In het schooljaar 2025-26 worden zeven conceptexamenprogramma wiskunde voor havo en vwo op een aantal scholen beproefd. De vaksteunpunten, SLO en de NVvW willen gedurende het schooljaar 2025-26 graag informatie en onderwijsmateriaal uitwisselen rondom activiteiten en vernieuwende ideeën bij de actualisatie. We verkennen de voorgestelde vernieuwingen, zoals de andere insteek van wiskundige activiteiten bij modelleren, probleemaanpakken, statistisch onderzoek en redeneren met formules. Ook hoe je digitaal wiskundig gereedschap anders inzet bij toetsen, terwijl je ook oog houdt voor het onderhouden van algebraïsche vaardigheden.
Programma
In een online bijeenkomst op woensdag 7 mei van 19:30 tot 20:45 informeren we jullie graag over de plannen van de vaksteunpunten. Naast een korte bijpraat over de actualisatie, bespreken we mogelijkheden om aangesloten te blijven bij de fase van beproeven. We rekenen op vier bijeenkomsten in 2025-26 waarin we:
- aan de slag gaan met het onderwijsmateriaal dat ontwikkeld wordt door vakexperts, de docenten van de scholen die deelnemen aan de try-out onder coördinatie van SLO;
- de mogelijkheid onderzoeken om geactualiseerd onderwijsmateriaal uit te proberen in de eigen lessen, onderwijsmodules, of projecten;
Ook zullen experts vertellen over inhoudelijke, didactische en pedagogische achtergrond van de vernieuwingen.
In de online bijeenkomst van 7 mei peilen we of er voldoende belangstelling is voor een workshop in juni bij SLO in Amersfoort. In deze workshop werken we praktisch aan wat je nodig hebt om het nieuwe schooljaar voor te bereiden. Dit kan gaan om zaken zoals praktisch lesmateriaal of een planning van een practicum empirisch onderzoek.
Aanmelden
Aanmelden voor de online bijeenkomst op 7 mei van 19:30 tot 20:45 uur kan door een mail te sturen naar beproevenexamenprogramma@slo.nl. Vermeld daarbij wiskunde online bijeenkomst 7 mei in het onderwerp
De TU Delft ontwikkelt een NLT-module voor de havo om leerlingen op een laagdrempelige en hands-on manier kennis te laten maken met quantumtechnologie. Een testversie is nu beschikbaar via de moduledatabase van NLT. We zoeken docenten om deze module uit te proberen en feedback te geven. Heeft u interesse om deze module op te nemen in uw curriculum, maar nog vragen of wellicht twijfels over de uitvoering ervan? Sluit dan aan bij dit Webinar op 25 maart 2025 van 16 tot 17 uur.
Programma:
- 16:00-16:10 Welkom, doel en opzet module, examendomeinen
- 16:10:16:20 De module in vogelvlucht
- 16:20-16:25 Mogelijke ondersteuning in de klas
- 16:25-17:00 Open discussie en ruimte voor vragen
Gebt uns eine*n Studi
De Hogeschool Rotterdam en de Universiteit Leiden organiseren op 13 maart een bijeenkomst voor docenten Duits uit de onder- én bovenbouw. Van 15:30 tot 17:00 kunnen docenten ideeën uitwisselen en zich laten informeren over wat leerlingen enthousiast maakt voor het vak Duits, de manieren om hun eigen enthousiasme over te brengen op hun leerlingen, en hoe leerlingen gestimuleerd kunnen worden om Duits te gaan studeren.
Programma:
- Welkom
- Keynote ‘Motivation Deutsch zu studieren’
- Panelgesprek met studenten en docenten ‘Uit de opleidingen’
- Werksessie lesideeën ‘Leerlingen enthousiasmeren voor een talen- of lerarenopleiding’
- Presentatie van de resultaten
- Terugblik & Vooruitblik
Datum, tijd & locatie
Online
13 maart
15:30-17:00
ChatGPT: digitalisering in het voortgezet onderwijsIn deze webinar over digitalisering zullen Gosia Migut (Assistant Professor at the Computing Education Research group, TU Delft) en Michele Murgia (onderwijscoördinator artificical intelligence, Erasmus Universiteit) met de deelnemers op zoek gaan naar digitale mogelijkheden die goed werken in het voortgezet onderwijs.
DOEL & RESULTAAT
Deelnemers krijgen handvatten om techniek gedreven en digitale onderwijsinnovatie beter toe te kunnen passen. Deelnemers worden meegenomen in het contextualiseren van ChatGPT in het onderwijs met direct toepasbare tips, oplossingen en denkrichtingen.
DATUM, LOCATIE & TIJD
Woensdag 25 oktober | ONLINE | 15.00 tot 16.30 à 17.00 uur.
