Vakantiecursus voor leraren wiskunde 2024

Voor leraren in de exacte vakken aan havo-, vwo-, hbo-leerlingen en andere belangstellenden organiseert het Platform Wiskunde Nederland (PWN), in nauwe samenwerking met het Platform Wiskunde Vlaanderen (PWV), in 2024 een vakantiecursus met als thema:

 

Banach-Tarski: hoe groepentheorie van één meloen er twee maakt

 

 

In de vakantiecursus van 2024 wordt eerst een laagdrempelige introductie in de groepentheorie gegeven, met een focus op eenvoudige voorbeelden en op de concepten die nodig zijn voor het bewijs van de stelling van Banach en Tarski. Hierbij krijgen de deelnemers de gelegenheid om vertrouwd te raken met die concepten door enkele goed gekozen voorbeelden concreet door te rekenen. Vervolgens zal Stefaan Vaes laten zien hoe deze groepentheorie gebruikt kan worden om de stelling van Banach en Tarski te bewijzen, hoe onmogelijk die stelling ook mag lijken… De cursus sluit aan op de wens van overheden om meer abstracte onderwerpen aan bod te laten komen in het curriculum. De nieuwe eindtermen in Vlaanderen verplichten de behandeling van een algebraïsche structuur, zoals groepen, in richtingen met 6 uur wiskunde. Het aangereikte materiaal biedt inspiratie en de broodnodige achtergrond aan leraren bij het invullen van hun lessen rond die abstracte structuren.

 

Collega’s en leerlingen uit de bovenbouw met interesse in wiskunde zijn ook van harte welkom!

 

Download hier de Brochure-2024 met alle inhoudelijke en praktische informatie.

Aanmelden kan uiterlijk tot 1 augustus.

 

Programma & tijden 

vrijdag
15.00-15.30 Ontvangst, koffie
15.30-15.35 Welkomstwoord
15.35-16.20 Jeroen Spandaw: Inleiding groepentheorie (deel 1)

16.20-16.45 Pauze
16.45-17:30 Jeroen Spandaw: Inleiding groepentheorie (deel 2)

17.30-18.30 Diner
18.30-19.15 Jeroen Spandaw: Inleiding groepentheorie (deel 3)

19.15-19.45 Pauze
19.45-20.30 David Eelbode: De Lie-groep SU(2) en haar toepassingen

 

zaterdag
09.30-10.00 Ontvangst, koffie
10.00-10.45 Stefaan Vaes: De stelling die we een paradox noemen

10.45-11.15 Pauze
11.15-12.00 Stefaan Vaes: De vrije groep F2 en twee vrije rotaties
12.00-13.00 Lunch
13.00-13.45 Stefaan Vaes: Het bewijs van de stelling van Banach-Tarski
13.45-14.30 Stefaan Vaes: In twee dimensies is alles anders

14.30 Afsluiting

 

Locatie

Vrijdag 23 augustus en zaterdag 24 augustus op het CWI in Amsterdam

of

Vrijdag 6 september en zaterdag 7 september op de universiteit van Antwerpen (Campus Groenenborger)

 

Contactinformatie
Bureau PWN, Tel: 020 – 592 4006; e-mail: vakantiecursus@platformwiskunde.nl

Platform Wiskunde Nederland, Science Park 123, 1098 XG Amsterdam

 

 

 

 

Het vakdidactiek-café voor nieuwe docenten geschiedenis

Een online ontmoetingsplek voor startende of pas gestarte docenten geschiedenis (max. 3 jaar ervaring) om stoom af te blazen, succeservaringen te delen, advies en feedback te vragen, nieuwe ideeën op te doen, mee te praten over actuele ontwikkelingen en nieuws uit te wisselen.

 

 

Doel & Resultaat

Je bepaalt zelf samen met de anderen de agenda en je kunt eventueel vooraf of tijdens de bijeenkomst wensen aangeven over input vanuit het ICLON of door gasten via storck@iclon.leidenuniv.nl. Je kunt ook gewoon aanschuiven om te luisteren. Neem zelf je drankje mee. Bespreek eventueel op school of je dit mee mag laten tellen als onderdeel van het begeleidingstraject voor startende docenten.

 

 

Datum & Tijd

Woensdagen op 22 februari, 19 april en 21 juni van 16.30 uur tot 17.15 uur

Er is een eenmalige aanmelding nodig en daarna ontvang je een link die je ook voor de andere online nascholingen kan gebruiken.

