Burgerschapseducatie op jouw school, een verhaal apart?

Onderwijsnetwerk Zuid-Holland organiseert een reeks van drie bijeenkomsten rondom het thema burgerschap. Initiatiefnemers Arthur Pormes (ICLON, Universiteit Leiden) en Jiwan Does (Edith Stein College) hebben een programma opgesteld interessant voor docenten, docentopleiders en schoolleiders. De bijeenkomsten zijn opeenvolgend maar het is ook mogelijk losse bijeenkomsten bij te wonen. De bijeenkomsten vinden plaats op donderdagmiddagen van 14:00 tot 17:00 uur in Leiden en Den Haag (verschillende per bijeenkomst). Let op: In verband met de oplopende coronabesmettingen vindt deze eerste bijeenkomst op 16 december online plaats van 14:00 tot 16:00 uur.

 

Bijeenkomst 1 is erop gericht om deelnemers te inspireren tot het formuleren van een schoolspecifieke visie op burgerschapseducatie. Hoe verhouden individuele leerlingen, ouders en personeelsleden zich tot de school als gemeenschap en tot de school als onderdeel van de samenleving? Hoe ver reikt de ambitie op jouw school om samen te willen bijdragen aan een groter geheel?

 

Welke (invulling van) waarden wil je als schoolgemeenschap centraal stellen, hoe wordt dat bepaald en hoe krijgt dat in jouw school als mini-community vorm? Hoe wordt, eenmaal totstandgekomen, de visie op burgerschapseducatie doorvertaald in de lespraktijk en alledaagse contacten binnen jouw school: tussen leerlingen onderling, in het contact met en tussen docenten en niet-lesgevend personeel, en binnen formele gremia als de schoolleiding, de MR, leerling- en ouderraad? Hoe ga je hierbij om met verschillen in pedagogische, ideologische, en onderwijssociologische opvattingen in je docentenkorps, de schoolleiding, bij niet-lesgevende medewerkers en een (eventuele) bestuurlijke context? U kunt zich aanmelden voor deze bijeenkomst door op de onderstaande aanmeldlink te klikken.

 

Voor bijeenkomsten 2 en 3 kunt u zich inschrijven door naar onderstaande pagina’s te gaan:

 

Bijeenkomst 2: Wereldburgerschap, de poort naar inclusief onderwijs? (17 februari)

Bijeenkomst 3:  Burgerschapseducatie in een wantrouwende wereld (7 april)

The English Book Club: Reading Spiegelman’s “Maus” in the Classroom

 

I.v.m. de huidige coronamaatregelen zal deze bijeenkomst digitaal plaatsvinden.

 

In this interactive discussion session, we will discuss Art Spiegelman’s groundbreaking graphic novel through the lens of three questions: Why comics? Why mice? Why the Holocaust? In addition we will explore the graphic novel as a literary medium or genre. We expect participants to have read at least the first chapter of the first Part of Maus: A Survivor’s Tale, My Father Bleeds History. For those who would like to read more about the genre of the graphic novel before the session, we recommend reading Scott Mc Cloud’s On Understanding Comics: the Invisible Art.

After an introduction by Dr. Sara Polak, University Lecturer at the Leiden University Centre for the Arts in Society, we will discuss how to introduce this book to secondary school learners of English. Catrin Cannock, teacher of English, will share some of her ideas.

 

DOEL & RESULTAAT

Deeper understanding of the graphic novel as a genre. Using the accessibility of this particular novel to open up discussions about controversial and sensitive content.

 

Datum & tijd

De bijeenkomst is op dinsdag 18 januari van 15:00 – 17:00 uur.

 

 

Lezing Bettina Wilpert

In deze lezing gaat Bettina Wilpert in op haar debuutroman Nichts, was uns passiert (2018).

 

„Anna sagt, sie wurde vergewaltigt. Jonas sagt, es war einvernehmlicher Geschlechtsverkehr. Aussage steht gegen Aussage. Nach zwei Monaten nah an der Verzweiflung zeigt Anna Jonas schließlich an, doch im Freundeskreis hängt bald das Wort „Falschbeschuldigung“ in der Luft. Jonas’ und Annas Glaubwürdigkeit und ihre Freundschaften werden aufs Spiel gesetzt.“

 

Een fragment van dit boek is hier te vinden: https://www.goethe.de/resources/files/pdf184/bettina-wilpert—nichts-was-uns-passiert_de1.pdf

 

Bettina Wilpert (1989) studeerde Cultuurwetenschap, Engels en Literair Schrijven in Potsdam, Berlijn en Leipzig.

