Het Chinees Cultuurplein is ontwikkeld door een groep docenten van het voortgezet onderwijs. Ze richten zich niet alleen op leerlingen en docenten van het vak Chinees, maar vinden dat iedere middelbare scholier bij vakken als Geschiedenis, Economie en Aardrijkskunde ook iets over China moet kunnen leren.
Het Chinees Cultuurplein biedt docenten aantrekkelijk en actueel onderwijsmateriaal aan. Het cultuurplein bestaat uit zes domeinen: geschiedenis, aardrijkskunde, samenleving en identiteit, politiek en economie, technologie en wetenschap, taal, literatuur en film. Het doel is culturele competentie bij de leerling te bevorderen door middel van het vergroten van kennis over China, het ontwikkelen van vaardigheden en het creëren van een open attitude: een niet veroordelende blik op een andere cultuur dan de onze.
Voor meer informatie bezoek Chinees Cultuurplein.
Burgerschapslessen – EngageSinds 2006 zijn Nederlandse scholen bij wet verplicht aandacht te besteden aan ‘actief burgerschap en sociale integratie’. Burgerschapsvorming moet jongeren de basiskennis, vaardigheden en houding bijbrengen die ze nodig hebben om nu en straks actief te kunnen meedoen in een pluriforme, democratische samenleving. Burgerschapsvorming is vastgelegd in de kerndoelen van de onderbouw en in de eindtermen voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Burgerschapsvorming is geen apart vak. Alle schoolvakken moeten hieraan een bijdrage leveren, dus ook de bètavakken.
Burgerschapslessen in de bètavakken zijn gericht op het verwerven van ‘wetenschappelijke geletterdheid’: het vermogen van mensen om kritisch om te gaan met omstreden wetenschappelijke kwesties wanneer deze nu of later in hun leven voorkomen. Denk hierbij aan het vormen van een onderbouwde mening over vraagstukken m.b.t. klimaat, gezondheid, technologische innovaties enzovoort, en het volgen van de maatschappelijke discussie hierover.
ENGAGE is een Europees project dat lessen heeft ontwikkeld over actuele kwesties in de maatschappij. Onderzoek heeft uitgewezen dat leerlingen gemotiveerd worden door deze lessen en diverse relevante vaardigheden ontwikkelen, zoals: omgaan met strijdige informatie, afwegen van waarschijnlijkheid en risico, perspectiefwisseling, (morele) argumentatie, dialoog en reflectie. De lessen zijn voorzien van een docentenhandleiding, een PPT presentatie en diverse leerling materialen, dus direct klaar voor gebruik in uw klas. Hieronder kunt u dit lesmateriaal vinden, en een korte samenvatting.
Temperatuur stijging: Twee graden
Hierbij gebruiken de leerlingen hun kennis over aardse hulpbronnen en passen zij wetenschappelijke vaardigheden toe voor het bedenken van een manier om telefoonfabrikanten over te halen om milieuvriendelijke telefoons te ontwikkelen.
Muggen kunnen ziektes als malaria, knokkelkoorts en het zikavirus overdragen van mens tot mens. Is het misschien een optie om alle muggen die ziektes meedragen uit te roeien?
Leerlingen passen hun kennis toe over de invloed van astma op het gasuitwisselingssysteem en gebruiken dit om bewijs te onderzoeken en om te beslissen of dierproeven essentieel zijn voor de ontwikkeling van nieuwe astmamedicijnen.
Leerlingen passen hun kennis van de deeltjestheorie toe om te beslissen of uitgeademde nicotine de niet-rokers in de buurt kan bereiken en leren de risico’s te beoordelen.
In deze oefening beslissen leerlingen of ze het eens zijn met het verbod op fracken. Ze passen hierbij hun kennis van de eigenschappen van gesteente toe om te beslissen of de stoffen door het fracken in het water kunnen komen en leren ze hun meningen te rechtvaardigen.
Temperatuur stijging: Twee graden
In deze oefening passen leerlingen hun kennis van klimaatverandering toe in een nieuwe context.
In deze oefening beslissen de studenten of ze het dagelijks vitamine D-supplement nodig hebben, op basis van hun dieet en blootstelling aan zonlicht.
