Hi-Tech & Science On Tour deel 2: Universiteit leiden

Breng op 3 november een bezoek aan Universiteit Leiden en het Huygens lab tijdens de tweede bijeenkomst Hi-Tech & Science On Tour.

 

De eerste bijeenkomst van 25 september bij de Leidse Instrumentmakers School was een succes en leverde gerichte vragen op waar we een vervolg aan kunnen geven. Zoals: “is er een workshop over de clean room mogelijk” of “is er meer informatie over de Leidse Instrumentmakers School en de bedrijvenmarkt” en zouden TOA’s in samenwerking iets kunnen opzetten rond quantum en ruimtevaart?” De tweede bijeenkomst staat helemaal in het teken van het aanbod van onze gastlocatie Universiteit Leiden en brengt nog meer specifieke en nieuwe mogelijkheden mee voor meer hi-tech en science in de klas.

 

Geef jij een bètavak in het voortgezet onderwijs of les in techniek op de basisschool? Dan moet je weten dat quantumtechnologie binnen high tech een ontwikkeling die niet te missen is. Hi-tech verandert de wereld en quantum is nu al onderdeel van ons dagelijks leven! Graag laten we zien welke beroepsperspectieven er zijn binnen de hi-tech sector in de regio en welke impact quantumtechnologie heeft op banen van morgen.

 

Als docent/TOA/leerkracht heb je ongetwijfeld vragen over hoe je hier iets mee kunt in je lessen zonder dat het veel extra tijd en inzet kost en wel aantrekkelijk is voor leerlingen. Ook daar gaan we graag op in. We laten zien welk aanbod verschillende onderwijsaanbieders in de regio – mbo, hbo en wo – voor jouw doelgroep (po en vo) hebben. Met deze informatie kun je jouw lessen aanvullen en verrijken, ook kun je leerlingen beter informeren over de vaardigheden die ze nodig hebben kunnen ontwikkelen.

 

Achtergronden, inspiratie en antwoorden krijg je tijdens vijf bijeenkomsten op locatie van de onderwijspartners binnen het Talent & Learning Centre Leiden/Delft van de Quantum Delta NL, in samenwerking met de regionale schoolnetwerken. Het is ook dé gelegenheid om aan te geven wat jij en je school écht nodig hebben om leerlingen voor te bereiden op een toekomst in hi-tech en science. Wil je dat we ons studenten Q-team naar je school sturen om te ondersteunen, of lespakketten maken, of nog iets heel anders? Deel het tijdens een van de sessies dit schooljaar.

 

Quantum Delta NL
QuantumDelta NL is een landelijke samenwerking op het gebied van quantumtechnologie. De hubs van Quantum Delta NL zijn toonaangevende centra in Delft, Eindhoven, Leiden, Twente en Amsterdam. Ze vormen een netwerk waar onderwijs, onderzoek en innovatie op het gebied van quantumtechnologie samenkomen. In Zuid-Holland werken TU Delft, De Haagse Hogeschool, Universiteit Leiden en Leidse Instrumentenmakers School samen op het gebied van educatie en talentontwikkeling.

 

Waarom naar Hi-tech & science on Tour
– Kennismaken met de beginselen van quantumtechnologie in een professionele omgeving
– Kennismaken met praktische toepassingen van hi-tech & science in het mbo, hbo en wo (bezoek aan opleidingen, scholierenlabs en educatieve labs) Dus ook voor TOA’s!
– Delen van voorbeelden van werkvormen/modules/lessen om quantumtechnologie te integreren in je vak

 

Globaal programma op 3 november:
• 16.00 uur – welkom namens gastlocatie Universiteit Leiden-Leids Instituut voor Onderzoek in de Natuurkunde
• 16.15 uur – kennismaken met lokale quantum, hi-tech & science, nieuwe quantum lesmodules
• 17.15 uur – rondleiding QuantumRules! lab & game experience Huygens Laboratory
• 17.45 uur – buffet
• 18.15 uur – workshops/presentaties voor verdieping
• 19.15 uur – centraal ophalen informatie
• 19.30 uur – afsluiten

Locatie: Universiteit Leiden, Gorlaeus Gebouw Leiden

Europese Dag van de Talen

Leerlingactiviteit ‘Leiden viert de talen!

