Arduino cursus voor beginners

Een Arduino is een soort microcontroller die je op eenvoudige wijze in staat stelt om elektronische circuits te bouwen, aan te sturen en uit te lezen. Op die manier kun je veel verschillende dingen  meten, bouwen, maken en uitvoeren. Zo kun je onder andere een koelkast op een bepaalde temperatuur houden, een zelfrijdende robot aansturen, lichtsensoren maken, een lcd-scherm op je shirt aansturen en ga zo maar door. Het is dan ook niet gek dat op vele scholen gewerkt wordt met Arduino’s. In het onderwijs kunnen Arduino’s ingezet worden als practicummateriaal, bij een profielwerkstuk, en bij onderwerpen zoals technische automatisering, technisch ontwerpen, onderzoeken met meet- en regelsystemen en bij elektriciteit. Het werken met de Arduino sluit aan bij de 21e-eeuwse vaardigheden. Er is dan ook al veel verschillend lesmateriaal voor Arduino’s ontwikkeld.

 

De cursus is bedoeld voor docenten en TOA’s die voor het eerst met Arduino gaan werken (starters) of die er al eens mee zijn begonnen maar toe zijn aan een ‘doorstart’ (beginners).

 

Doel & resultaat

Na een korte inleiding basiselektronica worden er zelf veel praktische opdrachten gedaan. Naast de beginselen van Arduino is er aandacht voor het aansluiten van sensoren (analoog en digitaal), aansluiten van een actuator (bijv. een motor) en het zichtbaar maken van gegevens. Het is echter geen programmeercursus. Van deelnemers wordt verwacht dat ze buiten de cursusbijeenkomsten aan opdrachten werken.

 

Benodigde lesmaterialen

Daarnaast is er een laptop nodig waarop Arduino-software is geïnstalleerd. De software is gratis te downloaden van https://www.arduino.cc/en/software. Let op dat het installeren van software op laptops van school vaak door de systeembeheerder moet gebeuren (regel dit tijdig).

Maximaal aantal deelnemers: 12

 

Locatie

Hogeschool Rotterdam, locatie Museumpark laagbouw

Museumpark 40, 3015 CX Rotterdam 

 

Data

11 mei 2023 – 15:00 – 18:00 uur (incl maaltijd)

25 mei 2023 – 15:00 – 18:00 uur (incl maaltijd)

8 juni 2023 – 15:00 – 18:00 uur (incl maaltijd)

Leer scheikunde demonstraties in de klas ontwerpen volgens micro-macrodenken

Demonstraties en leerling-practica nemen een belangrijke plaats in het scheikunde-onderwijs. Toch kan het soms lastig zijn om dit type praktisch werk effectief te laten zijn. Een demonstratie is vaak eenrichting verkeer, waarbij de leerling vooral consumeert en niet actief is betrokken. Bij een leerlingpracticum zijn leerlingen vooral bezig met de uitvoering van het experiment. In beide gevallen komen leerlingen minder toe aan het leren van de concepten uit het experiment.

Daarnaast neemt het micro-macrodenken een belangrijke plaats in bij de scheikunde. Dit type redeneren wordt door leerlingen vaak als moeilijk ervaren. Bij demonstraties en leerlingpractica kan er expliciet een link gelegd worden tussen het macro- en het microniveau. Hierdoor kan het micro-macrodenken van de leerlingen verbeterd worden.

 

Doel & resultaat

In twee bijeenkomsten leer jij over het POE-model en ga je aan de slag met het herontwerpen van je eigen lessen waarin demonstraties een belangrijke plaats innemen met als doel dat je deze lessen effectiever maakt en het micro-macro denken van leerlingen vergroot.

 

Eerst bekijken we hoe jij een demonstratieles ontwerpt. We bepalen welke lesblokken je gebruikt en met welk achterliggend doel jij dit doet. Daarna zullen we bekijken hoe POE (predict, observe, explain) jou kan helpen bij het herontwerpen van demonstraties om deze effectiever te maken en het micro-macro denken bij jouw leerlingen te vergroten. Je voert jouw herontwerpen demonstratie uit. Aan de hand hiervan reflecteren we samen hoe jij het hebt ervaren en hoe jouw ontwerp nog verbeterd kan worden. Hierna ga je opnieuw de klas in. Na afloop van de nascholing wordt er nog een individueel interview uitgevoerd waarbij we samen reflecteren op jouw ervaringen met POE in de praktijk.

