Chinees Cultuurplein

Het Chinees Cultuurplein is ontwikkeld door een groep docenten van het voortgezet onderwijs. Ze richten zich niet alleen op leerlingen en docenten van het vak Chinees, maar vinden dat iedere middelbare scholier bij vakken als Geschiedenis, Economie en Aardrijkskunde ook iets over China moet kunnen leren.

 

Het Chinees Cultuurplein biedt docenten aantrekkelijk en actueel onderwijsmateriaal aan. Het cultuurplein bestaat uit zes domeinen: geschiedenis, aardrijkskunde, samenleving en identiteit, politiek en economie, technologie en wetenschap, taal, literatuur en film. Het doel is culturele competentie bij de leerling te bevorderen door middel van het vergroten van kennis over China, het ontwikkelen van vaardigheden en het creëren van een open attitude: een niet veroordelende blik op een andere cultuur dan de onze.

 

Voor meer informatie bezoek Chinees Cultuurplein.

Het vakdidactiek-café voor nieuwe docenten geschiedenis

Een online ontmoetingsplek voor startende of pas gestarte docenten geschiedenis (max. 3 jaar ervaring) om stoom af te blazen, succeservaringen te delen, advies en feedback te vragen, nieuwe ideeën op te doen, mee te praten over actuele ontwikkelingen en nieuws uit te wisselen.

 

 

Doel & Resultaat

Je bepaalt zelf samen met de anderen de agenda en je kunt eventueel vooraf of tijdens de bijeenkomst wensen aangeven over input vanuit het ICLON of door gasten via storck@iclon.leidenuniv.nl. Je kunt ook gewoon aanschuiven om te luisteren. Neem zelf je drankje mee. Bespreek eventueel op school of je dit mee mag laten tellen als onderdeel van het begeleidingstraject voor startende docenten.

 

 

Datum & Tijd

Woensdagen op 22 februari, 19 april en 21 juni van 16.30 uur tot 17.15 uur

Er is een eenmalige aanmelding nodig en daarna ontvang je een link die je ook voor de andere online nascholingen kan gebruiken.

Verhalen in geschiedenislessen

Verhalen tijdens de geschiedenisles roepen al snel het beeld op van de ouderwetse leraar ‘die zo mooi vertellen kon’. Sinds enige jaren is docent Neely de Ronde actief aan de slag gegaan met historische verhalen als kern van een deel van haar lessen. Daarbij ging ze steeds op zoek naar passende werkvormen om met de leerlingen aan de slag te gaan naar aanleiding van het verhaal.

Ze zag grote impact op verschillende didactische en pedagogische vlakken:

 

Doel & resultaat

Het streven is om geschiedenislessen betekenisvoller en effectiever te maken. Bijvoorbeeld door met collega’s:

 

Datum & tijd

De eerste bijeenkomst vindt plaats op maandag 27 maart van 16.00 uur tot 18.00 uur in het Pieter de la Court gebouw op Universiteit Leiden.

 

Werken aan toetsvragen schoolexamens voor docenten geschiedenis

In deze actieve workshop gaan docenten geschiedenis onder leiding van Saskia de Boer en Dennis Buma (beiden oud-docent geschiedenis en toetsdeskundige bij Stichting Cito) met elkaar aan de slag rondom het thema toetsvragen voor schoolexamens. Er wordt vanuit de theorie en de praktijk gewerkt aan het construeren van deze vragen.

 

Doel & resultaat

Tijdens deze bijeenkomst leer je om vragen te construeren die meten wat je wilt meten. Daarnaast leer je hoe je een evenwichtige toets kunt samenstellen. Dit resulteert in schoolexamens die bruikbare en betrouwbare informatie geven over de vaardigheid van leerlingen.

 

Datum & Tijd

De bijeenkomst vindt plaats op vrijdag 10 februari van 15.00 uur  tot 17.30 uur op Universiteit Leiden.

Aan de slag met Holocausteducatie en burgerschap: lesgeven met getuigenis video’s

Holocaust-educatie en burgerschapseducatie zijn twee termen die al snel spannend en ingewikkeld klinken. Dat kan anders. Aan de hand van videogetuigenissen van genocide-overlevenden kan je het gevoelige thema van de Sjoa op een verantwoorde en persoonlijke manier aanbieden, en ook nog met een focus op burgerschapseducatie.