Op donderdag 25 september vieren we de Europese Dag van de Talen! Ons continent is beroemd en berucht om de vele talen die er gesproken worden. Deze talen zijn veel meer dan een middel voor de dagelijkse communicatie onderling, hoewel dat zeker ook bijdraagt aan hun belang; ook vormen de Europese talen een onontbeerlijk onderdeel van het cultureel erfgoed dat we samen delen.

 

Binnen de overkoepelende organisatie van het EUNIC zullen er voor brugklasleerlingen verschillende vieringen worden gehouden verspreid over het hele land, onder meer in Utrecht, Den Haag, Rotterdam, en Groningen. Ook de Universiteit Leiden doet graag mee aan de feestelijkheden. Tijdens een ochtend- en een middagprogramma zullen docenten en studenten van de vele Leidse taalopleidingen en area-studies aan de hand van speelse lesjes hun eigen enthousiasme voor de Europese meertaligheid op de leerlingen overbrengen.

 

Doel en Resultaat

De viering van de Europese Dag van de Talen komt allereerst voort uit een verlangen vanuit de Universiteit en haar partners om gezamenlijk de meertaligheid te vieren, en zoveel mogelijk jongeren hierbij te betrekken. We hopen dan ook dat de leerlingen aan het eind van de dag weggaan met een interesse in en enthousiasme voor de talen, en dit tot uiting brengen in de lessen op hun eigen middelbare school.

 

Je kan je (met een groep van 30 brugklasleerlingen) aanmelden, óf voor het ochtend, óf het middagprogramma. Na een korte plenaire inleiding zullen de leerlingen in groepen van 15, deelnemen aan 4 achtereenvolgende spellen, elk in het teken van een andere Europese taal. Het programma ziet er als volgt uit:

 

Ochtend: 10-12 uur:

Korte inleiding

 

Middag: 13-15 uur:

Korte inleiding

 

Datum, Tijd & Locatie

Donderdag 25 september  |  10:00-12:00, 13:00-15:00

Humanities Campus, Universiteit Leiden

Nascholing voor biologiedocenten: De wetenschap achter psychiatrie

Ben jij biologiedocent en geïnteresseerd in de biologische en medische achtergronden van psychiatrische aandoeningen? Tijdens deze interactieve nascholing ontdek je hoe neurologie, farmacologie en gedragsbiologie samenkomen in de psychiatrie. Een unieke kans om je kennis te verdiepen en te verrijken met medische toepassingen!

 

Wat ga je leren?

 

Tijdens deze dag duiken we in onderwerpen zoals:
🧠 Wat is psychiatrie? – veelvoorkomende psychiatrische ziektebeelden en hun biologische basis
🤯 Probleemgedrag of uitdagend gedrag? – de rol van neurobiologie en omgevingsfactoren
💊 Farmacokinetiek en farmacologie – hoe werken psychiatrische medicijnen in het lichaam?
⚠️ GHB-intoxicatie en onthouding – de effecten van drugs op het zenuwstelsel
📋 Casuïstiek – praktijkvoorbeelden uit de psychiatrie

 

Waarom is dit interessant voor jou als biologiedocent?

🔹 Leer hoe hersenbiologie, neurotransmitters en medicatie invloed hebben op gedrag
🔹 Krijg inzicht in de relatie tussen biologie en psychiatrische aandoeningen
🔹 Verrijk je lessen met actuele kennis over farmacologie en neurobiologie

De dag wordt afgesloten met een interactieve quiz, zodat je op een leuke manier je nieuwe kennis test!

