De curriculumherzieningen brengen nieuwe leerstof met zich mee die in samenhang, vanuit meerdere perspectieven zal gaan worden onderwezen en getoetst. Maar hoe kan dat het beste worden gedaan? Met deze Leidse professionele leergemeenschap (PLG) ontwikkelen we samen met schoolvakdocenten, vakexperts en deskundigen van de lerarenopleiding lessen en lesmaterialen rondom een relevant schoolvakthema. Deze kunnen direct gebruikt worden in de schoolpraktijk en zijn ‘curriculumproof’. Denk en ontwerp je mee?
Doel & resultaat
In vier bijeenkomsten ontwerp je samen met andere taaldocenten en een vakdidacticus van het ICLON lesmateriaal voor de onderbouw van het VWO vanuit verschillende perspectieven (communicatie, taalbewust en cultuurbewust). Hiermee sluit het lesmateriaal aan bij de vakvernieuwing in de talen en biedt het leerlingen een bredere kijk op de taalvakken.
Vakdocenten van de Faculteit Geesteswetenschappen zullen de PLG’s voorzien van wetenschappelijke kennis en aansprekende voorbeelden.
Het ontwikkelde lesmateriaal wordt als open leermateriaal door de universiteit Leiden gepubliceerd. Zo kunnen ook andere docenten inspiratie opdoen vanuit het ontwikkelde materiaal.
Planning 2025-2026
In 2024-2025 hebben we lesmateriaal ontwikkeld over Taal & Macht (Engels), Francophonie en Deutsch in der Welt. Deze materialen worden begin 2026 gepubliceerd.
Van september tot eind november start een nieuwe PLG voor het schoolvak Nederland rond het thema Taal & Macht.
In het tweede semester van schooljaar 2025-2026 zullen PLG’s starten rondom nieuwe thema’s. Heb je interesse of wil je graag op de hoogte gehouden worden, vul dan het formulier in.
Locatie
ICLON
Willem Einthovengebouw
Kolffpad 1, 2333 BN Leiden
ONZe boekenclub: Beeldvorming door fictieHet vermogen om te kunnen communiceren met mensen uit andere culturen is een belangrijk aspect van taalonderwijs, zowel in de moderne vreemde talen als in het Nederlands. De literatuurles is bij uitstek de plek om de interculturele competentie van leerlingen te vergroten. Tijdens ONZe boekenclub bespreken we hoe je dit kunt aanpakken en sluit je aan bij een boekbespreking voor jouw taalvak.
PROGRAMMA
16.00-16.15 – Inloop
16.15-16.30 – Plenaire opening (Lipsiuszaal 1.30)
Introductie van het thema met didactische reflecties (door Winnie Hofmeester MA en dr. Petra Boudewijn)
16.30-17.15 – Taalspecifieke sessies
NEDERLANDS (Lipsiuszaal 1.30)
Docent: Emma van Meyeren MA
Boek: Astrid Roemer, Gewaagd leven, ook verschenen als het eerste deel uit de trilogieën Roemers drieling en Onmogelijk moederland
ENGELS (Lipsiuszaal 2.03)
Docent: dr. Jessie Morgan-Owens
Boek: Ta-Nehisi Coates, Between the World and Me (memoir)
FRANS (Lipsiuszaal 2.07)
Docent : dr. Emmanuelle Radar
Boek : Lilia Hassaine, Soleil amer
17.15-17.30 – Plenaire afsluiting (Lipsiuszaal 1.30)
17.30-18.00 – Borrel
Doel & Resultaat
Docenten doen door het bespreken van een literair werk in de doeltaal ideeën en inspiratie op voor hun literatuurles waarin het thema interculturele competentie centraal staat.
Datum, tijd & locatie
Donderdag 20 maart van 16.15 tot 17.30 uur (met aansluitende borrel tot 18.00 uur)
Lipsiusgebouw, Cleveringaplaats 1, Leiden