 

Tijdens deze training zal je kennismaken met kant-en-klare lessen ontwikkeld door Mari Varsányi (Human-ed) binnen het IWitness programma, een digitaal educatief programma van de Shoah Foundation. Bij deze lessen ligt de focus op de verhalen van Holocaustoverlevenden, en ontdekken leerlingen kwesties zoals vrijheid, discriminatie, vluchtelingen, veerkracht en opstaan tegen onderdrukking, thema’s die goed overeenkomen met de aanbevelingen van de burgerschapswet van 2021. Tijdens de training krijg je uitleg over de methodologie achter het IWitness programma, kan je de lessen zelf uitproberen, en krijg je naast deze gratis lessen ook toegang tot tutorial video’s over het IWitness platform, zodat je meteen aan de slag kan.

 

Doel & Resultaat

Na deze training zal je:
– Kennis hebben gemaakt met het IWitness educatieve programma gebaseerd op digitale getuigenissen van genocide overlevenden.
– Hebben ervaren hoe de IWitness lessen bij kunnen dragen aan het bevorderen van kritisch denken en actief burgerschap.
– Toegang krijgen tot kant-en-klare lessen met als thema’s:
a) Discriminatie
b) Vluchtelingen
c) Verzet
d) Opstaan tegen onderdrukking
e) Veerkracht
– Toegang krijgen tot tutorial video’s voor het gebruiken van het IWitness platform.
– Meteen aan de slag kunnen gaan met Holocaust-en burgershapseducatie.

 

Datum & tijd

De bijeenkomst vindt plaats op donderdag 23 maart 2023 van 15:00 tot 17:30 uur op Universiteit Leiden.

Zesde Indische Letterenlezing

Op vrijdag 30 september 2022 zal de Zesde Indische Letterenlezing plaatsvinden met de voordracht van prof. dr. Pamela Pattynama, emeritus bijzonder hoogleraar Koloniale en Postkoloniale literatuur- en cultuurgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, onder de titel: Indië nu. Deze lezing gaat over koloniale teksten, film, her-herinneren en collectief geheugen.

Het koloniale verleden is vanaf de onafhankelijkheid van Indonesië een open zenuw geweest. De afgelopen tijd werd ‘doofpot’ Indië echter een hot item dat onze collectieve herinneringen onder druk zet. De verhitte debatten, de ophef, de pijn en woede bewijzen dat Indië geen verleden tijd is, maar lééft, verandert en deel uitmaakt van Nederland nu, cultureel, politiek en emotioneel.

Het noodzakelijke proces van her-herinneren en her-lezen is al in gang gezet: zo transformeerde de njai van gedemoniseerde figuur tot geëerde voormoeder, nodigt het Indisch Herinneringscentrum Indonesische schrijvers uit, en levert de nieuwe Spiegel postkoloniale herlezingen.

 

DOEL & RESULTAAT

Maar hoe nu verder? De lezing is bedoeld om inzicht te verkrijgen hoe lezers van Indische Letteren omgaan met dit veranderende herinneringsperspectief. Er wordt onder andere stilgestaan bij de vraag: Hoe functioneren koloniale teksten en films in deze tijd?

 

DATUM & TIJD

De lezing vindt plaats op 30 september en start om 16.00 uur in het Lipsiusgebouw in Leiden. De bijeenkomst vindt plaats in het Lipsius, zaal 19 van de Universiteit Leiden. Aanmelden vooraf is niet nodig.

Symposium alfa & gamma: Kansen en mogelijkheden in de taal- en zaakvakken

De wereld verandert en het onderwijs verandert met haar mee. Ook voor de taal- en zaakvakken betekent dit dat we constant in beweging zijn ons onderwijs aan te passen op hedendaagse thema’s. Mede door (nieuwe) onderwerpen zoals burgerschap en de discussie rondom een nieuw en toekomstgericht curriculum gaan we ons onderwijs anders organiseren. Tijdens dit symposium willen we mooie initiatieven en ontwikkelingen in deze vakgebieden (taal & zaakvakken) een podium bieden. In de lezingen en workshops delen we ideeën over hoe je in jouw lessen hier mee aan de slag kan.

 

Waarom voor de taal- en zaakvakken?

Helaas heeft het maatschappijprofiel nog vaak last van een slecht imago en kiezen ook steeds meer leerlingen voor een bètaprofiel. De groei van bèta binnen het onderwijs kent veel goede initiatieven maar heeft helaas ook gevolgen voor de andere schoolvakken. Taal- en zaakvakken blijven daarin soms achter op de grote (landelijke) ontwikkelingen van bètavakken zoals technasia, landelijke wedstrijden en nieuwe bètaschoolvakken en -lokalen. Ook in het hoger onderwijs is dit te merken: vooral de talenstudies hebben het zwaar. Leerlingen (en ouders) zijn bang met een maatschappijprofiel het minder ver te schoppen en geen goede baan te vinden. Tijd om die mindset aan te pakken, vindt Onderwijsnetwerk Zuid-Holland.

