Labtour Betafactory en TU Delft

Hoe benut je effectief  laboratoria in de onderwijspraktijk. Tijdens deze labtour krijg je een rondleiding door de laboratoria van zowel de Technische Universiteit Delft als de Haagse Hogeschool.

 

Programma:

16.00 – 17.30 uur: Labtour – leerwerkplaatsen in Delft

 

17.30 – 18.30 uur:  Netwerkdiner

 

18.30 – 20.00 uur: verdiepingsonderwerpen

 

Doel & resultaat:

Het doel van deze tour is een kijkje in de keuken nemen bij labs en leerwerkplaatsen om zo inzicht te krijgen in leerwerkbedrijven, stagekansen voor mbo’ers en maakplaatsen voor leerlingen en docenten.

 

Datum, Tijd & Locatie:

Donderdag 15 februari 16:00 – 20:00 uur / Betafaqtory Haagse Hogeschool, OnderwijsLabs Science Center

Aanmelden kan in 2024

Masterclass gebouwde omgeving en duurzaamheid

Ontwikkelingen in Nederland waterland

 

Water heeft in Nederland al voor veel technische hoogstandjes gezorgd. Van ’s werelds grootste kunstmatige eiland, de Flevopolder, tot de Deltawerken en de Zandmotor. Nederland staat internationaal bekend om haar watermanagement. Door klimaatverandering, toenemende aandacht voor biodiversiteit en steeds verdergaande verstedelijking verandert de manier waarop we omgaan met water wel. Want probeerden we tot voor kort nog al het overtollige rivierwater zo snel mogelijk af te voeren, inmiddels worden maatregelen genomen om rivierwater zo lang mogelijk vast te houden. En was het dichten van het laatste gat in de afsluitdijk in 1932 een feestelijke gebeurtenis, anno 2023 wordt hard gewerkt aan een structurele opening, zodat vissen weer terug kunnen naar hun oorspronkelijk paaigronden. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. In het eerste deel van deze masterclass onder leiding van Rolf Hut lichten verschillende experts een aantal nieuwe water-gerelateerde ontwikkelingen toe.

 

In het tweede deel is het tijd voor een vertaling naar het onderwijs. Hoe zou je de zoet-zout gradiënt van een vismigratierivier kunnen inbedden in een les? Of de stijgende zeespiegel? Grote veranderingen in het rivierenlandschap? Tijdens de masterclass kun je aan de slag met bestaand lesmateriaal (let op: natte voeten zijn zeker niet uitgesloten!). Ook is er ruimte om met elkaar ervaringen uit te wisselen en nieuwe ideeën bespreken.

 

De masterclass is interessant voor alle leraren die gewoon meer willen weten over ontwikkelingen in Nederland waterland, en in het bijzonder voor leraren aardrijkskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie (en misschien ook geschiedenis, maatschappijleer en wiskunde?).

 

Voor vmbo/havo/vwo docenten en HBO docenten, met focus op Civiele Techniek.  

 

Doel & resultaat:

 

DATUM, TIJD & LOCATIE (NOG ONDER VOORBEHOUD)

Datum: 26 maart 2024

Tijd: 16.00 en 20.00 uur (inclusief maaltijd)

Locatie: Campus at Sea Scheveningen

Aanmelden kan in 2024

 

 

 

Stadslab Makerslab Tour Rotterdam

Het voortgezet onderwijs maakt steeds vaker werk van maker education. Er is al kennis opgebouwd over het ‘hoe’ van maker education.  Echter het ‘waarom’, de achterliggende theorie, overtuiging en verantwoording ontbreekt vaak nog. Wat zijn de effecten van maker education op persoonlijke en cognitieve ontwikkeling? Wat doet maken met leerlingen? Wat zijn goede interventies? Wat vergt maker education van de docent? Deze en andere vragen komen naar boven wanneer docenten en wetenschappers die zich met nieuwe vormen van leren en onderwijzen bezighouden over makersonderwijs praten en zijn de basis van dit project.

 

Tijdens de sessie neemt docentonderzoeker Manon Mostert van het Kenniscentrum Creating010 je mee wat betreft nieuwe technologie, didactische aanpak in maakplaatsen en techniek en toepassing in een maatschappelijk domein.

 

Doel & Resultaat:

Kijkje nemen in de keuken bij stadslab Rotterdam,  inzicht geven in maakonderwijs, specifiek ook voor vmbo-t.  

