Certificaatuitereiking en lezing stadsnatuur en biodiversiteit
Op 28 mei ontvangen de leerlingen hun certificaat en sluiten zij samen met hun docenten het Havo Bèta programma 2024 feestelijk af. We zijn te gast bij Hogeschool Leiden met een inspirerend afsluitend programma met thema stadsnatuur en biodiversiteit. Meer informatie over het programma voor deze middag volgt binnenkort.
Gedurende vier middagen krijgen Havo-4 leerlingen met een N-profiel de unieke kans om een kijkje te nemen bij verschillende opleidingen van gerenommeerde hbo-instellingen, waaronder Hogeschool Leiden en De Haagse Hogeschool. Zo’n 50 leerlingen zijn aan de slag gegaan met spronghoogtes meten en analyseren, rommel opruimen met een zelfgeprogrammeerde rommelrobot, pinguins selecteren aan de hand van Datascience en AI en aan de slag met biodiversiteit in stadsparken in het lab.
Aanmelden voor docenten kan via deze link.
Aanmelden voor leerlingen die het HavoBeta programma hebben gevolgd kan via deze link.
Datum: 28 mei 2024 – 16 uur – 18:00 uur
Locatie: Hogeschool leiden
Vier π-dag bij TU Delft
Het grote raadsel π
Zie je iets ronds, dan denk je aan π. Maar wist je dat π ook op allerlei plekken binnen en buiten de wiskunde opduikt waar op het eerste gezicht niets ronds te ontdekken valt? Tijdens deze π -middag behandelen we enkele spectaculaire voorbeelden van onverwachte verschijningen van ons favoriete getal. Sommige voorbeelden kun je in je wiskundelessen gebruiken en bij andere voorbeelden kun je gewoon lekker achteroverleunen en genieten van het grote raadsel π.
Programma
Vanaf 16:00 uur heten we je graag welkom met een drankje. Na een korte inleiding over het grote raadsel dat het getal π al sinds de oudheid is neemt onze bevlogen π-specialist Dr. Jeroen Spandaw ons mee in een interactieve presentatie waarin π de hoofdrol heeft. We nemen ruim de tijd om proefondervindelijk onverwachte verschijningen van π te ervaren en insπiratie op te doen voor de lespraktijk. We sluiten de feestelijke viering van π-dag af met een netwerkborrel die tot ongeveer 18:00 zal duren. We kijken uit naar je komst!
16:00 – 16:10 inloop met drankje en welkom
16:10 – 16:20 Het grote raadsel π
16:20 – 17:15 Insπratie met π
17:15 – 18:00 napraten en netwerkborrel
Doel & resultaat
Inspiratie voor wiskunde met π in de hoofdrol
π-dag, de veertiende dag van de derde maand wordt wereldwijd op wiskundeafdelingen van universiteiten gevierd. De cijfervolgorde is in navolging van de datumnotatie jaar/maand/dag, bijvoorbeeld 2024/03/14. De driecijferige benadering voor π is namelijk 3,14.
Datum, tijd en locatie
Donderdag 14 maart 2024 16:00 – 18:00 uur
Locatie: TU Delft Café X (gebouw 37) Mekelweg 8 Delft
Kick off havo bèta programma en bezoek HBO Mens & TechniekOp 30 januari zijn leerlingen en docenten van harte welkom voor de Kick-off van het Havo bèta programma op de Haagse Hogeschool bij de opleiding Mens en Techniek | Bewegingstechnologie. Op het programma staat een rondleiding langs het bewegingslab, anatomielokaal en 3D-lab. Daarnaast geeft Michiel van Breugel een update over de vernieuwde NLT-module ‘Sportprestarties’ en mogen jullie ook zelf even aan de slag met een korte BT-opdracht.
