Docenten on Tour – bedrijvenbezoek

In deze bedrijventour maak je in één middag- en avond kennis met vier bedrijven in de regio Delft. Samen met andere docenten vmbo, havo en vwo en docenten-in-opleiding in de bètavakken (techniek, wiskunde, scheikunde, natuurkunde, informatica) bezoeken we OGD (ict diensten), Octatube (ontwerpen), stichting I-EM Delft (Innovatiecentrum energie en mobiliteit) en Festo (automatisering en regeltechniek).

 

Je maakt kennis met de ontwikkelingen en Bèta en Tech-beroepen binnen deze Delftse bedrijven. Tijdens de rondleidingen zoek je naar vraagstukken waar jouw leerlingen aan kunnen werken. Ook maak je kennis met een toolbox en krijg je toegang tot een online training van Bedrijf in de Klas, waarmee je de vertaling maakt van wat je gezien en ervaren hebt naar jouw les.

 

In het voorjaar geven we hier een vervolg aan door samen opdrachten te ontwikkelen waarmee je deze bedrijven ‘in de klas’ kunt brengen.

 

De doelen van deze activiteit zijn: versterking van het contact tussen vo en bedrijfsleven, versterking van beroepsbeelden bij leraren, inspiratie voor ontwerpen van leeractiviteiten, leraren-in-opleiding in aanraking laten komen met toekomstige collega’s, community building.

 

Tijd: 16:00 – 20:00 uur (inclusief maaltijd en vervoer tussen de bedrijven).

 

Programma

16.00 – 16.45 uur OGD, Rotterdamseweg 

17.00 – 17.45 uur OctatubeRotterdamseweg 

18.00 – 18.45 uur IEM Delft, Schieweg

19.00 – 19.45 uur Festo, Schieweg – tevens diner

19.45 – 20.00 uur  Ophalen opbrengsten bij Festo 

 

 

Minisymposium Robotica

In samenwerking met Hogeschool Windesheim TechYourFuture organiseren we op 28 september een minisymposium voor het primair- en voortgezet onderwijs. Tijdens dit minisymposium wordt stilgestaan bij het TechYourFuture onderzoek Robowijs. Gedurende dit onderzoek is verkend hoe de sociale en technische vaardigheden van kinderen (9-13 jaar) met een stoornis in het autismespectrum bevorderd kunnen worden. In het onderzoek hebben ze geleerd een robot (Lego Mindstorms) te programmeren om boodschappen te doen in een supermarkt, gesimuleerd door zelf een plattegrond te tekenen en daarin enkele ‘challenges’ te tackelen. Meer informatie over het onderzoek lees je hier. 

 

We starten de middag met Chris Verhoeven, associate professor TU Delft Robotics Institute. Hij neemt je mee op ontdekkingstocht over robotica in de maatschappij. Vervolgens woon je interactieve demonstraties bij waarbij sprekers verschillende robots tonen en vertellen over de mogelijkheden daarvan voor het onderwijs. Dan ervaar je robotica in de onderwijspraktijk bij een rondleiding en workshops verzorgd door het Science Centre.

 

Het programma start om 15:00 uur is tot 18:00 uur.  Aansluitend is er de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten tijdens een maaltijd. Een deel van het programma is online te volgen. De bijeenkomst start in het nieuwe gebouw Echo op TU Delft Campus. Aansluitend is er een rondleiding in het nieuwe Science Center waar ook de masterclasses worden gegeven. 

 

Programma

Locatie TU Delft gebouw Echo hall F

15.00 – Opening en intro op het thema. Door Hanno  van Keulen en Renée Prins

15:30 – Robotica in de maatschappij; met praktijkvoorbeelden door Chris Verhoeven 

15.45 – 16:00 – korte pauze met een drankje 

 

16.00 – 16.30 – Gedurende een half uur tonen 2 sprekers verschillende robots en vertellen over de mogelijkheden daarvan voor het onderwijs. Hun verhaal is aansprekend voor zowel po (jonge en oude kind) als vo. Uitkomsten onderzoek Robowijs door Hanno van Keulen, onderzoek voorleesrobot door Rianne van den Berghe (onderzoek richt zich op jonge leerlingen, maar kan ter inspiratie dienen voor onderwijs aan oudere leerlingen). Science Centre en Mobile Python Lab geven korte pitch over de workshops einde middag.

