleren van een schoolspecifieke visie op burgerschapseducatie. Hoe verhouden individuele leerlingen, ouders en personeelsleden zich tot de school als gemeenschap en tot de school als onderdeel van de samenleving? Hoe ver reikt de ambitie op jouw school om samen te willen bijdragen aan een groter geheel?

 

Welke (invulling van) waarden wil je als schoolgemeenschap centraal stellen, hoe wordt dat bepaald en hoe krijgt dat in jouw school als mini-community vorm? Hoe wordt, eenmaal totstandgekomen, de visie op burgerschapseducatie doorvertaald in de lespraktijk en alledaagse contacten binnen jouw school: tussen leerlingen onderling, in het contact met en tussen docenten en niet-lesgevend personeel, en binnen formele gremia als de schoolleiding, de MR, leerling- en ouderraad? Hoe ga je hierbij om met verschillen in pedagogische, ideologische, en onderwijssociologische opvattingen in je docentenkorps, de schoolleiding, bij niet-lesgevende medewerkers en een (eventuele) bestuurlijke context? U kunt zich aanmelden voor deze bijeenkomst door op de onderstaande aanmeldlink te klikken.

 

Voor bijeenkomsten 2 en 3 kunt u zich inschrijven door naar onderstaande pagina’s te gaan:

 

Bijeenkomst 2: Wereldburgerschap, de poort naar inclusief onderwijs? (17 februari)

Bijeenkomst 3:  Burgerschapseducatie in een wantrouwende wereld (7 april)

Lezing Bettina Wilpert

In deze lezing gaat Bettina Wilpert in op haar debuutroman Nichts, was uns passiert (2018).

 

„Anna sagt, sie wurde vergewaltigt. Jonas sagt, es war einvernehmlicher Geschlechtsverkehr. Aussage steht gegen Aussage. Nach zwei Monaten nah an der Verzweiflung zeigt Anna Jonas schließlich an, doch im Freundeskreis hängt bald das Wort „Falschbeschuldigung“ in der Luft. Jonas’ und Annas Glaubwürdigkeit und ihre Freundschaften werden aufs Spiel gesetzt.“

 

Een fragment van dit boek is hier te vinden: https://www.goethe.de/resources/files/pdf184/bettina-wilpert—nichts-was-uns-passiert_de1.pdf

 

Bettina Wilpert (1989) studeerde Cultuurwetenschap, Engels en Literair Schrijven in Potsdam, Berlijn en Leipzig.

 

 

Doel & resultaat

Docenten Duits kunnen met hun leerlingen deelnemen aan dit digitale evenement. De leerlingen kunnen van tevoren het fragment lezen en hierover vragen voorbereiden. Zowel docenten als leerlingen worden van harte uitgenodigd om tijdens de bijeenkomst vragen te stellen aan de auteur.

 

 

Datum & tijd

Deze bijeenkomst vindt plaats op donderdag 30 september 2021 van 11.15 tot 13.00 uur.

De stad van de toekomst #1: Nutriënten en stadslandbouw

Hoe ziet de stad van de toekomst eruit? In deze online collegereeks van 4 colleges krijg je antwoord op die vraag. Deze nascholingenreeks geeft je verdiepende achtergrondkennis bij het nieuwe lesmateriaal dat ontwikkeld is: De stad van de toekomst. De eerste nascholing in de reeks gaat over nutriënten en stadslandbouw. In de andere nascholingen komt onder andere de ontwikkelingen die spelen bij het verduurzamen en klimaatbestendig maken van de stedelijke omgeving aan bod.

 

Het voorlopige programma:

 

4 november 2021: Nutriënten en stadslandbouw (via de knop aanmelden meld je je aan voor deze eerste bijeenkomst)

10 maart 2022: Waterbeheer

Stedelijke inrichting en duurzaamheid (datum volgt)

Stadsecologie (datum volgt)

 

 

De bijeenkomst op 4 november vindt online plaats van 15:30 tot 18:00 uur. Deze reeks wordt samen met de Universiteit van Wageningen (WUR) georganiseerd. Het is mogelijk om de hele reeks of losse bijeenkomsten te volgen.

Aan de slag met Medische beeldvorming – een aanvulling op de NLT module

Om leerlingen te helpen meer gevoel te ontwikkelen bij het onderwerp radioactiviteit, heeft de Junior Academy van NRG lesmateriaal ontwikkeld dat ondersteuning biedt aan het curriculum voor ‘Medische Beeldvorming’. Wat leuk is aan dit lesmateriaal, is dat leerlingen vanuit een realistische case in het ziekenhuis patiënten onderzoeken met behulp van medische beeldvorming technieken. Op deze manier krijgen de leerlingen vanuit praktijkervaring beroepsperspectieven mee.  Elke leerling werkt vanuit één expertise (scheikunde, natuurkunde, arts of logistiek) samen met de andere disciplines in de molybdeenketen om zo veel mogelijk patiënten te helpen in de uiteindelijke ‘Challenge’.

De ontwikkeling van het lesmateriaal gebeurt in samenwerking met de vereniging NLT.

 

Doel & resultaat

Het doel is informeren en inspireren, zodat docenten inzicht hebben in het onderwerp radioactiviteit en de ontwikkelingen van het lesmateriaal. Docenten kunnen feedback geven hoe zij het binnen hun vak willen vormgeven.

 

Datum & tijd

De bijeenkomst is via TEAMS op donderdag 14 oktober 2021 van 15.30 tot 16.30 uur.

Online sessie ontwerponderwijs: Pitchen zonder PowerPoint

Ontwerpen kent een eigen taal en gaat over iets dat nog niet bestaat. Het helder presenteren van een ontwerpidee is niet gemakkelijk. Door een vaste verhaalstructuur toe te passen kunnen leerlingen zelfstandig aan een presentatie van hun ontwerpidee werken. De presentaties zelf zijn goed te volgen en compleet. En dat zonder PowerPoint te gebruiken. Hoe leer je dit aan je leerlingen? Maak kennis met handige tools en tricks in deze online masterclass.

 

 

Doel & Resultaat

Vanuit het Wetenschapsknooppunt is afgelopen jaren door ontwerpers en onderzoekers van de TU Delft samen met docenten, een grote kennisbasis opgebouwd rondom creatief ontwerpen. We doen praktijkgericht onderzoek naar ontwerponderwijs in de klas en passen de opbrengsten direct toe in ons aanbod. Deze masterclass gaat specifiek over ‘presenteren kun je leren’: effectieve communicatie over ontwerpoplossingen. We willen op deze manier onze opgedane kennis en praktische werkvormen beschikbaar maken voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs. De bijeenkomst is zeer geschikt voor docenten die ontwerpgerichte vakken geven, maar ook docenten van vakken als Ondernemen, Beeldend en Nederlands zijn van harte welkom.

 

De bijeenkomst vindt online plaats op 13 april van 16:00 tot 17:30 uur.