PLC Adding voices to the philosophy curriculum

In this PLC, philosophy teachers work together to diversify the Dutch philosophy curriculum. International experts will share their knowledge in online lectures. It is important that you speak Dutch fluently, because the working language of the PLC meetings is Dutch.

 

 

GOAL & RESULT

The Dutch secondary education philosophy curriculum lacks diversity. Women philosophers and philosophers who fall outside of the Western canon are only marginally represented. Teachers would like to diversify their lessons, but they do not have enough time or expertise.

This Professional Learning Community (PLC) is aimed at overcoming both challenges. First, we invite international guest speakers to bring the necessary expertise to the Dutch teacher community. Second, we aim at publishing the outcomes of the PLC in a special journal edition with clear lesson plans, to facilitate the effective introduction of new voices to the high school curriculum.

Why participate in this PLC?

 

 

REGQUIREMENTS FOR PARTICIPATION

  • You are a philosophy teacher at a Dutch school.
  • You speak Dutch fluently, because the working language of the PLC meetings is Dutch.
  • You have a good command of English, because the online lectures are in English and you will write an article in English.

 

 

DATE & TIME

  • Friday, October 6, 2023, 15:30 – 17:00: online lecture
  • Friday, October 13, 2023, 14:00 – 17:00: meeting
  • Friday, November 17, 2023, 15:00 – 16:30: online lecture
  • Friday, November 24, 2023, 14:00 – 17:00: meeting
  • Friday, January 12, 2024, 15:00 – 16:30: online lecture
  • Friday, January 19, 2024, 14:00 – 17:00: meeting
  • Friday, February 2, 2024, 15:00 – 16:30: online lecture
  • Friday, February 9, 2024, 14:00 – 17:00: meeting
  • Friday, March 15, 2024, 15:30 – 17:00: online lecture
  • Friday, April 19, 2024, 16:00 – 17:30: online lecture
  • Friday, April 26, 2024, 14:00 – 17:00: meeting
  • Friday, June 7, 2024, 15:30 – 17:00: online lecture
  • Friday, June 14, 2024, 14:00 – 17:00: meeting

 

The programme consists of seven online lectures and six physical meetings at ICLON. Together with a colleague, you work towards a publication in the Journal of Didactics of Philosophy (JDPh).

In each online lecture, a non-canonical philosopher is introduced by an expert in their field. The meetings at Leiden University are used to translate the acquired knowledge into classroom learning activities. We aim at publishing the text of each lecture alongside the corresponding learning activity in an open-access special editon of the JDPh.

More information about the program.

PLG Doorlopende leerlijn seksualiteit

Seksuele vorming is een verplicht kerndoel in het voortgezet onderwijs. Hoe kun je hier structureel aandacht aan besteden op school? In deze PLG ontwerpen we samen een vakoverstijgende doorlopende leerlijn.

 

DOEL & RESULTAAT

Sinds september 2012 is seksuele vorming toegevoegd aan de kerndoelen van het voortgezet onderwijs en daarbij verplicht. Doel hiervan is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksuele dwang, en ook de seksuele weerbaarheid en respect voor diversiteit te bevorderen. Scholen mogen zelf beslissen hoe een en ander wordt vormgegeven in het curriculum. Nu blijkt dat niet alle scholen structureel aandacht besteden aan het onderwerp en dat aandacht bovendien sterk afhankelijk is van docenten of incidenten.

Met het ontwerpen en implementeren van een vakoverstijgende doorlopende leerlijn zorg je ervoor dat het kerndoel structureel verankerd wordt in het curriculum.

De PLG is bedoeld voor leraren van alle schoolvakken.

 

DATUM & TIJD

De PLG bestaat uit vijf bijeenkomsten van drie uur, in een groep van maximaal 15 deelnemers.

De bijeenkomsten zijn op:

Quantum DOT – Quantum Technologie

Dit schooljaar organiseren we een Docent Ontwikkel Team (DOT) rond het onderwerp quantum technologie. Het doel is lesmaterialen te ontwikkelen en te testen rond dit onderwerp. We richten ons nadrukkelijk niet alleen op het examenprogramma vwo, maar kijken ook naar mogelijkheden in de onderbouw en op de havo.  We willen de natuurkunde verbinden met biologie en scheikunde. We zetten ook in op moderne leermiddelen als het gebruik van Arduino en Python notebooks. De materialen zouden onder andere gebruikt kunnen worden voor een NLT module quantum technologie (voor havo!) die op dit moment door TU Delft wordt ontwikkeld. Er zal ook ruimte zijn voor vraag- en antwoordsessies met onderzoekers van de TU Delft over onderwerpen als nanobiologie en scanning tunneling microscopie.

 

De drie bijeenkomsten vinden plaats op de TU Delft campus (incl. maaltijd)

23 februari 2023:  16:00 – 20:00 uur

20 april 2023:  16:00 – 20:00 uur

1 juni 2023: 16:00 – 20:00 uur