Nieuwe quantum modules voor NLT en wiskunde D
In deze workshop kun je kennis maken met nieuwe lesmodules rond moderne quantumtechnologie. Samen bespreken we welke ondersteuning de TU Delft kan bieden voor docenten die het materiaal graag willen uitproberen in de klas, zodat leerlingen kennis kunnen maken met de technologie van vandaag en morgen. Ook voor TOA’s is er genoeg te doen!
De bijeenkomst wordt geopend met een lezing door onderzoeker Laurens Feije van QuTech, die zelf ook heeft meegeschreven aan het materiaal en de link tussen theorie, experiment en wiskunde zal toelichten.
Kansen met Quantum
Deze NLT-module behandelt de wiskunde achter quantumcomputers en -cryptografie op niveau van 5/6 vwo. Daarbij worden natuurkunde, kansrekening en matrixrekenen aan elkaar gekoppeld. Het materiaal is dus ook goed te gebruiken bij wiskunde D.
Quantum Ready!
Een nieuwe module voor havo 4 / 5 die laat zien dat quantumtechnologie nu al ons leven sterk beïnvloedt. Bovendien wordt in ieder hoofdstuk de verbinding gelegd met de biologie en ontdek je dat de natuur een hele slimme quantumingenieur is.
QLab Delft
In Delft wordt een QLab ontwikkeld ter ondersteuning van de NLT-modules. Je kunt deze cursusavond ook een kijkje nemen in de eerste versie van dit lab en ervaren welke experimenten er zoal beschikbaar zijn voor leerlingen, ook voor profielwerkstukken. De bijeenkomst is dus ook zeer geschikt voor TOA’s!
Opzet van het programma 15 oktober:
16:00 – Informele kennismaking (met elkaar en lesmateriaal)
16:30 – Lezing door onderzoeker Laurens Feije
17:15 – Introductie nieuwe modules
17:45 – Maaltijd en netwerkmoment
18:30 – Zelf aan de slag met module naar keuze
20:00 – Einde
Doelgroep: Voor docenten natuurkunde, wiskunde, informatica, NLT en TOA’s
Locatie en tijd: TU Delft Science Centre workshopruimte, van 16-20 uur (incl maaltijd)
Masterclass Medische Technologie voor Bètadocenten
Op dinsdag 26 november nodigen Bètasteunpunt Zuid-Holland en het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) docenten uit het voortgezet onderwijs uit voor een inspirerende masterclass over Medische Technologie. In deze sessie neemt oncologisch chirurg Sven Mieog (LUMC) je mee in de wereld van medische beeldvorming en technologie. Hoe komen vakgebieden zoals medische statistiek, regeneratieve geneeskunde, natuurkunde, klinische technologie en bio-informatica samen in de praktijk? En welke carrièremogelijkheden zijn er binnen dit snelgroeiende veld? Daarnaast delen studenten en onderzoekers van de Hogeschool Leiden, het LUMC en de TU Delft hun ervaringen met studie en werk. Ontdek welke innovaties en ontwikkelingen het onderwijs in medische technologie beïnvloeden, en hoe jij dit kunt vertalen naar jouw klaslokaal. Deelname is kosteloos. Kijk hier voor meer informatie en aanmelden.
Onderzoekend en ontwerpend aan de slag met maatschappelijke thema’sOp 14 november organiseren het Wetenschapsknooppunt en Bètasteunpunt Zuid-Holland een inspirerende bijeenkomst voor po en vo docenten uit diverse vakgebieden. Ontdek hoe je ontwerpend leren en burgerschap kunt inzetten om actuele maatschappelijke thema’s op een aansprekende manier in je lessen te verwerken. Niko Vegt laat met het speciaal ontwikkeld lespakket ‘Kind wat zou jij doen’ zien hoe je complexe dilemma’s, zoals duurzaamheid en sociale ongelijkheid, bespreekbaar maakt vanuit het perspectief van leerlingen. Megan van Mook laat je kennismaken met ‘Your Turn’ ontwerptools op Wikiwijs. Leer hoe je leerlingen kunt uitdagen om creatieve en technische oplossingen te bedenken voor échte maatschappelijke vraagstukken, en ontdek hoe je als docent optimaal gebruik kunt maken van deze tools. Deelname is kosteloos. Kijk hier voor meer informatie en aanmelden.
Chinees CultuurpleinHet Chinees Cultuurplein is ontwikkeld door een groep docenten van het voortgezet onderwijs. Ze richten zich niet alleen op leerlingen en docenten van het vak Chinees, maar vinden dat iedere middelbare scholier bij vakken als Geschiedenis, Economie en Aardrijkskunde ook iets over China moet kunnen leren.
Het Chinees Cultuurplein biedt docenten aantrekkelijk en actueel onderwijsmateriaal aan. Het cultuurplein bestaat uit zes domeinen: geschiedenis, aardrijkskunde, samenleving en identiteit, politiek en economie, technologie en wetenschap, taal, literatuur en film. Het doel is culturele competentie bij de leerling te bevorderen door middel van het vergroten van kennis over China, het ontwikkelen van vaardigheden en het creëren van een open attitude: een niet veroordelende blik op een andere cultuur dan de onze.
