Quantum DOT – Quantum Technologie

Dit schooljaar organiseren we een Docent Ontwikkel Team (DOT) rond het onderwerp quantum technologie. Het doel is lesmaterialen te ontwikkelen en te testen rond dit onderwerp. We richten ons nadrukkelijk niet alleen op het examenprogramma vwo, maar kijken ook naar mogelijkheden in de onderbouw en op de havo.  We willen de natuurkunde verbinden met biologie en scheikunde. We zetten ook in op moderne leermiddelen als het gebruik van Arduino en Python notebooks. De materialen zouden onder andere gebruikt kunnen worden voor een NLT module quantum technologie (voor havo!) die op dit moment door TU Delft wordt ontwikkeld. Er zal ook ruimte zijn voor vraag- en antwoordsessies met onderzoekers van de TU Delft over onderwerpen als nanobiologie en scanning tunneling microscopie.

 

De drie bijeenkomsten vinden plaats op de TU Delft campus (incl. maaltijd)

23 februari 2023:  16:00 – 20:00 uur

20 april 2023:  16:00 – 20:00 uur

1 juni 2023: 16:00 – 20:00 uur

Minisymposium Robotica

In samenwerking met Hogeschool Windesheim TechYourFuture organiseren we op 28 september een minisymposium voor het primair- en voortgezet onderwijs. Tijdens dit minisymposium wordt stilgestaan bij het TechYourFuture onderzoek Robowijs. Gedurende dit onderzoek is verkend hoe de sociale en technische vaardigheden van kinderen (9-13 jaar) met een stoornis in het autismespectrum bevorderd kunnen worden. In het onderzoek hebben ze geleerd een robot (Lego Mindstorms) te programmeren om boodschappen te doen in een supermarkt, gesimuleerd door zelf een plattegrond te tekenen en daarin enkele ‘challenges’ te tackelen. Meer informatie over het onderzoek lees je hier. 

 

We starten de middag met Chris Verhoeven, associate professor TU Delft Robotics Institute. Hij neemt je mee op ontdekkingstocht over robotica in de maatschappij. Vervolgens woon je interactieve demonstraties bij waarbij sprekers verschillende robots tonen en vertellen over de mogelijkheden daarvan voor het onderwijs. Dan ervaar je robotica in de onderwijspraktijk bij een rondleiding en workshops verzorgd door het Science Centre.

 

Het programma start om 15:00 uur is tot 18:00 uur.  Aansluitend is er de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten tijdens een maaltijd. Een deel van het programma is online te volgen. De bijeenkomst start in het nieuwe gebouw Echo op TU Delft Campus. Aansluitend is er een rondleiding in het nieuwe Science Center waar ook de masterclasses worden gegeven. 

 

Programma

Locatie TU Delft gebouw Echo hall F

15.00 – Opening en intro op het thema. Door Hanno  van Keulen en Renée Prins

15:30 – Robotica in de maatschappij; met praktijkvoorbeelden door Chris Verhoeven 

15.45 – 16:00 – korte pauze met een drankje 

 

16.00 – 16.30 – Gedurende een half uur tonen 2 sprekers verschillende robots en vertellen over de mogelijkheden daarvan voor het onderwijs. Hun verhaal is aansprekend voor zowel po (jonge en oude kind) als vo. Uitkomsten onderzoek Robowijs door Hanno van Keulen, onderzoek voorleesrobot door Rianne van den Berghe (onderzoek richt zich op jonge leerlingen, maar kan ter inspiratie dienen voor onderwijs aan oudere leerlingen). Science Centre en Mobile Python Lab geven korte pitch over de workshops einde middag.

 

16.30 – 17.30 – locatie Science Centre
Rondleiding Science Centre (30 minuten),

1e ronde workshops (30 minuten)

TI: simulatie van een verkeerplein,  Mobile Python Lab (VO/VSO) Leerlingen laten ervaren hoe sensoren en actuatoren met elkaar samenwerken door: Gertjan Scheur (wiskundeleraar)(alleen vo)
– opstellingen Robotica leerlijn  (po en vo), opstelling van robotjes van het Science Centre 
– Mirte Robot (po en vo) – o.l.v. door Martin Klomp
– Mine Craft (po en vo)  

 

17.30 – 18.00 – vrij programma, netwerken, rondlopen, kennismaken met elkaar 

18.00 uur – afsluiting evt eten voor wie wil

International Conference on Computational Thinking Education en STEM Education 2022

Schrijf je in voor de workshops op 15 of 16 juni en deel mee in nieuwe ideeën over de implementatie van computational thinking-ontwikkeling in het onderwijs. Vo docenten met lidmaatschap Betasteunpunt kunnen kosteloos deelnemen met een Teacher Forum ticket en de Teacher Forum activiteiten bezoeken op 15 en 16 juni. Lees meer over het programma via deze link.