Na het diner staan er voor docenten twee interessante verdiepingsworkshops op het programma;
- workshop belang van taal bij bètavakken
- workshop bewegingstechnologie; gebruik van sensoren en aan de slag met het ‘sprong experiment’ waar je de kracht kunt uitlezen van je sprong (onder voorbehoud van voldoende aanmeldingen)
Programma
Inloop van 15:45 – 16: 00 uur (Open Ruimte faculteit Mens & Techniek)
16:00 – 16.15 – gezamenlijk welkom/opening Kick off havo bèta programma
- 16:00 – 17.00 – Voor docenten en leerlingen: Breng een bezoek aan de opleiding Bewegingstechnologie, kennismaken met mogelijkheden van NLT module sportprestaties.
- 17:00 – 17.30 – leerlingen ontmoeten hun docenten van het HavoBetaprogramma en horen meer over hun programma. Parallel programma voor docenten in lokaal RZ0.07
- 17:45 einde leerlingenprogramma
17.45 – 18.30 uur – Netwerkdiner docenten (Open Ruimte faculteit Mens & Techniek)
18.30 – 20.00 uur – workshops
- Workshop: het correct beantwoorden van ‘Leg uit’ vragen bij de bètavakken. Workshop door Marianne de Rijke en Remco Schoot Uiterkamp van Christelijk Lyceum Delft n.a.v. onderzoek naar het belang van taal bij de bètavakken. Vragen die op deze wijze beginnen, worden door leerlingen vaak moeilijk gevonden. Als docenten zien we vaak onvolledige antwoorden. Talitha Visser (vakdidaktiek Universiteit Twente) en Leontine de Graaf deden onderzoek naar het belang van taal bij de bètavakken. Zij ontwikkelden vervolgens een methode waarbij leerlingen wordt geleerd hoe je een vraag goed analyseert en vervolgens een correct antwoord formuleert. Geweldige bijvangst is dat je als docent ook kritischer gaat kijken naar de formulering van een (zelfgemaakte) vraag. Wij zijn de slag gegaan met de methode van Talitha en Leontine en hebben de resultaten van onze leerlingen zien verbeteren.
In deze workshop:
– Gaan we kort in op de aanloop naar het ontwikkelen van deze methode.
– Leggen we de methode uit voor het analyseren van de vragen en goed formuleren van antwoorden uit.
– Gaan we kritisch kijken naar onze eigen toetsen.
Neem dus een toets met correctiemode mee! - (onder voorbehoud van voldoende aanmeldingen) Workshop door Ludovic Wallaart, Texas Instruments: toepassingen bewegingssensoren: Meet op eenvoudige wijze zaken als sprongkracht, snelheid of hartslag en zie wat je daaruit kan leren. De sensoren worden aangesloten op de grafische rekenmachine die de leerlingen in havo en vwo bovenbouw al in hun tas hebben en die voor andere klassen te leen is. Op deze manier kunnen de gegevens in een vakoverstijgend programma ook bij biologie, wiskunde en natuurkunde worden geanalyseerd. Een groot deel van de workshop zal bestaan uit het spelend verkennen van de materialen.
Doel & resultaat
Doel docenten: Rondleiding Haagse Hogeschool Den Haag. Kijkje in de keuken bij Bewegingstechnologie en hoor meer over de lesmodule NLT sportprestaties.
Doel leerlingen: Kick off havo bèta programma; deelnemende leerlingen Havo bèta programma maken kennis met de begeleiders en de programma’s.
