Ben jij biologiedocent en wil je je verdiepen in de medische kant van botgroei, botziekten en orthopedie? Tijdens deze nascholing, ontwikkeld in samenwerking met de gipskamer van het LUMC, krijg je inzicht in hoe botafwijkingen ontstaan, hoe ze gediagnosticeerd worden en welke behandelingen er zijn. Een unieke kans om biologie en geneeskunde met elkaar te verbinden!
Tijdens deze interactieve middag komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Goedaardige en kwaadaardige bottumoren – Hoe ontstaan ze en wat is het verschil?
- Pathologische fracturen – Wanneer breekt een bot door een onderliggende ziekte?
- Radiologie bij bottumoren – Hoe worden afwijkingen in botstructuur in beeld gebracht?
- Kinderorthopedische aandoeningen – Heupdysplasie, klompvoet, tenenlopen en metabole botziekten
- Osteoporose – Waarom broze botten ontstaan en hoe screening en behandeling werken
Doel & resultaat
Deze nascholing biedt biologie-docenten de kans om diepgaande kennis te verkrijgen over belangrijke biologische processen, zoals botgroei, botziekten en de onderliggende oorzaken hiervan. Je ontdekt hoe medische technologie, zoals beeldvorming, wordt gebruikt om botafwijkingen te diagnosticeren, en krijgt inzicht in de rol van genetica, ontwikkeling en metabolisme bij botgezondheid. Deze kennis sluit naadloos aan bij het biologiecurriculum, waardoor je je leerlingen beter kunt begeleiden in hun begrip van complexe biologische concepten.
Na het volgen van het volledige programma ontvang je per e-mail een certificaat van het LUMC.
Datum, tijd & locatie
Donderdag 8 mei
Van 13:25 tot 17:15 uur (inclusief koffie, thee en een snack).
Leids Universitair Medisch Centrum
Albinusdreef 2, 2333 ZA Leiden
Nascholing voor biologiedocenten: De wetenschap achter kinderreuma
Ben jij biologiedocent en wil je meer weten over auto-immuunziekten en hoe het immuunsysteem bij kinderen soms ‘in de war’ raakt? Tijdens deze interactieve nascholing ontdek je hoe biologie en geneeskunde samenkomen in de behandeling van kinderreuma. Een unieke kans om diepgaande medische inzichten op te doen die je direct kunt gebruiken in je lessen!
Wat ga je leren?
Tijdens deze ochtend verdiep je je in:
🦠 Wat is kinderreuma? – hoe werkt het immuunsysteem bij deze aandoening?
🔍 Symptomen en diagnose – de biologische en medische kant van reuma bij kinderen
🖐 Workshop gewrichtsonderzoek – leer hoe artsen gewrichten beoordelen en onderzoeken
💊 Behandelmethoden – van medicatie tot fysiotherapie
🗣 Spiegelgesprek met een patiënt – ervaar kinderreuma vanuit de praktijk
Waarom is dit interessant voor jou als biologiedocent?
🔹 Krijg inzicht in de biologie achter auto-immuunziekten en ontstekingsreacties
🔹 Ontdek hoe diagnostiek en behandeling aansluiten bij je lesstof over het immuunsysteem
🔹 Verrijk je onderwijs met praktijkvoorbeelden uit de geneeskunde
De ochtend is inclusief koffie en thee en biedt volop ruimte voor vragen en discussie.
Wanneer:
31 maart 2025
Programma
Van 09.30 tot 12.45 uur
Certificering
Na het volgen van het volledige programma ontvang je per e-mail een certificaat van het LUMC.
Doelgroep:
Biologiedocenten
Nascholing voor biologiedocenten: De wetenschap achter psychiatrieBen jij biologiedocent en geïnteresseerd in de biologische en medische achtergronden van psychiatrische aandoeningen? Tijdens deze interactieve nascholing ontdek je hoe neurologie, farmacologie en gedragsbiologie samenkomen in de psychiatrie. Een unieke kans om je kennis te verdiepen en te verrijken met medische toepassingen!
Wat ga je leren?
Tijdens deze dag duiken we in onderwerpen zoals:
🧠 Wat is psychiatrie? – veelvoorkomende psychiatrische ziektebeelden en hun biologische basis
🤯 Probleemgedrag of uitdagend gedrag? – de rol van neurobiologie en omgevingsfactoren
💊 Farmacokinetiek en farmacologie – hoe werken psychiatrische medicijnen in het lichaam?
⚠️ GHB-intoxicatie en onthouding – de effecten van drugs op het zenuwstelsel
📋 Casuïstiek – praktijkvoorbeelden uit de psychiatrie
Waarom is dit interessant voor jou als biologiedocent?
🔹 Leer hoe hersenbiologie, neurotransmitters en medicatie invloed hebben op gedrag
🔹 Krijg inzicht in de relatie tussen biologie en psychiatrische aandoeningen
🔹 Verrijk je lessen met actuele kennis over farmacologie en neurobiologie
De dag wordt afgesloten met een interactieve quiz, zodat je op een leuke manier je nieuwe kennis test!