Een week voor de webinar krijgt u een reminder en de deelnemerslink toegestuurd.
Het vakdidactiek-café voor nieuwe docenten geschiedenisEen online ontmoetingsplek voor startende of pas gestarte docenten geschiedenis (max. 3 jaar ervaring) om stoom af te blazen, succeservaringen te delen, advies en feedback te vragen, nieuwe ideeën op te doen, mee te praten over actuele ontwikkelingen en nieuws uit te wisselen.
Doel & Resultaat
Je bepaalt zelf samen met de anderen de agenda en je kunt eventueel vooraf of tijdens de bijeenkomst wensen aangeven over input vanuit het ICLON of door gasten via storck@iclon.leidenuniv.nl. Je kunt ook gewoon aanschuiven om te luisteren. Neem zelf je drankje mee. Bespreek eventueel op school of je dit mee mag laten tellen als onderdeel van het begeleidingstraject voor startende docenten.
Datum & Tijd
Woensdagen op 22 februari, 19 april en 21 juni van 16.30 uur tot 17.15 uur
Er is een eenmalige aanmelding nodig en daarna ontvang je een link die je ook voor de andere online nascholingen kan gebruiken.
Lezing door Duitse auteur Mithu SanyalMithu Sanyal (1971) is kultuurwetenschapper, schrijver en journalist. In deze lezing spreekt ze over haar debuutroman Identitti (2021).
Identitti
„Was für ein Skandal: Prof. Dr. Saraswati ist weiß! Schlimmer geht es nicht. Denn die Professorin für Postcolonial Studies in Düsseldorf war eben noch die Übergöttin aller Debatten über Identität – und beschrieb sich als Person of Colour. Als würden Sally Rooney, Beyoncé und Frantz Fanon zusammen Sex Education gucken, beginnt damit eine Jagd nach ‚echter‘ Zugehörigkeit. Während das Netz Saraswati hetzt und Demos ihre Entlassung fordern, stellt ihre Studentin Nivedita ihr intimste Fragen. Mithu Sanyal schreibt mit beglückender Selbstironie und befreiendem Wissen. Den Schleudergang dieses Romans verlässt niemand, wie er/sie ihn betrat.“ Leseprobe.
Datum & tijd
De lezing vindt op 19 mei van 11:15 tot 13:00 plaats in het Lipsiusgebouw (Cleveringaplaats 1, 2311 BD Leiden), zaal 147. Bij de lezing zullen studenten Duitse Taal en Cultuur aanwezig zijn, en vo-docenten en hun leerlingen zijn van harte welkom. Het is mogelijk om de lezing fysiek of digitaal bij te wonen.
Aanmelden en meer informatie
Aanmelden kan bij organisatoren Dr. Dorine Schellens en Maura Martens, via d.e.a.schellens@hum.leidenuniv.nl
Het is mogelijk om alleen of met een groep leerlingen (digitaal) aan te sluiten. Bij aanmelding ontvangt u de link waarmee u de lezing op afstand kunt bijwonen.
Meer informatie vindt u op deze link.
Workshop profielwerkstukken voor de talenHet profielwerkstuk is een mooi instrument om leerlingen in het voortgezet onderwijs kennis te laten maken met een onderzoeksgebied. Het stimuleren van PWS-onderzoek naar taal- en cultuurgerelateerde onderwerpen zou er ook voor kunnen zorgen dat meer jongeren kiezen voor een talenstudie. Toch is dit nog een redelijk onontgonnen terrein.
Er zijn weinig leerlingen die hun PWS schrijven bij een taalvak, en weinig taaldocenten die ervaring hebben met het begeleiden daarvan. Om daar verandering in te brengen, wordt door verschillende universiteiten materiaal ontwikkeld dat leerlingen en docenten op weg kan helpen. Zo is voor de moderne vreemde talen de website pws-wereld.nl ontwikkeld met steun van het Meesterschapsteam MVT en het Nationaal Platform voor de Talen, maar er zijn meer aanbieders van concrete PWS-ideeën over taal en cultuur.
Datum & tijd
Voor talendocenten die benieuwd zijn naar de mogelijkheden om hun leerlingen te begeleiden bij een PWS, wordt op donderdag 9 juni 2022 van 15:30-17:30 uur een online workshop ‘Profielwerkstukken voor de talen’ georganiseerd.
Na een plenair gedeelte, waarin diverse sprekers iets zullen vertellen over hun aanbod op het gebied van PWS-ondersteuning, kunnen er verschillende interactieve sessies gevolgd worden. De komende tijd zal er hier meer informatie worden geplaatst over dit evenement.
Deelname aan deze online workshop is gratis. Aanmelden kan tot en met 7 juni 2022 via deze link.
