Nieuw curriculum Levensbeschouwing en Religie

Vier bijeenkomsten herziening curriculum levensbeschouwing en religie

 

Net als voor verschillende andere schoolvakken is er een nieuw curriculum Levensbeschouwing en Religie voor het Voortgezet Onderwijs (LERVO) in de maak. Scholen zijn niet verplicht dit curriculum in te voeren, maar doen er gezien de vele maatschappelijke ontwikkelingen (burgerschapsonderwijs, multi-culturaliteit en -religiositeit, polarisatie) niet onverstandig aan de nieuwe plannen op de voet te volgen. Vanuit het Onderwijsnetwerk Zuid-Holland en het vergelijkbare platform voor Noord-Holland, de zogenaamde AlfaGamma partners worden in het cursusjaar 2024-2025 vier sessies georganiseerd die zich richten op dit voorgestelde nieuwe curriculum.

 

In de eerste twee sessies in het najaar van 2024 staat de afstemming tussen de bestaande vakleerplannen van de deelnemers en hun scholen enerzijds en het nieuwe curriculum anderzijds centraal. (30 september & 25 november 2024)

 

De twee sessies in het voorjaar van 2025 staan in het teken van vakinhoud die in het oude curriculum onvoldoende aan bod kwam en wordt in overleg met de deelnemers vastgesteld. (27 januari & 31 maart 2025)

 

Daarnaast vinden er in andere regio’s (Groningen, Nijmegen, Tilburg) vergelijkbare sessies plaats voor regionale leergemeenschappen (zie Narthex: vakblad voor levensbeschouwing en educatie 24/2 (2024): 17). Ook is de landelijke vakvereniging voor docenten levensbeschouwing en godsdienst (VDLG) actief met een webinar op vrijdag 11 oktober 15.30 tot 17.00 uur, zie: https://lervo.nl/events/start-schooljaar-inspiratie-en-nascholingsbijeenkomst-vdlg/. Thema van die bijeenkomst is lesgeven over gevoelige levensbeschouwelijke onderwerpen in de klas.

 

Meer informatie:

ONZ: Dr. Michaël N. van der Meer, docent vakdidactiek ICLON Leiden (meermnvander@iclon.leidenuniv.nl) en godsdienst/levensbeschouwelijke vorming/religious education; Global Perspectives, Hermann Wesselink college, Amstelveen.

AlfaGammaPartners: Drs. Gijs van Gaans.

Kracht uit diversiteit: niet ondanks, maar omdat we verschillen

Inclusiviteit, gevoelige onderwerpen, diversiteitssensitief lesgeven, polarisatie en een ‘veilig’ leerklimaat. Het zijn termen die steeds vaker langskomen in onderwijsland. Maar welke plek krijgt de diversiteit aan sociaal-culturele achtergronden van leerlingen concreet in jouw onderwijs? En hoe maak je met zelfvertrouwen keuzes die rechtdoen aan die achtergronden? In deze professionele leergemeenschap (PLG) vertrekken we vanuit jullie ervaringen en ontwikkelvragen die raken aan thema’s als burgerschapsvorming en kansengelijkheid. Met behulp van aangereikte tools en wetenschappelijke inzichten zal je je handelingsrepertoire in de praktijk verrijken en onderbouwen.

 

Doel & Resultaat

De PLG heeft als doel jullie als docenten te ondersteunen bij het ontwikkelen van praktijken die rechtdoen aan de diversiteit in sociaal-culturele achtergronden van leerlingen en de mogelijke frictie die dit met zich meebrengt. Tijdens dit ontwikkeltraject vergroot je je handelingsrepertoire en leer je met meer zelfvertrouwen keuzes maken in het omgaan met verschil. Dit bereiken we door tijdens de bijeenkomsten zowel inzichten uit de onderwijswetenschappen te delen als volop ruimte te bieden voor uitwisseling en reflectie op jullie ervaringen.

 

Het resultaat van deze PLG is een persoonlijk project waar je de opgedane inzichten integreert. Door het aanbod van theoretische kaders en de ervaringen van anderen verbreed je je ideeën, wat je inspireert om je eigen project verder te ontwerpen en verdiepen. Denk bijvoorbeeld aan een project waarin je een lessenserie ontwerpt of een didactische vaardigheid verdiept. Buiten de sessies om ga je echt aan de slag met dit project en gebruik je je eigen praktijk als oefentuin.

 

De PLG wordt verzorgd door Nika Hendriksen (docent maatschappijwetenschappen Academie Tien en promovendus inclusief handelingsvermogen in het VO, ICLON Leiden) en Dr. Saro Lozano Parra (universitair docent burgerschap en frictie in de klas, UU en onderzoeker HU, en voormalig docent geschiedenis en maatschappijleer). Wij zijn ervan overtuigd dat de combinatie van ons wetenschappelijk werk en onze docentervaring een waardevolle bijdrage zal leveren, en zowel theoretische verdieping als praktische inspiratie biedt.