 

Tijden en locatie

Donderdag 30 maart;  16:00 – 20:00 uur (incl maaltijd)

Dinsdag 9 mei; 16:00 – 20:00 uur (incl maaltijd)

 

Locatie voor beide sessies is TU Delft campus, Science Center gebouw 26A, workshopruimte rood.

 

Cursus sterrenkunde voor docenten

Contact.VWO organiseert in samenwerking met het wetenschappelijk instituut Sterrewacht Leiden dit voorjaar de cursus sterrenkunde. Ontwikkel tijdens deze drie-delige cursus materiaal of modules voor in de les, doe ideeën op voor een sterrenkundig PWS, of gebruik de cursus om je actuele kennis bij te spijkeren. Tijdens de derde bijeenkomst presenteren we in werkgroepen aan elkaar onze bevindingen. Er zijn leuke prijzen te winnen.

 

Opzet:

De cursus bestaat uit drie bijeenkomsten waarbij we ons richten op modern sterrenkundig onderzoek met actuele, grote datasets. We maken je wegwijs in openbaar beschikbare ‘big data’, die we analyseren met behulp van python notebooks. Er is nadrukkelijk geen voorkennis in python of sterrenkunde nodig om de cursus te volgen. Tegelijk is er voldoende uitdaging mogelijk voor ervaren cursisten.

 

Data:

 

Programma :

16:30 – 17:00 inloop

17:00 – 17:30 inhoudelijke lezing over moderne sterrenkunde en wetenschap in Leiden

17:30 – 18:00 introductie python notebooks voor het analyseren van de data

18:00 – 18:45 soep en lekkere broodjes

18:45 – 20:00 werkgroepen: aan de slag met analyses van courante, openbaar beschikbare datasets

 

Locatie: Huygens gebouw Universiteit Leiden

 

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Merijn Smit, msmit@strw.leidenuniv.nl

Het vakdidactiek-café voor nieuwe docenten geschiedenis

Een online ontmoetingsplek voor startende of pas gestarte docenten geschiedenis (max. 3 jaar ervaring) om stoom af te blazen, succeservaringen te delen, advies en feedback te vragen, nieuwe ideeën op te doen, mee te praten over actuele ontwikkelingen en nieuws uit te wisselen.

 

 

Doel & Resultaat

Je bepaalt zelf samen met de anderen de agenda en je kunt eventueel vooraf of tijdens de bijeenkomst wensen aangeven over input vanuit het ICLON of door gasten via storck@iclon.leidenuniv.nl. Je kunt ook gewoon aanschuiven om te luisteren. Neem zelf je drankje mee. Bespreek eventueel op school of je dit mee mag laten tellen als onderdeel van het begeleidingstraject voor startende docenten.

 

 

Datum & Tijd

Woensdagen op 22 februari, 19 april en 21 juni van 16.30 uur tot 17.15 uur

Er is een eenmalige aanmelding nodig en daarna ontvang je een link die je ook voor de andere online nascholingen kan gebruiken.

Masterclass vaardig in ontwerpen

In echte opdrachten ontwikkelen leerlingen creatieve en probleemoplossende vaardigheden doordat zij steeds een ontwerpproces doorlopen. In deze masterclass train je ontwerpvaardigheden die aansluiten bij de ontwerpcyclus. Je gaat praktisch aan de slag met werkvormen die gericht zijn op ontwerpvaardigheden. Deze werkvormen zijn onderbouwd door praktisch wetenschappelijk onderzoek die je kunt toepassen bij het begeleiden van het ontwerpproces van leerlingen en er is een toolbox beschikbaar. Onderdeel van deze Masterclass is een bezoek aan de DDream-hall van de TU Delft.  In de online vervolgbijeenkomst gaan we onze ervaringen met elkaar bespreken.

 

Deze masterclass wordt dit schooljaar met succes voor een tweede keer aangeboden in samenwerking met BijscholingVMBO en is ontwikkeld voor docenten vmbo-t Technologie & Toepassing, en is ook zeer geschikt voor docenten die op havo/vwo niveau ontwerpgericht onderwijs geven. De werkvormen die worden ingezet zijn ontwikkeld voor leerlingen 9-14 jaar, maar geven ook voor oudere leerlingen houvast en inspiratie.

 

Data:

Deze training is inclusief lunch en rondleiding. Voorbereiding: neem een eigen projectopdracht mee

 

Begeleiding van het profielwerkstuk (PWS)

Deze bijeenkomst zit vol, het is niet mogelijk om je nog aan te melden. Mocht u vragen hebben over de training kunt u mailen naar onz@iclon.leidenuniv.nl. 

