Sessies Bètasymposium 2021

Kijk hieronder om een idee te krijgen van de verschillende sessies. Nog niet alle sessies zijn bekend, maar zullen later worden aangevuld.

 

TitelSpreker(s)Inhoud
Tien stappen tot een goede bedrijfsactiviteitMartha HoebensWat moet je bedenken om een goede bedrijfsactiviteit vorm te kunnen geven? Aan de hand van het 10-stappenplan lopen we de keuzes door die je moet maken. Hiermee heb je een duidelijke vraag aan het bedrijf én een duidelijke boodschap aan de leerlingen. Dat maakt de activiteit effectiever en de samenwerking prettiger!
Nlt themabijeenkomst: Kwaliteit toetsing en pta opstellenEdgar de WitNlt leent zich uitstekend om met een gevarieerd samengestelde nlt-klas in leerlinggroepen aan de slag te gaan. Veel modules stellen in de docenthandleiding methoden voor om modules te beoordelen. Soms zijn er redenen om af te wijken van de gangbare wijze van toetsing en beoordeling. Redenen hiervoor kunnen divers zijn, maar zijn vaak terug te voeren op de visie op het vak nlt van het dodententeam en de schoolcultuur. We bespreken de keuzes, wensen en mogelijkheden om de leerlingen te beoordelen.
Challenges in je onderwijs: tips&tricsPeter Becker en Sebastiaan Rieter | HBO-ICT De Haagse HogeschoolJe leerlingen intrinsiek motiveren? Vakoverstijgend aan de slag met ICT? Geen toetsen afnemen maar beoordelen op groei? Maak de wereld een stukje beter door wicked problems of de Sustainable Development Goals aan te pakken met je leerlingen. Je zult versteld staan van de resultaten! Je krijgt op basis van twee best practices  te horen hoe wij bij HBO–ICT werken met challenges en je krijgt tips & trics hoe je hier zelf mee aan de slag kunt binnen jouw onderwijs.
Online scheikunde practicaWendy SandersEr komen steeds meer aanbieders van online omgevingen waar studenten en leerlingen virtueel practicum kunnen doen. Er zijn een aantal gratis omgevingen die bruikbaar zijn voor het VO. In deze workshop maakt u kennis met deze omgevingen en de mogelijkheden die ze hebben om in te zetten bij uw lessen
POE-saus en denkvragen voor je lesactiviteitenMarie-Jetta den Otter en Alma KuijpersIn de les – of deze nou fysiek is of online – wil je de leerlingen graag aanzetten. Geen onderuitgezakte consumptie maar actieve verwerking van de aangeboden lesstof zodat het leerrendement voor de leerling een stuk hoger wordt. Het toepassen van een POE-activiteit voor een demonstratie, maar ook een opdracht, samen met het perspectief als denkkader kan een van de tools zijn om dit te bereiken.
Computational thinking met Python is de wiskundelesBert Wikkerink – Koen StulensDaag leerlingen uit om creatief problemen aan te pakken en een machine logische algoritmes te laten uitvoeren om zo wiskundige concepten te onderzoeken die vaak de basis vormen van onze digitale maatschappij. Aan de hand van concrete voorbeelden tonen we hoe programmeren en wiskunde kunnen samenwerken en computational thinking een plaats kan krijgen in de wiskundeles.
Innovatief onderzoek de klas in!Susanne Schoenmacker en Marijn MeijerC3 gaat met de deelnemers in gesprek over diverse onderwijsvormen waarin innovatief onderzoek rond duurzaamheid, transitie in het vo-onderwijs gerealiseerd is. Leerlingen werken aan dergelijke vraagstukken in samenwerking met het bedrijfsleven of instellingen. Het gaat over ontwikkeld lesmateriaal, een profielwerkstukkenwedstrijd en mogelijkheden van beroepenvoorlichting.
Master Classes Energietransitie in het VO (DAREL Educatie)Jelte Bosma / Yvonne Gerritsen / Monica van LeeuwenDAREL Educatie geeft Master Classes over de Energietransitie op middelbare scholen. In deze sessie krijgen jullie een inkijkje in hoe dat verloopt, door zelf actief aan de slag te gaan. Aan de hand daarvan horen we ook graag van jullie hoe duurzaamheid aan bod komt in de huidige onderwijspraktijk.
Robotica in het onderwijsEva LeurinkRobotica zal een grote impact hebben op ons leven in de toekomst. Hoe zorgen we er samen voor dat we als docenten goed op de hoogte zijn en tegelijkertijd onze leerlingen alvast kennis kunnen laten maken met deze technologieën? Denk mee over hoe we robotica structureel kunnen inbedden in het curriculum van nu en in de toekomst.
STEAM en professionaliseringLars Knol (Vechtdal College) en Afke Dijkerman (Microsoft educatie)Concrete voorbeelden en raakvlakken binnen het onderwijs (klas 1, 2 en 3).