In deze oefening zullen de leerlingen een toekomstige (fictieve) beperking op hun elektriciteitsgebruik in huis overwegen.
Zou een oud virus het menselijk ras kunnen vernietigen? In deze oefening leren studenten hoe ze bronnen kunnen onderzoeken om feiten uit de wetenschap te onderscheiden van fictie.
In deze oefening zullen leerlingen het bewijs voor de oorzakelijke verbanden tussen suikerconsumptie, obesitas en ziekte gebruiken om de voor- en tegenargumenten af te wegen betreffende het verbod op de verkoop van suikerhoudende dranken aan kinderen onder de 18 jaar.
In deze oefening gaan leerlingen aan de slag als onderzoekers voor een tv-programma en bereiden ze een rapportage voor over de bewering dat zonnebanken huidkanker veroorzaken.
De leerlingen hebben een keuze: een elektrische auto kopen, een waterstofauto kopen, of een auto die rijdt op biodiesel. Wat is het beste? Leerlingen overwegen de opties en kiezen een winnaar.
In deze oefening passen leerlingen hun kennis van bestuiving toe om te bespreken waarom de opbrengsten van cacao afnemen.
Leerlingen gebruiken hun kennis van chemische reacties om de verbrandingsproducten van een dieselmotor te voorspellen. Vervolgens ontwikkelen ze hun communicatievaardigheden, door middel van een korte video waarmee zij autokopers overtuigen geen dieselauto’s te kopen.
In deze oefening zullen leerlingen een menukaart voor de schoolkantine maken, die naast gebruikelijke gerechten ook smakelijke opties met insecten bevat. Kunnen ze overtuigende communicatie en hun kennis van natuurlijke bronnen gebruiken om leerlingen te laten kiezen voor insect alternatieven?
Kick off havo bèta programma en bezoek HBO Mens & TechniekOp 30 januari zijn leerlingen en docenten van harte welkom voor de Kick-off van het Havo bèta programma op de Haagse Hogeschool bij de opleiding Mens en Techniek | Bewegingstechnologie. Op het programma staat een rondleiding langs het bewegingslab, anatomielokaal en 3D-lab. Daarnaast geeft Michiel van Breugel een update over de vernieuwde NLT-module ‘Sportprestarties’ en mogen jullie ook zelf even aan de slag met een korte BT-opdracht.
Na het diner staan er voor docenten twee interessante verdiepingsworkshops op het programma;
- workshop belang van taal bij bètavakken
- workshop bewegingstechnologie; gebruik van sensoren en aan de slag met het ‘sprong experiment’ waar je de kracht kunt uitlezen van je sprong (onder voorbehoud van voldoende aanmeldingen)
Programma
Inloop van 15:45 – 16: 00 uur (Open Ruimte faculteit Mens & Techniek)
16:00 – 16.15 – gezamenlijk welkom/opening Kick off havo bèta programma
- 16:00 – 17.00 – Voor docenten en leerlingen: Breng een bezoek aan de opleiding Bewegingstechnologie, kennismaken met mogelijkheden van NLT module sportprestaties.
- 17:00 – 17.30 – leerlingen ontmoeten hun docenten van het HavoBetaprogramma en horen meer over hun programma. Parallel programma voor docenten in lokaal RZ0.07
- 17:45 einde leerlingenprogramma
17.45 – 18.30 uur – Netwerkdiner docenten (Open Ruimte faculteit Mens & Techniek)
18.30 – 20.00 uur – workshops
- Workshop: het correct beantwoorden van ‘Leg uit’ vragen bij de bètavakken. Workshop door Marianne de Rijke en Remco Schoot Uiterkamp van Christelijk Lyceum Delft n.a.v. onderzoek naar het belang van taal bij de bètavakken. Vragen die op deze wijze beginnen, worden door leerlingen vaak moeilijk gevonden. Als docenten zien we vaak onvolledige antwoorden. Talitha Visser (vakdidaktiek Universiteit Twente) en Leontine de Graaf deden onderzoek naar het belang van taal bij de bètavakken. Zij ontwikkelden vervolgens een methode waarbij leerlingen wordt geleerd hoe je een vraag goed analyseert en vervolgens een correct antwoord formuleert. Geweldige bijvangst is dat je als docent ook kritischer gaat kijken naar de formulering van een (zelfgemaakte) vraag. Wij zijn de slag gegaan met de methode van Talitha en Leontine en hebben de resultaten van onze leerlingen zien verbeteren.