Docentenforum APSCE CTE-STEM 2022

APSCE CTE-STEM heeft een sterke band met praktijkmensen in scholen, hoger onderwijs, beroepsopleidingen en talentontwikkeling. Op het lerarenforum kunnen docenten uit de praktijk op alle onderwijsniveaus hun ervaringen, ideeën en onderwijsbenaderingen delen met andere beoefenaars en de onderzoeksgemeenschap. Dit evenement creëert de unieke kans om in contact te komen met concepten en ideeën uit andere landen en onderwijssystemen, terwijl computational thinking en STEM-onderwerpen worden onderwezen of ingebed. Het lerarenforum biedt verrijkende ervaringen voor leraren en onderzoekers om verbinding te maken, uit te wisselen en te leren over de ideeën, concepten en uitdagingen van leren door middel van computationeel denken en STEM-onderwijs.

CTE-STEM 22 is de 6e internationale conferentie georganiseerd door APSCE. In 2022 wordt de conferentie mede georganiseerd door LDE-CEL aan de TU Delft in Nederland, The Education University Hong Kong en CoolThink@JC. De conferentie wordt hybride georganiseerd op 15-17 juni 2022. De conferentie omvat keynote speeches, uitgenodigde speeches, paneldiscussies, workshops en paperpresentaties.

 

 

Drieluik: Loopbaanorientatie en studiekeuze technische beroepen en opleidingen

Een studie kiezen is een lastig proces waarbij jij als vakdocent belangrijk bent. Jij weet in welke talenten en vaardigheden een leerling uitblinkt. Als vakdocent ben je de eerste vertegenwoordiger van je vakgebied. Je weet wat onderzoek doen inhoudt. Nodig je dan nog een vertegenwoordiger vanuit het bedrijf (online) uit dan ben jij die verbinder tussen een twijfelende leerling en jouw vakgebied: maar wat doe je dan?
In deze bijeenkomst volg je drie workshops van experts van C3 en Bedrijf in de Klas over loopbaan oriëntatie, studiekeuzebegeleiding en samenwerken met het bedrijfsleven, waarbij je inspiratie opdoet en praktische tips, lesmateriaal en werkvormen krijgt.

De workshops van dit drieluik zijn:

 

Een studie kiezen en een bedrijf in de klas: twee … nee, drie vliegen één klap.
Een studie kiezen is een lastig proces waarbij jij als vakdocent belangrijk bent. Jij weet in welke talenten en vaardigheden een leerling uitblinkt. Als vakdocent ben je de eerste vertegenwoordiger van je vakgebied. Je weet wat onderzoek doen inhoudt. Nodig je dan nog een vertegenwoordiger vanuit het bedrijf (online) uit dan ben jij die verbinder tussen een twijfelende leerling en jouw vakgebied: maar wat doe je dan?

 

Vraagstukken bij bedrijven   
In ons onderwijs gebruiken we steeds vaker contexten uit bedrijven. Op het vmbo wordt een praktijkgerichte component binnenkort zelfs verplicht! Maar hoe leg je vanuit jouw onderwijs de link met bedrijven? Hoe laat je de contexten passen in het programma? En hoe vind je het juiste bedrijf bij die context?

 

Duurzaamheid de klas in!
In deze bijeenkomst gaan medewerkers van C3 met de deelnemers in gesprek over een transitie naar een duurzame samenleving en dan voornamelijk over onderwijsvormen waarin innovatief onderzoek aan bod komt. Denk daarbij aan ontwerpopdrachten, lesmodules, leerlijnen of projecten binnen een school. Zelf heeft C3 ervaring met projecten waarin leerlingen werken aan duurzaamheidsvraagstukken in samenwerking met het bedrijfsleven of instellingen. C3 heeft hiervoor lesmateriaal ontwikkeld en organiseert iedere jaar een profielwerkstukkenwedstrijd. Daarnaast is het thema duurzaamheid een mooie kapstok voor een meer gerichte beroepenvoorlichting.

 

Doel & Resultaat

Je gaat naar huis met praktische ideeën, werkvormen en lesmateriaal. Er is ruimte voor uitwisselingen en invulling op basis van specifieke wensen van de deelnemers binnen het thema.

 

Data & Tijd

De bijeenkomst vindt plaats op 25 januari 2022 van 16.00 – 20.00 uur (inclusief maaltijd).

Masterclass Optica

De cursus Optica is bedoeld om het repertoire aan practica voor zowel onder- als bovenbouw uit te breiden. Voor de onderbouw gaat het onder andere om kleuren, de werking van een glasvezelkabel, de regenboog, de telescoop en het oog. Voor de bovenbouw bestaat het pakket onder meer uit practica bij polarisatie, leds, buiging, lichtgolven en interferentie.

 

 

Opzet

Tijdens de cursus worden de practica besproken uit het bijbehorende pakket met een groot aantal proeven (geschikt voor 10 groepjes van 2 á 3 leerlingen). Er is tijd voor overleg en uitwisseling van ervaringen met je mededeelnemers.