Ben je op zoek naar doeltreffende didactische methoden om je leerlingen te inspireren en betere leerresultaten te behalen? Dan nodigen wij je graag uit voor onze Masterclass toegepast onderzoek in onderwijsdidactiek.
Bij de TU Delft lerarenopleiding hebben we een dynamisch team van studenten, wetenschappers en praktijkmensen uit diverse vakgebieden en combineren wetenschappelijke theorieën met praktijkgerichte didactiek. Door nauwkeurig onderzoek te doen naar effectieve onderwijsmethoden, inclusief het integreren van technologie en sociale aspecten, verkennen we nieuwe wegen om het leerproces te optimaliseren.
Wat kun je verwachten?
Diepgaand didactisch onderzoek: onze experts zijn gespecialiseerd in vakdidactisch onderzoek, waarbij wetenschappelijk-technologische en sociologische perspectieven samenkomen. Ontdek innovatieve didactische benaderingen die de leerprestaties van leerlingen verbeteren.
Inspirerende sprekers: hoogleraar Marc de Vries van de TNW TU Delft deelt het belang van didactisch onderzoek. Onderzoekers Freek Pols, Marie-Jetta den Otter, Sebastiaan de Lavoir en Timothy Houtman delen boeiende inzichten en praktische toepassingen voor scheikunde, natuurkunde, wiskunde en biologie onderwijs die direct in het klaslokaal kunnen worden toegepast.
Doel & Resultaat
Concrete didactische methoden: wij delen gedegen onderzoek en inspirerende casestudy’s. Ontdek welke didactische benaderingen werken en hoe je deze kunt toepassen in je eigen lespraktijk. Leer van collega-docenten die met succes didactisch onderzoek hebben ingezet in hun klaslokalen.
Datum, Locatie & Tijd
Datum: donderdag 12 oktober van 16.00 tot 20.00 uur (inclusief maaltijd).
Locatie: plenaire start in TU Delft gebouw ECHO en vervolg bij Science Center TU Delft.
Good practices in het onderwijs
Verlevendig je lesstof: ontdek contextrijk en ervaringsgericht leren
Doe mee aan een workshop die je leert hoe je je lesmethoden kunt verrijken met contextrijk en ervaringsgericht leren. Ontdek praktische manieren om je lesmateriaal te verbinden met echte situaties. Vergroot de betrokkenheid van je leerlingen en stimuleer dieper begrip door meer interactie en minder eenrichtingsverkeer.
Theorie in actie
In het eerste deel krijg je praktische handvatten om je lessen op een interactieve manier te verbeteren. Ontdek de motivatietheorie van Pink en krijg inzicht in praktijkvoorbeelden, zoals het gebruik van serious games, hackathons, rollenspellen en ondernemerschap in de klas. De workshop Good Practices New Future Lab wordt geleid door Kristel Thieme, oprichter en directeur bij New Future Lab. Ze was en is betrokken bij de opstart, ontwikkeling en uitrol van diverse onderwijsinnovaties. Kristel is een oud-leerling van N&T aan het Willem de Zwijger College in Papendrecht en alumnus van de TU Delft.
Good Practices
In het tweede deel zijn de volgende workshops te volgen:
- Kristel Thieme: ervaar zelf de kracht van interactief onderwijs. Je speelt een korte serious game. Daarna ga je aan de slag met de matching van interactieve lesformats aan lesstof binnen het curriculum.
- Rutger Ockhorst (Natuurkunde) geeft een sessie over de good practices van de PLG QuantumDot, quantumtechnologie in de les
- Annelies Veeningen geeft een inkijk in de onderwerpen van de Pre University Delft tracks die dit jaar van start gaan. (5vwo leerlingen met NT profiel kunnen zich tot 15 okt aanmelden via deze site)
- Timothy Houtman geeft een sessie over co-design en gezonde leefstijl
DATUM, TIJD & LOCATIE
Datum: donderdag 16.30 – 20.00 uur (incl maaltijd)
Locatie: TU Delft TNW22 classroom 3 en workshopruimtes Science Center TU Delft
Programma
16:00 – 17:30 uur deel 1 (TNW22 Classroom 3)
17:30 – 18:30 uur netwerkdiner (TU Delft Science Center)
18:30 – 20:00 uur deel 2 workshops (TU Delft Science Center)
Bètacoördinatoren
Het eerste bètacoördinatorenoverleg van het schooljaar op 28 september is van 18:30 – 20:00 en sluit aan op deel 1 en het netwerkdiner.