Docentenlezing: Bastian Ravesteijn over kansengelijkheidBastian en zijn collega’s doen onderzoek naar kansengelijkheid in Nederland. Hij gebruikt de gegevens van miljoenen Nederlanders om te onderzoeken hoe, wanneer en waar de ‘kansenkloof’ ontstaat. Dit ontstaat volgens zijn onderzoek heel vroeg. ”We wisten natuurlijk al dat er kansenverschillen zijn, maar door mijn onderzoek weten we nu ook hoe groot de verschillen zijn, hoe en op welke leeftijd ze ontstaan”, vertelt Bastian. “Zo blijkt uit ons onderzoek dat de kans op een hoog gewicht (BMI) flink groter is onder kinderen van ouders met een laag inkomen, vergeleken met kinderen van ouders met een hoog inkomen en dat deze verschillen al vier maanden na de geboorte ontstaan.”
Doordat Bastian zoveel data heeft verzameld, kon hij de interactieve website Kansenkaart.nl ontwikkelen. Deze website geeft inzichten in de mate waarin Nederlanders dezelfde kansen op het gebied van inkomen, onderwijs en gezondheid genieten. Bastian licht toe: ”Bij een vergelijking van dertigers die zijn opgegroeid in gezinnen uit dezelfde inkomensgroep maar in verschillende wijken, blijkt er een duidelijke samenhang te zijn tussen de eindtoetsscore van leerlingen in groep 8 en de wijk waarin zij zijn opgegroeid”
Voorbereiden
Voor deze lezing nodigt Bastian alle deelnemers uit om een kijkje te nemen op de KansenKaart en de volgende vraag te beantwoorden:
- Kies op Kansenkaart.nl linksboven in het scherm de uitkomstmaat ‘persoonlijk inkomen’ en zoom in op de plek waar de school waar je werkt staat.
- Je ziet nu het gemiddelde inkomen van dertigers met ouders met een laag inkomen die in het postcodegebied van de school opgroeiden.
- Als het gebied waar je naar kijkt geen kleur heeft, dan komt dat doordat er niet voldoende mensen in de betreffende groep wonen. Je kunt iets uitzoomen, zodat de resultaten voor een groter gebied worden getoond.
- Klik nu rechts in het scherm op ‘hoog’ inkomen van ouders.
- Wat zijn de verschillen tussen dertigers die in dat gebied opgroeiden, op basis van het inkomen van hun ouders?
- Klik rechtsboven in het scherm op ‘i’ voor uitleg: ouders met een laag inkomen zaten op het 25e percentiel van de nationale inkomensverdeling van ouders van dertigers (€ 53 duizend volgens het prijsniveau van 2018), ouders met een hoog inkomen zaten op het 75e percentiel (€ 108 duizend volgens het prijsniveau van 2018).
De Volkskrant heeft aantal artikelen gepubliceerd over het onderzoek van Bastian en zijn collega’s die je ter voorbereiding van de lezing kunt bekijken:
- Eens een dubbeltje, altijd een dubbeltje?
- Is kansenongelijkheid in het onderwijs dan tóch geen typisch stadsprobleem?
- Hoe ongelijkheid zicht in de eerste levensjaren aftekent
Heb je vragen over de opdracht of de lezing, stuur gerust een mail naar: scholennetwerk@ese.eur.nl
Datum & tijd
De bijeenkomst vindt online plaats op donderdag 3 februari 2022 van 15:30 – 16:30 uur.
Online seminar motivatieWaarom doen we de dingen die we doen? Hoe komt het dat de ene leerling totaal gedemotiveerd is, en de ander nergens last van heeft? En, belangrijker nog: wat kan ik er als docent aan doen? Een geruststelling: als je al jaren voor de klas staat, dan zal je aanpak prima zijn. Maar soms is het prettig om te weten wat er nu precies speelt. Hoe motivatie werkt, en waarom we de dingen doen die we doen.
Deze cursus van 3 online bijeenkomsten is ontwikkeld voor docenten van ONZ-scholen en wordt tegen een gereduceerd tarief aangeboden. Het is een eerste introductie op een Model van Motivatie, dat al een aantal jaren in het onderwijs aan de Universiteit Leiden wordt aangeboden, en waarmee inmiddels ook in het vo wordt gewerkt. Dit Model, het Mennes-Model van Motivatie, maakt veel van de dagelijkse praktijk inzichtelijk en werpt een nieuw licht op het aansturen van motivatie en op de implicaties daarvan binnen de praktijk van het Voortgezet Onderwijs.
De cursus bestaat uit 3 online-bijeenkomsten. Ter introductie van deze cursus in het ONZ-aanbod, wordt deze aangeboden tegen een gereduceerd tarief van €240,-. Voor docenten van niet lidscholen bedragen de kosten €290,-.