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Datum: dinsdag 12 december van 16.00 – 20.00 uur (incl maaltijd)

Locatie: Hogeschool Rotterdam

 

De bijeenkomst is gecombineerd met een gezamenlijk alfa/gamma/betacoordinatorenoverleg (18.30  -20.00)

 

De mogelijkheid tot aanmelden volgt binnenkort.

 

 

Campustour Delft & voorlichtingsbijeenkomst Havo Bèta programma

Tijdens de campustour Delft nemen we een kijkje in de keuken bij de HBO-instellingen Haagse Hogeschool en InHolland Delft en TU Delft.  Aansluitend is de informatiebijeenkomst over het HavoBeta programma 2024.

 

 

DOEL & RESULTAAT

 

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Datum: maandag 20 november (incl maaltijd)

16.00 – 17.30 uur: campustour Delft met een bezoek aan de hogescholen in Delft

17.30 – 18.30 uur: netwerkmaaltijd

18.30 – 20.00 uur: informatiebijeenkomst Havo bèta programma voor docenten

 

Locatie: Haagse Hogeschool Delft, Hogeschool InHolland, TU Delft.

 

Masterclass toegepast onderzoek in onderwijsdidactiek

Ben je op zoek naar doeltreffende didactische methoden om je leerlingen te inspireren en betere leerresultaten te behalen? Dan nodigen wij je graag uit voor onze Masterclass toegepast onderzoek in onderwijsdidactiek.

 

Bij de TU Delft lerarenopleiding hebben we een dynamisch team van studenten, wetenschappers en praktijkmensen uit diverse vakgebieden en combineren wetenschappelijke theorieën met praktijkgerichte didactiek. Door nauwkeurig onderzoek te doen naar effectieve onderwijsmethoden, inclusief het integreren van technologie en sociale aspecten, verkennen we nieuwe wegen om het leerproces te optimaliseren.

 

Wat kun je verwachten?

Diepgaand didactisch onderzoek: onze experts zijn gespecialiseerd in vakdidactisch onderzoek, waarbij wetenschappelijk-technologische en sociologische perspectieven samenkomen. Ontdek innovatieve didactische benaderingen die de leerprestaties van leerlingen verbeteren.

 

Inspirerende sprekers: hoogleraar Marc de Vries van de TNW TU Delft deelt het belang van didactisch onderzoek. Onderzoekers Freek Pols, Marie-Jetta den Otter, Sebastiaan de Lavoir en Timothy Houtman delen boeiende inzichten en praktische toepassingen voor  scheikunde, natuurkunde, wiskunde en biologie onderwijs die direct in het klaslokaal kunnen worden toegepast.

 

Doel & Resultaat

Concrete didactische methoden: wij delen gedegen onderzoek en inspirerende casestudy’s. Ontdek welke didactische benaderingen werken en hoe je deze kunt toepassen in je eigen lespraktijk. Leer van collega-docenten die met succes didactisch onderzoek hebben ingezet in hun klaslokalen.

 

Datum, Locatie & Tijd

Datum:  donderdag 12 oktober van 16.00 tot 20.00 uur (inclusief maaltijd).

Locatie:  plenaire start in TU Delft gebouw ECHO en vervolg bij Science Center TU Delft.

 

 

Good practices in het onderwijs

Verlevendig je lesstof: ontdek contextrijk en ervaringsgericht leren

Doe mee aan een workshop die je leert hoe je je lesmethoden kunt verrijken met contextrijk en ervaringsgericht leren. Ontdek praktische manieren om je lesmateriaal te verbinden met echte situaties. Vergroot de betrokkenheid van je leerlingen en stimuleer dieper begrip door meer interactie en minder eenrichtingsverkeer.

 

Theorie in actie

In het eerste deel krijg je praktische handvatten om je lessen op een interactieve manier te verbeteren. Ontdek de motivatietheorie van Pink en krijg inzicht in praktijkvoorbeelden, zoals het gebruik van serious games, hackathons, rollenspellen en ondernemerschap in de klas. De workshop Good Practices New Future Lab wordt geleid door Kristel Thieme, oprichter en directeur bij New Future Lab. Ze was en is betrokken bij de opstart, ontwikkeling en uitrol van diverse onderwijsinnovaties. Kristel is een oud-leerling van N&T aan het Willem de Zwijger College in Papendrecht en alumnus van de TU Delft.

 

Good Practices

In het tweede deel zijn de volgende workshops te volgen:

 

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Datum: donderdag 16.30 – 20.00 uur (incl maaltijd)

Locatie: TU Delft TNW22 classroom 3 en workshopruimtes Science Center TU Delft

 

Programma

16:00 – 17:30 uur deel 1 (TNW22 Classroom 3)

17:30 – 18:30 uur netwerkdiner (TU Delft Science Center)

18:30 – 20:00 uur deel 2 workshops (TU Delft Science Center)

 

Bètacoördinatoren

Het eerste bètacoördinatorenoverleg van het schooljaar op 28 september is van 18:30 – 20:00 en sluit aan op deel 1 en het netwerkdiner.

