Wil jij een inkijkje krijgen in de wereld van wetenschappelijke prestaties en ontdekkingen? Dan nodigen we je graag uit voor de Nobelprijs en Fieldsmedaille lezing 2023!
Elk jaar organiseren we een lezing die inzoomt op de natuurkunde en scheikunde achter de Nobelprijzen. Dit jaar gaan we een stap verder en verkennen we ook de wiskunde Fieldsmedaille. Deze prestigieuze onderscheiding wordt eens in de vier jaar toegekend aan twee tot vier wiskundigen die buitengewone bijdragen aan hun vakgebied hebben geleverd.
Fieldsmedaillewinnaars wiskunde – getaltheorie en bolstapelingen
In 2022 ontving Maryna Viazovska uit Oekraïne de Fieldsmedaille, een van de meest prestigieuze prijzen in de wiskunde. Zij ontving die prijs voor haar werk over bolstapelingen. “Bollen” in 2 dimensies zijn cirkelschijven. Als je het vlak zo goed mogelijk probeert op te vullen met even grote cirkelschijven (muntjes bijvoorbeeld), kom je al snel op een regelmatig zeshoekig patroon uit. In 3 dimensies is het analoge probleem al een stuk ingewikkelder. Zo discussieerde Newton met Gregory over het maximale aantal bollen dat een gegeven bol kan raken. (Alle bollen hebben dezelfde straal.) Het probleem van de beste bolstapeling in 3 dimensies werd pas in 1998 opgelost waarbij computerberekeningen essentieel waren. Viazovska kreeg haar prijs voor bolstapelingen in dimensies 8 en 24. De beste bolstapeling in 24 dimensies blijkt terug te gaan op het getaltheoretische mirakel
Bolstapelingen houden niet alleen theoretisch wiskundigen van de straat, ze worden ook toegepast in fouten-corrigerende codes, die essentieel zijn voor bijvoorbeeld contact met satellieten. In deze lezing/workshop maken we kennis met de problematiek van bolstapelingen en met de methoden waarmee dit soort problemen worden aangepakt.
Een andere winnaar in 2022 was James Maynard voor zijn werk in de getaltheorie, in het bijzonder voor zijn werk over de verdeling van priemgetallen en over benaderingen van reële getallen (‘kommagetallen’) door middel van rationale getallen (breuken). In deze lezing proberen we te schetsen welk soort resultaten Maynard heeft behaald.
Programma (onder voorbehoud)
16:00 – 16:15 uur Inloop
16:15 – 17:30 uur Lezing dr. Jeroen Spandaw over Getaltheorie (James Maynard), Bolstapeling (Maryna Viazovska)
17:30 – 18:30 uur Netwerkdiner
18:30 – 19:30 uur Lezing door Prof. Dr. Laurens Siebbeles over quantumdots
Jeroen Spandaw
Jeroen Spandaw doceert wiskunde sinds 1986. Hij studeerde wiskunde, promoveerde en habiliteerde in de algebraïsche meetkunde en deed als post-doc in Duitsland onderzoek in die richting. Overige interesses: theoretische natuurkunde, getaltheorie, logica, talen, muziek en geschiedenis. Hij behaalde zijn eerstegraadsbevoegdheid wiskunde en natuurkunde, zeilde in zijn Drascombe Drifter over de Waddenzee en werkte als docent wiskunde en anw in het voortgezet onderwijs. Sinds 2007 werkt hij als universitair docent en lerarenopleider wiskunde aan de TU Delft.
Binnen de sectie Opto-elektronische Materialen bestudeert Laurens Siebbeles excitonen en ladingsdragers in organische materialen en anorganische kwantumdots, nanostaafjes en tweedimensionale materialen. Excitonen/ladingen worden geproduceerd door laserpulsen en gedetecteerd met optische en microgolf/terahertz geleidbaarheidsmetingen op tijdschalen van femto- tot milliseconden. Hij combineert experimenten met kwantummechanische elektronische structuurberekeningen en modellering van exciton en ladingsverval door (Auger) recombinatie. Laurens Siebbeles studeerde scheikunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam (1981-1986). Hij was promovendus aan het FOM-instituut voor Atoom- en Molecuulfysica (AMOLF) in Amsterdam, waar hij kwantuminterferentie-effecten in moleculaire fotodissociatie onderzocht. In 1991 werd hij postdoc aan de Universiteit van Paris Sud tot 1994. Na een korte terugkeer bij AMOLF trad hij in 1994 in dienst bij de TU Delft, waar hij in 2001 ere-Antoni van Leeuwenhoekhoogleraar werd.