 

Wanneer:

11 april 2025

 

Programma:

Van 08.55 – 17.00 uur | ontvangst vanaf 08.30 uur bij de collegezaal

 

Doelgroep:

Biologiedocenten

(Wereld)burgerschap en Levensbeschouwing: vrienden of concurrenten?

Na de eerste bijeenkomst ‘ChatGPT en godsdienst, levensbeschouwing & religie’ volgt nu de tweede bijeenkomst in de reeks van vier bijeenkomsten voor docenten godsdienst, levensbeschouwing & religie.

 

Yaël Weening, promovenda aan de Hogeschool van Amsterdam, lectoraat Burgerschapsonderwijs, geeft in deze bijeenkomst een lezing over dit thema. Zij doet onderzoek naar het voeren van gesprekken met leerlingen in vmbo klassen over actualiteiten, het establishment en het anti-establishment.

 

De derde en vierde bijeenkomst op maandag in het voorjaar van 2024 worden georganiseerd op basis van input van de deelnemers.

 

 

DOEL & RESULTAAT

Er wordt aangesloten op de meest recente ontwikkelingen in het vakgebied. Het doel is ervaringen en kennis ter plekke uit te wisselen in een ‘community of learners’, om je onderwijs verder te kunnen ontwikkelen. Wanneer je drie van de vier bijeenkomsten hebt bijgewoond, krijg je een scholingscertificaat.

 

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Maandag 23 oktober van 16.30 tot 19.30 uur in het Willem Einthovengebouw | Kolffpad 1 |  2333 BN Leiden.

 

 

Contactpersonen

Michaël van der Meer, vakdidacticus levensbeschouwing en godsdienst ICLON m.n.van.der.meer@iclon.leidenuniv.nl

Stephanie Lemmel, projectleider Onderwijsnetwerk Zuid-Holland, s.lemmel@iclon.leidenuniv.nl

 

Expertisemiddag ‘Leesvaardiger’

Docenten uit de onder- en bovenbouw van het voortgezet onderwijs en uit het hoger onderwijs: kom naar de Expertisemiddag ‘Leesvaardiger’!

De leesvaardigheid en het leesplezier van leerlingen en studenten gaan achteruit. Niet alleen docenten in de talen of taal- en cultuuropleidingen maken zich daarover zorgen: dat de vaardigheid om handboeken of toetsen, academische literatuur of nieuwsberichten goed te lezen daalt, raakt immers de hele samenleving. Is daar wat aan te doen? En wat? Op grond van welke wetenschappelijke kennis, of voorbeelden uit de praktijk? Die vragen willen we stellen op de Expertisemiddag ‘Leesvaardiger’.

Drie sprekers uit het wetenschappelijk en voortgezet onderwijs gaan in op de vraag hoe je je leerlingen leesvaardiger kunt maken en kunt motiveren om te lezen. Expertise uit de academische wereld en het voortgezet onderwijs komt aan bod in drie lezingen met ruimte voor vragen en discussie.

 

PROGRAMMA

13.45 – 14.00 uur     Inloop

14.00 – 14.05 uur     Opening door vaksteunpuntcoördinator MVT Dr. Marion Elenbaas

14.05 – 14.50 uur     Prof. Dr. Paul van den Broek (Universiteit Leiden)

                                          Wat zijn de cognitieve processen tijdens begrijpen en leren van                                                                                                      teksten? Implicaties voor onderwijs.

14.50 – 15.00 uur     Vragen/discussie

15.00 – 15.15 uur      Pauze

15.15 – 15.45 uur      Dr. Jenny Audring (Universiteit Leiden)

                                         Hoe maak je van een student een professionele lezer?