 

Datum & tijd: 8 april 2022, van 14:14 tot 17:30 uur

 

Locatie: Museum van Volkenkunde in Leiden.

 

Doelgroep: Docenten, schoolleiders, decanen, beleidsmakers en andere geïnteresseerden uit voortgezet en hoger onderwijs.

 

Programma:

13:50 – 14:10: Inloop

14:15 – 15:00: Welkom en sprekers

15:10 – 16:00: Workshopronde 1

16:05 – 16: 55: Workshopronde 2

17:00 – 17:30: Borrel

 

Openingsspreker Markus Davidsen: Hoe geef je een vak opnieuw vorm en wat kunnen we leren van het Deense model?

Markus Davidsen is universitair docent Godsdienstsociologie aan de Universiteit Leiden. In 2016 lanceerde hij een ‘Leidse visie voor het religieonderwijs’ en sindsdien werkt hij aan een hervorming van het vak Godsdienst/Levensbeschouwing. Met een team van vo-docenten en docentenopleiders werkt Davidsen aan een landelijk curriculum en een nieuwe vakdidactiek, en aan de Universiteit Leiden heeft hij een succesvolle tweejarige docentenopleiding opgezet. Voor dit werk ontving Davidsen in 2021 de impactprijs van de Leidse Faculteit Geesteswetenschappen. Davidsen is van origine Deens en zal ook ingaan op het Deense onderwijsmodel waarbij de taal- en zaakvakken veel sterker staan in het vo, en waar de geesteswetenschappen zich sterk profileren als docentenopleidingen.

 

Openingsspreker Suzanne Adema: ‘Oud is het nieuwe nieuw’

Suzanne Adema is Universitair Docent bij de faculteit Humanities en geeft daarnaast ook les in het voortgezet onderwijs. Tijdens de opening bespreekt Adema het onderzoeksproject Anchoring Innovation. In dit landelijke project wordt gesteld dat de klassieke oudheid geschikt bronmateriaal levert om meer zicht te kunnen krijgen op de menselijke aspecten van vernieuwing. Het is een historisch tijdperk waar veel bronnen over zijn verzameld, en waarin op sociaal, politiek en economisch niveau van alles gebeurde. Adema gaat in op hoe innovaties worden verankerd in wat al bekend is: ‘zitten is het nieuwe roken’, orange is the new black’ en ‘oud is het nieuwe nieuw’. Adema sluit af met ideeën hoe je hier in je eigen lespraktijk mee aan de slag kan, zowel voor de talen als zaakvakken.

 

 

Overzicht workshops

 

Voor de talen:

  1. Poëzie als Nieuws BV: het maatschappelijk debat en de poëzieles
  2. Eurydike vertelt: moderne Nederlandse en Engelse recepties als instrument voor inclusiviteit bij Latijn en Grieks
  3. Taal- en cultuurbewustzijn in de vreemdetalenles (VOL)

Voor de zaakvakken:

  1. Inclusief lesgeven in de geschiedenis- en maatschappijlessen
  2. Fysische geografie voor de niet-bètaleerlingen
  3. Leren van de bètavakken: Hoe kunnen we met onze vakken leerlingen écht raken?

Vakoverstijgend:

  1. Activerende didactiek en motivatie in de taal- en zaakvakken (VOL)
  2. Mijn vak saai? Hoe taal- en cultuurvakken actueel, interactief en inclusief maken? (VOL)
  3. Ethische vraagstukken in de klas: Debat & DNA
  4. Het gebruik van perspectiefgericht onderwijs bij de taal- en zaakvakken

 

Er vinden twee workshoprondes plaats. Onderaan de pagina vind je de indeling van workshops in rondes. Lees hier de beschrijving van de workshops:

 

 

  1. Poëzie als Nieuws BV: het maatschappelijk debat en de poëzielesJeroen Dera (Literatuurcriticus en letterkundige Radboud Universiteit Nijmegen) 

Wie aan ‘poëzie’ denkt, denkt al snel aan woorden als ‘emoties’, ‘natuur’ en ‘rijm’ – associaties die ook naar voren komen uit empirisch onderzoek. Hoewel er inderdaad nogal wat gedichten bestaan die aan dit beeld van poëzie beantwoorden, is de dichtkunst vele malen diverser. Tijdens deze workshop breken we het clichébeeld van poëzie open en gaan we aan de slag met gedichten die uitdrukkelijk een maatschappelijke oriëntatie hebben. Je maakt kennis met hedendaagse dichters die schrijven over maatschappelijke kwesties in de 21e eeuw, en krijgt handvatten aangereikt om hun poëzie te implementeren in het onderwijs.