Voor meer informatie bezoek Chinees Cultuurplein.
De geheimen van het breinInteractieve sessie over de geheimen van het brein
Thijs Hoedemakers is docent in opleiding voor de vakken wiskunde en O&O en werkt als junior docent bij de TU Delft. Zijn nieuwsgierigheid strekt zich uit tot de diepten van religieuze studies, de schoonheid en creativiteit van wiskunde en de kracht van effectief onderwijs. In zijn sessie geeft Thijs voorbeelden over het brein vanuit verschillende perspectieven. Je wordt voorzien van methoden om je leerlingen zelf te laten ervaren hoe ze het brein kunnen onderzoeken door middel van praktijkgerichte demonstraties. Deze sessie sluit ook aan bij de NLT module hersenen en leren.
Doel:
- Inspireren: Je krijgt tools en inzichten je leerlingen enthousiast te maken over de werking en de geheimen van het brein.
- Onderzoek stimuleren: De masterclass biedt inzicht in de diverse onderzoeksrichtingen binnen de neurowetenschappen en hoe deze in het klaslokaal kunnen worden geïntroduceerd.
- Ervaringsgericht leren: Je wordt voorzien van methoden om je leerlingen zelf te laten ervaren hoe ze het brein kunnen onderzoeken door middel van praktijkgerichte demonstraties.
Datum, Locatie & Tijd
Datum: 10 september van 16:00 – 17:30 uur (aansluitend maaltijd)
Locatie: TU Delft campus gebouw Echo (29) Hall D
Burgerschapslessen – Engage
Sinds 2006 zijn Nederlandse scholen bij wet verplicht aandacht te besteden aan ‘actief burgerschap en sociale integratie’. Burgerschapsvorming moet jongeren de basiskennis, vaardigheden en houding bijbrengen die ze nodig hebben om nu en straks actief te kunnen meedoen in een pluriforme, democratische samenleving. Burgerschapsvorming is vastgelegd in de kerndoelen van de onderbouw en in de eindtermen voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Burgerschapsvorming is geen apart vak. Alle schoolvakken moeten hieraan een bijdrage leveren, dus ook de bètavakken.
Burgerschapslessen in de bètavakken zijn gericht op het verwerven van ‘wetenschappelijke geletterdheid’: het vermogen van mensen om kritisch om te gaan met omstreden wetenschappelijke kwesties wanneer deze nu of later in hun leven voorkomen. Denk hierbij aan het vormen van een onderbouwde mening over vraagstukken m.b.t. klimaat, gezondheid, technologische innovaties enzovoort, en het volgen van de maatschappelijke discussie hierover.
ENGAGE is een Europees project dat lessen heeft ontwikkeld over actuele kwesties in de maatschappij. Onderzoek heeft uitgewezen dat leerlingen gemotiveerd worden door deze lessen en diverse relevante vaardigheden ontwikkelen, zoals: omgaan met strijdige informatie, afwegen van waarschijnlijkheid en risico, perspectiefwisseling, (morele) argumentatie, dialoog en reflectie. De lessen zijn voorzien van een docentenhandleiding, een PPT presentatie en diverse leerling materialen, dus direct klaar voor gebruik in uw klas. Hieronder kunt u dit lesmateriaal vinden, en een korte samenvatting.
Temperatuur stijging: Twee graden
Hierbij gebruiken de leerlingen hun kennis over aardse hulpbronnen en passen zij wetenschappelijke vaardigheden toe voor het bedenken van een manier om telefoonfabrikanten over te halen om milieuvriendelijke telefoons te ontwikkelen.
Muggen kunnen ziektes als malaria, knokkelkoorts en het zikavirus overdragen van mens tot mens. Is het misschien een optie om alle muggen die ziektes meedragen uit te roeien?
Leerlingen passen hun kennis toe over de invloed van astma op het gasuitwisselingssysteem en gebruiken dit om bewijs te onderzoeken en om te beslissen of dierproeven essentieel zijn voor de ontwikkeling van nieuwe astmamedicijnen.
Leerlingen passen hun kennis van de deeltjestheorie toe om te beslissen of uitgeademde nicotine de niet-rokers in de buurt kan bereiken en leren de risico’s te beoordelen.
In deze oefening beslissen leerlingen of ze het eens zijn met het verbod op fracken. Ze passen hierbij hun kennis van de eigenschappen van gesteente toe om te beslissen of de stoffen door het fracken in het water kunnen komen en leren ze hun meningen te rechtvaardigen.
Temperatuur stijging: Twee graden
In deze oefening passen leerlingen hun kennis van klimaatverandering toe in een nieuwe context.
In deze oefening beslissen de studenten of ze het dagelijks vitamine D-supplement nodig hebben, op basis van hun dieet en blootstelling aan zonlicht.
In deze oefening zullen de leerlingen een toekomstige (fictieve) beperking op hun elektriciteitsgebruik in huis overwegen.
Zou een oud virus het menselijk ras kunnen vernietigen? In deze oefening leren studenten hoe ze bronnen kunnen onderzoeken om feiten uit de wetenschap te onderscheiden van fictie.