Doel & resultaat:
Deze lezing biedt inzicht in de wetenschap achter de prijzen om daarna direct toe te passen in je lesprogramma.
DATUM, TIJD & LOCATIE
Datum: donderdag 7 december van 16.00 tot 19.30 uur (inclusief diner).
Locatie: TU Delft gebouw ECHO
Campustour Delft & voorlichtingsbijeenkomst Havo Bèta programma
HBO Campustour Delft
Tijdens de campustour Delft kun je een kijkje in de keuken nemen bij de HBO-instellingen Haagse Hogeschool en InHolland Delft. We bezoeken als eerste het nieuwe API gebouw waar de praktijklessen voor studenten Luchtvaarttechnologie/Aeronautical Engineering van InHolland worden verzorgd. Daarna bezoeken we de Bètafactory de innovatie-locatie van de Haagse Hogeschool Delft. Aansluitend tijdens het diner is er gelegenheid om ervaringen uit te wisselen. Na het eten zullen de HBO docenten van het Havo Bèta programma hun programma’s van dit schooljaar toelichten.
Programma HBO campustour Delft
15:30 –16:00 Inloop Inholland Delft
16:00 –16:10 Welkom en introductie
16:10 –16:45 Start rondleiding Inholland Delft en API (werkplaats van luchtvaarttechnologie)
16:45 –17:30 Rondleiding Beta Factory Haagse Hogeschool Delft
17:30 – Start netwerkdiner bij Haagse Hogeschool
18:30 – 20:00 havo bèta programma
Informatie havo bèta programma (ook online te volgen)
Het havo bèta programma geeft invulling aan de grote behoefte van havo docenten om hun havo bèta leerlingen met N-profiel hun talenten verder te laten ontplooien en alvast een kijkje te nemen bij een Hbo opleiding. Hogescholen bieden de havisten een meerdaags programma door vergezichten en toepassingen te laten zien van de bètavakken en is bedoeld voor leerlingen uit 4 havo met een N-profiel die meer kunnen en willen naast hun reguliere schoolvakken. De avondbijeenkomst op 20 november is voor alle (havo/beta) docenten die interesse hebben om hun leerlingen mee te laten doen aan het programma. Meer informatie over het programma vind je hier.
Van 18:30 – 20:00 uur is er afhankelijk van interesse ook ruimte voor verdiepende thema’s o.a. voor TOA’s en beta docenten
DOEL & RESULTAAT
- Campustour: Kijkje in de keuken HBO’s. Inzicht geven in aansluitings/wisselstroom programma’s en welke keuzes er zijn bij HBO en WO.
- Infoavond havo bèta programma (ook online te volgen): Informeren over de HBO programma’s 2024, werving leerlingen en verdere planning.
DATUM, TIJD & LOCATIE
Datum: maandag 20 november (incl maaltijd)
16.00 – 17.30 uur: campustour Delft met een bezoek aan de hogescholen in Delft (fysiek)
17.30 – 18.30 uur: netwerkmaaltijd (fysiek)
18.30 – 20.00 uur: informatiebijeenkomst Havo bèta programma voor docenten (fysiek & online; je kunt op het inschrijfformulier aangeven of je de avondsessie evt online wilt volgen)
Locatie: Hogeschool InHolland Delft, Haagse Hogeschool Delft.
Good practices in het onderwijs
Verlevendig je lesstof: ontdek contextrijk en ervaringsgericht leren
Doe mee aan een workshop die je leert hoe je je lesmethoden kunt verrijken met contextrijk en ervaringsgericht leren. Ontdek praktische manieren om je lesmateriaal te verbinden met echte situaties. Vergroot de betrokkenheid van je leerlingen en stimuleer dieper begrip door meer interactie en minder eenrichtingsverkeer.
