Docentenbijeenkomst Natuurkunde

De onderzoeksinstituten LION en Sterrewacht in Leiden werken samen in Contact.vwo (contact punt vwo) voor de verbinding met het voortgezet onderwijs. Drie maal per jaar organiseren we een docentenbijeenkomst. Tijdens deze avonden vieren we het docentschap met een inhoudelijke lezing (afwisselend een sterrenkundig of natuurkundig onderwerp), een feestelijke maaltijd en een blok met kleinere onderwerpen. Jullie zijn onze gast en we willen graag dat je komt. Aan de avond zijn dan ook geen kosten verbonden, maar… aanmelden is komen!

 

Doel & Resultaat

Docenten inspireren in het vakgebied natuurkunde en sterrenkunde en de aansluiting met de universiteit versterken.

 

Programma:

16.30 – 17.00 Inloop. Koffie en thee staan klaar.

 

17.00 – 18.00 Inhoudelijke lezing over wetenschappelijk onderzoek in Leiden. Afwisselend en sterrenkundig of natuurkundig onderwerp.

 

18.00 – 19.00 Warme maaltijd met als deelnemers natuurkundedocenten, sprekers van de dag, coördinatoren aansluiting VWO-WO, diverse leden van de wetenschappelijke staf en PR-studenten. Een goede gelegenheid om met collega’s en medewerkers van de universiteit van gedachten te wisselen en contacten te leggen.

 

19:00 – 20.15 Kleinere onderwerpen over wetenschap, onderwijs en activiteiten in de regio.

 

20.30 Einde van het programma

 

Data, tijd & locatie:

De bijeenkomsten duren van 16:30 tot 20:30 uur en vinden plaats bij het Huygens gebouw van Universiteit Leiden:

 

Woensdag 15 november 2023 (sterrenkunde lezing)

Dinsdag 16 januari 2024 (natuurkunde lezing)

Donderdag 14 maart 2024 (sterrenkunde lezing)

 

Aanmelden:

Voor meer informatie over de activiteiten van Contact.vwo, aanmelden voor de nieuwsbrief en aanmelden voor een docentenavond kunt u contact opnemen met Lianne van der Meer. Zij is bereikbaar via meer@physics.leidenuniv.nl.

 

 

(Wereld)burgerschap en Levensbeschouwing: vrienden of concurrenten?

Na de eerste bijeenkomst ‘ChatGPT en godsdienst, levensbeschouwing & religie’ volgt nu de tweede bijeenkomst in de reeks van vier bijeenkomsten voor docenten godsdienst, levensbeschouwing & religie.

 

Yaël Weening, promovenda aan de Hogeschool van Amsterdam, lectoraat Burgerschapsonderwijs, geeft in deze bijeenkomst een lezing over dit thema. Zij doet onderzoek naar het voeren van gesprekken met leerlingen in vmbo klassen over actualiteiten, het establishment en het anti-establishment.

 

De derde en vierde bijeenkomst op maandag in het voorjaar van 2024 worden georganiseerd op basis van input van de deelnemers.

 

 

DOEL & RESULTAAT

Er wordt aangesloten op de meest recente ontwikkelingen in het vakgebied. Het doel is ervaringen en kennis ter plekke uit te wisselen in een ‘community of learners’, om je onderwijs verder te kunnen ontwikkelen. Wanneer je drie van de vier bijeenkomsten hebt bijgewoond, krijg je een scholingscertificaat.

 

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Maandag 23 oktober van 16.30 tot 19.30 uur in het Willem Einthovengebouw | Kolffpad 1 |  2333 BN Leiden.

 

 

Contactpersonen

Michaël van der Meer, vakdidacticus levensbeschouwing en godsdienst ICLON m.n.van.der.meer@iclon.leidenuniv.nl

Stephanie Lemmel, projectleider Onderwijsnetwerk Zuid-Holland, s.lemmel@iclon.leidenuniv.nl

 

Expertisemiddag ‘Leesvaardiger’

Docenten uit de onder- en bovenbouw van het voortgezet onderwijs en uit het hoger onderwijs: kom naar de Expertisemiddag ‘Leesvaardiger’!