 

 

Door middel van het schrijven van een profielwerkstuk (PWS), bereiden leerlingen zich voor op het hoger onderwijs, goede begeleiding hiervan is echter essentieel. De ervaring leert dat veel docenten dit lastig vinden, omdat zij zelf ook niet dagelijks met onderzoek in aanraking komen. Tijdens deze twee sessies, bieden we u concrete handvatten aan voor de begeleiding van het PWS.

 

DOEL & RESULTAAT

Voor leerlingen wordt er online veel hulp geboden bij het schrijven van een goed profielwerkstuk. Echter, voor docenten merken wij dat er een stuk minder begeleiding is. Daarom zullen in deze twee bijeenkomsten  verschillende aspecten van de begeleiding van het profielwerkstuk de revue passeren. Door middel van diverse werkvormen kan je ervaren hoe leerlingen te motiveren en te enthousiasmeren voor het profielwerkstuk en het doen van onderzoek. Visie op onderzoek doen, formuleren van de onderzoeksvraag, verzamelen en analyseren van data, de belangrijke stappen uit de onderzoekscyclus en beoordeling van het PWS zijn onderdeel van deze twee sessies.

 

DATUM & TIJD

De training bestaat uit twee sessies van 2,5 uur.
1e sessie: donderdag 10 november 15.00 – 17.30
2e sessie: donderdag 16 februari 15.00 – 17.30

Indien u op één van beide data niet kunt, kunt u de training helaas niet volgen.

 

 

Deze bijeenkomst zit vol, het is niet mogelijk om je nog aan te melden. Mocht u vragen hebben over de training kunt u mailen naar onz@iclon.leidenuniv.nl. 

 

International Conference on Computational Thinking Education en STEM Education 2022

Schrijf je in voor de workshops op 15 of 16 juni en deel mee in nieuwe ideeën over de implementatie van computational thinking-ontwikkeling in het onderwijs. Vo docenten met lidmaatschap Betasteunpunt kunnen kosteloos deelnemen met een Teacher Forum ticket en de Teacher Forum activiteiten bezoeken op 15 en 16 juni. Lees meer over het programma via deze link.

Docentenforum APSCE CTE-STEM 2022

APSCE CTE-STEM heeft een sterke band met praktijkmensen in scholen, hoger onderwijs, beroepsopleidingen en talentontwikkeling. Op het lerarenforum kunnen docenten uit de praktijk op alle onderwijsniveaus hun ervaringen, ideeën en onderwijsbenaderingen delen met andere beoefenaars en de onderzoeksgemeenschap. Dit evenement creëert de unieke kans om in contact te komen met concepten en ideeën uit andere landen en onderwijssystemen, terwijl computational thinking en STEM-onderwerpen worden onderwezen of ingebed. Het lerarenforum biedt verrijkende ervaringen voor leraren en onderzoekers om verbinding te maken, uit te wisselen en te leren over de ideeën, concepten en uitdagingen van leren door middel van computationeel denken en STEM-onderwijs.

CTE-STEM 22 is de 6e internationale conferentie georganiseerd door APSCE. In 2022 wordt de conferentie mede georganiseerd door LDE-CEL aan de TU Delft in Nederland, The Education University Hong Kong en CoolThink@JC. De conferentie wordt hybride georganiseerd op 15-17 juni 2022. De conferentie omvat keynote speeches, uitgenodigde speeches, paneldiscussies, workshops en paperpresentaties.

 

 

Burgerschapseducatie op jouw school, een verhaal apart?

Onderwijsnetwerk Zuid-Holland organiseert een reeks van drie bijeenkomsten rondom het thema burgerschap. Initiatiefnemers Arthur Pormes (ICLON, Universiteit Leiden) en Jiwan Does (Edith Stein College) hebben een programma opgesteld interessant voor docenten, docentopleiders en schoolleiders. De bijeenkomsten zijn opeenvolgend maar het is ook mogelijk losse bijeenkomsten bij te wonen. De bijeenkomsten vinden plaats op donderdagmiddagen van 14:00 tot 17:00 uur in Leiden en Den Haag (verschillende per bijeenkomst). Let op: In verband met de oplopende coronabesmettingen vindt deze eerste bijeenkomst op 16 december online plaats van 14:00 tot 16:00 uur.

