Nieuwe quantum modules voor NLT en wiskunde D
In deze workshop kun je kennis maken met nieuwe lesmodules rond moderne quantumtechnologie. Samen bespreken we welke ondersteuning de TU Delft kan bieden voor docenten die het materiaal graag willen uitproberen in de klas, zodat leerlingen kennis kunnen maken met de technologie van vandaag en morgen. Ook voor TOA’s is er genoeg te doen!
De bijeenkomst wordt geopend met een lezing door onderzoeker Laurens Feije van QuTech, die zelf ook heeft meegeschreven aan het materiaal en de link tussen theorie, experiment en wiskunde zal toelichten.
Kansen met Quantum
Deze NLT-module behandelt de wiskunde achter quantumcomputers en -cryptografie op niveau van 5/6 vwo. Daarbij worden natuurkunde, kansrekening en matrixrekenen aan elkaar gekoppeld. Het materiaal is dus ook goed te gebruiken bij wiskunde D.
Quantum Ready!
Een nieuwe module voor havo 4 / 5 die laat zien dat quantumtechnologie nu al ons leven sterk beïnvloedt. Bovendien wordt in ieder hoofdstuk de verbinding gelegd met de biologie en ontdek je dat de natuur een hele slimme quantumingenieur is.
QLab Delft
In Delft wordt een QLab ontwikkeld ter ondersteuning van de NLT-modules. Je kunt deze cursusavond ook een kijkje nemen in de eerste versie van dit lab en ervaren welke experimenten er zoal beschikbaar zijn voor leerlingen, ook voor profielwerkstukken. De bijeenkomst is dus ook zeer geschikt voor TOA’s!
Opzet van het programma 15 oktober:
16:00 – Informele kennismaking (met elkaar en lesmateriaal)
16:30 – Lezing door onderzoeker Laurens Feije
17:15 – Introductie nieuwe modules
17:45 – Maaltijd en netwerkmoment
18:30 – Zelf aan de slag met module naar keuze
20:00 – Einde
Doelgroep: Voor docenten natuurkunde, wiskunde, informatica, NLT en TOA’s
Locatie en tijd: TU Delft Science Centre workshopruimte, van 16-20 uur (incl maaltijd)
Masterclass Medische Technologie voor Bètadocenten
Op dinsdag 26 november nodigen Bètasteunpunt Zuid-Holland en het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) docenten uit het voortgezet onderwijs uit voor een inspirerende masterclass over Medische Technologie. In deze sessie neemt oncologisch chirurg Sven Mieog (LUMC) je mee in de wereld van medische beeldvorming en technologie. Hoe komen vakgebieden zoals medische statistiek, regeneratieve geneeskunde, natuurkunde, klinische technologie en bio-informatica samen in de praktijk? En welke carrièremogelijkheden zijn er binnen dit snelgroeiende veld? Daarnaast delen studenten en onderzoekers van de Hogeschool Leiden, het LUMC en de TU Delft hun ervaringen met studie en werk. Ontdek welke innovaties en ontwikkelingen het onderwijs in medische technologie beïnvloeden, en hoe jij dit kunt vertalen naar jouw klaslokaal. Deelname is kosteloos. Kijk hier voor meer informatie en aanmelden.
Onderzoekend en ontwerpend aan de slag met maatschappelijke thema’sOp 14 november organiseren het Wetenschapsknooppunt en Bètasteunpunt Zuid-Holland een inspirerende bijeenkomst voor po en vo docenten uit diverse vakgebieden. Ontdek hoe je ontwerpend leren en burgerschap kunt inzetten om actuele maatschappelijke thema’s op een aansprekende manier in je lessen te verwerken. Niko Vegt laat met het speciaal ontwikkeld lespakket ‘Kind wat zou jij doen’ zien hoe je complexe dilemma’s, zoals duurzaamheid en sociale ongelijkheid, bespreekbaar maakt vanuit het perspectief van leerlingen. Megan van Mook laat je kennismaken met ‘Your Turn’ ontwerptools op Wikiwijs. Leer hoe je leerlingen kunt uitdagen om creatieve en technische oplossingen te bedenken voor échte maatschappelijke vraagstukken, en ontdek hoe je als docent optimaal gebruik kunt maken van deze tools. Deelname is kosteloos. Kijk hier voor meer informatie en aanmelden.