 

Eerste Hulp bij Profielwerkstukbegeleiding – conclusie onderbouwen met getallen

Karin Koens, docent biologie, geeft deze workshop en heeft veel ervaring met het begeleiden van leerlingen bij hun PWS. Als leerlingen zelfstandig onderzoek doen en daarbij metingen uitvoeren, levert dit getallen op. Maar om die te kunnen interpreteren en een goede conclusie te trekken, is statistiek nodig. In de workshop komen drie statistische toetsen aan de orde die goed bruikbaar zijn bij het onderzoek dat leerlingen vaak doen tijdens hun biologie of scheikunde opleiding in de bovenbouw.

 

Een voorbeeld. Als een leerling meet dat de gemiddelde hartslag bij stress (89 bpm)  hoger is dan de gemiddelde hartslag in rust (75 bpm), is dit dan te beschouwen als een echt, significant verschil? Of is het verschil veel te klein en is het toeval? (Hoe) hang dit af van het aantal metingen?

 

De workshop start met een korte uitleg over het formuleren van de nulhypothese en gaat in op het begrip p-waarde en op drie typen onderzoeksvragen die vaak terug komen in leerlingonderzoek. Vervolgens analyseer je zelf de onderzoeksresultaten van een gegeven onderzoek door de p-waarde te berekenen. Daarvoor gebruik je Excel. De p-waarde bepaalt dan of de verschillen in de gemeten waarden significant zijn of niet. Als de tijd het toelaat kun je dit doen voor drie typen onderzoek, ieder gebaseerd op een ander type onderzoeksvraag. Dan heb je geoefend met drie typen statistische toetsen. De toetsen die worden besproken zijn de T-toets, de Pearson’s correlatiecoëfficiënt en de Chi-kwadraat toets.

 

Materiaal: theorieboekje met opdrachten wordt uitgedeeld en digitaal ter beschikking gesteld. Hierin zit ook een ‘knoppencursus’ die de leerlingen stap voor stap begeleidt bij het uitvoeren van de toets in Excel. PowerPoint wordt digitaal ter beschikking gesteld. Neem voor deze workshop een laptop met Excel mee!

 

 

DOEL & RESULTAAT

Het begrip p-waarde, de T-toets, de Pearson’s correlatiecoëfficiënt en de Chi-kwadraattoets beheers je om je leerlingen hierin te kunnen begeleiden bij hun PWS.

 

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Woensdag 11 oktober | 17.00 – 19.30 uur | Willem Einthovengebouw | Kolffpad 1 | 2333 BN Leiden

Secrets of the Campus Delft tour

Laat je inspireren voor je vak en kom en ontdek nu de labs en onderzoeksfaciliteiten van de TU Delft tijdens deze campustour speciaal georganiseerd voor bèta docenten. Samen met een student en vakdidactici van de TU Delft bezoek je verschillende locaties op de campus. Bekijk hoe de onderzoekers bezig zijn om Nederland te beschermen tegen al het water of beleef absolute stilte in de Dode kamer. In deze an-echoische ruimte wordt een ruimte gesimuleerd zonder wanden. Door de geluidsgolven volledige te dempen kan hier onderzoek gedaan worden naar de richting van geluid. Bij een bezoek aan de Dream Hall krijg je de mogelijkheid om verschillende bekende voertuigen van dichtbij te bekijken zoals de Nuna (zonnewagen) of de WASUB (door menskracht aangedreven duikboot). Kortom de manier om de geheimen van de TU Delft te ontdekken en inspiratie te krijgen voor je les.

 

Praktische informatie:

 

Tour: Secrets of the TU Delft

Duur: 1,5u tot 2u

Start:  15:00u TU Delft Aula, adres is Mekelweg 5

Eind:  17:00u Science Centre, gebouw 26C – Hall 2

Aansluitend buffet en daarna een betacoordinatorenoverleg

Bètasymposium 2023

Van nano tot giga – van losse atomen tot gehele aarde

Op donderdag 2 februari 2023 vond het jaarlijkse bètasymposium plaats van Onderwijsnetwerk Zuid-Holland. Op het symposium ontmoeten bètadocenten en TOA’s uit het voortgezet onderwijs elkaar en is er ruimte om van en met elkaar te leren. Onder andere experts uit het bedrijfsleven, vaksteunpuntcoördinatoren, vakdidactici en hogeronderwijsinstellingen delen hun ideeën en ontwikkelingen. Dit jaar stond het thema in het teken van nano tot giga, van losse atomen tot de gehele aarde.