In deze workshop:
– Gaan we kort in op de aanloop naar het ontwikkelen van deze methode.
– Leggen we de methode uit voor het analyseren van de vragen en goed formuleren van antwoorden uit.
– Gaan we kritisch kijken naar onze eigen toetsen.
Neem dus een toets met correctiemode mee! - (onder voorbehoud van voldoende aanmeldingen) Workshop door Ludovic Wallaart, Texas Instruments: toepassingen bewegingssensoren: Meet op eenvoudige wijze zaken als sprongkracht, snelheid of hartslag en zie wat je daaruit kan leren. De sensoren worden aangesloten op de grafische rekenmachine die de leerlingen in havo en vwo bovenbouw al in hun tas hebben en die voor andere klassen te leen is. Op deze manier kunnen de gegevens in een vakoverstijgend programma ook bij biologie, wiskunde en natuurkunde worden geanalyseerd. Een groot deel van de workshop zal bestaan uit het spelend verkennen van de materialen.
Doel & resultaat
Doel docenten: Rondleiding Haagse Hogeschool Den Haag. Kijkje in de keuken bij Bewegingstechnologie en hoor meer over de lesmodule NLT sportprestaties.
Doel leerlingen: Kick off havo bèta programma; deelnemende leerlingen Havo bèta programma maken kennis met de begeleiders en de programma’s.
Datum, tijd en locatie
Dinsdag 30 januari 16:00 – 20:00 uur
Inloop vanaf 15:45 uur Open Ruimte faculteit Mens & Techniek
Haagse Hogeschool Den Haag
Johanna Westerdijkplein 75
2521EN Den Haag
Website: https://www.dehaagsehogeschool.nl/over-de-haagse/contact-bereikbaarheid/vestigingen
Photonics
Maak een infrarood handschoen waarmee je een robot kunt besturen, leer hoe je een hologram kunt maken, laad je smartphone met een zelfgemaakte solar tracking system.
Tijdens het Europese project PHABLABS 4.0, zijn verschillende workshops ontwikkeld. Deze workshops en projecten kunnen gebruikt worden tijdens reguliere lessen, maar werken ook goed voor STEM projecten.
Op deze pagina vind u alle instructies en materialen van sommige workshops.
http://b-photonics.eu/en/events/op-zoek-naar-boeiende-fotonica-stem-projecten
De andere workshops zijn te vinden op het open-source website: PHABLABS 4.0 website.
Masterclass gebouwde omgeving en duurzaamheidOntwikkelingen in Nederland waterland, hoe vertaal je dat naar je les?
In deze masterclass lichten Eelco Verschelling, docent built & Environment aan De Haagse Hogeschool en Rolf Hut, geofysisch onderzoeker en natuurkunde- en civiele techniekdocent aan de TU Delft een aantal nieuwe water-gerelateerde ontwikkelingen toe in relatie tot de bèta schoolvakken. In het tweede deel is het tijd voor een vertaling naar het onderwijs. Hoe zou je de zoet-zout gradiënt van een vismigratierivier kunnen inbedden in een les? Of de stijgende zeespiegel? Grote veranderingen in het rivierenlandschap?
Ellen Willemse van Stichting Hoger Onderwijs bouw & ruimte licht het nieuwe lesmateriaal toe van het programma Civiele Helden en je kunt aan de slag met bestaand lesmateriaal (let op: natte voeten zijn zeker niet uitgesloten!). Ook is er ruimte om met elkaar ervaringen uit te wisselen en nieuwe ideeën bespreken.
De masterclass is interessant voor alle docenten die gewoon meer willen weten over ontwikkelingen in Nederland waterland, en in het bijzonder voor docenten natuurkunde, scheikunde, aardrijkskunde en biologie.