Wanneer:
11 april 2025
Programma:
Van 08.55 – 17.00 uur | ontvangst vanaf 08.30 uur bij de collegezaal
Doelgroep:
Biologiedocenten
Nascholing voor biologiedocenten: Het menselijk lichaam van binnenuitBen jij biologiedocent en wil je je kennis over het menselijk lichaam verdiepen met actuele medische inzichten? De nascholing Binnenstebuiten 7.0 – Interne Geneeskunde biedt een unieke kans om te leren hoe biologische processen zich vertalen naar de klinische praktijk. Ontdek hoe artsen en onderzoekers complexe aandoeningen bestuderen en behandelen, en verrijk je lessen met medische toepassingen van biologie!
Wat ga je leren?
Tijdens deze interactieve dag nemen specialisten van het LUMC je mee in de wereld van de interne geneeskunde, met onderwerpen als:
🩸 ANCA Vasculitis en GPA – hoe het immuunsysteem zich tegen het eigen lichaam keert
🧠 Hypofyse – de rol van deze klier in hormonale regulatie
🦠 Crohn en colitis ulcerosa – ontstekingsziekten van de darm
💨 AIRVO – innovatieve zuurstoftherapie bij ademhalingsproblemen
🍽 Anorexia – de biologische en medische kant van eetstoornissen
🧬 Tuberculose – een eeuwenoude infectie in een moderne context
Waarom is dit interessant voor jou als biologiedocent?
🔹 Ontvang diepgaande medische inzichten die aansluiten bij de biologische thema’s in je lesprogramma
🔹 Leer hoe immuunsysteem, hormonen en spijsvertering in de klinische praktijk bestudeerd worden
🔹 Krijg actuele kennis over infectieziekten en auto-immuunstoornissen
Wanneer:
Deze ééndaagse nascholing wordt georganiseerd op 26 maart en 14 april 2025.
Doelgroep:
Biologiedocenten
Nascholing voor biologiedocenten: De wetenschap achter nierziekten en dialyse
Ben jij biologiedocent en wil je je kennis over de werking van de nieren en medische innovaties verdiepen? Tijdens deze bijzondere nascholingsdag in Leiden ontdek je hoe biologische principes worden toegepast in de medische praktijk van nierziekten en dialyse. Laat je inspireren door experts en krijg inzicht in de nieuwste ontwikkelingen op dit vakgebied!
Wat ga je leren?
Tijdens deze dag duiken we in onderwerpen zoals:
🧬 Niertransplantatie en de donatieprocedure
🔬 Celtherapie bij donornieren: de nieuwste regeneratieve technieken
🩺 Cystenieren: genetische en medische achtergronden (onder voorbehoud)
🥦 Ondervoeding bij patiënten met nierfunctievervangende therapie
🦠 Infecties bij peritoneale dialyse: afweer en microbiologie
🌍 Multiculturele afwegingen bij nierziekten en behandeling
Waarom is dit interessant voor jou als biologiedocent?
🔹 Krijg actuele medische en biologische inzichten die je kunt vertalen naar je lesstof
🔹 Ontdek hoe genetica, immunologie en fysiologie samenkomen in de behandeling van nierziekten
🔹 Verrijk je lessen met praktijkvoorbeelden uit de medische wereld
Daarnaast is er ruimte om te netwerken en in gesprek te gaan met experts en andere geïnteresseerden.
Wanneer:
16 mei 2025
Doelgroep:
Biologiedocenten
Certificering:
Na het volgen van het volledige programma ontvang je per e-mail een certificaat van het LUMC.
Football makes history!Op zaterdag 26 oktober organiseren het netwerk Football Makes History, het ICLON en Onderwijsnetwerk Zuid-Holland een studiedag voor docenten, vakdidactici en docenten in opleiding. Al sinds mensenheugenis speelt voetbal een rol in de vorming van een collectief geheugen, gevoed door persoonlijke herinneringen aan en verhalen over iconische wedstrijden, toernooien, incidenten en helden. Ontroerende, prikkelende, nabije verhalen die -in een wijder perspectief gezet- de geschiedenis van Europa kunnen illustreren, op een andere manier dan de traditionele ‘canon’. Wedstrijden als die tijdens het ‘kerstbestand’ in de loopgraven van 1914, de mythe van de dodenwedstrijd in 1942, het WK van 1974 met de ‘broederstrijd’ tussen de BDR en de DDR tijdens de Koude Oorlog kunnen het uitgangspunt vormen voor lessen die leerlingen op een originele manier aan het denken kunnen zetten en bij kunnen dragen aan hun inlevingsvermogen en historisch besef.
DOEL & RESULTAAT
Tijdens deze dag ontwerpen we samen motiverende lessen die kunnen worden ingezet in onder-en bovenbouw, als losse lessen bij specifieke momenten of als een thema. Onder leiding van vakdidactici en vakexperts werk je aan het ontwerpen van concrete lessen over voetbal als startpunt voor lessen over de geschiedenis. Je doet leert meer over iconische voetbalmomenten en hun bredere 20e-eeuwse historische contexten en je ontwerpt op basis van die nieuw verworven kennis losse lessen en lessenseries over de 20ste eeuw en over historisch denken en redeneren en het gebruik daarbij van concrete en verrassend aansprekende voorbeelden bij lessen. Na deze dag ga je met concrete lesideeën naar huis.
DATUM, TIJD & LOCATIE