 

16.30 – 17.30 – locatie Science Centre
Rondleiding Science Centre (30 minuten),

1e ronde workshops (30 minuten)

TI: simulatie van een verkeerplein,  Mobile Python Lab (VO/VSO) Leerlingen laten ervaren hoe sensoren en actuatoren met elkaar samenwerken door: Gertjan Scheur (wiskundeleraar)(alleen vo)
– opstellingen Robotica leerlijn  (po en vo), opstelling van robotjes van het Science Centre 
– Mirte Robot (po en vo) – o.l.v. door Martin Klomp
– Mine Craft (po en vo)  

 

17.30 – 18.00 – vrij programma, netwerken, rondlopen, kennismaken met elkaar 

18.00 uur – afsluiting evt eten voor wie wil

Online college: De stad van de toekomst is klimaatadaptief

In deze interactieve online bijeenkomst (uit de reeks: de stad van de toekomst) voor docenten vo, delen Rob Roggema en Ted van der Klaauw hun ideeën over hoe de stad van de toekomst er uit gaat zien en hoe we daar nu al aan kunnen werken. Rob Roggema is lector Landschapsinclusief ontwerpen, ontwikkelen en bouwen bij Inholland. Als landschapsarchitect weet hij veel over hoe de stad van de toekomst ontworpen kan worden. Bij dit ontwerp moet er rekening worden gehouden met veel verschillende facetten zoals voedsel, water, natuur, kustveiligheid maar ook klimaatadaptatie. Rob schetst een toekomstbeeld welke veranderingen op ons af komen, hoe ons landschap er in de toekomst uit zou kunnen zien en hoe we hier op kunnen anticiperen. Ted van der Klaauw is docent Ruimtelijke Ordening, Planologie en Stedenbouw. Na Rob zal hij dieper in gaan op een van de onderwerpen die binnen steden een steeds belangrijkere rol gaat spelen: hittestress. Want wat heeft een steeds warmer klimaat als effect op de stad? Op welke manieren kunnen we een stad hier voor weerbaar maken? Er wordt ingegaan op de theorie achter het fenomeen hittestress en wat dat betekent voor de beleving van het stadsklimaat. Vervolgens wordt aan de hand van ontwerprichtlijnen een online casus behandeld. Hierbij is ruimte om zelf creatieve ideeën in te brengen.

 

 

Doel & Resultaat

In dit interactieve college vertellen Rob en Ted hun verhaal en is er ruimte voor vragen en discussie. Daarnaast wordt er met de docenten een opdracht (casus) gedaan waarin we de kennis in een voorbeeldontwerp toepassen, op een manier die later ook te gebruiken is in je eigen lespraktijk met de leerlingen.

 

Het college duurt van 15:00 tot 17:00 uur. De online collegereeks ‘De stad van de toekomst’ is een samenwerking tussen Onderwijsnetwerk Zuid-Holland en Wageningen University & Research (WUR). In ieder college wordt een ander aspect van het thema uitgelicht door experts op dat vakgebied.

Fieldlab Bionic Fish

Hoe ontwikkel je de meest optimale zelf zwemmende vis? Tijdens deze avond zullen verschillende teams werken aan het: Fabriceren Assembleren Experimenteren Decoreren Programmeren.

Doel en resultaat

De opdracht is om samen de meest optimale zelf zwemmende vis te ontwikkelen. Tijdens deze avond zullen verschillende teams werken aan het:

Fabriceren – Welke productie methode en materialen gaan we gebruiken.
Assembleren – Alle onderdelen aansluiten en monteren en testen.
Experimenteren – Het optimaliseren en balanceren van de vis en vinnen.
Decoreren – Versieren en decoreren van de vis.
Programmeren – Met een microcontroller de servomotoren aansturen van de vinnen. Welke beweging is het meest optimaal?