Begeleiding van het profielwerkstuk (PWS)

Deze bijeenkomst zit vol, het is niet mogelijk om je nog aan te melden. Mocht u vragen hebben over de training kunt u mailen naar onz@iclon.leidenuniv.nl. 

 

 

Door middel van het schrijven van een profielwerkstuk (PWS), bereiden leerlingen zich voor op het hoger onderwijs, goede begeleiding hiervan is echter essentieel. De ervaring leert dat veel docenten dit lastig vinden, omdat zij zelf ook niet dagelijks met onderzoek in aanraking komen. Tijdens deze twee sessies, bieden we u concrete handvatten aan voor de begeleiding van het PWS.

 

DOEL & RESULTAAT

Voor leerlingen wordt er online veel hulp geboden bij het schrijven van een goed profielwerkstuk. Echter, voor docenten merken wij dat er een stuk minder begeleiding is. Daarom zullen in deze twee bijeenkomsten  verschillende aspecten van de begeleiding van het profielwerkstuk de revue passeren. Door middel van diverse werkvormen kan je ervaren hoe leerlingen te motiveren en te enthousiasmeren voor het profielwerkstuk en het doen van onderzoek. Visie op onderzoek doen, formuleren van de onderzoeksvraag, verzamelen en analyseren van data, de belangrijke stappen uit de onderzoekscyclus en beoordeling van het PWS zijn onderdeel van deze twee sessies.

 

DATUM & TIJD

De training bestaat uit twee sessies van 2,5 uur.
1e sessie: donderdag 10 november 15.00 – 17.30
2e sessie: donderdag 16 februari 15.00 – 17.30

Indien u op één van beide data niet kunt, kunt u de training helaas niet volgen.

 

 

Deze bijeenkomst zit vol, het is niet mogelijk om je nog aan te melden. Mocht u vragen hebben over de training kunt u mailen naar onz@iclon.leidenuniv.nl. 

 

Burgerschapseducatie op jouw school, een verhaal apart?

Onderwijsnetwerk Zuid-Holland organiseert een reeks van drie bijeenkomsten rondom het thema burgerschap. Initiatiefnemers Arthur Pormes (ICLON, Universiteit Leiden) en Jiwan Does (Edith Stein College) hebben een programma opgesteld interessant voor docenten, docentopleiders en schoolleiders. De bijeenkomsten zijn opeenvolgend maar het is ook mogelijk losse bijeenkomsten bij te wonen. De bijeenkomsten vinden plaats op donderdagmiddagen van 14:00 tot 17:00 uur in Leiden en Den Haag (verschillende per bijeenkomst). Let op: In verband met de oplopende coronabesmettingen vindt deze eerste bijeenkomst op 16 december online plaats van 14:00 tot 16:00 uur.

 

Bijeenkomst 1 is erop gericht om deelnemers te inspireren tot het formuleren van een schoolspecifieke visie op burgerschapseducatie. Hoe verhouden individuele leerlingen, ouders en personeelsleden zich tot de school als gemeenschap en tot de school als onderdeel van de samenleving? Hoe ver reikt de ambitie op jouw school om samen te willen bijdragen aan een groter geheel?

 

Welke (invulling van) waarden wil je als schoolgemeenschap centraal stellen, hoe wordt dat bepaald en hoe krijgt dat in jouw school als mini-community vorm? Hoe wordt, eenmaal totstandgekomen, de visie op burgerschapseducatie doorvertaald in de lespraktijk en alledaagse contacten binnen jouw school: tussen leerlingen onderling, in het contact met en tussen docenten en niet-lesgevend personeel, en binnen formele gremia als de schoolleiding, de MR, leerling- en ouderraad? Hoe ga je hierbij om met verschillen in pedagogische, ideologische, en onderwijssociologische opvattingen in je docentenkorps, de schoolleiding, bij niet-lesgevende medewerkers en een (eventuele) bestuurlijke context? U kunt zich aanmelden voor deze bijeenkomst door op de onderstaande aanmeldlink te klikken.

 

Voor bijeenkomsten 2 en 3 kunt u zich inschrijven door naar onderstaande pagina’s te gaan:

 

Bijeenkomst 2: Wereldburgerschap, de poort naar inclusief onderwijs? (17 februari)

Bijeenkomst 3:  Burgerschapseducatie in een wantrouwende wereld (7 april)