 

 

Doel & resultaat

Docenten Duits kunnen met hun leerlingen deelnemen aan dit digitale evenement. De leerlingen kunnen van tevoren het fragment lezen en hierover vragen voorbereiden. Zowel docenten als leerlingen worden van harte uitgenodigd om tijdens de bijeenkomst vragen te stellen aan de auteur.

 

 

Datum & tijd

Deze bijeenkomst vindt plaats op donderdag 30 september 2021 van 11.15 tot 13.00 uur.

De stad van de toekomst #1: Nutriënten en stadslandbouw

Hoe ziet de stad van de toekomst eruit? In deze online collegereeks van 4 colleges krijg je antwoord op die vraag. Deze nascholingenreeks geeft je verdiepende achtergrondkennis bij het nieuwe lesmateriaal dat ontwikkeld is: De stad van de toekomst. De eerste nascholing in de reeks gaat over nutriënten en stadslandbouw. In de andere nascholingen komt onder andere de ontwikkelingen die spelen bij het verduurzamen en klimaatbestendig maken van de stedelijke omgeving aan bod.

 

Het voorlopige programma:

 

4 november 2021: Nutriënten en stadslandbouw (via de knop aanmelden meld je je aan voor deze eerste bijeenkomst)

10 maart 2022: Waterbeheer

Stedelijke inrichting en duurzaamheid (datum volgt)

Stadsecologie (datum volgt)

 

 

De bijeenkomst op 4 november vindt online plaats van 15:30 tot 18:00 uur. Deze reeks wordt samen met de Universiteit van Wageningen (WUR) georganiseerd. Het is mogelijk om de hele reeks of losse bijeenkomsten te volgen.

Informatiebijeenkomst Havo Bèta programma

Afgelopen jaren hebben verschillende groepen met enthousiaste deelnemers deelgenomen aan het Havo Bèta programma. Tijdens dit talentenprogramma krijgen leerlingen gedurende vier middagen een kijkje in de keuken bij een hbo-instelling (Hogeschool Leiden, Hogeschool Rotterdam, Haagse Hogeschool in Delft en Hogeschool Inholland Delft). Ook in het schooljaar 2021 – 2022 zal het havo-bèta programma in overleg met de hogescholen van start gaan.

 

Opzet

In de bijeenkomst presenteren de verschillende hogescholen het programma dat zij de leerlingen dit jaar aanbieden. Ook docenten van scholen die eerder deelnamen aan het havo bèta programma zijn aanwezig. Zij vertellen hoe ze leerlingen werven en welke leerlingen ze werven.

 

Datum & Tijd

19 januari 2022, 16:00 – 18.00 uur

 

Bètasymposium 2022 – toekomst van het onderwijs

Op 4 februari 2022 vond het jaarlijkse bètasymposium plaats van Onderwijsnetwerk Zuid-Holland. Op het symposium ontmoetten bètadocenten en TOA’s uit het voortgezet onderwijs elkaar en is er ruimte om van en met elkaar te leren. Onder andere experts uit het bedrijfsleven, vaksteunpuntcoördinatoren, vakdidactici en hogeronderwijsinstellingen delen hun ideeën en ontwikkelingen.

 

Sfeerverslag

Je vindt hier het sfeerverslag  Betasymposium 2022 Sfeerverslag

 

Thema Onderwijs van de toekomst

Het thema van het symposium is Onderwijs van de Toekomst met de nadruk op Energietransitie en Computational Thinking.

 

Live stream

Het symposium werd live online uitgezonden op vrijdag 4 februari vanuit hogeschool Inholland Delft. Tijdens de centrale momenten is Maaike van der Voort, docent bij het Veurs Lyceum in Leidschendam-Voorburg de facilitator. Tijdens het symposium ging een ieder met elkaar actief aan de slag in verschillende sessies met zowel vakinhoudelijke als vakoverstijgende thema’s. Voor elke docent, zowel havo en vwo, toa, bètacoördinator, schoolleider en geïnteresseerde was er een geschikte sessie.

Programma

15.30 – plenaire opening, introductie op de thema’s door  Prof.dr.ir. Paulien Herder en  Fabian van der Horst
16.00 – 16.45 uur sessieronde 1
16.45 – 17.00 uur pauze
17.00 – 17.45 uur sessieronde 2
17.45 – 18.00 uur afsluiting

 