Vakken: Nederlands en maatschappij.

 

  1. Eurydike vertelt: moderne Nederlandse en Engelse recepties als instrument voor inclusiviteit bij Latijn en GrieksAmaranth Feuth (Faculteit Humanities, Universiteit Leiden & docent Engels en Klassieke Talen Marecollege)

De aandacht voor de Black Lives Matter-beweging en de Me-too-discussie hebben het vak van de klassieke talen onder een vergrootglas gelegd. Zijn de teksten van de Griekse en Latijnse canon niet geschreven door witte mannen? En is het gymnasium geen eliteschool voor witte kinderen? Veel classici hebben deze vragen met nuance weten te beantwoorden. We hebben in onderzoek en onderwijs tegenwoordig ook oog voor de vrouwen, kinderen, slaven en vreemdelingen uit de oudheid zelf. In deze workshop kijken we aan de hand van literaire vrouwen als van Clodia en Eurydike naar nog een andere mogelijkheid om de klassieken op school inclusiever te maken: meer aandacht in de les voor inclusieve klassieke recepties in moderne literatuur.

Vakken: Grieks, Latijn, Engels en Nederlands

 

  1. VOL: Taal- en cultuurbewustzijn in de vreemdetalenles – Taal- en cultuurbewustzijn in de moderne vreemde talenles – Janneke Geursen (vakdidacticus ICLON, Universiteit Leiden)

Het vreemdetalenonderwijs is in beweging. Zo gaat het er in discussies rond curriculumontwikkeling over dat taalonderwijs meer is dan taalverwerving alleen. Hoe zouden we kunnen toewerken naar versterkt vreemdetalenonderwijs, waarbinnen leerlingen naast taalvaardigheden ook taal- en cultuurbewustzijn ontwikkelen?  Wat verstaan we daar eigenlijk onder? En hoe geef je dat onderwijs in de praktijk vorm?  In deze workshop formuleren we eerste antwoorden op deze vragen.

Vakken: Alle moderne vreemde talen

 

  1. Inclusief lesgeven in de geschiedenis- en maatschappijlessen – Nika Hendriksen & Albert Logtenberg (ICLON, Universiteit Leiden)

Binnen geschiedenis en maatschappijleer passeren maatschappelijke onderwerpen die kunnen raken aan de identiteit van leerlingen vaak de revue. Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen als religie, vrijheid van meningsuiting, genocide en het vluchtelingenvraagstuk. Dit maakt dat je je als docent maatschappijleer/geschiedenis geregeld afvraagt: hoe houd ik rekening met de diverse achtergronden van mijn leerlingen waardoor iedereen de kans krijgt om te leren? In deze workshop gaan we aan de hand van jullie eigen ervaringen, kennis en kunde kritisch kijken naar de keuzes die je maakt en je repertoire voor inclusief handelen aanpassen en verder uitbreiden. Je verlaat deze workshop met handvatten vanuit de theorie en praktijk.

Vakken: Geschiedenis en maatschappij

 

  1. Fysische geografie voor de niet-bètaleerlingenMarcella van Steenbergen (docent aardrijkskunde, GLOBE)

Aardrijkskunde is een uitzonderlijk vak waar de natuurwetenschap samenkomt bij de sociale wetenschappen. Toch kiezen de meeste leerlingen het vak vanuit een maatschappij-profiel. Hoe maak je de meer fysisch geografische onderwerpen toch interessant voor deze leerlingen? GLOBE biedt lesmateriaal over onze natuurlijke leefomgeving waarin veel aandacht is voor oplossingen voor milieuproblematiek. Aan de hand van dit materiaal denken we na over de aansluiting van bètaonderwerpen  voor de niet-bètaleerling.