Water heeft in Nederland al voor veel technische hoogstandjes gezorgd. Van ’s werelds grootste kunstmatige eiland, de Flevopolder, tot de Deltawerken en de Zandmotor. Nederland staat internationaal bekend om haar watermanagement. Door klimaatverandering, toenemende aandacht voor biodiversiteit en steeds verdergaande verstedelijking verandert de manier waarop we omgaan met water wel. Want probeerden we tot voor kort nog al het overtollige rivierwater zo snel mogelijk af te voeren, inmiddels worden maatregelen genomen om rivierwater zo lang mogelijk vast te houden. En was het dichten van het laatste gat in de afsluitdijk in 1932 een feestelijke gebeurtenis, anno 2023 wordt hard gewerkt aan een structurele opening, zodat vissen weer terug kunnen naar hun oorspronkelijk paaigronden. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
Voor havo/vwo docenten en HBO docenten, met focus op Civiele Techniek.
Doel & resultaat:
- aanreiken van voorbeelden uit de (bedrijfs)praktijk met aandacht voor de HBO-opleidingen Civiele Techniek
- vanuit de HBO-opleidingen context aan te leveren voor havo/vwo voor hun beta/techniek vak.
- regionale verbindingen leggen tussen de vo-docenten en de HBO-opleidingen/docenten
DATUM, TIJD & LOCATIE
Datum: 28 maart 2024
Tijd: 16.00 en 20.00 uur (inclusief maaltijd)
Locatie:
Driestar Wartburg Gouda
Ronsseplein 1
2803 ZV Gouda
Deze locatie is goed te bereiken met de fiets, de auto en het openbaar vervoer. Parkeren voor bezoekers kan op de parkeerplaats van Driestar Educatief. Op ongeveer 5 minuten loopafstand bevinden zich bushaltes en station Gouda.
Secrets of the Campus Delft tour
Laat je inspireren voor je vak en kom en ontdek nu de labs en onderzoeksfaciliteiten van de TU Delft tijdens deze campustour speciaal georganiseerd voor bèta docenten. Samen met een student en vakdidactici van de TU Delft bezoek je verschillende locaties op de campus. Bekijk hoe de onderzoekers bezig zijn om Nederland te beschermen tegen al het water of beleef absolute stilte in de Dode kamer. In deze an-echoische ruimte wordt een ruimte gesimuleerd zonder wanden. Door de geluidsgolven volledige te dempen kan hier onderzoek gedaan worden naar de richting van geluid. Bij een bezoek aan de Dream Hall krijg je de mogelijkheid om verschillende bekende voertuigen van dichtbij te bekijken zoals de Nuna (zonnewagen) of de WASUB (door menskracht aangedreven duikboot). Kortom de manier om de geheimen van de TU Delft te ontdekken en inspiratie te krijgen voor je les.
Praktische informatie:
Tour: Secrets of the TU Delft
Duur: 1,5u tot 2u
Start: 15:00u TU Delft Aula, adres is Mekelweg 5
Eind: 17:00u Science Centre, gebouw 26C – Hall 2
Aansluitend buffet en daarna een betacoordinatorenoverleg
Bètasymposium 2023Van nano tot giga – van losse atomen tot gehele aarde
Op donderdag 2 februari 2023 vond het jaarlijkse bètasymposium plaats van Onderwijsnetwerk Zuid-Holland. Op het symposium ontmoeten bètadocenten en TOA’s uit het voortgezet onderwijs elkaar en is er ruimte om van en met elkaar te leren. Onder andere experts uit het bedrijfsleven, vaksteunpuntcoördinatoren, vakdidactici en hogeronderwijsinstellingen delen hun ideeën en ontwikkelingen. Dit jaar stond het thema in het teken van nano tot giga, van losse atomen tot de gehele aarde.
Voor een impressie van het bètasymposium zie het sfeerverslag-betasymposium-2023
Programma
Fysieke sessies
Welke sessies fysiek werden aangeboden vind je via het overzicht fysieke workshops betasymposium.