Good practices in het onderwijsVerlevendig je lesstof: ontdek contextrijk en ervaringsgericht leren
Doe mee aan een workshop die je leert hoe je je lesmethoden kunt verrijken met contextrijk en ervaringsgericht leren. Ontdek praktische manieren om je lesmateriaal te verbinden met echte situaties. Vergroot de betrokkenheid van je leerlingen en stimuleer dieper begrip door meer interactie en minder eenrichtingsverkeer.
Theorie in actie
In het eerste deel krijg je praktische handvatten om je lessen op een interactieve manier te verbeteren. Ontdek de motivatietheorie van Pink en krijg inzicht in praktijkvoorbeelden, zoals het gebruik van serious games, hackathons, rollenspellen en ondernemerschap in de klas. De workshop Good Practices New Future Lab wordt geleid door Kristel Thieme, oprichter en directeur bij New Future Lab. Ze was en is betrokken bij de opstart, ontwikkeling en uitrol van diverse onderwijsinnovaties. Kristel is een oud-leerling van N&T aan het Willem de Zwijger College in Papendrecht en alumnus van de TU Delft.
Good Practices
In het tweede deel zijn de volgende workshops te volgen:
- Kristel Thieme: ervaar zelf de kracht van interactief onderwijs. Je speelt een korte serious game. Daarna ga je aan de slag met de matching van interactieve lesformats aan lesstof binnen het curriculum.
- Rutger Ockhorst (Natuurkunde) geeft een sessie over de good practices van de PLG QuantumDot, quantumtechnologie in de les
- Annelies Veeningen geeft een inkijk in de onderwerpen van de Pre University Delft tracks die dit jaar van start gaan. (5vwo leerlingen met NT profiel kunnen zich tot 15 okt aanmelden via deze site)
- Timothy Houtman geeft een sessie over co-design en gezonde leefstijl
DATUM, TIJD & LOCATIE
Datum: donderdag 16.30 – 20.00 uur (incl maaltijd)
Locatie: TU Delft TNW22 classroom 3 en workshopruimtes Science Center TU Delft
Programma
16:00 – 17:30 uur deel 1 (TNW22 Classroom 3)
17:30 – 18:30 uur netwerkdiner (TU Delft Science Center)
18:30 – 20:00 uur deel 2 workshops (TU Delft Science Center)
Bètacoördinatoren
Het eerste bètacoördinatorenoverleg van het schooljaar op 28 september is van 18:30 – 20:00 en sluit aan op deel 1 en het netwerkdiner.
Expertisemiddag ‘Leesvaardiger’
Docenten uit de onder- en bovenbouw van het voortgezet onderwijs en uit het hoger onderwijs: kom naar de Expertisemiddag ‘Leesvaardiger’!
De leesvaardigheid en het leesplezier van leerlingen en studenten gaan achteruit. Niet alleen docenten in de talen of taal- en cultuuropleidingen maken zich daarover zorgen: dat de vaardigheid om handboeken of toetsen, academische literatuur of nieuwsberichten goed te lezen daalt, raakt immers de hele samenleving. Is daar wat aan te doen? En wat? Op grond van welke wetenschappelijke kennis, of voorbeelden uit de praktijk? Die vragen willen we stellen op de Expertisemiddag ‘Leesvaardiger’.
Drie sprekers uit het wetenschappelijk en voortgezet onderwijs gaan in op de vraag hoe je je leerlingen leesvaardiger kunt maken en kunt motiveren om te lezen. Expertise uit de academische wereld en het voortgezet onderwijs komt aan bod in drie lezingen met ruimte voor vragen en discussie.
PROGRAMMA
13.45 – 14.00 uur Inloop
14.00 – 14.05 uur Opening door vaksteunpuntcoördinator MVT Dr. Marion Elenbaas
14.05 – 14.50 uur Prof. Dr. Paul van den Broek (Universiteit Leiden)
Wat zijn de cognitieve processen tijdens begrijpen en leren van teksten? Implicaties voor onderwijs.