Theorie in actie
In het eerste deel krijg je praktische handvatten om je lessen op een interactieve manier te verbeteren. Ontdek de motivatietheorie van Pink en krijg inzicht in praktijkvoorbeelden, zoals het gebruik van serious games, hackathons, rollenspellen en ondernemerschap in de klas. De workshop Good Practices New Future Lab wordt geleid door Kristel Thieme, oprichter en directeur bij New Future Lab. Ze was en is betrokken bij de opstart, ontwikkeling en uitrol van diverse onderwijsinnovaties. Kristel is een oud-leerling van N&T aan het Willem de Zwijger College in Papendrecht en alumnus van de TU Delft.
Good Practices
In het tweede deel zijn de volgende workshops te volgen:
- Kristel Thieme: ervaar zelf de kracht van interactief onderwijs. Je speelt een korte serious game. Daarna ga je aan de slag met de matching van interactieve lesformats aan lesstof binnen het curriculum.
- Rutger Ockhorst (Natuurkunde) geeft een sessie over de good practices van de PLG QuantumDot, quantumtechnologie in de les
- Annelies Veeningen geeft een inkijk in de onderwerpen van de Pre University Delft tracks die dit jaar van start gaan. (5vwo leerlingen met NT profiel kunnen zich tot 15 okt aanmelden via deze site)
- Timothy Houtman geeft een sessie over co-design en gezonde leefstijl
DATUM, TIJD & LOCATIE
Datum: donderdag 16.30 – 20.00 uur (incl maaltijd)
Locatie: TU Delft TNW22 classroom 3 en workshopruimtes Science Center TU Delft
Programma
16:00 – 17:30 uur deel 1 (TNW22 Classroom 3)
17:30 – 18:30 uur netwerkdiner (TU Delft Science Center)
18:30 – 20:00 uur deel 2 workshops (TU Delft Science Center)
Bètacoördinatoren
Het eerste bètacoördinatorenoverleg van het schooljaar op 28 september is van 18:30 – 20:00 en sluit aan op deel 1 en het netwerkdiner.
Arduino cursus voor beginners
Een Arduino is een soort microcontroller die je op eenvoudige wijze in staat stelt om elektronische circuits te bouwen, aan te sturen en uit te lezen. Op die manier kun je veel verschillende dingen meten, bouwen, maken en uitvoeren. Zo kun je onder andere een koelkast op een bepaalde temperatuur houden, een zelfrijdende robot aansturen, lichtsensoren maken, een lcd-scherm op je shirt aansturen en ga zo maar door. Het is dan ook niet gek dat op vele scholen gewerkt wordt met Arduino’s. In het onderwijs kunnen Arduino’s ingezet worden als practicummateriaal, bij een profielwerkstuk, en bij onderwerpen zoals technische automatisering, technisch ontwerpen, onderzoeken met meet- en regelsystemen en bij elektriciteit. Het werken met de Arduino sluit aan bij de 21e-eeuwse vaardigheden. Er is dan ook al veel verschillend lesmateriaal voor Arduino’s ontwikkeld.
De cursus is bedoeld voor docenten en TOA’s die voor het eerst met Arduino gaan werken (starters) of die er al eens mee zijn begonnen maar toe zijn aan een ‘doorstart’ (beginners).
Doel & resultaat
Na een korte inleiding basiselektronica worden er zelf veel praktische opdrachten gedaan. Naast de beginselen van Arduino is er aandacht voor het aansluiten van sensoren (analoog en digitaal), aansluiten van een actuator (bijv. een motor) en het zichtbaar maken van gegevens. Het is echter geen programmeercursus. Van deelnemers wordt verwacht dat ze buiten de cursusbijeenkomsten aan opdrachten werken.
Benodigde lesmaterialen
- Leren programmeren, meten en sturen met de Arduino, Jacco de Jong, ISBN 9789037260304, € 40,25
- Arduino kit, Basisset, ISBN 9789057524127, € 61,50
Daarnaast is er een laptop nodig waarop Arduino-software is geïnstalleerd. De software is gratis te downloaden van https://www.arduino.cc/en/software. Let op dat het installeren van software op laptops van school vaak door de systeembeheerder moet gebeuren (regel dit tijdig).