Online sessies: Wiskunde/informatica en Bedrijf in de klas
Voor wiskunde en informatica docenten was er een speciaal programma van 15:00 tot 16:30 uur online te volgen met de Online workshop wiskunde_informatica.
Dit jaar hadden we twee bevlogen docenten uit het onderwijs als facilitators; Arjan van der Meij en Manon Mostert.
Arjan van der Meij is in 2021 door de Nederlandse Natuurkundige Vereniging (NNV) uitgeroepen tot ‘Natuurkundedocent van het Jaar ’. Arjan is sectieleider van ‘science’ en zorgt ervoor dat de bètasecties goed met elkaar samenwerken. Hij heeft een onderwijshart pur sang.
Arjan is een groot voorstander en uitdrager van het zogenaamde ‘maakonderwijs’. Door wat hij ‘klooien’ noemt, ontstaan er creatieve ideeën. Door te proberen en te maken, leren leerlingen van allerlei wiskundige, natuurkundige, biologische en scheikunde principes.
Dit ‘maakonderwijs’ draagt hij uit bij allerlei bijeenkomsten over onderwijs.
Manon Mostert – van der Sar is docentonderzoeker bij het Kenniscentrum Creating010. Manon is actief binnen de projecten Mapping Creative Rotterdam en Maker Education. Daarbinnen voert Manon onderzoek uit naar nieuwe onderwijsvormen. Zo ontwikkelde ze meerdere pressure cookers (Make Week, Make Stream, Make Day, Future Fest e.a.) in verschillende vormen. Ze is daarnaast actief met onderwijsontwikkeling voor het VO en PO op het gebied van maakonderwijs. Ze doet daarnaast onderzoek naar de docent als ontwerper, en met name naar de waarde van fouten (van docenten) voor het onderwijs.
Programma & Locatie
Locatie: Science Center TU Delft
Tijdstip: 15:00 – 19:00 uur (Online deelname mogelijk tot 16:30 uur)
14:45 uur Inloop en ontvangst
15:00 uur Welkom en inleiding van het programma (ook online te volgen)
15:30 uur Verplaatsen naar workshops
15:45 uur Workshopronde 1 (fysieke workshops en online wiskunde informatica workshops)
16:30 uur Plenaire afsluiting ronde 1, afscheid van onliners en fysiek naar workshopronde 2
16:45 uur Workshopronde 2
17:30 uur Pauze
17:45 uur Afsluiting
18:30 uur Borrel en walking dinner
NLT: Hoe staat het vak ervoor?
Afgelopen voorjaar 2022 zijn vanuit de vereniging docenten, TOA’s, leerlingen, studenten en schoolleiders bevraagd over hun ervaringen en ideeën over het vak nlt. De antwoorden van 60 docenten, 15 TOA’s, 396 leerlingen, 7 schoolleiders en 36 HBO studenten bieden een goed inzicht in de stand van het nlt-onderwijs. Bijvoorbeeld de interdisciplinariteit en de inhoud van het vak spelen de grootste rol in de passie van docenten voor het vak nlt.
Docenten geven aan dat het nlt onderwijs vooral belangrijk is voor de ontwikkeling van leerlingen. De verbeterpunten van het vak liggen vooral bij de modules en de organisatie op school. Ook de leerlingen zien daarin de verbeterpunten. De uitkomsten van dit rapport geven een mooie mogelijkheid om de werkwijze van de nlt-sectie bij jou op school te vergelijken met die op andere scholen, wat weer een mooie aanleiding is voor een inhoudelijke discussie over het vak nl.
Na het bespreking van het rapport zal de bijeenkomst dan ook bestaan uit het uitwisselen van ervaringen en een inhoudelijke discussie over het vak in het algemeen en de inhoud van de (Delftse) modules in het bijzonder.
Deze scholing wordt verzorgd door Sander Haemers. Per september 2022 is hij de nieuwe vaksteunpuntcoördinator nlt. Naast dat hij al negen jaar actief is bij ONZ is hij docent NLT op het Montaigne lyceum. Daarvoor heeft hij op het Stanislascollege Pijnacker NLT opgezet en was hij sectieleider. Bij ONZ is hij verantwoordelijk voor het bijscholingsprogramma voor nlt, het onderhoud van de Delftse nlt modules en inhoudelijke steun aan scholen en docenten.