Datum, tijd en locatie
Dinsdag 30 januari 16:00 – 20:00 uur
Inloop vanaf 15:45 uur Open Ruimte faculteit Mens & Techniek
Haagse Hogeschool Den Haag
Johanna Westerdijkplein 75
2521EN Den Haag
Website: https://www.dehaagsehogeschool.nl/over-de-haagse/contact-bereikbaarheid/vestigingen
Wiskunde D-dag voor leerlingen & docenten
Voor leerlingen uit 4 en 5 vwo met wiskunde D in hun pakket en wiskunde D docenten
Op donderdag 6 juni organiseert TU Delft – in samenwerking met Betasteunpunt Zuid-Holland – een middag voor leerlingen uit 4 en 5 vwo met wiskunde D in hun pakket. In het bijzonder zijn ook de leerlingen die via de Bètasteunpunten wiskunde D online volgen van harte welkom. Op de Wiskunde D-middag nemen we de leerlingen in drie verschillende workshops mee in de wiskundewereld op de TU Delft. Daarbij nemen we onderwerpen als uitgangspunt die bij het vak aan bod zijn gekomen of misschien nog gaan komen.
Met als thema “Alles is wiskunde” spreken vertegenwoordigers uit de wereld van wetenschap en bedrijfsleven over het belang en de schoonheid van wiskunde. Hanne Kekkonen (TU Delft) bespreekt (in het Engels) hoe je complexe meetkunde kunt begrijpen met behulp van uitslagen, Rutger Ockhorst (TU Delft) neemt je mee in de wiskunde achter de quantumwereld en Geert Lenderink (KNMI) laat je zien hoe statistiek in klimaatmodellen voor extreme neerslag wordt gebruikt.
Wanneer
Donderdag 6 juni 2024 van 13:00 tot 16:00 uur.
Aanmelden kan tot 24 mei. Vol=Vol
Waar
TU Delft gebouw ECHO gebouw 29 (Hall B2), Van Mourik Broekmanweg 5, 2628 XE Delft
Labtour leerwerkplaatsen TU Delft
met aansluitend het betacoördinatorenoverleg
Hoe benut je effectief laboratoria in de onderwijspraktijk. We starten met een rondleiding bij een van de verborgen pareltjes van de TU Delft, de dienst Elektronische en Mechanische Ontwikkelingen (DEMO). DEMO bevordert experimenteel technisch-wetenschappelijk onderwijs en onderzoek door het snel ontwikkelen en vervaardigen van unieke experimentele opstellingen en prototypen. Na deze rondleiding brengen we nog een bezoek aan een van de andere werkplaatsen op de campus van de TU Delft.
Programma:
16.00 – 17.30 uur: Labtour – leerwerkplaatsen in Delft (15:45 – 16 uur verzamelen voor entree EWI gebouw)
Labtour langs o.a. DEMO (Dienst Elektronische en Mechanische Ontwikkeling) waar voor de TU Delft alle unieke onderdelen voor experimentele opstellingen en prototypen worden gemaakt en het QUTechLab (fijnmechanica).
17.45 – 18.30 uur: Netwerkdiner (locatie gebouw ECHO Hall B1)
18.30 – 20.00 uur Bètacoordinatoren overleg met als thema: Een PTA. Wat moet, wat kan en hoe doen anderen het? (locatie gebouw Echo Hall B1)
De bijeenkomst zal uit twee delen bestaan. In het eerste plenaire deel zullen we, aan de hand van de Website van de SLO en documenten van de VO-raad de eisen aan een PTA kort opfrissen. Daarnaast bespreken de rol van de examencommissie bij het opstellen of veranderen van een PTA.
In het tweede deel gaan de deelnemers in sessies per vak uiteen om onder leiding van de vakdidactici van SEC te bespreken hoe om te gaan met vakspecifieke SE-eindtermen, good practices uit te wisselen en de situaties op scholen te vergelijken . De opbrengst van deze bijeenkomst zal een blik naar buiten zijn. Hoe is het op andere scholen in de regio georganiseerd en wat kunnen we daar zelf van leren.
Doel & resultaat:
Het doel van deze tour is een kijkje in de keuken nemen bij labs en leerwerkplaatsen om zo inzicht te krijgen in leerwerkbedrijven, stagekansen voor mbo’ers en maakplaatsen voor leerlingen en docenten.