Voor een impressie van het bètasymposium zie het sfeerverslag-betasymposium-2023

 

Programma

Fysieke sessies

Welke sessies fysiek werden aangeboden vind je via het overzicht fysieke workshops betasymposium.

 

Online sessies: Wiskunde/informatica en Bedrijf in de klas

Voor wiskunde en informatica docenten was er een speciaal programma van 15:00 tot 16:30 uur online te volgen met de Online workshop wiskunde_informatica.

 

Dit jaar hadden we twee bevlogen docenten uit het onderwijs als facilitators; Arjan van der Meij en Manon Mostert.

 

Arjan van der Meij is in 2021 door de Nederlandse Natuurkundige Vereniging (NNV) uitgeroepen tot ‘Natuurkundedocent van het Jaar ’. Arjan is sectieleider van ‘science’ en zorgt ervoor dat de bètasecties goed met elkaar samenwerken. Hij heeft een onderwijshart pur sang.

Arjan is een groot voorstander en uitdrager van het zogenaamde ‘maakonderwijs’. Door wat hij ‘klooien’ noemt, ontstaan er creatieve ideeën. Door te proberen en te maken, leren leerlingen van allerlei wiskundige, natuurkundige, biologische en scheikunde principes.

Dit ‘maakonderwijs’ draagt hij uit bij allerlei bijeenkomsten over onderwijs.

 

Manon Mostert – van der Sar is docentonderzoeker bij het Kenniscentrum Creating010. Manon is actief binnen de projecten Mapping Creative Rotterdam en Maker Education. Daarbinnen voert Manon onderzoek uit naar nieuwe onderwijsvormen. Zo ontwikkelde ze meerdere pressure cookers (Make Week, Make Stream, Make Day, Future Fest e.a.) in verschillende vormen. Ze is daarnaast actief met onderwijsontwikkeling voor het VO en PO op het gebied van maakonderwijs. Ze doet daarnaast onderzoek naar de docent als ontwerper, en met name naar de waarde van fouten (van docenten) voor het onderwijs.

 

Programma & Locatie

Locatie: Science Center TU Delft

Tijdstip: 15:00 – 19:00 uur (Online deelname mogelijk tot 16:30 uur)

14:45 uur Inloop en ontvangst

15:00 uur Welkom en inleiding van het programma (ook online te volgen)

15:30 uur Verplaatsen naar workshops

15:45 uur Workshopronde 1 (fysieke workshops en online wiskunde informatica workshops)

16:30 uur Plenaire afsluiting ronde 1, afscheid van onliners en fysiek naar workshopronde 2

16:45 uur Workshopronde 2

17:30 uur Pauze

17:45 uur Afsluiting

18:30 uur Borrel en walking dinner

 

 

 

 

Het Buitenlokaal – de schooltuin als bron van inspiratie

Door te wroeten in de grond, te kijken, voelen, misschien zelfs proeven, ervaren we wat de schooltuin ons te bieden heeft. Inspiratie opdoen in de natuur wordt natuureducatie op zijn best, wat er tevens toe zal bijdragen dat onze leerlingen nog meer kennis en respect voor de natuur en het milieu zullen krijgen. In 2020 hebben we de online masterclass over het succesvol aanleggen van een schooltuin aangeboden. Vorig jaar was het vervolg fysiek bij het Haags Montessori Lyceum met gastdocent Ard Zwinkels van Hogeschool InHolland. Dit jaar zijn we te gast bij het Segbroek College in Den Haag, waar Rémon Dammers, Consulent milieueducatie voortgezet onderwijs, afdeling Archeologie & Natuur-en MilieuEducatie een lezing zal geven.

 

Deze bijeenkomst is heel goed los van de voorgaande twee bijeenkomsten te volgen. De bijeenkomst vindt plaats op dinsdag 4 april van 16:00 – 18:15 uur op het Segbroek College, Goudsbloemlaan 131 in Den Haag. Aansluitend is het mogelijk om mee te eten.

 

 

Doel & Resultaat

Het doel van de masterclass ‘het Buitenlokaal’ is met de kennis en ervaring die we opdoen in de schooltuin de theorielessen te verlevendigen, dit te gebruiken voor meerdere vakgebieden maar tevens elkaar te inspireren bij de opzet en het onderhoud van een schooltuin.