In deze oefening zullen leerlingen het bewijs voor de oorzakelijke verbanden tussen suikerconsumptie, obesitas en ziekte gebruiken om de voor- en tegenargumenten af te wegen betreffende het verbod op de verkoop van suikerhoudende dranken aan kinderen onder de 18 jaar.
In deze oefening gaan leerlingen aan de slag als onderzoekers voor een tv-programma en bereiden ze een rapportage voor over de bewering dat zonnebanken huidkanker veroorzaken.
De leerlingen hebben een keuze: een elektrische auto kopen, een waterstofauto kopen, of een auto die rijdt op biodiesel. Wat is het beste? Leerlingen overwegen de opties en kiezen een winnaar.
In deze oefening passen leerlingen hun kennis van bestuiving toe om te bespreken waarom de opbrengsten van cacao afnemen.
Leerlingen gebruiken hun kennis van chemische reacties om de verbrandingsproducten van een dieselmotor te voorspellen. Vervolgens ontwikkelen ze hun communicatievaardigheden, door middel van een korte video waarmee zij autokopers overtuigen geen dieselauto’s te kopen.
In deze oefening zullen leerlingen een menukaart voor de schoolkantine maken, die naast gebruikelijke gerechten ook smakelijke opties met insecten bevat. Kunnen ze overtuigende communicatie en hun kennis van natuurlijke bronnen gebruiken om leerlingen te laten kiezen voor insect alternatieven?
PhotonicsMaak een infrarood handschoen waarmee je een robot kunt besturen, leer hoe je een hologram kunt maken, laad je smartphone met een zelfgemaakte solar tracking system.
Tijdens het Europese project PHABLABS 4.0, zijn verschillende workshops ontwikkeld. Deze workshops en projecten kunnen gebruikt worden tijdens reguliere lessen, maar werken ook goed voor STEM projecten.
Op deze pagina vind u alle instructies en materialen van sommige workshops.
http://b-photonics.eu/en/events/op-zoek-naar-boeiende-fotonica-stem-projecten
De andere workshops zijn te vinden op het open-source website: PHABLABS 4.0 website.
Aanbod Bètasteunpunt Zuid-Holland schooljaar 2024/2025De agenda met Bèta activiteiten vind je op de vernieuwde website van Bètasteunpunt Zuid-Holland.
Antibiotica Scavenger hunt voor leerlingen
Wist je dat antibiotica resistentie een steeds groter probleem wordt? En wist je dat bacteriën antibiotica kunnen produceren?
Voor de Antibioticadag op 18 november van Leiden City of Science hebben we een leuke en leerzame scavenger hunt ontwikkeld, waar onderbouwleerlingen van de middelbare school aan mee kunnen doen. Via de app ActionBound krijgen de leerlingen een aanwijzing die hen naar een locatie in Leiden leidt waar een QR code is verborgen. De leerlingen moeten een vraag over antibiotica beantwoorden om de volgende hint te krijgen. Er zullen verschillende onderzoekers aanwezig zijn met informatie die kan worden gebruikt om vragen te beantwoorden die verschijnen wanneer de QR-code wordt gescand. Het doel is om de leerlingen kennis bij te brengen over het onderwerp antibiotica en antibioticaresistentie!
Verkrijgbaar in het Nederlands of Engels.
In het kort
Wat: Scavenger hunt over antibiotica
Wanneer: vrijdag 18 november 2022
Wie: onderbouwleerlingen van de middelbare school (havo/vwo). De activiteit sluit het beste aan bij de leerstof van biologie en nlt.
Duur: 1 – 1,5 uur
Start: Centrum van Leiden, de exacte locatie wordt later bekend gemaakt. Deelname kan de hele dag van start gaan. Geef in het aanmeldformulier een voorkeur voor starttijd door.
Groepsgrote: 30 leerlingen (de leerlingen worden ingedeeld in groepjes van 4-6 leerlingen)
Aanmelden: U kunt zich aanmelden via onderstaande aanmeldlink.
Antibiotics scavenger hunt (English)
Did you know that antibiotic resistance is a growing problem? And did you know that bacteria can produce antibiotics?
For the Antibiotics Day of Leiden City of Science we have put together a fun scavenger hunt activity that junior high school students can take part in. The students will Using the app ActionBound, the students will receive a clue that will lead them to locations around Leiden where a QR code will be hidden, the students have to answer a question to get a new clue. Various researchers will be there to offer some information that can be used to answer questions that appear when the QR code is scanned. The aim is to teach the students about the topic of antibiotics and antibiotic resistance! Available in Dutch or English.
In short
What: Scavenger hunt about antibiotics
When: Friday the 18th of November 2022
Who: junior high school students (HAVO, VWO) (it fits best with biology and nlt)
Duration: 1 – 1,5 hour
Start: City centre of Leiden, the exact location will be announced later. It is possible to leave at any moment during the day. Please fill in your preferences in the apllication form.
Group size: 30 students (the students are divided into groups of 4-6 students)
Registration: to participate you have to register your class via the link ‘Aanmelden’.