Locatie: TU Delft
Tijd 16:00 – 18:00 uur
Het Buitenlokaal – de schooltuin als bron van inspiratie
Door te wroeten in de grond, te kijken, voelen, misschien zelfs proeven, ervaren we wat de schooltuin ons te bieden heeft. Inspiratie opdoen in de natuur wordt natuureducatie op zijn best, wat er tevens toe zal bijdragen dat onze leerlingen nog meer kennis en respect voor de natuur en het milieu zullen krijgen. In 2020 hebben we de online masterclass over het succesvol aanleggen van een schooltuin aangeboden. Vorig jaar was het vervolg fysiek bij het Haags Montessori Lyceum met gastdocent Ard Zwinkels van Hogeschool InHolland. Dit jaar zijn we te gast bij het Segbroek College in Den Haag, waar Rémon Dammers, Consulent milieueducatie voortgezet onderwijs, afdeling Archeologie & Natuur-en MilieuEducatie een lezing zal geven.
Deze bijeenkomst is heel goed los van de voorgaande twee bijeenkomsten te volgen. De bijeenkomst vindt plaats op dinsdag 4 april van 16:00 – 18:15 uur op het Segbroek College, Goudsbloemlaan 131 in Den Haag. Aansluitend is het mogelijk om mee te eten.
Doel & Resultaat
Het doel van de masterclass ‘het Buitenlokaal’ is met de kennis en ervaring die we opdoen in de schooltuin de theorielessen te verlevendigen, dit te gebruiken voor meerdere vakgebieden maar tevens elkaar te inspireren bij de opzet en het onderhoud van een schooltuin.
Masterclass hoe enthousiasmeer je je leerlingen voor bèta-technische opleidingen en beroepen?Loopbaan oriëntatie
Wat weten jouw leerlingen over technische vervolgopleidingen en technische beroepen? Hoe kan jij ze helpen bij hun keuze? Snuffelstages, praktijkopdrachten, gastlessen of bedrijfsbezoeken zijn voorbeelden van activiteiten die je in samenwerking met bedrijven of opleidingen kunt organiseren. Het zijn uitstekende activiteiten om leerlingen de praktijk te laten zien en ervaren. Daardoor kunnen zij zich een concreter beeld vormen. Dit helpt hen bij de oriëntatie voor later. Een gastles of bedrijfsbezoek is het meest effectief als de activiteiten onderdeel zijn van een groter geheel. Bijvoorbeeld van een project, lessenreeks of LOB-programma.
Doel en resultaat
Tijdens de bijeenkomst:
- Delen wij inspirerende praktijkvoorbeelden in de samenwerking tussen het voortgezet onderwijs en het bedrijfsleven.
- Gaan wij aan de slag met EHBTO (Eerste Hulp bij Techniekoriëntatie) en de toolkit van Bedrijf in de Klas
- Werken wij aan mogelijkheden voor loopbaan oriëntatie activiteiten met medewerkers van bedrijven en het vervolgonderwijs aan de hand van het Beta & Techmentality model
Opzet programma
16.00 – 16.45 uur
Delen praktijkvoorbeelden vanuit de bedrijfsbezoeken bij Docenten on Tour en Sterk Techniek Onderwijs Haaglanden. Medewerkers van OGD, Octatube, I-EM Delft en Festo zijn aanwezig.
16.45 – 17.30 uur
Loopbaan oriëntatie in de praktijk. Welke activiteiten bestaan er bij de vervolgopleidingen, welke kennis en expertise is te verkrijgen bij organisaties als VHTO, Jet-Net en Stichting C3.
17.30 – 18.15 uur
Werkafspraken maken over het vervolgtraject. Hoe kunnen we er voor zorgen dat scholen, vervolgonderwijs en bedrijven elkaar kunnen vinden. Wat is daarvoor nodig?
18.15 – 20.00 uur
Informele afsluiting onder het genot van een diner.
Locatie: Festo Delft
Tijd: 16 – 20 uur (incl maaltijd)