14.50 – 15.00 uur Vragen/discussie
15.00 – 15.15 uur Pauze
15.15 – 15.45 uur Dr. Jenny Audring (Universiteit Leiden)
Hoe maak je van een student een professionele lezer?
15.45 – 16.00 uur Vragen/discussie
16.00 – 16.30 uur Jacqueline Kadri (Alfrink College)
“Twintig minuten stilte in de school”: schoolbrede bevordering van leesvaardigheid op het Alfrink College
16.30 – 17.00 uur Vragen en discussie met stellingen
17.00 uur Borrel in de Brasserie Faculty Club
DATUM, TIJD & LOCATIE
Vrijdag 29 september | 14.00 tot 17.00 uur | Lipsius zaal 0.05 | Cleveringaplaats 1 | 2311 BD Leiden
Aansluitend een borrel in de Brasserie Faculty Club tot 18.00 uur | Academiegebouw | Rapenburg 73 |
2311 GJ Leiden
Behandel jij Plato in de les, als docent filosofie of Grieks? Of bereid je volgend jaar je 6e klas voor op het eindexamen Grieks, waarbij mythen bij Plato centraal staan? Kom dan naar de vakbijeenkomst “De mythen van Plato” op vrijdag 9 juni bij de Universiteit Leiden. Deze bijeenkomst komt voort uit een samenwerking tussen Alfagammapartners en ONZ
Van 17.00 tot 19.30uur dompelen we ons onder in Plato’s verhalen. Dr. Hugo Koning, expert op het gebied van Griekse mythologie en auteur van het vorig jaar verschenen boek De mythen van Plato, leidt ons langs de achtergronden en de betekenis van een paar van de beroemdste mythen van Plato, waaronder de mythe van de grot en de bolmensen. We gaan in op hoe deze mythen in hun tijd thuishoren maar kijken ook naar hoe ze voor ons en onze leerlingen nog steeds betekenis hebben.
Voor de Graeci is er de mogelijkheid om vooraf aan de bijeenkomst, en indien gewenst op een nader te bepalen later online moment, gezamenlijk de Griekse tekst van de grotvergelijking te bestuderen. Je krijgt materiaal mee dat je leerlingen kan helpen bij het leren van deze passage en we wisselen met elkaar ideeën uit over hoe je de soms lastige teksten van Plato leest met een klas. Neem pen en papier of laptop mee.
Tijdens de lichte avondmaaltijd is er ook tijd om elkaar te ontmoeten, ideeën uit te wisselen en suggesties te doen voor volgende bijeenkomsten.
Programma
16.00 – 17.00 Griekse tekst lezen (indien gewenst)
16.45 – 17.00: ontvangst met koffie en thee
17.00 – 18.00: lezing met gelegenheid om vragen te stellen
18.00 – 18.45: napraten en lichte avondmaaltijd
18.45 – 19.30: gezamenlijk ontwerpen van lessen en lesopdrachten over de besproken mythen
DATUM, PLAATS EN TIJD
Vrijdag 9 juni van 17.00 tot 19.30 uur (incl. brood en fruit),
Zaal OB06 | Pieter de la Courtgebouw | Wassenaarseweg 52 | 2333 AK Leiden.
PWS-professionaliseringVoor het profielwerkstuk gaan uw leerlingen aan de slag met een onderzoek. Een heel interessant proces, maar ook een uitdaging, zowel voor uw leerlingen als voor u als begeleider. Zaken als een thema kiezen, het opstellen van een goede onderzoeksvraag, een goede onderzoeksopzet maken, conclusies trekken en een passende begeleiding zijn van cruciaal belang voor een mooi eindresultaat en worden behandeld in deze interactieve workshop.
DATUM, PLAATS & TIJD
De bijeenkomst vindt plaats op 6 juni op de Woudestein Campus van de Erasmus Universiteit Rotterdam:
Burgemeester Oudlaan 50
3062 PA Rotterdam
Langeveld gebouw, lokaal 1.04
De bijeenkomst is van 15.30 tot 17.30 uur.