Voor een up to date overzicht,  zie Programma Beta symposium 4 februari 2022

BegeleidersorganisatieOmschrijving sessie
Sander HaemersTU DelftIn de Delftse leerlijn ontbrak tot nu toe een module over lewisstructuren en het vsepr-model. Het is geen volledige module geworden, maar losse hoofdstukken met veel oefenopgaven. We presenteren direct gebruiksklaar lesmateriaal om beide onderwerpen een keertje op een andere manier te behandelen of te gebruiken als extra oefenmateriaal voor leerlingen.
Nelleke KreikeHogeschool InhollandCRISPR-cas technologie is een nieuwe DNA techniek waarmee heel precies veranderingen in het DNA gemaakt kunnen worden. Ik leg uit hoe deze techniek werkt en laat voorbeelden zien van de toepassingen en mogelijkheden van deze techniek. Daarnaast wil ik met de deelnemers bediscussieren of we CRISPR-cas technologie ook zouden kunnen toepassen voor het verbeteren van onze voedselgewassen.
Ludo JuurlinkUniversiteit LeidenWe laten zien hoe met eenvoudige middelen een spectrofotometer gemaakt wordt.
Marie-Jetta den OtterSEC / ICLONIn deze workshop presenteren we een app waarmee je sorteertaak-opdrachten digitaal kunt geven en analyseren. Ook laten we zien wat je als docent en leerling kunt leren van sorteertaken en hoe je deze sorteertaken kunt ontwerpen.
Maria SovagoSTRALIA | TU DelftStralia ‘Leraren op het podium’ workshop richt zich op de ontwikkeling van authentieke leerkrachten door gebruik te maken van theater technieken. De workshop omvat theorie, rechtstreekse oefening en persoonlijke feedback.
Eveline de Boer, Alma KuijpersICLONIn deze workshop wordt een introductie gegeven op perspectiefgericht onderwijs aan de hand van het thema energietransitie.
Bert Wikkerink, Koen StulensT3 NederlandAan de hand van specifieke voorbeelden zullen we laten zien hoe wiskunde en Python elkaar kunnen aanvullen en hoe computational thinking past in het wiskunde-curriculum.
Marjolein HottentotO’leinKennismaken met het Seks is meer… Ganzenbord; Een unieke manier om spelenderwijs seksuele voorlichting te geven. Het doel is dat jongeren leren praten over relaties en seksualiteit. Kijk voor inspiratie
Ludovic Wallaart, Koen StulensT3 NederlandBreng makkelijk Physical Computing in de klas door het aansturen van een microcontroller via Python en zo leerlingen te laten interageren met de echte wereld.
Lars Knol, Dimitri van DillenOnderwijs-op-afstandWerkvormen en tips voor een interactieve les voor zowel in je les als je leerlingen thuis
Yvonne von Morgen, Henriette klein BlueminkONZEen informatieve bijeenkomst waarin bijgepraat wordt met de toa’s.
Rutger OckhorstTU DelftIk geef voorbeelden van experimenten Geofysica die ook beschikbaar zijn als uitleenkoffer en wanneer ze kunnen worden ingezet.
Alexander Schinkel – DebatUnie, Leonie Kaptein – DNA in BeeldDebatUnieIn deze interactieve workshop maak je kennis met de laatste DNA-technologie en leer je hoe je hierover met elkaar en met leerlingen kunt debatteren.
Peter Becker, Sebastiaan RieterHaagse HogeschoolProject onderwijs krijgt in het curriculum een steeds prominentere plaats. De opleiding HBO Ict aan De Haagse Hogeschool heeft ervaring met diverse vormen van projectonderwijs, direct al vanaf de start van het programma. Graag delen we onze ervaringen met jullie!
Karsten KaspersHogeschool LeidenVanuit zo veel mogelijk Nederlands en Europees onderzoek, wordt er een beeld gegeven van het klimaatonderzoek naar het klimaat uit het verleden. Door hierin afstudeeronderzoek, derdejaars projecten en zelfs eerstejaars experimenten mee te nemen in dit verhaal wordt het voor elke hogeschool chemie mogelijk om ook mee te doen in dit interessante en relevante onderzoeksveld.
Start-ups en innovatieve technologie: lesgeven aan de next generation

Overal horen we over technologische disruptie, we zien start-ups uit de grond gestampt worden en iedereen volgt Elon Musk op de voet. Maar wat komt er nou echt bij kijken als je een technologie, die zo innovatief is dat deze nog niet op de markt is, wil lanceren.

 

Heel veel! En om zo veel moeilijke dingen tegelijkertijd gedaan te krijgen moet je een organisatie bouwen en een menigte meekrijgen om zelfs een community te bouwen.

 

De lessen uit het bouwen van dergelijke communities kunnen we ook toepassen in het onderwijs en daar komen hele leuke mogelijkheden uit voort om de ‘next generation’ les te geven op een next generation methode!

 

Doel & resultaat

Het thema wordt geïntroduceerd aan de hand van wat theorie, in combinatie met voorbeelden. Op het einde is er een passende oefening of groepsdiscussie om te kijken hoe start-up methodiek in de klas toepasbaar is.