15.45 – 16.00 uur     Vragen/discussie

16.00 – 16.30 uur     Jacqueline Kadri (Alfrink College)

                                        “Twintig minuten stilte in de school”: schoolbrede bevordering van                                                                                              leesvaardigheid op het Alfrink College

16.30 – 17.00 uur     Vragen en discussie met stellingen

17.00 uur                  Borrel in de Brasserie Faculty Club

 

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Vrijdag 29 september | 14.00 tot 17.00 uur | Lipsius zaal 0.05 | Cleveringaplaats 1 | 2311 BD Leiden

Aansluitend een borrel in de Brasserie Faculty Club tot 18.00 uur | Academiegebouw | Rapenburg 73 |
2311 GJ Leiden

ChatGPT en godsdienst, levensbeschouwing & religie

Dit schooljaar worden vier bijeenkomsten georganiseerd voor docenten godsdienst, levensbeschouwing & religie. Docenten uit andere vakgebieden zijn ook van harte welkom, of neem een collega mee!

 

Thema eerste bijeenkomst; ChatGPT en godsdienst, levensbeschouwing & religie

Michele Murgia, onderwijscoördinator Artificial Intelligence bij de Erasmus Universiteit, geeft een workshop over wat ChatGPT inhoudt en betekent voor docenten en het onderwijs. Wat zijn naast de bezwaren die AI met zich meebrengt, misschien ook de kansen voor een vak dat net als filosofie vooral veel reflectie en persoonlijke beschouwingen (vaak ook in essay vorm) met zich meebrengt. Michele Murgia heeft een academische achtergrond in filosofie met de nadruk op politieke theorie.

 

Thema tweede bijeenkomst; (Wereld)burgerschap en ons vak: vrienden of concurrenten?

Yaël Weening, promovenda aan de Hogeschool van Amsterdam, lectoraat Burgerschapsonderwijs, geeft een lezing over dit thema. Zij doet onderzoek naar het voeren van gesprekken met leerlingen in vmbo klassen over actualiteiten, het establishment en het anti-establishment.

 

De derde en vierde bijeenkomst op maandag in het voorjaar van 2024 worden georganiseerd op basis van input van de deelnemers.

 

 

DOEL & RESULTAAT

Er wordt aangesloten op de meest recente ontwikkelingen in het vakgebied. Het doel is ervaringen en kennis ter plekke uit te wisselen in een ‘community of learners’, om je onderwijs verder te kunnen ontwikkelen. Wanneer je drie van de vier bijeenkomsten hebt bijgewoond, krijg je een scholingscertificaat.

 

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Eerste bijeenkomst

Maandag 25 september van 16.30 tot 19.30 uur in het Willem Einthovengebouw | Kolffpad 1 |  2333 BN Leiden.

Tweede bijeenkomst

Maandag 23 oktober van 16.30 tot 19.30 uur in het Willem Einthovengebouw | Kolffpad 1 |  2333 BN Leiden.

 

 

Contactpersonen

Michaël van der Meer, vakdidacticus levensbeschouwing en godsdienst ICLON m.n.van.der.meer@iclon.leidenuniv.nl

Stephanie Lemmel, projectleider Onderwijsnetwerk Zuid-Holland, s.lemmel@iclon.leidenuniv.nl

Vakbijeenkomst “De mythen van Plato”

Behandel jij Plato in de les, als docent filosofie of Grieks? Of bereid je volgend jaar je 6e klas voor op het eindexamen Grieks, waarbij mythen bij Plato centraal staan? Kom dan naar de vakbijeenkomst “De mythen van Plato” op vrijdag 9 juni bij de Universiteit Leiden. Deze bijeenkomst komt voort uit een samenwerking tussen Alfagammapartners en ONZ

 

Van 17.00 tot 19.30uur dompelen we ons onder in Plato’s verhalen. Dr. Hugo Koning, expert op het gebied van Griekse mythologie en auteur van het vorig jaar verschenen boek De mythen van Plato, leidt ons langs de achtergronden en de betekenis van een paar van de beroemdste mythen van Plato, waaronder de mythe van de grot en de bolmensen. We gaan in op hoe deze mythen in hun tijd thuishoren maar kijken ook naar hoe ze voor ons en onze leerlingen nog steeds betekenis hebben.