ONZ-schoolmanagementoverleg De nood is hoog! Het lerarentekort dwingt tot Anders Organiseren
Op donderdag 9 maart organiseert ONZ het jaarlijkse schoolleidersoverleg, ditmaal met als thema: De nood is hoog! Het lerarentekort dwingt tot Anders Organiseren. Deze ONZ-bijeenkomst vindt plaats van 17.00 tot 21.00 uur (incl. diner) in het Pieter de la Court gebouw van Universiteit Leiden.
Tijdens deze avond laten schoolleiders en hun collega’s van het John Dewey College, het Huizermaatcollege en het Melanchthon Bergschenhoek u door middel van praktijkvoorbeelden zien, hoe ze proberen het lerarentekort op te vangen. Bovendien vertellen TU Delft en Universiteit Leiden hoe u getrainde universitaire studenten kunt inzetten als extra handjes in de school.
Daarna gaan we in de vorm van een panelgesprek kijken hoe u hier in de eigen school mee verder kunt. Expertise delen en leren van elkaar staat voor ons bij ONZ centraal.
Doelgroep
De thematiek die wordt behandeld binnen ons samenwerkingsverband ONZ is niet alleen interessant voor schoolleiders, maar ook voor andere leden uit het managementteam (bijv. afdelingsleiders, teamleiders, leerjaarcoördinatoren, etc.). Zij zijn eveneens van harte welkom!
Programma
Hier vindt u meer informatie over het programma van de bijeenkomst.
Datum & tijd
Datum: donderdag 9 maart 2023
Locatie: Pieter de la Court gebouw – Universiteit Leiden
Adres: Wassenaarseweg 52 – 2333 AK Leiden
Zaal: Inspiration Lab 1B.01 (eerste verdieping)
Tijd: 17.00 tot 21.00 uur (incl. diner)
Onderwerpen zoals porno, #metoo en andere thema’s binnen seksualiteit spelen veel onder leerlingen. Niet iedere school heeft de kennis en kunde in handen om deze onderwerpen ook voldoende bespreekbaar te maken in de klas. Daarnaast ligt de aandacht voor deze onderwerpen vaak bij verschillende vakken: biologie, maatschappijleer, filosofie maar ook breder binnen de mentorlessen of burgerschap. In deze bijeenkomst willen we met verschillende docenten aan de slag gaan om deze thema’s op school meer bespreekbaar te kunnen maken en ook een start te maken met een leerlijn seksualiteit. Waar kan dit beter dan in het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden, onderzoek van de Universiteit van Exeter heeft al aangetoond dat de afstand van tijd veiligheid kan bieden.
Doel & resultaat
Docenten krijgen casuïstiek en lesideeën aangereikt over het thema seksualiteit. Kiki Varekamp vertelt bijvoorbeeld over haar lessenreeks ‘Seks, drugs en rock & roll’. Marjolein Hottentot laat de docenten met elkaar in gesprek gaan over verschillende thema’s aan de hand van haar spel: Seks-is-meer-Ganzenbord. Doel van de bijeenkomst is te inspireren, lesideeën aan te dragen en daarnaast een aanzet te geven tot een PLG waar men een doorlopende leerlijn seksualiteit voor op de eigen school gaat maken.
Programma:
14.00 – 14.15 Inloop en welkom door Stephanie Lemmel
14.15 – 14.35 Opening en aftrap: Kiki Varekamp
14.40 – 15.25 Workshopronde 1
15.25 – 15.40 Pauze
15.40 – 16.25 Workshopronde 2
16.30 – 16.45 Plenair afsluiten door kort ideeën te delen
17.00 Sluiting museum
17:00 – 18:30 Er wordt inclusief een borrel en een warme maaltijd aangeboden in
restaurant Pavarotti aan de Nieuwe Rijn 48, op loopafstand van het RMO.
Aansluitend is er de mogelijkheid om een start te maken met een doorlopende leerlijn voor jouw school o.l.v. Diana Machielse en Kiki Varekamp.
Uw workshopvoorkeur kunt u doorgeven bij uw inschrijving. De bijeenkomst is vakoverstijgend.
Workshopronde 1 | 14.40 tot 15.25 uur
1. Het Seks is meer… Ganzenbord.
Zie je er tegen op om met je klas, jongeren over seks te praten? Praat je al met hen over seks, maar wil je een aanvulling op de bestaande methodes? Ben je op zoek naar afwisseling bij het geven van seksuele voorlichting?