 

Datum & tijd

De bijeenkomst vindt online plaats op dinsdag 30 november 2021 van 15.00 tot 17.00 uur.

Klimaatonderzoek aan zeewater

Toch klimaatonderzoek doen op een middelbare school? Via een alkaliteitsbepaling kan dit. Met de waarde voor de totale alkaliteit kunnen scholieren bijvoorbeeld iets zeggen over hoeveel CO2 er nog opgenomen kan worden door het zeewater en hoe schadelijk de situatie inmiddels is voor bijvoorbeeld een koraalrif. De totale alkaliteit kan vrij eenvoudig bepaald worden via een titratie. Dit kan zeer geavanceerd, maar ook eenvoudig – bijvoorbeeld voor op de middelbare school. Tijdens deze workshop komen de volgende onderdelen aan bod:

1. Opname van CO2 in zeewater en de mechanismen hierachter

2. Hoe heeft klimaatverandering effect op de pH-waarde van zeewater

3. Hoe wordt de alkaliteit bepaald en tegen welke “problemen” loop je op (veldwerk is nog niet zo gemakkelijk)

4. Geavanceerd titreren zoals gedaan wordt bij o.a. Rijkswaterstaat (tevens praktisch in de workshop) en hoe deze om te zetten zodat de titratie ook op school kan.

 

 

Doel & Resultaat

Na een korte uitleg en lezing gaan we in de workshop aan de slag met echte geavanceerde titratie-apparatuur en zeewater en bepalen we de alkaliteit. Tevens onderzoeken we hoe we deze geavanceerde titraties kunnen vertalen naar een middelbare school-situatie. Kunnen we klassiek titreren of ook via IPCoach?

 

Deze bijeenkomst is voor docenten scheikunde maar kan ook voor docenten aardrijkskunde interessant zijn. De bijeenkomst vindt online plaats en duurt van 16:00 tot 18:00 uur.

Scholennetwerk wiskunde

In vijf bijeenkomsten, ongeveer om de twee maanden, komen door deelnemers zelfgekozen thema’s over de praktijk van de wiskundeles aan de orde. Per bijeenkomst staat steeds één onderwerp centraal, dus een keer overslaan is geen probleem. De bijeenkomsten zijn ook geschikt voor (afvaardigingen van) secties en worden zo veel als mogelijk hybride georganiseerd.

 

Doel & resultaat

Tijdens de bijeenkomsten gaan we samen aan de slag met een thema. Dit zou bijvoorbeeld kunnen zijn: wiskundige denkactiviteiten, logisch redeneren bij wiskunde C, statistiek bij wiskunde A, training van algebraïsche vaardigheden, wiskundemethoden vergelijken, formatief-assessment-taken ontwerpen, problem-solving, etc. De thema’s worden door de deelnemers zelf bepaald en door enkele docenten in samenwerking met vakdidactici voorbereid. Uitnodigen van gastsprekers hoort ook tot de mogelijkheden. (het is ook mogelijk losse bijeenkomsten bij te wonen i.p.v. de hele reeks). De onderwerpen van de bijeenkomsten worden tijdig aangekondigd in de nieuwsbrief.

 

Data en tijd

De bijeenkomsten vinden plaats op de volgende data:

Aan de slag met Medische beeldvorming – een aanvulling op de NLT module

Om leerlingen te helpen meer gevoel te ontwikkelen bij het onderwerp radioactiviteit, heeft de Junior Academy van NRG lesmateriaal ontwikkeld dat ondersteuning biedt aan het curriculum voor ‘Medische Beeldvorming’. Wat leuk is aan dit lesmateriaal, is dat leerlingen vanuit een realistische case in het ziekenhuis patiënten onderzoeken met behulp van medische beeldvorming technieken. Op deze manier krijgen de leerlingen vanuit praktijkervaring beroepsperspectieven mee.  Elke leerling werkt vanuit één expertise (scheikunde, natuurkunde, arts of logistiek) samen met de andere disciplines in de molybdeenketen om zo veel mogelijk patiënten te helpen in de uiteindelijke ‘Challenge’.

De ontwikkeling van het lesmateriaal gebeurt in samenwerking met de vereniging NLT.

 

Doel & resultaat

Het doel is informeren en inspireren, zodat docenten inzicht hebben in het onderwerp radioactiviteit en de ontwikkelingen van het lesmateriaal. Docenten kunnen feedback geven hoe zij het binnen hun vak willen vormgeven.

 

Datum & tijd

De bijeenkomst is via TEAMS op donderdag 14 oktober 2021 van 15.30 tot 16.30 uur.