De leesvaardigheid en het leesplezier van leerlingen en studenten gaan achteruit. Niet alleen docenten in de talen of taal- en cultuuropleidingen maken zich daarover zorgen: dat de vaardigheid om handboeken of toetsen, academische literatuur of nieuwsberichten goed te lezen daalt, raakt immers de hele samenleving. Is daar wat aan te doen? En wat? Op grond van welke wetenschappelijke kennis, of voorbeelden uit de praktijk? Die vragen willen we stellen op de Expertisemiddag ‘Leesvaardiger’.

Drie sprekers uit het wetenschappelijk en voortgezet onderwijs gaan in op de vraag hoe je je leerlingen leesvaardiger kunt maken en kunt motiveren om te lezen. Expertise uit de academische wereld en het voortgezet onderwijs komt aan bod in drie lezingen met ruimte voor vragen en discussie.

 

PROGRAMMA

13.45 – 14.00 uur     Inloop

14.00 – 14.05 uur     Opening door vaksteunpuntcoördinator MVT Dr. Marion Elenbaas

14.05 – 14.50 uur     Prof. Dr. Paul van den Broek (Universiteit Leiden)

                                          Wat zijn de cognitieve processen tijdens begrijpen en leren van                                                                                                      teksten? Implicaties voor onderwijs.

14.50 – 15.00 uur     Vragen/discussie

15.00 – 15.15 uur      Pauze

15.15 – 15.45 uur      Dr. Jenny Audring (Universiteit Leiden)

                                         Hoe maak je van een student een professionele lezer?

15.45 – 16.00 uur     Vragen/discussie

16.00 – 16.30 uur     Jacqueline Kadri (Alfrink College)

                                        “Twintig minuten stilte in de school”: schoolbrede bevordering van                                                                                              leesvaardigheid op het Alfrink College

16.30 – 17.00 uur     Vragen en discussie met stellingen

17.00 uur                  Borrel in de Brasserie Faculty Club

 

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Vrijdag 29 september | 14.00 tot 17.00 uur | Lipsius zaal 0.05 | Cleveringaplaats 1 | 2311 BD Leiden

Aansluitend een borrel in de Brasserie Faculty Club tot 18.00 uur | Academiegebouw | Rapenburg 73 |
2311 GJ Leiden

ChatGPT en godsdienst, levensbeschouwing & religie

Dit schooljaar worden vier bijeenkomsten georganiseerd voor docenten godsdienst, levensbeschouwing & religie. Docenten uit andere vakgebieden zijn ook van harte welkom, of neem een collega mee!

 

Thema eerste bijeenkomst; ChatGPT en godsdienst, levensbeschouwing & religie

Michele Murgia, onderwijscoördinator Artificial Intelligence bij de Erasmus Universiteit, geeft een workshop over wat ChatGPT inhoudt en betekent voor docenten en het onderwijs. Wat zijn naast de bezwaren die AI met zich meebrengt, misschien ook de kansen voor een vak dat net als filosofie vooral veel reflectie en persoonlijke beschouwingen (vaak ook in essay vorm) met zich meebrengt. Michele Murgia heeft een academische achtergrond in filosofie met de nadruk op politieke theorie.

 

Thema tweede bijeenkomst; (Wereld)burgerschap en ons vak: vrienden of concurrenten?

Yaël Weening, promovenda aan de Hogeschool van Amsterdam, lectoraat Burgerschapsonderwijs, geeft een lezing over dit thema. Zij doet onderzoek naar het voeren van gesprekken met leerlingen in vmbo klassen over actualiteiten, het establishment en het anti-establishment.

 

De derde en vierde bijeenkomst op maandag in het voorjaar van 2024 worden georganiseerd op basis van input van de deelnemers.

 

 

DOEL & RESULTAAT

Er wordt aangesloten op de meest recente ontwikkelingen in het vakgebied. Het doel is ervaringen en kennis ter plekke uit te wisselen in een ‘community of learners’, om je onderwijs verder te kunnen ontwikkelen. Wanneer je drie van de vier bijeenkomsten hebt bijgewoond, krijg je een scholingscertificaat.

 

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Eerste bijeenkomst

Maandag 25 september van 16.30 tot 19.30 uur in het Willem Einthovengebouw | Kolffpad 1 |  2333 BN Leiden.