Vanuit de verschillende aspecten willen we de link leggen tussen het vak en de praktijk. Hoe bereken je bijvoorbeeld de optimale massa of hoe bepaal de je de beste hydrodynamica. Voor meer informatie over de bionics4education set klik hieronder. https://www.bionics4education.com/startseite/bionic-fish-assembly-instructions/bionic-fish-biological-background-information.

Datum & tijd

De bijeenkomst vindt plaats op 15 november 2021 van 16.00 – 20.00 uur bij Festo in Delft.

Drieluik: meer leren van projectonderwijs

Ben je benieuwd hoe het hoger onderwijs vormen van projectonderwijs hanteert, hoe je de samenwerking tussen leerlingen begeleidt of hoe je creativiteit van je leerlingen aanboort?
In deze bijeenkomst volg je drie workshops over projectonderwijs en ontwerpen in de bètales, waarbij je inspiratie opdoet en praktische tips, lesmateriaal en werkvormen krijgt. De workshops van dit drieluik zijn:

 

Projectonderwijs: hoe motiverend kun je het maken?
De opleiding Hbo ICT van de Haagse Hogeschool hanteert verschillende vormen van projectonderwijs. Wij delen graag onze ervaringen en maken samen met de deelnemers de vertaling naar motiverend en vakoverstijgend projectonderwijs in het VO. Kernbegrippen daarbij zijn: intrinsieke motivatie, betekenisvolle casussen en zelfregie bij de student/leerling.

 

Meer leren van projectonderwijs
We laten onze leerlingen geregeld in projecten samen werken, vakoverstijgend, of binnen het vak. De leerlingen vinden het leuk, de opdrachten hebben context en vaardigheden krijgen meer aandacht. De leerdoelen verschuiven echter wel eens naar de achtergrond. Hoe kunnen we het leerrendement van projecten vergroten? Welke rol speelt formatief evalueren daarbij? Hoe begeleid je de samenwerking tussen leerlingen?

 

Stimuleren creatief ontwerpen in de onderbouw
Hoe kun je tijdens lessen Techniek, O&O en andere ontwerpgerelateerde vakken de creativiteit van je leerlingen beter aanboren? Je eerste ideeën zijn vaak niet de meest originele, hoe stimuleer je leerlingen om meer uit zichzelf te halen? Hoe zorg je dat die ideeënstroom niet opdroogt? En hoe werk je een idee uit tot een veelzijdig, interessant concept?

 

Doel & Resultaat

Je gaat naar huis met praktische ideeën, werkvormen en lesmateriaal. Er is ruimte voor uitwisselingen en invulling op basis van specifieke wensen van de deelnemers binnen het thema projectonderwijs.

 

Datum & Tijd

Maandag 14 maart 2022, van 16.00 – 20.00 uur (inclusief maaltijd).

Start-ups en innovatieve technologie: lesgeven aan de next generation

Overal horen we over technologische disruptie, we zien start-ups uit de grond gestampt worden en iedereen volgt Elon Musk op de voet. Maar wat komt er nou echt bij kijken als je een technologie, die zo innovatief is dat deze nog niet op de markt is, wil lanceren.

 

Heel veel! En om zo veel moeilijke dingen tegelijkertijd gedaan te krijgen moet je een organisatie bouwen en een menigte meekrijgen om zelfs een community te bouwen.

 

De lessen uit het bouwen van dergelijke communities kunnen we ook toepassen in het onderwijs en daar komen hele leuke mogelijkheden uit voort om de ‘next generation’ les te geven op een next generation methode!

 

Doel & resultaat

Het thema wordt geïntroduceerd aan de hand van wat theorie, in combinatie met voorbeelden. Op het einde is er een passende oefening of groepsdiscussie om te kijken hoe start-up methodiek in de klas toepasbaar is.

 

Datum & tijd

De bijeenkomst vindt online plaats op dinsdag 30 november 2021 van 15.00 tot 17.00 uur.