Het ‘Seks is meer… Ganzenbord’ is een educatief voorlichtingsspel voor instellingen, scholen, buurthuizen en alle plekken waar seksuele voorlichting wordt gegeven.
Dit spel gaat over grenzen, wensen, beetje humor erin, vragen met antwoorden, meningsvragen en vragen die je samen beantwoordt.
De vragen gaan over allerlei onderwerpen, zoals bloot fotograferen, LHBTI, wel of niet een Valentijns kaart, hoe laat je iemand merken dat je diegene erg leuk vindt, romantiek, voorbehoedsmiddelen, verkering met iemand uit een andere cultuur, zwangerschap, abortus, enz, enz.
Het is een afwisselende werkvorm naast de bestaande methodes. In deze workshop krijg je de mogelijkheid om kennis te maken met de unieke spel en ga je het zelf spelen.
Informatie over de workshopgever
Marjolein Hottentot heeft 30 jaar les gegeven als docent verzorging/zorg en welzijn en begeleidt nu pubers met een beperking in zelfredzaamheid en zelfstandigheid, aan huis. Op twee verschillende scholen heeft zij mediation lessen opgezet en mediation training gegeven waardoor de leerlingen zelf conflicten zijn gaan oplossen. Ook is zij leerlingbegeleidster geweest en heeft ze vele jongeren één op één begeleid die te maken hebben gehad met bijvoorbeeld uit de kast komen, zwangerschap, incest en loverboys/lovergirls. Na al die jaren ook seksuele voorlichting te hebben gegeven is zij haar spel verder gaan ontwikkelen (de start van dit spel ligt al in haar opleidingstijd, bij het vak ‘Hoe geef je seksuele voorlichting?’) en er bestaan nu 5 verschillende versies van het Seks is meer… Ganzenbord spel.
Marjolein Hottentot, www.olein.nl
2. Workshop ‘Eros – liefde, seksualiteit en gender in het museum’
In de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden bevinden zich tal van voorwerpen die te maken hebben met seksualiteit. Ze bieden een goed startpunt voor een gesprek met leerlingen, bijvoorbeeld over vragen als ‘Moeten objecten met expliciet seksuele scènes voor iedereen te zien zijn in een museum? En op social media?’ Uit ervaring blijkt dat de historische afstand tot voorwerpen uit de oudheid het voor leerlingen makkelijker maakt om over seksualiteit te praten. Tijdens deze workshop bekijken we een aantal voorbeelden van objecten en werkvormen en gaan we met elkaar in gesprek over de plek van een museumbezoek rond dit thema in het curriculum.
Informatie over de workshopgever
Willemijn Fortuin is museumdocent bij het Rijksmuseum van Oudheden en heeft daarnaast ervaring met het geven van seksuele voorlichting aan scholieren.
Workshopronde 2 | 15.40 tot 16.25 uur
1. Hoe kun je filosofie inzetten als middel om het te hebben over #metoo en consent?
In deze workshop maak je kennis met een les die ingaat op het begrip hermeneutisch onrecht (hoe jouw ervaringen in de wereld en de manier waarop je die uitlegt niet worden gehoord of niet serieus worden genomen) en wat dat met #metoo te maken heeft. Verder kijken we naar de mogelijkheid van zelfkennis en hoe dit op gespannen voet kan staan met het stellen van persoonlijke grenzen en het geven van consent.
Informatie over de workshopgever
Kiki Varekamp is docent filosofie en ontwikkelaar van curricula. Zo heeft ze onder andere een filosofische lessenserie over seks, drugs en rock ’n roll ontwikkeld waarbij de leerlingen in gesprek gaan over (soms controversiële) onderwerpen rondom seks en drugs. Verder houdt ze zich bezig met het thema inclusiviteit in het filosofiecurriculum. Hierover publiceerde ze samen met Heleen Booy een artikel in de Groene Amsterdammer, getiteld: ‘Diversiteit als toetje’.