Datum, Tijd & Locatie:
Donderdag 15 februari 16:00 – 20:00 uur
DEMOlab TU Delft en kwantum lab QuTech
15:45 – 16 uur verzamelen labtour bij gebouw EWI entree (1 groep gaat mee naar Quantumlab, 1 groep naar DEMO daarna wissel).
17.45 – 18.30 uur: Netwerkdiner Hall B1 gebouw Echo
18.30 – 20.00 uur: Bètacoordinatoren overleg Hall B1 gebouw Echo
Masterclass gebouwde omgeving en duurzaamheid
Ontwikkelingen in Nederland waterland, hoe vertaal je dat naar je les?
In deze masterclass lichten Eelco Verschelling, docent built & Environment aan De Haagse Hogeschool en Rolf Hut, geofysisch onderzoeker en natuurkunde- en civiele techniekdocent aan de TU Delft een aantal nieuwe water-gerelateerde ontwikkelingen toe in relatie tot de bèta schoolvakken. In het tweede deel is het tijd voor een vertaling naar het onderwijs. Hoe zou je de zoet-zout gradiënt van een vismigratierivier kunnen inbedden in een les? Of de stijgende zeespiegel? Grote veranderingen in het rivierenlandschap?
Ellen Willemse van Stichting Hoger Onderwijs bouw & ruimte licht het nieuwe lesmateriaal toe van het programma Civiele Helden en je kunt aan de slag met bestaand lesmateriaal (let op: natte voeten zijn zeker niet uitgesloten!). Ook is er ruimte om met elkaar ervaringen uit te wisselen en nieuwe ideeën bespreken.
De masterclass is interessant voor alle docenten die gewoon meer willen weten over ontwikkelingen in Nederland waterland, en in het bijzonder voor docenten natuurkunde, scheikunde, aardrijkskunde en biologie.
Water heeft in Nederland al voor veel technische hoogstandjes gezorgd. Van ’s werelds grootste kunstmatige eiland, de Flevopolder, tot de Deltawerken en de Zandmotor. Nederland staat internationaal bekend om haar watermanagement. Door klimaatverandering, toenemende aandacht voor biodiversiteit en steeds verdergaande verstedelijking verandert de manier waarop we omgaan met water wel. Want probeerden we tot voor kort nog al het overtollige rivierwater zo snel mogelijk af te voeren, inmiddels worden maatregelen genomen om rivierwater zo lang mogelijk vast te houden. En was het dichten van het laatste gat in de afsluitdijk in 1932 een feestelijke gebeurtenis, anno 2023 wordt hard gewerkt aan een structurele opening, zodat vissen weer terug kunnen naar hun oorspronkelijk paaigronden. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
Voor havo/vwo docenten en HBO docenten, met focus op Civiele Techniek.
Doel & resultaat:
- aanreiken van voorbeelden uit de (bedrijfs)praktijk met aandacht voor de HBO-opleidingen Civiele Techniek
- vanuit de HBO-opleidingen context aan te leveren voor havo/vwo voor hun beta/techniek vak.
- regionale verbindingen leggen tussen de vo-docenten en de HBO-opleidingen/docenten
DATUM, TIJD & LOCATIE
Datum: 28 maart 2024
Tijd: 16.00 en 20.00 uur (inclusief maaltijd)
Locatie:
Driestar Wartburg Gouda
Ronsseplein 1
2803 ZV Gouda
Deze locatie is goed te bereiken met de fiets, de auto en het openbaar vervoer. Parkeren voor bezoekers kan op de parkeerplaats van Driestar Educatief. Op ongeveer 5 minuten loopafstand bevinden zich bushaltes en station Gouda.