Vak: Aardrijkskunde

 

 

  1. Leren van de bètavakken: Hoe kunnen we met onze vakken leerlingen écht raken?Iris Hermens (Kabold)

Hoe kunnen we met onze vakken jongeren raken? We zien dat de bètavakken dit steeds beter is gelukt de afgelopen 10 jaar. Wat gebeurt hier eigenlijk? Het bedrijfsleven gooit haar deuren open, organiseert wedstrijden en maakt tijd om toffe ervaringen te organiseren voor middelbare scholieren. Mede door investeringen vanuit bedrijven en de overheid wordt bètaonderwijs steeds groter dan het klaslokaal: het gaat om beleven en ontdekken wat er echt in de echte wereld speelt. En dat motiveert jongeren. In deze workshop ga je aan de slag met deze principes en pas je die toe op jouw eigen schoolvak.

Vakken: Geschiedenis, maatschappij, filosofie, levensbeschouwing en aardrijkskunde

 

  1. VOL: Activerende didactiek en motivatie in de taal- en zaakvakken – Elselien van Tol (ICLON, Universiteit Leiden)

Activerende didactiek gaat uit van de grondgedachte dat leerstof beter beklijft als leerlingen actief betrokken zijn bij het onderwijs dat zij krijgen. Leerlingen zijn echter niet altijd zo actief bezig met de leerstof als we zouden willen. Welke didactische strategieën heb je als docent in handen om leerlingen betrokken te maken bij de lesinhoud? Hoe zorg je ervoor dat leerlingen gemotiveerd blijven en regie nemen over het eigen leerproces? Welke activerende werkvormen en hulpmiddelen kan je als docent inzetten om leeropbrengsten te vergroten? Tijdens deze workshop worden handvatten gegeven en theorie en praktische oefeningen die direct toepasbaar zijn in de praktijk en antwoord geven op bovenstaande vragen.

Voor alle schoolvakken.

 

  1. VOL: Mijn vak saai? Hoe taal- en cultuurvakken actueel, interactief en inclusief maken?Carmen van den Bergh (LUCAS, Universiteit Leiden)

Deze workshop richt zich tot alle docenten die hun lessen willen omtoveren tot een onvergetelijke ervaring, waarover leerlingen nog lang zullen spreken. Hoe laat jij je lesmateriaal aansluiten bij de actualiteit en bij de leefwereld van je leerlingen? Hoe zorg je ervoor dat ze allemaal gemotiveerd en geconcentreerd blijven? Hoe behandel je moeilijke thema’s en opdrachten die vaak ervaren worden als “saai”? Maak je diversiteit bespreekbaar zonder het expliciet te benoemen? In deze workshop behandelen we in het bijzonder een aantal voorbeelden voor taal, cultuur en literatuurdocenten van alle talen (ook niet-schooltalen). Na een korte introductie en showcase van een enkele hands-on opdrachten (interactieve groepsopdrachten, schrijvers interviewen, videoblogs maken, muziek en poëzie analyseren op een leuke manier, …) gaan we aan de slag met jullie concrete voorbeelden, “best practices” en vernieuwende ideeën.

Voor alle taalvakken

 

  1. Ethische vraagstukken in de klas: Debat & DNAAlexander Schinkel (DebatUnie) en Leonie Kaptein (DNA in beeld)

DNA wordt al snel gezien als onderdeel van de bètalessen maar is juist ook interessant voor de taal- en zaakvakken vanwege de ethische vraagstukken. In deze workshop worden de deelnemers eerst bijgepraat over de meeste recente ontwikkelingen omtrent DNA-technologieën. Vervolgens gaan ze met elkaar in debat over de vele ethische vraagstukken die deze nieuwe technologieën oproepen. Na afloop van deze workshop zijn de deelnemers op de hoogte van de laatste DNA-technologieën en weten ze hoe ze hierover met elkaar en met leerlingen kunnen debatteren.

Vakken: Nederlands, Engels, maatschappij, levensbeschouwing, geschiedenis, filosofie, bèta en burgerschap.

 

  1. Het gebruik van perspectiefgericht onderwijs bij de taal- en zaakvakkenEveline de Boer en Alma Kuijpers (ICLON, Universiteit Leiden)

In deze workshop willen wij laten zien hoe je met perspectiefgericht onderwijs als docent rondom het thema Australische Kunst in het museum Volkenkunde activerend onderwijs kunt ontwerpen of hoe je leerlingen zelf vragen kunt leren stellen die hen aanspreken rondom dit thema. Voor meer informatie over perspectiefgericht onderwijs kijk op onze website: https://www.universiteitleiden.nl/iclon/wetenschappelijk-onderzoek/perspectiefgericht-onderwijs

Voor alle schoolvakken

 

 

Indeling rondes:

 

Ronde 1:

Leren van de bètavakken: Hoe kunnen we met onze vakken leerlingen écht raken?