2. Het weten bevragen – feministische methodes voor leerlijnontwikkeling seksualiteit
In deze workshop reflecteren we op de opvattingen, metaforen en verhalen die ons perspectief op de biologie van de voortplanting (mede)vormen. Hiervoor gebruiken we methodes geïnspireerd op de feministische wetenschapsfilosofie. Wat we weten over en hoe we kijken naar de biologie van de voortplanting hangt af van allerlei (persoonlijke en culturele) factoren. Wat betekent dat voor de manier waarop we lessen over voortplanting, seksualiteit en intimiteit vormgeven?
Informatie over de workshopgever
Ellen Algera studeerde Media Studies, Wijsbegeerte en Culturele Analyse en promoveert op dit moment in de Medische Antropologie aan de Universiteit van Amsterdam. Haar promotieonderzoek richt zich op de opkomst van nieuwe smartphone apps als methode om zwangerschap te voorkomen, en de implicaties daarvan op de anticonceptiezorg in Nederland.
3. Queer audiotour
De queer audiotour van het Rijksmuseum van Oudheden leidt langs verschillende objecten met een LHBTQI+verhaal: van de pruiken van Maya en Merit tot het liefdesleven van de Romeinse keizer Trajanus. Met deze audiotour belicht het museum de rijke geschiedenis van gender en seksualiteit in de oudheid én in de museumcollectie. Tijdens de workshoprondes bestaat de mogelijkheid om deze audiotour in de museumzalen te beluisteren.
LET OP: Hiervoor gebruiken de deelnemers hun eigen telefoon en oortjes.
Docentendag nascholing Nederlands: Normen en vormenOp 27 januari organiseert de Universiteit Leiden (Opleiding Nederlands van FGW en ONZ) een nascholingsdag voor leraren met als thema: ‘Normen en vormen in de Nederlandse Taal en Cultuur’. Debatten over het schoolvak Nederlands, en breder, over de staat van de Nederlandse taal en cultuur, gaan vaak over normen: over spel- of taalfouten, over wat je mag of moet lezen voor je leeslijst, wat je wel en niet hoort te doen of weten volgens culturele normen. Tegelijk krijgen die normen vorm in vormen: in teksten, gesprekken, lesmethodes, culturele uitingen, speeches, enzovoorts. Hoe kunnen we die relatie tussen normen en vormen bestuderen?
Vanuit verschillende neerlandistische disciplines – historische en moderne letterkunde en taalbeheersing – belichten we op deze nascholingsdag actuele wetenschappelijke vakinhoud. We doen dat aan de hand van analytische vragen als: Wat is de vorm (hoe zit deze in elkaar) en wat betekent dat? Wie zijn hierbij betrokken en hoe beïnvloedt dit de keuze voor de vormen en de geïnterpreteerde betekenis? Waar (i.e. in welke sociaal-culturele omgeving) vindt dit plaats en hoe beïnvloedt dit de keuze voor de vormen en de geïnterpreteerde betekenis? Wanneer vindt dit plaats en hoe beïnvloedt dit de keuze voor de vormen en de geïnterpreteerde betekenis?
Programma
9:30 – 10:00 Inloop
10:00 – 10:15. Opening: Welkomstwoord van Esther Op de Beek.
10:15 – 11:00 De stilistische presentatie van persoonlijke aanvallen in het Nederlandse parlementaire debat – Dr. Maarten van Leeuwen.
11:00 – 11:45 Radicale schrijfsters in de achttiende eeuw – Dr. Olga van Marion.
11:45 – 12:00 Koffiepauze: bij de zaal.
12:00 – 12:45 Het beloofde land. Nederlandse emigratieliteratuur na de Tweede Wereldoorlog – Prof. Dr. Ton van Kalmthout.
12.45 – 13.00 (meer) Neerlandistiek in de klas? – Dr. Esther Op de Beek.
13:00 – 14:00 Lunch.
14:00 – 14:45 De representatie van culturen en religies in Middelnederlandse teksten – Edwin de Vette (Buitenpromovendus).
14:45 – 15:30 Reflectie op het schoolvak
15.30 Afsluiting en borrel
Datum & Locatie
De bijeenkomst vindt plaats bij het Matthias de Vrieshof 2 in Leiden. De bijeenkomst duurt van 9:30 (inloop) tot 15:30 uur. Voor docenten van lidscholen van ONZ zijn geen kosten verbonden aan deelname.