Robotica in de klas
MET AANSLUITEND HET BETACOÖRDINATORENOVERLEG
Het leren van robotica gaat verder dan alleen technische vaardigheden. Het stimuleert teamwork, kritisch denken en innovatie, essentiële vaardigheden voor de 21e eeuw. Bovendien biedt het een kans om belangrijke onderwerpen zoals ethiek, privacy en de impact van technologie op de samenleving te verkennen. Ben je op zoek naar een manier om je leerlingen te inspireren en voor te bereiden op het gebied van robotica, programmeren en digitale technologie? Op 11 april krijg je de kans om aan de slag te gaan met modules of leerlijnen die ontwikkeld zijn of nog in ontwikkeling zijn vanuit TU Delft en partners van Sterk Techniek Onderwijs Haaglanden.
Workshops
Leerlijn robotica en het RoboCupteam
Maak kennis met RoboCup Junior. Dit is de robotica- en programmeerwedstrijd van Nederland, gericht op het stimuleren en ontwikkelen van PO en VO leerlingen. Leerlingen worden hierin uitgedaagd om hun eigen robot te ontwerpen, bouwen en te programmeren. Jaarlijks wordt het Nederlands Kampioenschap georganiseerd op het terrein van de TU Delft. Het volgende NK staat gepland op 20 april 2024.
Is Virtual Reality in de klas iets voor jou?
Virtual Reality (VR) is niet langer een fantasie uit sciencefictionfilms, maar een beschikbaar instrument dat de grenzen van het traditionele onderwijs kan verleggen. Tijdens deze workshop nemen Sinan Al-Attar en Michel Buchner je mee op een reis door de wereld van VR en laten je kennismaken met de mogelijkheden die het biedt voor jouw onderwijs. Je zult zien hoe deze immersieve technologie jouw lessen kan verrijken en je helpen je leerlingen te inspireren. Zie je voordelen in het gebruik van VR in de klas of juist nadelen? Is VR helemaal nieuw voor je of heb je hier al ervaring mee? We nodigen je graag uit om deel te nemen aan deze workshop en VR zelf te ervaren, je ervaringen met de anderen te delen, en van de ervaringen van anderen te leren.
Programmeren van een robotautootje
Programmeren wordt voor veel leerlingen pas echt leuk zodra er iets gebeurt: bewegingen op het scherm, maar liever nog iets in de ‘echte wereld’. In deze workshop zullen we zelf ervaring opdoen met enkele uitdagende opdrachten met een robotautootje, de rover. Na een eenvoudige introductie programmeren we de rover zo dat deze op de grond een huisje met een kruis er in tekent. De vervolgopdracht is om hem, zoals een grasmaaier of stofzuiger, een willekeurige route te laten rijden zonder te botsen. Python, de gebruikte programmeertaal, is krachtig en eenvoudig tegelijk. De kern van deze opdrachten is de structuur, het denkproces, computationeel denken. De opdrachten zijn daarmee eenvoudig aan te passen aan de ervaring van zowel de docent als van de leerlingen.
Informatica – eerste netwerkbijeenkomst
Sinds 2020 is Rachel Baan betrokken bij het project Co-Teach informatica waarbij scholen die zonder informatica docent komen te zitten toch het vak aan hun leerlingen kunnen aanbieden via een online leerlijn voor de kerndomeinen en gastdocenten voor de keuze domeinen, waarbij zij eindverantwoordelijke is voor de online leerlijn. Sinds januari 2024 is zij universitair docent vakdidactiek Informatica bij de TU Delft, waarbij zij met haar gebruikelijke enthousiasme en drive tot vernieuwen werkt aan het vormen van enthousiaste en vernieuwde informatica docenten, want die hebben we heel hard nodig! Na een korte periode als ZZP-er gewerkt te hebben, rolde zij in het vak informatica en haalde haar 1ste graads bevoegdheid voor het vak. Door haar grote ervaring in het maken van curriculum en lesmateriaal, heeft zij op verschillende scholen het vernieuwde programma van informatica vorm gegeven. Deze sessie is een eerste kennismaking en een inkijkje in het lesmateriaal.