Maximaal aantal deelnemers: 12
Locatie
Hogeschool Rotterdam, locatie Museumpark laagbouw
Museumpark 40, 3015 CX Rotterdam
Data
11 mei 2023 – 15:00 – 18:00 uur (incl maaltijd)
25 mei 2023 – 15:00 – 18:00 uur (incl maaltijd)
8 juni 2023 – 15:00 – 18:00 uur (incl maaltijd)
Secrets of the Campus Delft tourLaat je inspireren voor je vak en kom en ontdek nu de labs en onderzoeksfaciliteiten van de TU Delft tijdens deze campustour speciaal georganiseerd voor bèta docenten. Samen met een student en vakdidactici van de TU Delft bezoek je verschillende locaties op de campus. Bekijk hoe de onderzoekers bezig zijn om Nederland te beschermen tegen al het water of beleef absolute stilte in de Dode kamer. In deze an-echoische ruimte wordt een ruimte gesimuleerd zonder wanden. Door de geluidsgolven volledige te dempen kan hier onderzoek gedaan worden naar de richting van geluid. Bij een bezoek aan de Dream Hall krijg je de mogelijkheid om verschillende bekende voertuigen van dichtbij te bekijken zoals de Nuna (zonnewagen) of de WASUB (door menskracht aangedreven duikboot). Kortom de manier om de geheimen van de TU Delft te ontdekken en inspiratie te krijgen voor je les.
Praktische informatie:
Tour: Secrets of the TU Delft
Duur: 1,5u tot 2u
Start: 15:00u TU Delft Aula, adres is Mekelweg 5
Eind: 17:00u Science Centre, gebouw 26C – Hall 2
Aansluitend buffet en daarna een betacoordinatorenoverleg
Bètasymposium 2023Van nano tot giga – van losse atomen tot gehele aarde
Op donderdag 2 februari 2023 vond het jaarlijkse bètasymposium plaats van Onderwijsnetwerk Zuid-Holland. Op het symposium ontmoeten bètadocenten en TOA’s uit het voortgezet onderwijs elkaar en is er ruimte om van en met elkaar te leren. Onder andere experts uit het bedrijfsleven, vaksteunpuntcoördinatoren, vakdidactici en hogeronderwijsinstellingen delen hun ideeën en ontwikkelingen. Dit jaar stond het thema in het teken van nano tot giga, van losse atomen tot de gehele aarde.
Voor een impressie van het bètasymposium zie het sfeerverslag-betasymposium-2023
Programma
Fysieke sessies
Welke sessies fysiek werden aangeboden vind je via het overzicht fysieke workshops betasymposium.
Online sessies: Wiskunde/informatica en Bedrijf in de klas
Voor wiskunde en informatica docenten was er een speciaal programma van 15:00 tot 16:30 uur online te volgen met de Online workshop wiskunde_informatica.
Dit jaar hadden we twee bevlogen docenten uit het onderwijs als facilitators; Arjan van der Meij en Manon Mostert.
Arjan van der Meij is in 2021 door de Nederlandse Natuurkundige Vereniging (NNV) uitgeroepen tot ‘Natuurkundedocent van het Jaar ’. Arjan is sectieleider van ‘science’ en zorgt ervoor dat de bètasecties goed met elkaar samenwerken. Hij heeft een onderwijshart pur sang.
Arjan is een groot voorstander en uitdrager van het zogenaamde ‘maakonderwijs’. Door wat hij ‘klooien’ noemt, ontstaan er creatieve ideeën. Door te proberen en te maken, leren leerlingen van allerlei wiskundige, natuurkundige, biologische en scheikunde principes.
Dit ‘maakonderwijs’ draagt hij uit bij allerlei bijeenkomsten over onderwijs.
Manon Mostert – van der Sar is docentonderzoeker bij het Kenniscentrum Creating010. Manon is actief binnen de projecten Mapping Creative Rotterdam en Maker Education. Daarbinnen voert Manon onderzoek uit naar nieuwe onderwijsvormen. Zo ontwikkelde ze meerdere pressure cookers (Make Week, Make Stream, Make Day, Future Fest e.a.) in verschillende vormen. Ze is daarnaast actief met onderwijsontwikkeling voor het VO en PO op het gebied van maakonderwijs. Ze doet daarnaast onderzoek naar de docent als ontwerper, en met name naar de waarde van fouten (van docenten) voor het onderwijs.
