Wiskunde D-dag voor leerlingen & docenten

De inschrijving voor deze activiteit is inmiddels gesloten

 

Voor leerlingen uit 4 en 5 vwo met wiskunde D in hun pakket en wiskunde D docenten

 

Op donderdag 6 juni organiseert TU Delft – in samenwerking met Betasteunpunt Zuid-Holland –  een middag voor leerlingen uit 4 en 5 vwo met wiskunde D in hun pakket. In het bijzonder zijn ook de leerlingen die via de Bètasteunpunten wiskunde D online volgen van harte welkom. Op de Wiskunde D-middag nemen we de leerlingen in drie verschillende workshops mee in de wiskundewereld op de TU Delft. Daarbij nemen we onderwerpen als uitgangspunt die bij het vak aan bod zijn gekomen of misschien nog gaan komen.

 

Met als thema “Alles is wiskunde” spreken vertegenwoordigers uit de wereld van wetenschap en bedrijfsleven over het belang en de schoonheid van wiskunde. Hanne Kekkonen (TU Delft) bespreekt (in het Engels) hoe je complexe meetkunde kunt begrijpen met behulp van uitslagen, Rutger Ockhorst (TU Delft) neemt je mee in de wiskunde achter de quantumwereld en Geert Lenderink (KNMI) laat je zien hoe statistiek in klimaatmodellen voor extreme neerslag wordt gebruikt.

 

Wanneer

Donderdag 6 juni 2024 van 12:45 tot 15:45 uur.

Aanmelden kan tot 24 mei. Vol=Vol

 

Waar

TU Delft gebouw ECHO gebouw 29 (Hall A), Van Mourik Broekmanweg 5, 2628 XE Delft

 

 

Leidse Wetenschap en Debatdag
[Dit aanbod is een samenwerking met de debatunie en geen ONZ activiteit]

 

Deze dag voor leerlingen uit de bovenbouw van het voorgezetonderwijs is onderdeel van het onderwijsinnovatieproject Debat en Wetenschap in de klas 2022-2024. Om met uw leerlingen deel te kunnen nemen aan deze dag dient u mee te doen aan dit project. Zie voor meer informatie en deelname: Debat en Wetenschap in de klas 2022-2024.

 

Afgelopen schooljaar was de Leidse Wetenschap en Debatdag specifiek gericht op het actuele thema: Aanpassen DNA van de mens: wel of niet wenselijk? Rond de 120-150 leerlingen gingen in verschillende rondes met elkaar in debat over dit thema. Om echt op inhoud een debat te kunnen voeren, worden ze eerst in vogelvlucht meegenomen in hoe het aanpassen van het DNA door de jaren heen ontwikkeld is. Daarnaast werd het onderwerp ook vanuit de ethische kant belicht om leerlingen kennis te laten maken met grote maatschappelijke vraagstukken. Antwoorden zijn niet simpel te geven, maar het is wel heel boeiend om hierover het debat aan te gaan vanuit verschillende vakgebieden (taal, maatschappij en bèta).

 

 

DOEL & RESULTAAT 2024

Thema: Commerciële DNA testen

Wat wil je en wat kun je over jezelf te weten komen? Begrijp je wat de consequenties zijn van het doen van zo’n test? Wat betekent dit voor je eigen privacy, maar mogelijk ook voor die van je directe familie? Van wie zijn al die data eigenlijk, van het bedrijf, van je zelf? Welke rol speelt een overheid? Kortom veel vragen. Er zijn veel ontwikkelingen en mogelijkheden gekomen. Hierbij liggen ook een aantal ethische vraagstukken ten grondslag van hoe wij als samenleving met deze nieuwe technologieën om willen gaan. Naast dat leerlingen leren en oefenen om te debateren over wetenschappelijke onderwerpen, maken ze ook kennis met de vooraanstaande Leidse (bio)wetenschap.

 

DAGPROGRAMMA (concept)

9.00 – 9.30 uur Inloop en registratie

9.30 – 9.45 uur Opening en uitleg programma

9.45 – 10.00 uur Bittertest door dr. Peter Taschner (lector genome based health Hogeschool Leiden)

10.00 – 10.15 uur Hoe betrouwbaar en bruikbaar zijn commerciële DNA testen? dr. Peter Taschner (lector genome based health Hogeschool Leiden)

10.15 -10.20 uur Bekendmaking stelling 1 en indeling

10.20 – 10.40 uur Eerste debatronde

11.25 – 11.40 uur Are you buying a product, or are you the product? Societal challenges and economic consequences of commercial DNA tests drRichard Karsson Linnér (econoom Universiteit Leiden)

11.40 – 11.55 uur Juridisch aspecten van commerciële DNA-testen mr. Danique Leunisse (gezondheidsjurist)

11.55 – 12.00 uur  Bekendmaking stelling 2 en indeling

12.00 – 12.55 uur Tweede debatronde

12.55 – 13.40 uur Lunchpauze

13.40 – 13.45 uur Plenair moment

13.45 – 14.00 uur Wat kan de (onverwachte) uitslag van een DNA test met je doen? Door dr. Ivo van de Peppel

14.00 – 14.05 uur Bekendmaking stelling 3 en indeling

14.05 – 14.25 uur Derde debatronde

14.50 – 15.35 uur Plenair moment Q&A met experts

15.35 – 15.55 uur Afsluiting en prijsuitreiking

15.55 – 16.15 uur Borrel

DATUM, TIJD & LOCATIE

Woensdag 24 april

9.30 uur tot 16.00 uur

Hogeschool Leiden, Zernikedreef 11, 2333 ck Leiden

Masterclass Ondernemerschap voor docenten en leerlingen

Het aantal jongeren tussen de 12 en 18 jaar met een eigen onderneming steeg dit jaar naar 3000 inschrijvingen bij de KvK. Ook in de leeftijd van 18 tot 25 jaar nam het aantal nieuwe bedrijven toe tot ruim 129 duidend KvK-inschrijvingen. Ondernemerschap is een onderdeel van het vak bedrijfseconomie maar krijgt niet altijd de aandacht die het verdient in de klas. In deze masterclass willen we docenten economie en bedrijfseconomie inzicht en casuïstiek aanreiken om in de klas te gebruiken. Dit doen we door aan te sluiten bij de verschillende domeinen van de syllabus. Ook nodigen we graag leerlingen uit die nadenken over het starten van een eigen onderneming of hier al mee zijn begonnen. Voor hen kan de masterclass een goede start zijn van een eerste eigen onderneming.

 

 

Het programma:

14:00 – 14:15: Opening door Gerry Kouwenhoven (Lector en projectleider Inholland) en studenten Lieke & Femke (CEO van Friturum en studenten Inholland)

14:15 – 15:00: Lezing Christiaan Stokkermans over juridische stappen en regels m.b.t. starten van eigen onderneming (domein B)

15:00 – 15:10: Korte pauze

15:10 – 16:00: workshopronde 1 (keuze uit onderstaande 3 workshops)

16:00 – 16:50: workshopronde 2 (keuze uit onderstaande 3 workshops)

16:55 – 17:30: Korte plenaire afsluiting o.l.v. Gerry Kouwenhoven en start netwerkborrel.

 

De workshops:

1. Jip Dresia over skills en vaardigheden bij ondernemerschap (domein A)

Tijdens deze workshop leer je meer over het belang van ondernemende vaardigheden in het onderwijs en gaan we aan de slag met hoe je leerlingen kunt motiveren om echt aan de slag te gaan met hun ideeën. Wat zijn ondernemende vaardigheden en hoe kun je deze bij leerlingen stimuleren? Hoe pas je dit toe in je eigen onderwijs of, in andere woorden, hoe zorg je ervoor dat je eigen onderwijs ook ondernemend wordt?

 

Jip werkt als programma manager onderwijs bij het Erasmus Centre for Entrepreneurship, het ondernemerschapscentrum van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Met als missie om ondernemende vaardigheden te ontwikkelen, faciliteert het centrum hands-on trainingsprogramma’s voor studenten, ondernemers en publieke/private organisaties in samenwerking met de universiteit en andere nationale en internationale partners.

 

2. Willemijn ter Hoor over marketing en haar eigen onderneming Saucijs Uniq (domein E)

Tijdens deze workshop krijg je een korte introductie over het ontstaan van een onderneming vanuit schoolprojecten en de rol van docenten hierin. Daarnaast bekijken we een aantal marketing gerichte vraagstukken over het veranderen van je marketingstrategie en de praktische toepasbaarheid hiervan. Zo leer je hoe consumenten over de streep te trekken en je in een veranderende markt flexibel in te zetten.

 

Willemijn studeerde in 2020 af van de opleiding Food Commerce and Technology waar ze het bedrijf Saucijs UNIQ heeft opgericht. Dit bedrijf heeft als doel de Nederlandse consument op een zo toegankelijk mogelijke manier te introduceren aan duurzame wilde gans. Met de blik op de eiwittransitie en bourgondisch genieten brengt ze gans aan de man.

 

3. Soufia Ettahe over kosten en winstvraagstukken (Domein F)

Het is onder andere de missie van Inholland Finance/Accountancy om elke leerling in Nederland te laten proeven van ondernemerschap. Binnen Inholland Finance/Accountancy hebben ze een gebundeld 1ste jaar samen business studies. Dit geeft de finance en accountancy studenten een brede bagage en veel kennis over organisaties.

 

Het ontwikkelen van ondernemerschap houdt onder meer in:

 

Met casuïstiek neemt ze jullie mee in het ondernemerschap

 

Soufia Ettaher is accountant en bedrijfskundige/ MBA en heeft 12 jaar in de accountancy gewerkt en daarna in het bedrijfsleven als controller. Bijna 6 jaar geleden heeft ze besloten om het onderwijs in te gaan. Naast het lesgeven binnen Inholland domein Finance & Accountancy, houdt ze zich bezig met onderwijsontwikkeling en kwaliteitsverbetering.

Doel & Resultaat

Deze bijeenkomst is bedoeld voor docenten die lesgeven in de vakken bedrijfseconomie of economie en voor leerlingen die een eigen onderneming hebben of er aan denken deze te gaan starten. Het doel is informeren en professionaliseren van docenten op het gebied van ondernemerschap en hen casuïstiek aan te reiken voor in de klas. Voor leerlingen die ambitie hebben een eigen onderneming te starten kan het event een eerste stap zijn en een leuke plek om vragen te stellen en andere ondernemers te ontmoeten.

 

Tijd & Locatie

Op 16 februari organiseert Onderwijsnetwerk Zuid-Holland, in samenwerking met Hogeschool Inholland Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam de masterclass ondernemerschap. De bijeenkomst vindt plaats bij het het Erasmus Centre for Entrepreneurship in Rotterdam en duurt van 14:00 tot 17:30 uur.

Antibiotica Scavenger hunt voor leerlingen

Wist je dat antibiotica resistentie een steeds groter probleem wordt? En wist je dat bacteriën antibiotica kunnen produceren?

Voor de Antibioticadag op 18 november van Leiden City of Science hebben we een leuke en leerzame scavenger hunt ontwikkeld, waar onderbouwleerlingen van de middelbare school aan mee kunnen doen. Via de app ActionBound krijgen de leerlingen een aanwijzing die hen naar een locatie in Leiden leidt waar een QR code is verborgen. De leerlingen moeten een vraag over antibiotica beantwoorden om de volgende hint te krijgen. Er zullen verschillende onderzoekers aanwezig zijn met informatie die kan worden gebruikt om vragen te beantwoorden die verschijnen wanneer de QR-code wordt gescand. Het doel is om de leerlingen kennis bij te brengen over het onderwerp antibiotica en antibioticaresistentie!

Verkrijgbaar in het Nederlands of Engels.

 

 

In het kort

Wat: Scavenger hunt over antibiotica

Wanneer: vrijdag 18 november 2022

Wie: onderbouwleerlingen van de middelbare school (havo/vwo). De activiteit sluit het beste aan bij de leerstof van biologie en nlt.

Duur: 1 – 1,5 uur

Start: Centrum van Leiden, de exacte locatie wordt later bekend gemaakt. Deelname kan de hele dag van start gaan. Geef in het aanmeldformulier een voorkeur voor starttijd door.

Groepsgrote: 30 leerlingen (de leerlingen worden ingedeeld in groepjes van 4-6 leerlingen)

Aanmelden: U kunt zich aanmelden via onderstaande aanmeldlink.

 

 

 

Antibiotics scavenger hunt (English)

Did you know that antibiotic resistance is a growing problem? And did you know that bacteria can produce antibiotics?

For the Antibiotics Day of Leiden City of Science we have put together a fun scavenger hunt activity that junior high school students can take part in. The students will Using the app ActionBound, the students will receive a clue that will lead them to locations around Leiden where a QR code will be hidden, the students have to answer a question to get a new clue. Various researchers will be there to offer some information that can be used to answer questions that appear when the QR code is scanned. The aim is to teach the students about the topic of antibiotics and antibiotic resistance! Available in Dutch or English.

 

In short

What: Scavenger hunt about antibiotics

When: Friday the 18th of November 2022

Who: junior high school students (HAVO, VWO) (it fits best with biology and nlt)

Duration: 1 – 1,5 hour

Start: City centre of Leiden, the exact location will be announced later. It is possible to leave at any moment during the day. Please fill in your preferences in the apllication form.

Group size: 30 students (the students are divided into groups of 4-6 students)

Registration: to participate you have to register your class via the link ‘Aanmelden’.