Inhoud & programma
Bijeenkomst 1 – Drie onderdelen:
- Introductie, kennismaking, inventarisatie van leerdoelen: “wat levert het seminar op?”, “Wat zijn cases die je zou willen aandragen” en “wanneer is het seminar voor jou geslaagd?”
- Inventarisatie van issues die voor jou spelen, verdeling in topics: satisfactie, motivatie en management van motivatie.
- Eerste introductie op het Mennes-Model van Motivatie. Praktijkvoorbeelden, toelichting aan de hand van issues aangedragen door deelnemers (zie boven).
Opdracht: Verzoek om voor Bijeenkomst 2 casuïstiek aan te leveren.
Bijeenkomst 2 – Drie onderdelen:
- Nu we bekend zijn met het Model, is de volgende stap: het aansturen van motivatie.
- Wat is de basis voor het aansturen van motivatie? Twee basis manieren en hun voor- en nadelen.
- Meer over de verstrekkende implicaties voor het vo… Kan je iedereen motiveren? Verrassende antwoorden…
Opdracht: Verzoek om voor Bijeenkomst 3 concrete issues aan te leveren die spelen binnen de context van de eigen instelling/school.
Bijeenkomst 3 – Vier onderdelen:
- Introductie op een wel heel vreemd effect van motivatie: Stratagems of Coping! Effecten daarvan in de klas. Verrassende zienswijzen: waarom een lastige leerling veel gemotiveerder is dan je zou denken, en waarom pubers soms wat onhandelbaar lijken… Coping doet je kennismaken met een “nieuwe taal” (die je vermoedelijk al wel spreekt, maar waar je je nog niet van bewust bent!).
- Wat zijn de gevolgen hiervan, voor de leerling, voor jouzelf, en voor (bestaand) beleid.
- Afronding en vervolgstappen.
Na deze cursus
Mocht je na deze cursus je nog verder willen verdiepen in het onderwerp motivatie: er zal voor het nieuwe schooljaar 2022-2023, een tweede cursus over motivatie worden ontwikkeld.
Data & tijden
Donderdag 17 maart: 16:00-17:30
Woensdag 30 maart: 16:00 – 17:30
Woensdag 13 april: 16:00-17:30
Trainer: Dr. Menno Mennes, programmadirecteur Leiden Leadership Programme Universiteit Leiden.
Burgerschapseducatie op jouw school, een verhaal apart?
Onderwijsnetwerk Zuid-Holland organiseert een reeks van drie bijeenkomsten rondom het thema burgerschap. Initiatiefnemers Arthur Pormes (ICLON, Universiteit Leiden) en Jiwan Does (Edith Stein College) hebben een programma opgesteld interessant voor docenten, docentopleiders en schoolleiders. De bijeenkomsten zijn opeenvolgend maar het is ook mogelijk losse bijeenkomsten bij te wonen. De bijeenkomsten vinden plaats op donderdagmiddagen van 14:00 tot 17:00 uur in Leiden en Den Haag (verschillende per bijeenkomst). Let op: In verband met de oplopende coronabesmettingen vindt deze eerste bijeenkomst op 16 december online plaats van 14:00 tot 16:00 uur.
Bijeenkomst 1 is erop gericht om deelnemers te inspireren tot het formuleren van een schoolspecifieke visie op burgerschapseducatie. Hoe verhouden individuele leerlingen, ouders en personeelsleden zich tot de school als gemeenschap en tot de school als onderdeel van de samenleving? Hoe ver reikt de ambitie op jouw school om samen te willen bijdragen aan een groter geheel?
Welke (invulling van) waarden wil je als schoolgemeenschap centraal stellen, hoe wordt dat bepaald en hoe krijgt dat in jouw school als mini-community vorm? Hoe wordt, eenmaal totstandgekomen, de visie op burgerschapseducatie doorvertaald in de lespraktijk en alledaagse contacten binnen jouw school: tussen leerlingen onderling, in het contact met en tussen docenten en niet-lesgevend personeel, en binnen formele gremia als de schoolleiding, de MR, leerling- en ouderraad? Hoe ga je hierbij om met verschillen in pedagogische, ideologische, en onderwijssociologische opvattingen in je docentenkorps, de schoolleiding, bij niet-lesgevende medewerkers en een (eventuele) bestuurlijke context? U kunt zich aanmelden voor deze bijeenkomst door op de onderstaande aanmeldlink te klikken.
Voor bijeenkomsten 2 en 3 kunt u zich inschrijven door naar onderstaande pagina’s te gaan:
Bijeenkomst 2: Wereldburgerschap, de poort naar inclusief onderwijs? (17 februari)
Bijeenkomst 3: Burgerschapseducatie in een wantrouwende wereld (7 april)