Programma en tijden:
15:45 – 16:00 uur inloop koffie/thee Berlage Bar- Science Centre (26A)
16.00 – welkom en introductie op het programma in de hal bij de Berlage Bar
Sessies: 16:15 – 17:30 uur (2 rondes in de workshopruimtes Science Centre)
Indeling van de workshops doen we ter plaatse
Ronde 1)
16:15 – 17:00 programmeren van robotautootjes door Ludovic Wallaart Texas Instruments
16:15 – 17:00 De Mirte robot en RoboCup door Martin Klomp TU Delft
Ronde 2)
17:00 – 17:45 programmeren van robotautootjes door Ludovic Wallaart Texas Instruments
17:00 – 17:45 co-creatie sessie Robotica leerlijn door Eveline Holla en Leonie Sonneveld TU Delft
17:45 – 18:45 uur netwerkdiner Berlage Bar (in de hal ook demo RoboCup Team)
Avondprogramma (in workshopruimtes Science Centre)
18:45 – 20:00 uur Virtual Reality project in de klas met VR brillen door Sinan Al-Attar en Michel Buchner
18:45 – 20:00 uur Netwerksessie met informaticadocenten/studenten door Rachel Baan
18:45 – 20:00 uur Bètacoördinatorenoverleg door Renée Prins
Doel & resultaat:
Kennis maken met en verdiepen in de toepassingen van Robotica in het onderwijs.
Datum, tijd & locatie:
Datum: 11 april 2024
Tijd: 16:00 – 20:00 uur
Locatie: TU Delft Science Centre (gebouw 26A)
Van der Burghweg 1
2628 CS Delft
Stadslab Makerslab Tour Rotterdam
met aansluitend het alfa-gamma-betacoördinatorenoverleg
Het voortgezet onderwijs maakt steeds vaker werk van maker education. Er is al kennis opgebouwd over het ‘hoe’ van maker education. Echter het ‘waarom’, de achterliggende theorie, overtuiging en verantwoording ontbreekt vaak nog. Wat zijn de effecten van maker education op persoonlijke en cognitieve ontwikkeling? Wat doet maken met leerlingen? Wat zijn goede interventies? Wat vergt maker education van de docent? Deze en andere vragen komen naar boven wanneer docenten en wetenschappers die zich met nieuwe vormen van leren en onderwijzen bezighouden over makersonderwijs praten en zijn de basis van dit project.
Tijdens de sessie neemt docentonderzoeker Manon Mostert van het Kenniscentrum Creating010 je mee in nieuwe technologie, didactische aanpak in maakplaatsen en techniek in het maatschappelijk domein en reikt toepassingen aan van het nieuw ontwikkelde Didactisch Kompas van Stadslab Rotterdam. Of je nu een docent bent in het voortgezet onderwijs, gespecialiseerd in beta, alpha, of gamma vakken, of een TOA die de passie voor het faciliteren van hands-on leren deelt, deze bijeenkomst heeft iets te bieden voor iedereen. O.a. ga je in een workshop aan de slag met een digitaal aangestuurde machine naar keuze. Denk hierbij aan een 3D printer, Lasersnijder, Vinylsnijder, Heatpress, Plastic shredder of Digitale borduurmachine.
DOEL & RESULTAAT
Kijkje nemen in de keuken bij stadslab Rotterdam en praktisch aan de slag met Maakonderwijs, ook voor TOA’s en vmbo-t docenten.
DATUM, TIJD & LOCATIE
Datum: dinsdag 12 december van 16.00 – 20.00 uur (incl maaltijd)
Locatie: Hogeschool Rotterdam
De bijeenkomst is gecombineerd met een gezamenlijk alfa/gamma/betacoordinatorenoverleg (18.30 -20.00)
Nobelprijs & Fieldsmedaille lezing 2023
Wil jij een inkijkje krijgen in de wereld van wetenschappelijke prestaties en ontdekkingen? Dan nodigen we je graag uit voor de Nobelprijs en Fieldsmedaille lezing 2023!
