Augmented, Virtual en Mixed Reality in het onderwijs

In het project ‘Operators van de toekomst’ van de RoboAcademy zetten wij ons samen met docenten in voor een duurzame inbedding van robotica in het onderwijs. Docenten (van vo t/m wo) en professionals uit het bedrijfsleven verrijken samen hun kennis en vaardigheden met masterclasses over robotica. Thema’s zijn collaboratieve robots, mobiele robots, augmented en virtual reality.  Tijdens deze masterclass wordt het thema augmented, virtual en mixed reality uitgelicht.

 

Doel & resultaat

Het doel is informeren en inspireren, zodat docenten inzicht hebben in roboticatoepassingen in het bedrijfsleven, laagdrempelig ervaring opdoen met verschillende soorten robots en gaan nadenken over hoe zij daarmee aan de slag kunnen gaan in hun eigen lessen. Het programma bestaat globaal uit:
– Inzicht in robotica toepassingen in het bedrijfsleven
– Demo’s met Augmented / Virtual Reality ervaringen
– Inspiratie voor laagdrempelige toepassingen voor het onderwijs

 

Datum & tijd

De bijeenkomst vindt plaats op vrijdag 12 november van 16.00 tot 18.00 uur bij het fieldlab van de TU Delft, SAM/XL 

STEM: Projecten met Arduino

In de workshop ga je aan de slag met Arduino waarbij je je met name richt op een project dat je wilt ontwikkelen en de ontwikkeling van de kennis over de bijbehorende sensoren en de code. In de workshop ga je hands-on aan de slag. Er zijn diverse sensoren voorhanden waarbij je er een kiest die je interessant lijkt of die je wilt inzetten in een project. Met de sensor ga je aan de slag om jouw project te verwezenlijken, waarbij je door te doen leert. De docent(en) helpen bij het programmeren, leggen sensoren uit en doen voorstellen voor andere projecten op basis van de sensoren die aanwezig zijn.

 

Deze bijeenkomst vindt plaats van 16:00 tot 19:30 uur (inclusief maaltijd) op de TU Delft.

Online sessie ontwerponderwijs: Pitchen zonder PowerPoint

Ontwerpen kent een eigen taal en gaat over iets dat nog niet bestaat. Het helder presenteren van een ontwerpidee is niet gemakkelijk. Door een vaste verhaalstructuur toe te passen kunnen leerlingen zelfstandig aan een presentatie van hun ontwerpidee werken. De presentaties zelf zijn goed te volgen en compleet. En dat zonder PowerPoint te gebruiken. Hoe leer je dit aan je leerlingen? Maak kennis met handige tools en tricks in deze online masterclass.

 

 

Doel & Resultaat

Vanuit het Wetenschapsknooppunt is afgelopen jaren door ontwerpers en onderzoekers van de TU Delft samen met docenten, een grote kennisbasis opgebouwd rondom creatief ontwerpen. We doen praktijkgericht onderzoek naar ontwerponderwijs in de klas en passen de opbrengsten direct toe in ons aanbod. Deze masterclass gaat specifiek over ‘presenteren kun je leren’: effectieve communicatie over ontwerpoplossingen. We willen op deze manier onze opgedane kennis en praktische werkvormen beschikbaar maken voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs. De bijeenkomst is zeer geschikt voor docenten die ontwerpgerichte vakken geven, maar ook docenten van vakken als Ondernemen, Beeldend en Nederlands zijn van harte welkom.

 

De bijeenkomst vindt online plaats op 13 april van 16:00 tot 17:30 uur.