Stadslab Makerslab Tour Rotterdam
met aansluitend het alfa-gamma-betacoördinatorenoverleg

Het voortgezet onderwijs maakt steeds vaker werk van maker education. Er is al kennis opgebouwd over het ‘hoe’ van maker education.  Echter het ‘waarom’, de achterliggende theorie, overtuiging en verantwoording ontbreekt vaak nog. Wat zijn de effecten van maker education op persoonlijke en cognitieve ontwikkeling? Wat doet maken met leerlingen? Wat zijn goede interventies? Wat vergt maker education van de docent? Deze en andere vragen komen naar boven wanneer docenten en wetenschappers die zich met nieuwe vormen van leren en onderwijzen bezighouden over makersonderwijs praten en zijn de basis van dit project.

 

Tijdens de sessie neemt docentonderzoeker Manon Mostert van het Kenniscentrum Creating010 je mee in nieuwe technologie, didactische aanpak in maakplaatsen en techniek in het maatschappelijk domein en reikt toepassingen aan van het nieuw ontwikkelde Didactisch Kompas van Stadslab Rotterdam. Of je nu een docent bent in het voortgezet onderwijs, gespecialiseerd in beta, alpha, of gamma vakken, of een TOA die de passie voor het faciliteren van hands-on leren deelt, deze bijeenkomst heeft iets te bieden voor iedereen. O.a. ga je in een workshop aan de slag met een digitaal aangestuurde machine naar keuze. Denk hierbij aan een 3D printer, Lasersnijder, Vinylsnijder, Heatpress, Plastic shredder of Digitale borduurmachine. 

 

 

 

DOEL & RESULTAAT

Kijkje nemen in de keuken bij stadslab Rotterdam en praktisch aan de slag met Maakonderwijs,  ook voor TOA’s en vmbo-t docenten.  

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Datum: dinsdag 12 december van 16.00 – 20.00 uur (incl maaltijd)

Locatie: Hogeschool Rotterdam

 

De bijeenkomst is gecombineerd met een gezamenlijk alfa/gamma/betacoordinatorenoverleg (18.30  -20.00)

 

 

 

 

Online sessie ontwerponderwijs: Pitchen zonder PowerPoint

Ontwerpen kent een eigen taal en gaat over iets dat nog niet bestaat. Het helder presenteren van een ontwerpidee is niet gemakkelijk. Door een vaste verhaalstructuur toe te passen kunnen leerlingen zelfstandig aan een presentatie van hun ontwerpidee werken. De presentaties zelf zijn goed te volgen en compleet. En dat zonder PowerPoint te gebruiken. Hoe leer je dit aan je leerlingen? Maak kennis met handige tools en tricks in deze online masterclass.

 

 

Doel & Resultaat

Vanuit het Wetenschapsknooppunt is afgelopen jaren door ontwerpers en onderzoekers van de TU Delft samen met docenten, een grote kennisbasis opgebouwd rondom creatief ontwerpen. We doen praktijkgericht onderzoek naar ontwerponderwijs in de klas en passen de opbrengsten direct toe in ons aanbod. Deze masterclass gaat specifiek over ‘presenteren kun je leren’: effectieve communicatie over ontwerpoplossingen. We willen op deze manier onze opgedane kennis en praktische werkvormen beschikbaar maken voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs. De bijeenkomst is zeer geschikt voor docenten die ontwerpgerichte vakken geven, maar ook docenten van vakken als Ondernemen, Beeldend en Nederlands zijn van harte welkom.

 

De bijeenkomst vindt online plaats op 13 april van 16:00 tot 17:30 uur.