Elk jaar organiseren we een lezing die inzoomt op de natuurkunde en scheikunde achter de Nobelprijzen. Dit jaar gaan we een stap verder en verkennen we ook de wiskunde Fieldsmedaille. Deze prestigieuze onderscheiding wordt eens in de vier jaar toegekend aan twee tot vier wiskundigen die buitengewone bijdragen aan hun vakgebied hebben geleverd.
Fieldsmedaillewinnaars wiskunde – getaltheorie en bolstapelingen
In 2022 ontving Maryna Viazovska uit Oekraïne de Fieldsmedaille, een van de meest prestigieuze prijzen in de wiskunde. Zij ontving die prijs voor haar werk over bolstapelingen. “Bollen” in 2 dimensies zijn cirkelschijven. Als je het vlak zo goed mogelijk probeert op te vullen met even grote cirkelschijven (muntjes bijvoorbeeld), kom je al snel op een regelmatig zeshoekig patroon uit. In 3 dimensies is het analoge probleem al een stuk ingewikkelder. Zo discussieerde Newton met Gregory over het maximale aantal bollen dat een gegeven bol kan raken. (Alle bollen hebben dezelfde straal.) Het probleem van de beste bolstapeling in 3 dimensies werd pas in 1998 opgelost waarbij computerberekeningen essentieel waren. Viazovska kreeg haar prijs voor bolstapelingen in dimensies 8 en 24. De beste bolstapeling in 24 dimensies blijkt terug te gaan op het getaltheoretische mirakel
Bolstapelingen houden niet alleen theoretisch wiskundigen van de straat, ze worden ook toegepast in fouten-corrigerende codes, die essentieel zijn voor bijvoorbeeld contact met satellieten. In deze lezing/workshop maken we kennis met de problematiek van bolstapelingen en met de methoden waarmee dit soort problemen worden aangepakt.
Een andere winnaar in 2022 was James Maynard voor zijn werk in de getaltheorie, in het bijzonder voor zijn werk over de verdeling van priemgetallen en over benaderingen van reële getallen (‘kommagetallen’) door middel van rationale getallen (breuken). In deze lezing proberen we te schetsen welk soort resultaten Maynard heeft behaald.
Programma (onder voorbehoud)
16:00 – 16:15 uur Inloop
16:15 – 17:30 uur Lezing dr. Jeroen Spandaw over Getaltheorie (James Maynard), Bolstapeling (Maryna Viazovska)
17:30 – 18:30 uur Netwerkdiner
18:30 – 19:30 uur Lezing door Prof. Dr. Laurens Siebbeles over quantumdots
Jeroen Spandaw
Jeroen Spandaw doceert wiskunde sinds 1986. Hij studeerde wiskunde, promoveerde en habiliteerde in de algebraïsche meetkunde en deed als post-doc in Duitsland onderzoek in die richting. Overige interesses: theoretische natuurkunde, getaltheorie, logica, talen, muziek en geschiedenis. Hij behaalde zijn eerstegraadsbevoegdheid wiskunde en natuurkunde, zeilde in zijn Drascombe Drifter over de Waddenzee en werkte als docent wiskunde en anw in het voortgezet onderwijs. Sinds 2007 werkt hij als universitair docent en lerarenopleider wiskunde aan de TU Delft.