 

Voor de Graeci is er de mogelijkheid om vooraf aan de bijeenkomst, en indien gewenst op een nader te bepalen later online moment, gezamenlijk de Griekse tekst van de grotvergelijking te bestuderen. Je krijgt materiaal mee dat je leerlingen kan helpen bij het leren van deze passage en we wisselen met elkaar ideeën uit over hoe je de soms lastige teksten van Plato leest met een klas. Neem pen en papier of laptop mee.

Tijdens de lichte avondmaaltijd is er ook tijd om elkaar te ontmoeten, ideeën uit te wisselen en suggesties te doen voor volgende bijeenkomsten.

 

Programma

16.00 – 17.00 Griekse tekst lezen (indien gewenst)

16.45 – 17.00: ontvangst met koffie en thee

17.00 – 18.00: lezing met gelegenheid om vragen te stellen

18.00 – 18.45: napraten en lichte avondmaaltijd

18.45 – 19.30: gezamenlijk ontwerpen van lessen en lesopdrachten over de besproken mythen

 

DATUM, PLAATS EN TIJD

Vrijdag 9 juni van 17.00 tot 19.30 uur (incl. brood en fruit),

Zaal OB06 | Pieter de la Courtgebouw | Wassenaarseweg 52 | 2333 AK Leiden.

Docentendag nascholing Nederlands: Normen en vormen

Op 27 januari organiseert de Universiteit Leiden (Opleiding Nederlands van FGW en ONZ) een nascholingsdag voor leraren met als thema: ‘Normen en vormen in de Nederlandse Taal en Cultuur’. Debatten over het schoolvak Nederlands, en breder, over de staat van de Nederlandse taal en cultuur, gaan vaak over normen: over spel- of taalfouten, over wat je mag of moet lezen voor je leeslijst, wat je wel en niet hoort te doen of weten volgens culturele normen. Tegelijk krijgen die normen vorm in vormen: in teksten, gesprekken, lesmethodes, culturele uitingen, speeches, enzovoorts. Hoe kunnen we die relatie tussen normen en vormen bestuderen?

 

Vanuit verschillende neerlandistische disciplines – historische en moderne letterkunde en taalbeheersing – belichten we op deze nascholingsdag actuele wetenschappelijke vakinhoud. We doen dat aan de hand van analytische vragen als: Wat is de vorm (hoe zit deze in elkaar) en wat betekent dat? Wie zijn hierbij betrokken en hoe beïnvloedt dit de keuze voor de vormen en de geïnterpreteerde betekenis? Waar (i.e. in welke sociaal-culturele omgeving) vindt dit plaats en hoe beïnvloedt dit de keuze voor de vormen en de geïnterpreteerde betekenis? Wanneer vindt dit plaats en hoe beïnvloedt dit de keuze voor de vormen en de geïnterpreteerde betekenis?

 

 

Programma

9:30 – 10:00 Inloop

10:00 – 10:15. Opening: Welkomstwoord van Esther Op de Beek.

10:15 – 11:00 De stilistische presentatie van persoonlijke aanvallen in het Nederlandse parlementaire debat – Dr. Maarten van Leeuwen.

11:00 – 11:45 Radicale schrijfsters in de achttiende eeuw – Dr. Olga van Marion.

11:45 – 12:00 Koffiepauze: bij de zaal.

12:00 – 12:45 Het beloofde land. Nederlandse emigratieliteratuur na de Tweede Wereldoorlog – Prof. Dr. Ton van Kalmthout.

12.45 – 13.00 (meer) Neerlandistiek in de klas? – Dr. Esther Op de Beek.

13:00 – 14:00 Lunch.

14:00 – 14:45 De representatie van culturen en religies in Middelnederlandse teksten – Edwin de Vette (Buitenpromovendus).

14:45 – 15:30 Reflectie op het schoolvak

15.30 Afsluiting en borrel

 

 

Datum & Locatie

De bijeenkomst vindt plaats bij het Matthias de Vrieshof 2 in Leiden. De bijeenkomst duurt van 9:30 (inloop) tot 15:30 uur. Voor docenten van lidscholen van ONZ zijn geen kosten verbonden aan deelname.

 

Begeleiding van het profielwerkstuk (PWS)

Deze bijeenkomst zit vol, het is niet mogelijk om je nog aan te melden. Mocht u vragen hebben over de training kunt u mailen naar onz@iclon.leidenuniv.nl. 

 

 

Door middel van het schrijven van een profielwerkstuk (PWS), bereiden leerlingen zich voor op het hoger onderwijs, goede begeleiding hiervan is echter essentieel. De ervaring leert dat veel docenten dit lastig vinden, omdat zij zelf ook niet dagelijks met onderzoek in aanraking komen. Tijdens deze twee sessies, bieden we u concrete handvatten aan voor de begeleiding van het PWS.

 

DOEL & RESULTAAT

Voor leerlingen wordt er online veel hulp geboden bij het schrijven van een goed profielwerkstuk. Echter, voor docenten merken wij dat er een stuk minder begeleiding is. Daarom zullen in deze twee bijeenkomsten  verschillende aspecten van de begeleiding van het profielwerkstuk de revue passeren. Door middel van diverse werkvormen kan je ervaren hoe leerlingen te motiveren en te enthousiasmeren voor het profielwerkstuk en het doen van onderzoek. Visie op onderzoek doen, formuleren van de onderzoeksvraag, verzamelen en analyseren van data, de belangrijke stappen uit de onderzoekscyclus en beoordeling van het PWS zijn onderdeel van deze twee sessies.

 

DATUM & TIJD

De training bestaat uit twee sessies van 2,5 uur.
1e sessie: donderdag 10 november 15.00 – 17.30
2e sessie: donderdag 16 februari 15.00 – 17.30

Indien u op één van beide data niet kunt, kunt u de training helaas niet volgen.

 

 

Deze bijeenkomst zit vol, het is niet mogelijk om je nog aan te melden. Mocht u vragen hebben over de training kunt u mailen naar onz@iclon.leidenuniv.nl. 

 

Geneesmiddelen of Gif: meng jij je in het debat?

Tijdens deze publieksmiddag kunnen zowel leerlingen als docenten kennis maken met waarheidsvinding in strafzaken, in een fictieve strafzitting, gebaseerd op een waargebeurd Leids verhaal.

Stel je voor: kort na elkaar overlijden de jonge Suzanna en haar moeder Hester op een niet natuurlijke wijze. De doodsoorzaak blijkt een fatale combinatie van geneesmiddelen. Hesters zus Mie komt in beeld als verdachte. Zij wordt door een getuige herkend, zij beschikt over een deel van de medicijnen die de dood van Hester en Suzanna hebben veroorzaakt en blijkt als enige erfgenaam een forse erfenis op te strijken.

Maar wat zijn de bewijsmiddelen waard? Heeft Mie haar zus en nichtje vergiftigd, of is er sprake van een noodlottig ongeval?

 

Doel & Resultaat

Tijdens de publieksmiddag over waarheidsvinding gaan wij op zoek naar antwoorden op de bovenstaande vragen. Middels een (fictieve) strafzitting en verschillende mini-colleges, maak je kennis met het onderzoek dat wordt gedaan bij het Instituut voor Strafrecht en Criminologie aan Universiteit Leiden. Uiteindelijk is het aan jou om het bewijs te beoordelen en te bepalen of Mie veroordeeld wordt.

 

Datum & Tijd

De publieksmiddag voor zowel leerlingen als docenten vindt plaats op zaterdag 10 september van 13:00 tot 16:15 met aansluitend een borrel.

KOG, Steenschuur 25, Leiden.