 

Met deelname doe je automatisch mee aan ons onderzoek naar de belonging van leerlingen en het bevorderen van het inclusief handelingsvermogen van docenten. Hiermee hopen we een bijdrage te leveren aan toekomstige PLG’s en de professionalisering van docenten (in opleiding). Omdat deze PLG deel is van dit onderzoek kunnen we hem gratis aanbieden.

 

De PLG is bedoeld voor leraren van alle schoolvakken in het voortgezet onderwijs. Professionalisering raakt aan de domeinen van burgerschap en kansengelijkheid.

 

Datum, Tijd & locatie

De PLG bestaat uit vijf bijeenkomsten van drie uur, in een groep van maximaal 15 deelnemers.

De bijeenkomsten zijn op:

Afhankelijk van de standplaats van de deelnemers gaan we op zoek naar een geschikte locatie.

 

[Afbeelding header: Simp1e123 via Pixabay]

 

 

PLC Adding voices to the philosophy curriculum

In this PLC, philosophy teachers work together to diversify the Dutch philosophy curriculum. International experts will share their knowledge in online lectures. It is important that you speak Dutch fluently, because the working language of the PLC meetings is Dutch.

 

 

GOAL & RESULT

The Dutch secondary education philosophy curriculum lacks diversity. Women philosophers and philosophers who fall outside of the Western canon are only marginally represented. Teachers would like to diversify their lessons, but they do not have enough time or expertise.

This Professional Learning Community (PLC) is aimed at overcoming both challenges. First, we invite international guest speakers to bring the necessary expertise to the Dutch teacher community. Second, we aim at publishing the outcomes of the PLC in a special journal edition with clear lesson plans, to facilitate the effective introduction of new voices to the high school curriculum.

Why participate in this PLC?

 

 

REGQUIREMENTS FOR PARTICIPATION

  • You are a philosophy teacher at a Dutch school.
  • You speak Dutch fluently, because the working language of the PLC meetings is Dutch.
  • You have a good command of English, because the online lectures are in English and you will write an article in English.

 

 

DATE & TIME

  • Friday, October 6, 2023, 15:30 – 17:00: online lecture
  • Friday, October 13, 2023, 14:00 – 17:00: meeting
  • Friday, November 17, 2023, 15:00 – 16:30: online lecture
  • Friday, November 24, 2023, 14:00 – 17:00: meeting
  • Friday, January 12, 2024, 15:00 – 16:30: online lecture
  • Friday, January 19, 2024, 14:00 – 17:00: meeting
  • Friday, February 2, 2024, 15:00 – 16:30: online lecture
  • Friday, February 9, 2024, 14:00 – 17:00: meeting
  • Friday, March 15, 2024, 15:30 – 17:00: online lecture
  • Friday, April 19, 2024, 16:00 – 17:30: online lecture
  • Friday, April 26, 2024, 14:00 – 17:00: meeting
  • Friday, June 7, 2024, 15:30 – 17:00: online lecture
  • Friday, June 14, 2024, 14:00 – 17:00: meeting

 

The programme consists of seven online lectures and six physical meetings at ICLON. Together with a colleague, you work towards a publication in the Journal of Didactics of Philosophy (JDPh).

In each online lecture, a non-canonical philosopher is introduced by an expert in their field. The meetings at Leiden University are used to translate the acquired knowledge into classroom learning activities. We aim at publishing the text of each lecture alongside the corresponding learning activity in an open-access special editon of the JDPh.

More information about the program.

PLG Doorlopende leerlijn seksualiteit

Seksuele vorming is een verplicht kerndoel in het voortgezet onderwijs. Hoe kun je hier structureel aandacht aan besteden op school? In deze PLG ontwerpen we samen een vakoverstijgende doorlopende leerlijn.

 

DOEL & RESULTAAT

Sinds september 2012 is seksuele vorming toegevoegd aan de kerndoelen van het voortgezet onderwijs en daarbij verplicht. Doel hiervan is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksuele dwang, en ook de seksuele weerbaarheid en respect voor diversiteit te bevorderen. Scholen mogen zelf beslissen hoe een en ander wordt vormgegeven in het curriculum. Nu blijkt dat niet alle scholen structureel aandacht besteden aan het onderwerp en dat aandacht bovendien sterk afhankelijk is van docenten of incidenten.

Met het ontwerpen en implementeren van een vakoverstijgende doorlopende leerlijn zorg je ervoor dat het kerndoel structureel verankerd wordt in het curriculum.

De PLG is bedoeld voor leraren van alle schoolvakken.

 

DATUM & TIJD

De PLG bestaat uit vijf bijeenkomsten van drie uur, in een groep van maximaal 15 deelnemers.

De bijeenkomsten zijn op: