Kick off havo bèta programma en bezoek HBO Mens & Techniek

Op 30 januari zijn leerlingen en docenten van harte welkom voor de Kick-off van het Havo bèta programma op de Haagse Hogeschool bij de opleiding Mens en Techniek | Bewegingstechnologie. Op het programma staat een rondleiding langs het bewegingslab, anatomielokaal en 3D-lab. Daarnaast geeft Michiel van Breugel een update over de vernieuwde NLT-module ‘Sportprestarties’ en mogen jullie ook zelf even aan de slag met een korte BT-opdracht.

 

Na het diner staan er voor docenten twee interessante verdiepingsworkshops op het programma;

  1. workshop belang van taal bij bètavakken
  2. workshop bewegingstechnologie; gebruik van sensoren en aan de slag met het ‘sprong experiment’ waar je de kracht kunt uitlezen van je sprong (onder voorbehoud van voldoende aanmeldingen)

 

Programma 

Inloop van 15:45 – 16: 00 uur (Open Ruimte faculteit Mens & Techniek)

16:00 – 16.15 – gezamenlijk welkom/opening Kick off havo bèta programma

 

17.45 – 18.30 uur – Netwerkdiner docenten (Open Ruimte faculteit Mens & Techniek)

 

18.30 – 20.00 uur – workshops

 

 

Doel & resultaat

Doel docenten: Rondleiding Haagse Hogeschool Den Haag. Kijkje in de keuken bij Bewegingstechnologie en hoor meer over de lesmodule NLT sportprestaties.

Doel leerlingen: Kick off havo bèta programma; deelnemende leerlingen Havo bèta programma maken kennis met de begeleiders en de programma’s.

 

Datum, tijd en locatie

Dinsdag 30 januari 16:00 – 20:00 uur

Inloop vanaf 15:45 uur Open Ruimte faculteit Mens & Techniek

Haagse Hogeschool Den Haag

Johanna Westerdijkplein 75
2521EN Den Haag

Website: https://www.dehaagsehogeschool.nl/over-de-haagse/contact-bereikbaarheid/vestigingen

 

 

 

 

Masterclass Gezondheid & Technologie

Welke beroepen en onderwijs ontwikkelingen zijn er in de medische technologie zoals medische statistiek, medische beeldvorming en bio-informatica? Sven Mieog, oncologisch chirurg bij het LUMC neemt jullie tijdens deze masterclass mee in de wereld van de medische beeldvorming. We laten ons verder inspireren voor de vakken zoals medische statistiek en wiskunde, regeneratieve geneeskunde, natuurkunde en klinische technologie.

 

Programma:

16.00 – 17.30 uur Masterclass medische beeldvorming en klinische technologie

 

17.30 – 18.30 uur – Diner

 

18.30 – 20.00 uur – Demonstratie operatierobot (onder voorbehoud). Het laatste half uur gaan we met workshopgroepen aan de slag over wat we hebben geleerd. Hoe passen we het toe in de vakken van het voortgezet onderwijs.

Doel en resultaat

Welke beroepen/ontwikkelingen binnen de medische technologie zijn er en hoe komt dit terug in de vakken. Denk aan medische statistiek, medische beeldvorming, bio-informatica, natuurkunde.

 

Datum, tijd & locatie:

19 maart, 16:00 – 20:00 uur

Locatie: LUMC Leiden

 

 

 

 

 

Labtour leerwerkplaatsen TU Delft
met aansluitend het betacoördinatorenoverleg

Hoe benut je effectief  laboratoria in de onderwijspraktijk. We starten met een rondleiding bij een van de verborgen pareltjes van de TU Delft, de dienst Elektronische en Mechanische Ontwikkelingen (DEMO). DEMO bevordert experimenteel technisch-wetenschappelijk onderwijs en onderzoek door het snel ontwikkelen en vervaardigen van unieke experimentele opstellingen en prototypen. Na deze rondleiding brengen we nog een bezoek aan een van de andere werkplaatsen op de campus van de TU Delft.

 

Programma:

16.00 – 17.30 uur: Labtour – leerwerkplaatsen in Delft (15:45 – 16 uur verzamelen voor entree EWI gebouw)

Labtour langs o.a. DEMO (Dienst Elektronische en Mechanische Ontwikkeling) waar voor de TU Delft alle unieke onderdelen voor experimentele opstellingen en prototypen worden gemaakt en het QUTechLab (fijnmechanica).

 

17.45 – 18.30 uur:  Netwerkdiner (locatie gebouw ECHO Hall B1)

 

18.30 – 20.00 uur  Bètacoordinatoren overleg met als thema: Een PTA. Wat moet, wat kan en hoe doen anderen het? (locatie gebouw Echo Hall B1)

De bijeenkomst zal uit twee delen bestaan. In het eerste plenaire deel zullen we, aan de hand van de Website van de SLO en documenten van de VO-raad de eisen aan een PTA kort opfrissen. Daarnaast bespreken de rol van de examencommissie bij het opstellen of veranderen van een PTA.

In het tweede deel gaan de deelnemers in sessies per vak uiteen om onder leiding van de vakdidactici van SEC te bespreken hoe om te gaan met vakspecifieke SE-eindtermen, good practices uit te wisselen en de situaties op scholen te vergelijken . De opbrengst van deze bijeenkomst zal een blik naar buiten zijn. Hoe is het op andere scholen in de regio georganiseerd en wat kunnen we daar zelf van leren.

 

 

Doel & resultaat:

Het doel van deze tour is een kijkje in de keuken nemen bij labs en leerwerkplaatsen om zo inzicht te krijgen in leerwerkbedrijven, stagekansen voor mbo’ers en maakplaatsen voor leerlingen en docenten.

 

Datum, Tijd & Locatie:

Donderdag 15 februari 16:00 – 20:00 uur

 

DEMOlab TU Delft en kwantum lab QuTech

15:45 – 16 uur verzamelen labtour bij gebouw EWI entree (1 groep gaat mee naar Quantumlab, 1 groep naar DEMO daarna wissel).

17.45 – 18.30 uur:  Netwerkdiner Hall B1 gebouw Echo

18.30 – 20.00 uur: Bètacoordinatoren overleg Hall B1 gebouw Echo

 

 

 

 

 

Masterclass gebouwde omgeving en duurzaamheid

Ontwikkelingen in Nederland waterland

 

Water heeft in Nederland al voor veel technische hoogstandjes gezorgd. Van ’s werelds grootste kunstmatige eiland, de Flevopolder, tot de Deltawerken en de Zandmotor. Nederland staat internationaal bekend om haar watermanagement. Door klimaatverandering, toenemende aandacht voor biodiversiteit en steeds verdergaande verstedelijking verandert de manier waarop we omgaan met water wel. Want probeerden we tot voor kort nog al het overtollige rivierwater zo snel mogelijk af te voeren, inmiddels worden maatregelen genomen om rivierwater zo lang mogelijk vast te houden. En was het dichten van het laatste gat in de afsluitdijk in 1932 een feestelijke gebeurtenis, anno 2023 wordt hard gewerkt aan een structurele opening, zodat vissen weer terug kunnen naar hun oorspronkelijk paaigronden. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. In het eerste deel van deze masterclass onder leiding van Rolf Hut lichten verschillende experts een aantal nieuwe water-gerelateerde ontwikkelingen toe.

 

In het tweede deel is het tijd voor een vertaling naar het onderwijs. Hoe zou je de zoet-zout gradiënt van een vismigratierivier kunnen inbedden in een les? Of de stijgende zeespiegel? Grote veranderingen in het rivierenlandschap? Tijdens de masterclass kun je aan de slag met bestaand lesmateriaal (let op: natte voeten zijn zeker niet uitgesloten!). Ook is er ruimte om met elkaar ervaringen uit te wisselen en nieuwe ideeën bespreken.

 

De masterclass is interessant voor alle leraren die gewoon meer willen weten over ontwikkelingen in Nederland waterland, en in het bijzonder voor leraren aardrijkskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie.

 

Voor havo/vwo docenten en HBO docenten, met focus op Civiele Techniek.  

 

Doel & resultaat:

 

DATUM, TIJD & LOCATIE (PROGRAMMA ONDER VOORBEHOUD)

Datum: 28 maart 2024

Tijd: 16.00 en 20.00 uur (inclusief maaltijd)

 

Locatie:

Driestar Wartburg Gouda

Ronsseplein 1
2803 ZV Gouda

 

Deze locatie is goed te bereiken met de fiets, de auto en het openbaar vervoer. Parkeren voor bezoekers kan op de parkeerplaats van Driestar Educatief. Op ongeveer 5 minuten loopafstand bevinden zich bushaltes en station Gouda.

 

 

 

 

 

Robotica in de klas
MET AANSLUITEND HET BETACOÖRDINATORENOVERLEG

 

Het science Centre TU Delft ontwikkelt een nieuwe leerlijn Robotica voor primair- en voortgezet onderwijs. Binnenkort volgt er meer informatie over het programma.

 

Doel & resultaat:

Kennis maken met en verdiepen in de toepassingen van Robotica in het onderwijs.

 

Datum, tijd & locatie:

Datum: 11 april 2024

Tijd: 16:00 – 20:00 uur

Locatie: TU Delft

 

 

Betacoordinatoren:

Het betacoordinatorenoverleg sluit aan op de plenaire bijeenkomst/buffet en is van 18:30 – 20:00 uur

 

Stadslab Makerslab Tour Rotterdam
met aansluitend het alfa-gamma-betacoördinatorenoverleg

Het voortgezet onderwijs maakt steeds vaker werk van maker education. Er is al kennis opgebouwd over het ‘hoe’ van maker education.  Echter het ‘waarom’, de achterliggende theorie, overtuiging en verantwoording ontbreekt vaak nog. Wat zijn de effecten van maker education op persoonlijke en cognitieve ontwikkeling? Wat doet maken met leerlingen? Wat zijn goede interventies? Wat vergt maker education van de docent? Deze en andere vragen komen naar boven wanneer docenten en wetenschappers die zich met nieuwe vormen van leren en onderwijzen bezighouden over makersonderwijs praten en zijn de basis van dit project.

 

Tijdens de sessie neemt docentonderzoeker Manon Mostert van het Kenniscentrum Creating010 je mee in nieuwe technologie, didactische aanpak in maakplaatsen en techniek in het maatschappelijk domein en reikt toepassingen aan van het nieuw ontwikkelde Didactisch Kompas van Stadslab Rotterdam. Of je nu een docent bent in het voortgezet onderwijs, gespecialiseerd in beta, alpha, of gamma vakken, of een TOA die de passie voor het faciliteren van hands-on leren deelt, deze bijeenkomst heeft iets te bieden voor iedereen. O.a. ga je in een workshop aan de slag met een digitaal aangestuurde machine naar keuze. Denk hierbij aan een 3D printer, Lasersnijder, Vinylsnijder, Heatpress, Plastic shredder of Digitale borduurmachine. 

 

 

 

DOEL & RESULTAAT

Kijkje nemen in de keuken bij stadslab Rotterdam en praktisch aan de slag met Maakonderwijs,  ook voor TOA’s en vmbo-t docenten.  

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Datum: dinsdag 12 december van 16.00 – 20.00 uur (incl maaltijd)

Locatie: Hogeschool Rotterdam

 

De bijeenkomst is gecombineerd met een gezamenlijk alfa/gamma/betacoordinatorenoverleg (18.30  -20.00)

 

 

 

 

Nobelprijs & Fieldsmedaille lezing 2023

Wil jij een inkijkje krijgen in de wereld van wetenschappelijke prestaties en ontdekkingen? Dan nodigen we je graag uit voor de Nobelprijs en Fieldsmedaille lezing 2023!

 

Elk jaar organiseren we een lezing die inzoomt op de natuurkunde en scheikunde achter de Nobelprijzen. Dit jaar gaan we een stap verder en verkennen we ook de wiskunde Fieldsmedaille. Deze prestigieuze onderscheiding wordt eens in de vier jaar toegekend aan twee tot vier wiskundigen die buitengewone bijdragen aan hun vakgebied hebben geleverd.

 

Fieldsmedaillewinnaars wiskunde – getaltheorie en bolstapelingen

In 2022 ontving Maryna Viazovska uit Oekraïne de Fieldsmedaille, een van de meest prestigieuze prijzen in de wiskunde.  Zij ontving die prijs voor haar werk over bolstapelingen. “Bollen” in 2 dimensies zijn cirkelschijven. Als je het vlak zo goed mogelijk probeert op te vullen met even grote cirkelschijven (muntjes bijvoorbeeld), kom je al snel op een regelmatig zeshoekig patroon uit. In 3 dimensies is het analoge probleem al een stuk ingewikkelder. Zo discussieerde Newton met Gregory over het maximale aantal bollen dat een gegeven bol kan raken. (Alle bollen hebben dezelfde straal.) Het probleem van de beste bolstapeling in 3 dimensies werd pas in 1998 opgelost waarbij computerberekeningen essentieel waren. Viazovska kreeg haar prijs voor bolstapelingen in dimensies 8 en 24. De beste bolstapeling in 24 dimensies blijkt terug te gaan op het getaltheoretische mirakel

 

Bolstapelingen houden niet alleen theoretisch wiskundigen van de straat, ze worden ook toegepast in fouten-corrigerende codes, die essentieel zijn voor bijvoorbeeld contact met satellieten. In deze lezing/workshop maken we kennis met de problematiek van bolstapelingen en met de methoden waarmee dit soort problemen worden aangepakt.

 

Een andere winnaar in 2022 was James Maynard voor zijn werk in de getaltheorie, in het bijzonder voor zijn werk over de verdeling van priemgetallen en over benaderingen van reële getallen (‘kommagetallen’) door middel van rationale getallen (breuken). In deze lezing proberen we te schetsen welk soort resultaten Maynard heeft behaald.

 

Programma (onder voorbehoud)

16:00 – 16:15 uur Inloop

16:15 – 17:30 uur Lezing dr. Jeroen Spandaw over Getaltheorie (James Maynard), Bolstapeling (Maryna Viazovska)

17:30 – 18:30 uur Netwerkdiner

18:30 – 19:30 uur Lezing door Prof. Dr. Laurens Siebbeles over quantumdots

 

Jeroen Spandaw
Jeroen Spandaw doceert wiskunde sinds 1986. Hij studeerde wiskunde, promoveerde en habiliteerde in de algebraïsche meetkunde en deed als post-doc in Duitsland onderzoek in die richting. Overige interesses: theoretische natuurkunde, getaltheorie, logica, talen, muziek en geschiedenis. Hij behaalde zijn eerstegraadsbevoegdheid wiskunde en natuurkunde, zeilde in zijn Drascombe Drifter over de Waddenzee en werkte als docent wiskunde en anw in het voortgezet onderwijs. Sinds 2007 werkt hij als universitair docent en lerarenopleider wiskunde aan de TU Delft.

 

Laurens Siebbeles

Binnen de sectie Opto-elektronische Materialen bestudeert Laurens Siebbeles excitonen en ladingsdragers in organische materialen en anorganische kwantumdots, nanostaafjes en tweedimensionale materialen. Excitonen/ladingen worden geproduceerd door laserpulsen en gedetecteerd met optische en microgolf/terahertz geleidbaarheidsmetingen op tijdschalen van femto- tot milliseconden. Hij combineert experimenten met kwantummechanische elektronische structuurberekeningen en modellering van exciton en ladingsverval door (Auger) recombinatie. Laurens Siebbeles studeerde scheikunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam (1981-1986). Hij was promovendus aan het FOM-instituut voor Atoom- en Molecuulfysica (AMOLF) in Amsterdam, waar hij kwantuminterferentie-effecten in moleculaire fotodissociatie onderzocht. In 1991 werd hij postdoc aan de Universiteit van Paris Sud tot 1994. Na een korte terugkeer bij AMOLF trad hij in 1994 in dienst bij de TU Delft, waar hij in 2001 ere-Antoni van Leeuwenhoekhoogleraar werd.

 

Doel & resultaat:

Deze lezing biedt inzicht in de wetenschap achter de prijzen om daarna direct toe te passen in je lesprogramma.

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Datum: donderdag 7 december van 16.00 tot 19.30 uur (inclusief diner).

Locatie: TU Delft gebouw ECHO

 

 

 

Arduino cursus voor beginners

Een Arduino is een soort microcontroller die je op eenvoudige wijze in staat stelt om elektronische circuits te bouwen, aan te sturen en uit te lezen. Op die manier kun je veel verschillende dingen  meten, bouwen, maken en uitvoeren. Zo kun je onder andere een koelkast op een bepaalde temperatuur houden, een zelfrijdende robot aansturen, lichtsensoren maken, een lcd-scherm op je shirt aansturen en ga zo maar door. Het is dan ook niet gek dat op vele scholen gewerkt wordt met Arduino’s. In het onderwijs kunnen Arduino’s ingezet worden als practicummateriaal, bij een profielwerkstuk, en bij onderwerpen zoals technische automatisering, technisch ontwerpen, onderzoeken met meet- en regelsystemen en bij elektriciteit. Het werken met de Arduino sluit aan bij de 21e-eeuwse vaardigheden. Er is dan ook al veel verschillend lesmateriaal voor Arduino’s ontwikkeld.

 

De cursus is bedoeld voor docenten en TOA’s die voor het eerst met Arduino gaan werken (starters) of die er al eens mee zijn begonnen maar toe zijn aan een ‘doorstart’ (beginners).

 

Doel & resultaat

Na een korte inleiding basiselektronica worden er zelf veel praktische opdrachten gedaan. Naast de beginselen van Arduino is er aandacht voor het aansluiten van sensoren (analoog en digitaal), aansluiten van een actuator (bijv. een motor) en het zichtbaar maken van gegevens. Het is echter geen programmeercursus. Van deelnemers wordt verwacht dat ze buiten de cursusbijeenkomsten aan opdrachten werken.

 

Benodigde lesmaterialen

Daarnaast is er een laptop nodig waarop Arduino-software is geïnstalleerd. De software is gratis te downloaden van https://www.arduino.cc/en/software. Let op dat het installeren van software op laptops van school vaak door de systeembeheerder moet gebeuren (regel dit tijdig).

Maximaal aantal deelnemers: 12

 

Locatie

Hogeschool Rotterdam, locatie Museumpark laagbouw

Museumpark 40, 3015 CX Rotterdam 

 

Data

11 mei 2023 – 15:00 – 18:00 uur (incl maaltijd)

25 mei 2023 – 15:00 – 18:00 uur (incl maaltijd)

8 juni 2023 – 15:00 – 18:00 uur (incl maaltijd)

Bètasymposium 2023

Van nano tot giga – van losse atomen tot gehele aarde

Op donderdag 2 februari 2023 vond het jaarlijkse bètasymposium plaats van Onderwijsnetwerk Zuid-Holland. Op het symposium ontmoeten bètadocenten en TOA’s uit het voortgezet onderwijs elkaar en is er ruimte om van en met elkaar te leren. Onder andere experts uit het bedrijfsleven, vaksteunpuntcoördinatoren, vakdidactici en hogeronderwijsinstellingen delen hun ideeën en ontwikkelingen. Dit jaar stond het thema in het teken van nano tot giga, van losse atomen tot de gehele aarde.

Voor een impressie van het bètasymposium zie het sfeerverslag-betasymposium-2023

 

Programma

Fysieke sessies

Welke sessies fysiek werden aangeboden vind je via het overzicht fysieke workshops betasymposium.

 

Online sessies: Wiskunde/informatica en Bedrijf in de klas

Voor wiskunde en informatica docenten was er een speciaal programma van 15:00 tot 16:30 uur online te volgen met de Online workshop wiskunde_informatica.

 

Dit jaar hadden we twee bevlogen docenten uit het onderwijs als facilitators; Arjan van der Meij en Manon Mostert.

 

Arjan van der Meij is in 2021 door de Nederlandse Natuurkundige Vereniging (NNV) uitgeroepen tot ‘Natuurkundedocent van het Jaar ’. Arjan is sectieleider van ‘science’ en zorgt ervoor dat de bètasecties goed met elkaar samenwerken. Hij heeft een onderwijshart pur sang.

Arjan is een groot voorstander en uitdrager van het zogenaamde ‘maakonderwijs’. Door wat hij ‘klooien’ noemt, ontstaan er creatieve ideeën. Door te proberen en te maken, leren leerlingen van allerlei wiskundige, natuurkundige, biologische en scheikunde principes.

Dit ‘maakonderwijs’ draagt hij uit bij allerlei bijeenkomsten over onderwijs.

 

Manon Mostert – van der Sar is docentonderzoeker bij het Kenniscentrum Creating010. Manon is actief binnen de projecten Mapping Creative Rotterdam en Maker Education. Daarbinnen voert Manon onderzoek uit naar nieuwe onderwijsvormen. Zo ontwikkelde ze meerdere pressure cookers (Make Week, Make Stream, Make Day, Future Fest e.a.) in verschillende vormen. Ze is daarnaast actief met onderwijsontwikkeling voor het VO en PO op het gebied van maakonderwijs. Ze doet daarnaast onderzoek naar de docent als ontwerper, en met name naar de waarde van fouten (van docenten) voor het onderwijs.

 

Programma & Locatie

Locatie: Science Center TU Delft

Tijdstip: 15:00 – 19:00 uur (Online deelname mogelijk tot 16:30 uur)

14:45 uur Inloop en ontvangst

15:00 uur Welkom en inleiding van het programma (ook online te volgen)

15:30 uur Verplaatsen naar workshops

15:45 uur Workshopronde 1 (fysieke workshops en online wiskunde informatica workshops)

16:30 uur Plenaire afsluiting ronde 1, afscheid van onliners en fysiek naar workshopronde 2

16:45 uur Workshopronde 2

17:30 uur Pauze

17:45 uur Afsluiting

18:30 uur Borrel en walking dinner

 

 

 

 

NLT: Hoe staat het vak ervoor?

Afgelopen voorjaar 2022 zijn vanuit de vereniging docenten, TOA’s, leerlingen, studenten en schoolleiders bevraagd over hun ervaringen en ideeën over het vak nlt. De antwoorden van 60 docenten, 15 TOA’s, 396 leerlingen, 7 schoolleiders en 36 HBO studenten bieden een goed inzicht in de stand van het nlt-onderwijs. Bijvoorbeeld de interdisciplinariteit en de inhoud van het vak spelen de grootste rol in de passie van docenten voor het vak nlt.

 

Docenten geven aan dat het nlt onderwijs vooral belangrijk is voor de ontwikkeling van leerlingen. De verbeterpunten van het vak liggen vooral bij de modules en de organisatie op school. Ook de leerlingen zien daarin de verbeterpunten. De uitkomsten van dit rapport geven een mooie mogelijkheid om de werkwijze van de nlt-sectie bij jou op school te vergelijken met die op andere scholen, wat weer een mooie aanleiding is voor een inhoudelijke discussie over het vak nl.

 

Na het bespreking van het rapport zal de bijeenkomst dan ook bestaan uit het uitwisselen van ervaringen en een inhoudelijke discussie over het vak in het algemeen en de inhoud van de (Delftse) modules in het bijzonder.

 

Deze scholing wordt verzorgd door Sander Haemers. Per september 2022 is hij de nieuwe vaksteunpuntcoördinator nlt. Naast dat hij al negen jaar actief is bij ONZ is hij docent NLT op het Montaigne lyceum. Daarvoor heeft hij op het Stanislascollege Pijnacker NLT opgezet en was hij sectieleider. Bij ONZ is hij verantwoordelijk voor het bijscholingsprogramma voor nlt, het onderhoud van de Delftse nlt modules en inhoudelijke steun aan scholen en docenten.

 

Locatie: TU Delft

Tijd 16:00 – 18:00 uur