Voorbeelden van bijscholing.

OpticaDr. A. AdamOptica is bedoeld voor docenten en TOA’s om het repertoire practica zowel voor onderbouw als bovenbouw uit te breiden. Onderbouw: kleuren, glasvezelkabel, regenboog, telescoop, oog. Bovenbouw: polarisatie, leds, buiging, lichtgolven en interferentie.
Tijdens deze werkgroep is de presentatie; later volgt een sessie ‘Oefenen met de practica’.
Leren over VaccinerenTycho MalmbergIn deze workshop maak je kennis met het lesmateriaal Leren over Vaccineren. Nieuw is de lessenserie voor de bovenbouw havo en vwo waarbij er gemodelleerd wordt met een simpel grafisch online programma. Ook is er een opdracht waarbij er goed gekeken wordt naar de bijsluiter van paracetamol en die van het HPV-vaccin Cervarix. Hierdoor snappen leerlingen beter dat er altijd bijwerkingen zijn bij medicatie en dus ook bij vaccinaties en leren ze de risico’s op waarde te schatten. Voor het vmbo is er nog een opdracht over nepnieuws en hoe dat van invloed is op je eigen mening en dat van anderen. Hoe ga je daarmee om? Dit zal ook aan bod komen in de workshop. Na afloop heb je een goed beeld van de lessenserie en weet je of het wat is om in je eigen lessen in te zetten.
Your Turn: aan de slag als echte ontwerpersEveline HollaVanuit praktijkgericht onderzoek ontwikkelen wij nieuwe werkvormen en lesmateriaal voor ontwerpen in de klas, onder de naam Your Turn: aan de slag als echte ontwerpers. In deze sessie geven we een doorkijkje naar onze opgedane kennis, praktische werkvormen en projecten, zodat ook het voortgezet onderwijs hier van kan profiteren. De Your Turn werkvormen hebben extra aandacht voor creativiteit, inlevingsvermogen en effectieve communicatie over ontwerpoplossingen.
Kansen met Quantum , een nieuwe NLT module over quantum computingIngrid Versluijs en Henk BuismanWe lichten eerst het programma van Contact.VWO toe: activiteiten voor docenten en leerlingen w.o. docentenavonden, profielwerkstukken en het bezoekersprogamma Quantum Rules! De nieuwe NLT module “Kansen met Quantum” over quantum computing maakt het onderwijs heel actueel. Als je als docent niet veel van dit onderwerp weet, kan je deze module dan wel geven? We geven een voorproefje.
Online gastlessen bij NaturalisWelmoet Damsma, Matthijs Graner, Martijn GulikerStel live vragen aan de experts van Naturalis – gewoon vanuit de klas met een videoverbinding. In de online gastles “Dinolab” krijgen leerlingen een beeld van het werk van onze dino-onderzoekers. In “Skeletten door de tijd” ontdekken ze dat skeletten van gewervelde dieren een zelfde bouwplan volgen – inclusief de mammoet. Ervaar tijdens deze sessie zelf hoe je online bij Naturalis op bezoek kunt komen.