Activerende didactiek en motivatie in de taal- en zaakvakken (VOL)

Mijn vak saai? Hoe taal- en cultuurvakken actueel, interactief en inclusief maken? (VOL)

Ethische vraagstukken in de klas: Debat & DNA

Het gebruik van perspectiefgericht onderwijs bij de taal- en zaakvakken

 

 

Ronde 2:

Poëzie als Nieuws BV: het maatschappelijk debat en de poëzieles

Eurydike vertelt: moderne Nederlandse en Engelse recepties als instrument voor inclusiviteit bij Latijn en Grieks

Taal- en cultuurbewustzijn in de vreemdetalenles (VOL)

Inclusief lesgeven in de geschiedenis- en maatschappijlessen

Fysische geografie voor de niet-bètaleerlingen

 

 

CE-café voor geschiedenisdocenten: nieuwe examenonderwerpen bespreken

Een online ontmoetingsplek voor docenten geschiedenis met examenklassen om ervaringen, zorgen en tips uit te wisselen, bijvoorbeeld over de nieuwe onderwerpen. Er is geen vast programma en je zorgt voor je eigen drankje. Na een korte inventarisatie van wensen bestaat eventueel de mogelijkheid om in breakout rooms aan te schuiven aan een tafeltje naar keuze. Je komt en je gaat naar eigen behoefte.

 

Doel & resultaat

Voor de docenten: uitwisselen van ervaringen, knelpunten en tips. Waar gewenst en mogelijk kan de vakdidacticus zorgen voor aanvullende informatie of aanvullende activiteiten of acties (gastsprekers?).
Voor de vakdidacticus: zicht krijgen op de uitwerking van de CE-syllabus in de praktijk.

 

Datum & tijd

Deze bijeenkomst vindt plaats op 13 januari 2022 en start om 16:00 in de Kaltura Liveroom. Na de aanmelding ontvang je een link naar de bijeenkomst. In samenspraak is het mogelijk na 13 januari nog vervolgsdata af te spreken.

Werken met vakdidactische kijkwijzers geschiedenis

De Quick Scan, de Trechter, het Dartboard, het Spinneweb, het PDI en het Observatie-instrument Historish Denken en Redeneren kunnen elk helpen bij het ontwerpen van (geschiedenis)lessen, observeren en terugkijken of nabespreken. Inmiddels zijn er goede ervaringen bij de begeleiding van stagiaires, maar ook ervaren docenten en leerlingen hebben positieve ervaringen, bijvoorbeeld bij het werken aan een praktische opdracht of profielwerkstuk. Ze kunnen los van elkaar worden gebruikt.

Doel & resultaat

In deze bijeenkomst verkennen we de mogelijkheden voor praktisch gebruik bij terugkerende uitdagingen bij het ontwerpen van geschiedenislessen: haalbare en interessante lessen voor leerlingen, eenheid tussen doelen en werkvormen, contextualiseren, balans tussen concreet en abstract, heldere focus op een aspect van historisch denken en redeneren, aandacht voor formatie handelen.

 

Datum & tijd

Op dinsdag 30 november om 16:00 uur start de online nascholing.

Het vakdidactiek-café voor nieuwe docenten geschiedenis

Een online ontmoetingsplek voor docenten geschiedenis die in 2019, 2020 of 2021 zijn gestart om ervaringen, zorgen en tips uit te wisselen. Er is geen vast programma en je zorgt voor je eigen drankje.
Na een korte inventarisatie van wensen bestaat eventueel de mogelijkheid om in breakout rooms aan te schuiven aan een tafeltje naar keuze. Je komt en je gaat naar eigen behoefte.

 

Doel & resultaat

Ontmoeten van ‘lotgenoten’ als aanvulling op de begeleiding van startende leraren op school, die vaak weinig vakdidactisch is. Waar gewenst en mogelijk kan de vakdidacticus zorgen voor aanvullende informatie of aanvullende activiteiten of acties. Mogelijk leidt het tot professionele netwerken van docenten. Voor de vakdidacticus: zicht krijgen op behoeften van startende docenten.

 

Datum & tijd

Woensdagen op 3 november, 8 december, 12 januari, 16 maart, 20 april, 18 mei en 22 juni is er een online nascholing op Kaltura om 16:00 uur tot er geen gasten meer zijn.
Er is een eenmalige aanmelding nodig en daarna ontvang je een link die je ook voor de andere online nascholingen kan gebruiken.