Maak leerlingen weerbaar, # metoo

Werken aan je vakoverstijgende curriculum seksuele vorming in het Rijksmuseum van Oudheden?

Kan dat? Ja!

Tijdens deze bijeenkomst ervaar je hoe je thema’s als seksualiteit en gender bespreekbaar kunt maken aan de hand van objecten uit de oudheid. Je krijgt de mogelijkheid om de Queer-audiotour (ontwikkeld door Suus van den Berg) te volgen, en vakdidacticus biologie Nienke Wieringa zal een lezing geven. We sluiten de middag af met een uitwisseling van ideeën met andere docenten, zodat je niet zelf het wiel hoeft uit te vinden — wel zo fijn!

Deze bijeenkomst is de eerste van de PLG seksualiteit. Wil je de hele PLG bijwonen, kijk en lees dan hier verder.

 

 

Doel & resultaat

Sinds september 2012 is seksuele vorming toegevoegd aan de kerndoelen van het voortgezet onderwijs en daarbij verplicht. Doel hiervan is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksuele dwang, en ook de seksuele weerbaarheid en respect voor diversiteit te bevorderen. Scholen mogen zelf beslissen hoe een en ander wordt vormgegeven in het curriculum. Nu blijkt dat niet alle scholen structureel aandacht besteden aan het onderwerp en dat aandacht bovendien sterk afhankelijk is van docenten of incidenten.
Met het ontwerpen en implementeren van een vakoverstijgende doorlopende leerlijn zorg je ervoor dat het kerndoel structureel verankerd wordt in het curriculum.

 

 

Datum, locatie & tijd

Woensdag 6 november 2024 van 14.00 tot 17.00 uur
Rijksmuseum van Oudheden
Rapenburg 28
2311 EW Leiden
Ben je niet in de gelegenheid om de bijeenkomst fysiek bij te wonen? Dan is er ook de mogelijkheid om online aan te sluiten!
Geef dit aan in het opmerkingenveld op het aanmeldformulier.
De geheimen van het brein

Interactieve sessie over de geheimen van het brein


Thijs Hoedemakers is docent in opleiding voor de vakken wiskunde en O&O en werkt als junior docent bij de TU Delft. Zijn nieuwsgierigheid strekt zich uit tot de diepten van religieuze studies, de schoonheid en creativiteit van wiskunde en de kracht van effectief onderwijs. In zijn sessie geeft Thijs voorbeelden over het brein vanuit verschillende perspectieven. Je wordt voorzien van methoden om je leerlingen zelf te laten ervaren hoe ze het brein kunnen onderzoeken door middel van praktijkgerichte demonstraties. Deze sessie sluit ook aan bij de NLT module hersenen en leren.

 

Doel:

 

Datum, Locatie & Tijd

Datum: 10 september van 16:00 – 17:30 uur (aansluitend maaltijd)

Locatie: TU Delft campus gebouw Echo (29) Hall D

 

Aanbod Bètasteunpunt Zuid-Holland schooljaar 2024/2025

De agenda met Bèta activiteiten vind je op de vernieuwde website van Bètasteunpunt Zuid-Holland.

 

 

 

 

Football makes history!

Op zaterdag 26 oktober organiseren het netwerk Football Makes History, het ICLON en Onderwijsnetwerk Zuid-Holland een studiedag voor docenten, vakdidactici en docenten in opleiding. Al sinds mensenheugenis speelt voetbal een rol in de vorming van een collectief geheugen, gevoed door persoonlijke herinneringen aan en verhalen over iconische wedstrijden, toernooien, incidenten en helden. Ontroerende, prikkelende, nabije verhalen die -in een wijder perspectief gezet- de geschiedenis van Europa kunnen illustreren, op een andere manier dan de traditionele ‘canon’. Wedstrijden als die tijdens het ‘kerstbestand’ in de loopgraven van 1914, de mythe van de dodenwedstrijd in 1942, het WK van 1974 met de ‘broederstrijd’ tussen de BDR en de DDR tijdens de Koude Oorlog kunnen het uitgangspunt vormen voor lessen die leerlingen op een originele manier aan het denken kunnen zetten en bij kunnen dragen aan hun inlevingsvermogen en historisch besef.

 

DOEL & RESULTAAT

Tijdens deze dag ontwerpen we samen motiverende lessen die kunnen worden ingezet in onder-en bovenbouw, als losse lessen bij specifieke momenten of als een thema. Onder leiding van vakdidactici en vakexperts werk je aan het ontwerpen van concrete lessen over voetbal als startpunt voor lessen over de geschiedenis. Je doet leert meer over iconische voetbalmomenten en hun bredere 20e-eeuwse historische contexten en je ontwerpt op basis van die nieuw verworven kennis losse lessen en lessenseries over de 20ste eeuw en over historisch denken en redeneren en het gebruik daarbij van concrete en verrassend aansprekende voorbeelden bij lessen. Na deze dag ga je met concrete lesideeën naar huis.

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Zaterdag 26 oktober
Tijd nog nader te bepalen
Locatie: Erasmus Universiteit Rotterdam

 

AANMELDEN

oonk@eshcc.eur.nl