 

Bijeenkomst 1 is erop gericht om deelnemers te inspireren tot het formuleren van een schoolspecifieke visie op burgerschapseducatie. Hoe verhouden individuele leerlingen, ouders en personeelsleden zich tot de school als gemeenschap en tot de school als onderdeel van de samenleving? Hoe ver reikt de ambitie op jouw school om samen te willen bijdragen aan een groter geheel?

 

Welke (invulling van) waarden wil je als schoolgemeenschap centraal stellen, hoe wordt dat bepaald en hoe krijgt dat in jouw school als mini-community vorm? Hoe wordt, eenmaal totstandgekomen, de visie op burgerschapseducatie doorvertaald in de lespraktijk en alledaagse contacten binnen jouw school: tussen leerlingen onderling, in het contact met en tussen docenten en niet-lesgevend personeel, en binnen formele gremia als de schoolleiding, de MR, leerling- en ouderraad? Hoe ga je hierbij om met verschillen in pedagogische, ideologische, en onderwijssociologische opvattingen in je docentenkorps, de schoolleiding, bij niet-lesgevende medewerkers en een (eventuele) bestuurlijke context? U kunt zich aanmelden voor deze bijeenkomst door op de onderstaande aanmeldlink te klikken.

 

Voor bijeenkomsten 2 en 3 kunt u zich inschrijven door naar onderstaande pagina’s te gaan:

 

Bijeenkomst 2: Wereldburgerschap, de poort naar inclusief onderwijs? (17 februari)

Bijeenkomst 3:  Burgerschapseducatie in een wantrouwende wereld (7 april)

Overal is bio-informatica

Wist je dat bio-informatica een grote rol speelt bij het in kaart brengen van het verloop van de Corona-pandemie? Maar ook die handige hooikoorts-app voor op je telefoon is ontwikkeld met hulp van bio-informatici. De perfecte tomaat? Die mooie bos tulpen? Ook hierbij komt een stukje bio-informatica om de hoek kijken. Maar wat is dat nou precies, bio-informatica? Op deze simpele vraag krijg je tijdens deze workshop antwoord. Dat doen we door je aan de hand van praktijkvoorbeelden en opdrachten kennis te laten maken met dit brede vakgebied.

 

 

In deze cursus:
– Vertelt een onderzoeker over één of meer toepassingsgebieden van de bio-informatica, zoals virologie, zaadveredeling, applicatie ontwikkeling of gepersonaliseerde medicatie.
– Voer je zelf een aantal eenvoudige bio-informatica opdrachten uit die je, met bijgeleverd lesplan, kan gebruiken in je eigen lessen.
– Brainstormen we samen met experts uit verschillende hoeken over mogelijkheden voor profielwerkstukken en meesterproeven.

 

De bijeenkomst op 10 maart gaat over programmeren. Je gaat zelf aan de slag met Python, zowel in de webbrowser als op rekenmachines. Ervaring met programmeren is niet nodig.

Overal is bio-informatica bestaat uit twee opvolgende bijeenkomsten op 28 januari en 10 maart. De bijeenkomst van donderdag 10 maart is van 16:00 tot 20:00 uur op de Hogeschool Leiden (inclusief maaltijd). Deelname aan één afzonderlijke bijeenkomst is mogelijk.

Scholennetwerk wiskunde

In vijf bijeenkomsten, ongeveer om de twee maanden, komen door deelnemers zelfgekozen thema’s over de praktijk van de wiskundeles aan de orde. Per bijeenkomst staat steeds één onderwerp centraal, dus een keer overslaan is geen probleem. De bijeenkomsten zijn ook geschikt voor (afvaardigingen van) secties en worden zo veel als mogelijk hybride georganiseerd.

 

Doel & resultaat

Tijdens de bijeenkomsten gaan we samen aan de slag met een thema. Dit zou bijvoorbeeld kunnen zijn: wiskundige denkactiviteiten, logisch redeneren bij wiskunde C, statistiek bij wiskunde A, training van algebraïsche vaardigheden, wiskundemethoden vergelijken, formatief-assessment-taken ontwerpen, problem-solving, etc. De thema’s worden door de deelnemers zelf bepaald en door enkele docenten in samenwerking met vakdidactici voorbereid. Uitnodigen van gastsprekers hoort ook tot de mogelijkheden. (het is ook mogelijk losse bijeenkomsten bij te wonen i.p.v. de hele reeks). De onderwerpen van de bijeenkomsten worden tijdig aangekondigd in de nieuwsbrief.

 

Data en tijd

De bijeenkomsten vinden plaats op de volgende data: