Taal in perspectief (PLG) – Aantrekkelijk en duurzaam taalonderwijs MVT

De curriculumherzieningen brengen nieuwe leerstof met zich mee die in samenhang, vanuit meerdere perspectieven zal gaan worden onderwezen en getoetst. Maar hoe kan dat het beste worden gedaan? Met deze Leidse professionele leergemeenschap (PLG) ontwikkelen we samen met schoolvakdocenten, vakexperts en deskundigen van de lerarenopleiding lessen en lesmaterialen rondom een relevant schoolvakthema. Deze kunnen direct gebruikt worden in de schoolpraktijk en zijn ‘curriculumproof’. Denk en ontwerp je mee?

 

 

Doel & resultaat

In vier bijeenkomsten ontwerp je samen met andere taaldocenten en een vakdidacticus van het ICLON lesmateriaal voor de onderbouw van het VWO vanuit verschillende perspectieven (communicatie, taalbewust en cultuurbewust). Hiermee sluit het lesmateriaal aan bij de vakvernieuwing in de talen en biedt het leerlingen een bredere kijk op de taalvakken.

 

Vakdocenten van de Faculteit Geesteswetenschappen zullen de PLG’s voorzien van wetenschappelijke kennis en aansprekende voorbeelden.

 

Het ontwikkelde lesmateriaal wordt als open leermateriaal door de universiteit Leiden gepubliceerd. Zo kunnen ook andere docenten inspiratie opdoen vanuit het ontwikkelde materiaal.

 

Planning 2025-2026

In 2024-2025 hebben we lesmateriaal ontwikkeld over Taal & Macht (Engels), Francophonie en Deutsch in der Welt. Deze materialen worden begin 2026 gepubliceerd.

 

Van september tot eind november start een nieuwe PLG voor het schoolvak Nederland rond het thema Taal & Macht.

 

In het tweede semester van schooljaar 2025-2026 zullen PLG’s starten rondom nieuwe thema’s. Heb je interesse of wil je graag op de hoogte gehouden worden, vul dan het formulier in.

 

 

Locatie

ICLON

Willem Einthovengebouw

Kolffpad 1, 2333 BN Leiden

ONZe boekenclub: Beeldvorming door fictie

Het vermogen om te kunnen communiceren met mensen uit andere culturen is een belangrijk aspect van taalonderwijs, zowel in de moderne vreemde talen als in het Nederlands. De literatuurles is bij uitstek de plek om de interculturele competentie van leerlingen te vergroten. Tijdens ONZe boekenclub bespreken we hoe je dit kunt aanpakken en sluit je aan bij een boekbespreking voor jouw taalvak.

 

 

PROGRAMMA

16.00-16.15 – Inloop

 

16.15-16.30 – Plenaire opening (Lipsiuszaal 1.30)

Introductie van het thema met didactische reflecties (door Winnie Hofmeester MA en dr. Petra Boudewijn)

 

16.30-17.15 – Taalspecifieke sessies

NEDERLANDS (Lipsiuszaal 1.30)

Docent: Emma van Meyeren MA

Boek: Astrid Roemer, Gewaagd leven, ook verschenen als het eerste deel uit de trilogieën Roemers drieling en Onmogelijk moederland

 

ENGELS (Lipsiuszaal 2.03)

Docent: dr. Jessie Morgan-Owens

Boek: Ta-Nehisi Coates, Between the World and Me (memoir)

 

FRANS (Lipsiuszaal 2.07)

Docent : dr. Emmanuelle Radar

Boek : Lilia Hassaine, Soleil amer

 

17.15-17.30 – Plenaire afsluiting (Lipsiuszaal 1.30)

 

17.30-18.00 – Borrel

 

 

Doel & Resultaat

Docenten doen door het bespreken van een literair werk in de doeltaal ideeën en inspiratie op voor hun literatuurles waarin het thema interculturele competentie centraal staat.

 

 

Datum, tijd & locatie

Donderdag 20 maart van 16.15 tot 17.30 uur (met aansluitende borrel tot 18.00 uur)
Lipsiusgebouw, Cleveringaplaats 1, Leiden