Programma & Locatie
Locatie: Science Center TU Delft
Tijdstip: 15:00 – 19:00 uur (Online deelname mogelijk tot 16:30 uur)
14:45 uur Inloop en ontvangst
15:00 uur Welkom en inleiding van het programma (ook online te volgen)
15:30 uur Verplaatsen naar workshops
15:45 uur Workshopronde 1 (fysieke workshops en online wiskunde informatica workshops)
16:30 uur Plenaire afsluiting ronde 1, afscheid van onliners en fysiek naar workshopronde 2
16:45 uur Workshopronde 2
17:30 uur Pauze
17:45 uur Afsluiting
18:30 uur Borrel en walking dinner
NLT: Hoe staat het vak ervoor?
Afgelopen voorjaar 2022 zijn vanuit de vereniging docenten, TOA’s, leerlingen, studenten en schoolleiders bevraagd over hun ervaringen en ideeën over het vak nlt. De antwoorden van 60 docenten, 15 TOA’s, 396 leerlingen, 7 schoolleiders en 36 HBO studenten bieden een goed inzicht in de stand van het nlt-onderwijs. Bijvoorbeeld de interdisciplinariteit en de inhoud van het vak spelen de grootste rol in de passie van docenten voor het vak nlt.
Docenten geven aan dat het nlt onderwijs vooral belangrijk is voor de ontwikkeling van leerlingen. De verbeterpunten van het vak liggen vooral bij de modules en de organisatie op school. Ook de leerlingen zien daarin de verbeterpunten. De uitkomsten van dit rapport geven een mooie mogelijkheid om de werkwijze van de nlt-sectie bij jou op school te vergelijken met die op andere scholen, wat weer een mooie aanleiding is voor een inhoudelijke discussie over het vak nl.
Na het bespreking van het rapport zal de bijeenkomst dan ook bestaan uit het uitwisselen van ervaringen en een inhoudelijke discussie over het vak in het algemeen en de inhoud van de (Delftse) modules in het bijzonder.
Deze scholing wordt verzorgd door Sander Haemers. Per september 2022 is hij de nieuwe vaksteunpuntcoördinator nlt. Naast dat hij al negen jaar actief is bij ONZ is hij docent NLT op het Montaigne lyceum. Daarvoor heeft hij op het Stanislascollege Pijnacker NLT opgezet en was hij sectieleider. Bij ONZ is hij verantwoordelijk voor het bijscholingsprogramma voor nlt, het onderhoud van de Delftse nlt modules en inhoudelijke steun aan scholen en docenten.
Locatie: TU Delft
Tijd 16:00 – 18:00 uur
TOA inspiratiedag Zuid-Holland 2023
Dit jaar organiseren we voor derde keer op rij een TOA inspiratiedag voor TOA’s uit Zuid-Holland. Dit jaar zijn we welkom bij Hogeschool Inholland in Delft en staat de dag in het teken van ‘practica in de klas met een groene bril’. Ontrafel het geheim achter plantaardige eiwitten of maak kennis met de lessenreeks verborgen stadsnatuur. Ga aan de slag met het maken van waterstof, lasergraveren, colorimetrie of maak kennis met het nieuwe lesmateriaal ‘ Maker’s Red Box: stad van de toekomst’ of ga een irrigatiesysteem programmeren met Python en de Micro:bit. En leer nog meer over veilig werken op het lab.
Bekijk hier het overzicht van de workshops TOA inspiratiedag 2023.
De inschrijving voor deze bijeenkomst is gesloten!