Binnen de sectie Opto-elektronische Materialen bestudeert Laurens Siebbeles excitonen en ladingsdragers in organische materialen en anorganische kwantumdots, nanostaafjes en tweedimensionale materialen. Excitonen/ladingen worden geproduceerd door laserpulsen en gedetecteerd met optische en microgolf/terahertz geleidbaarheidsmetingen op tijdschalen van femto- tot milliseconden. Hij combineert experimenten met kwantummechanische elektronische structuurberekeningen en modellering van exciton en ladingsverval door (Auger) recombinatie. Laurens Siebbeles studeerde scheikunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam (1981-1986). Hij was promovendus aan het FOM-instituut voor Atoom- en Molecuulfysica (AMOLF) in Amsterdam, waar hij kwantuminterferentie-effecten in moleculaire fotodissociatie onderzocht. In 1991 werd hij postdoc aan de Universiteit van Paris Sud tot 1994. Na een korte terugkeer bij AMOLF trad hij in 1994 in dienst bij de TU Delft, waar hij in 2001 ere-Antoni van Leeuwenhoekhoogleraar werd.
Doel & resultaat:
Deze lezing biedt inzicht in de wetenschap achter de prijzen om daarna direct toe te passen in je lesprogramma.
DATUM, TIJD & LOCATIE
Datum: donderdag 7 december van 16.00 tot 19.30 uur (inclusief diner).
Locatie: TU Delft gebouw ECHO
Campustour Delft & voorlichtingsbijeenkomst Havo Bèta programma
HBO Campustour Delft
Tijdens de campustour Delft kun je een kijkje in de keuken nemen bij de HBO-instellingen Haagse Hogeschool en InHolland Delft. We bezoeken als eerste het nieuwe API gebouw waar de praktijklessen voor studenten Luchtvaarttechnologie/Aeronautical Engineering van InHolland worden verzorgd. Daarna bezoeken we de Bètafactory de innovatie-locatie van de Haagse Hogeschool Delft. Aansluitend tijdens het diner is er gelegenheid om ervaringen uit te wisselen. Na het eten zullen de HBO docenten van het Havo Bèta programma hun programma’s van dit schooljaar toelichten.
Programma HBO campustour Delft
15:30 –16:00 Inloop Inholland Delft
16:00 –16:10 Welkom en introductie
16:10 –16:45 Start rondleiding Inholland Delft en API (werkplaats van luchtvaarttechnologie)
16:45 –17:30 Rondleiding Beta Factory Haagse Hogeschool Delft
17:30 – Start netwerkdiner bij Haagse Hogeschool
18:30 – 20:00 havo bèta programma
Informatie havo bèta programma (ook online te volgen)
Het havo bèta programma geeft invulling aan de grote behoefte van havo docenten om hun havo bèta leerlingen met N-profiel hun talenten verder te laten ontplooien en alvast een kijkje te nemen bij een Hbo opleiding. Hogescholen bieden de havisten een meerdaags programma door vergezichten en toepassingen te laten zien van de bètavakken en is bedoeld voor leerlingen uit 4 havo met een N-profiel die meer kunnen en willen naast hun reguliere schoolvakken. De avondbijeenkomst op 20 november is voor alle (havo/beta) docenten die interesse hebben om hun leerlingen mee te laten doen aan het programma. Meer informatie over het programma vind je hier.
Van 18:30 – 20:00 uur is er afhankelijk van interesse ook ruimte voor verdiepende thema’s o.a. voor TOA’s en beta docenten
DOEL & RESULTAAT
- Campustour: Kijkje in de keuken HBO’s. Inzicht geven in aansluitings/wisselstroom programma’s en welke keuzes er zijn bij HBO en WO.
- Infoavond havo bèta programma (ook online te volgen): Informeren over de HBO programma’s 2024, werving leerlingen en verdere planning.
DATUM, TIJD & LOCATIE
Datum: maandag 20 november (incl maaltijd)
16.00 – 17.30 uur: campustour Delft met een bezoek aan de hogescholen in Delft (fysiek)
17.30 – 18.30 uur: netwerkmaaltijd (fysiek)
18.30 – 20.00 uur: informatiebijeenkomst Havo bèta programma voor docenten (fysiek & online; je kunt op het inschrijfformulier aangeven of je de avondsessie evt online wilt volgen)
Locatie: Hogeschool InHolland Delft, Haagse Hogeschool Delft.