Locatie: Hogeschool InHolland Delft
Programma TOA inspiratiedag 28 juni 2023 (11 – 15:30 uur)
10:30 – 11:00 uur Inloop
11:00 – 11:05 uur Start en welkom door Maarten Crum InHolland
11:05 – 11:45 uur Lezing plantenveredeling en voedselproductie door Jan Kees Goud (WUR)
11:45 – 12:00 uur Uitleg programma toelichting locaties
12:00 – 12:45 uur Lunch (tijdens de lunch delen we de workshopkaarten uit)
12:45 – 13:00 uur verplaatsing naar workshops
13:00 – 14:00 uur Workshop ronde 1 (3 a 4 workshops)
14:00 – 15:00 uur Workshop ronde 2 (3 a 4 workshops)
15:00 – 15:30 uur Afsluitende borrel
Informatiebijeenkomst Havo Bèta programmaAfgelopen jaren hebben verschillende groepen met enthousiaste deelnemers deelgenomen aan het Havo Bèta programma. Tijdens dit kennismakingsprogramma krijgen Havo 4 leerlingen met N-profiel gedurende vier middagen een kijkje in de keuken bij een hbo-instelling. Dit jaar hebben Hogeschool Leiden, Hogeschool Rotterdam en de Haagse Hogeschool mooie programma’s samengesteld voor de leerlingen.
HBO programma’s
Hogeschool | Programma |
De Haagse Hogeschool (Delft) | Toegepaste wiskunde: Optimaliseren van een KLM driehoeksvlucht |
De Haagse Hogeschool (Zoetermeer) | Data Science & AI: Leer de techniek van de nabije toekomst |
Hogeschool Leiden | Chemie: Doe onderzoek van CO2 opname in zeewater |
Hogeschool Leiden | Bio-informatica: Speuren in DNA |
Hogeschool Rotterdam | Engineering & Applied Science Het experiment |
OPZET
In deze bijeenkomst op 17 januari presenteren de verschillende hogescholen hun bovenstaande programma’s en is er een toelichting over de planning en inschrijving van de leerlingen.
LOCATIE, DATUM, TIJD
Locatie: Hogeschool Leiden
Informatiebijeenkomst 17 januari 2023, 16:00 – 18.00 uur
Masterclass hoe enthousiasmeer je je leerlingen voor bèta-technische opleidingen en beroepen?Loopbaan oriëntatie
Wat weten jouw leerlingen over technische vervolgopleidingen en technische beroepen? Hoe kan jij ze helpen bij hun keuze? Snuffelstages, praktijkopdrachten, gastlessen of bedrijfsbezoeken zijn voorbeelden van activiteiten die je in samenwerking met bedrijven of opleidingen kunt organiseren. Het zijn uitstekende activiteiten om leerlingen de praktijk te laten zien en ervaren. Daardoor kunnen zij zich een concreter beeld vormen. Dit helpt hen bij de oriëntatie voor later. Een gastles of bedrijfsbezoek is het meest effectief als de activiteiten onderdeel zijn van een groter geheel. Bijvoorbeeld van een project, lessenreeks of LOB-programma.
Doel en resultaat
Tijdens de bijeenkomst:
- Delen wij inspirerende praktijkvoorbeelden in de samenwerking tussen het voortgezet onderwijs en het bedrijfsleven.
- Gaan wij aan de slag met EHBTO (Eerste Hulp bij Techniekoriëntatie) en de toolkit van Bedrijf in de Klas
- Werken wij aan mogelijkheden voor loopbaan oriëntatie activiteiten met medewerkers van bedrijven en het vervolgonderwijs aan de hand van het Beta & Techmentality model
Opzet programma
16.00 – 16.45 uur
Delen praktijkvoorbeelden vanuit de bedrijfsbezoeken bij Docenten on Tour en Sterk Techniek Onderwijs Haaglanden. Medewerkers van OGD, Octatube, I-EM Delft en Festo zijn aanwezig.
16.45 – 17.30 uur
Loopbaan oriëntatie in de praktijk. Welke activiteiten bestaan er bij de vervolgopleidingen, welke kennis en expertise is te verkrijgen bij organisaties als VHTO, Jet-Net en Stichting C3.
17.30 – 18.15 uur
Werkafspraken maken over het vervolgtraject. Hoe kunnen we er voor zorgen dat scholen, vervolgonderwijs en bedrijven elkaar kunnen vinden. Wat is daarvoor nodig?
18.15 – 20.00 uur
Informele afsluiting onder het genot van een diner.
Locatie: Festo Delft
Tijd: 16 – 20 uur (incl maaltijd)