Tweede bijeenkomst

Maandag 23 oktober van 16.30 tot 19.30 uur in het Willem Einthovengebouw | Kolffpad 1 |  2333 BN Leiden.

 

 

Contactpersonen

Michaël van der Meer, vakdidacticus levensbeschouwing en godsdienst ICLON m.n.van.der.meer@iclon.leidenuniv.nl

Stephanie Lemmel, projectleider Onderwijsnetwerk Zuid-Holland, s.lemmel@iclon.leidenuniv.nl

Vakbijeenkomst “De mythen van Plato”

Behandel jij Plato in de les, als docent filosofie of Grieks? Of bereid je volgend jaar je 6e klas voor op het eindexamen Grieks, waarbij mythen bij Plato centraal staan? Kom dan naar de vakbijeenkomst “De mythen van Plato” op vrijdag 9 juni bij de Universiteit Leiden. Deze bijeenkomst komt voort uit een samenwerking tussen Alfagammapartners en ONZ

 

Van 17.00 tot 19.30uur dompelen we ons onder in Plato’s verhalen. Dr. Hugo Koning, expert op het gebied van Griekse mythologie en auteur van het vorig jaar verschenen boek De mythen van Plato, leidt ons langs de achtergronden en de betekenis van een paar van de beroemdste mythen van Plato, waaronder de mythe van de grot en de bolmensen. We gaan in op hoe deze mythen in hun tijd thuishoren maar kijken ook naar hoe ze voor ons en onze leerlingen nog steeds betekenis hebben.

 

Voor de Graeci is er de mogelijkheid om vooraf aan de bijeenkomst, en indien gewenst op een nader te bepalen later online moment, gezamenlijk de Griekse tekst van de grotvergelijking te bestuderen. Je krijgt materiaal mee dat je leerlingen kan helpen bij het leren van deze passage en we wisselen met elkaar ideeën uit over hoe je de soms lastige teksten van Plato leest met een klas. Neem pen en papier of laptop mee.

Tijdens de lichte avondmaaltijd is er ook tijd om elkaar te ontmoeten, ideeën uit te wisselen en suggesties te doen voor volgende bijeenkomsten.

 

Programma

16.00 – 17.00 Griekse tekst lezen (indien gewenst)

16.45 – 17.00: ontvangst met koffie en thee

17.00 – 18.00: lezing met gelegenheid om vragen te stellen

18.00 – 18.45: napraten en lichte avondmaaltijd

18.45 – 19.30: gezamenlijk ontwerpen van lessen en lesopdrachten over de besproken mythen

 

DATUM, PLAATS EN TIJD

Vrijdag 9 juni van 17.00 tot 19.30 uur (incl. brood en fruit),

Zaal OB06 | Pieter de la Courtgebouw | Wassenaarseweg 52 | 2333 AK Leiden.

Docentendag nascholing Nederlands: Normen en vormen

Op 27 januari organiseert de Universiteit Leiden (Opleiding Nederlands van FGW en ONZ) een nascholingsdag voor leraren met als thema: ‘Normen en vormen in de Nederlandse Taal en Cultuur’. Debatten over het schoolvak Nederlands, en breder, over de staat van de Nederlandse taal en cultuur, gaan vaak over normen: over spel- of taalfouten, over wat je mag of moet lezen voor je leeslijst, wat je wel en niet hoort te doen of weten volgens culturele normen. Tegelijk krijgen die normen vorm in vormen: in teksten, gesprekken, lesmethodes, culturele uitingen, speeches, enzovoorts. Hoe kunnen we die relatie tussen normen en vormen bestuderen?

 

Vanuit verschillende neerlandistische disciplines – historische en moderne letterkunde en taalbeheersing – belichten we op deze nascholingsdag actuele wetenschappelijke vakinhoud. We doen dat aan de hand van analytische vragen als: Wat is de vorm (hoe zit deze in elkaar) en wat betekent dat? Wie zijn hierbij betrokken en hoe beïnvloedt dit de keuze voor de vormen en de geïnterpreteerde betekenis? Waar (i.e. in welke sociaal-culturele omgeving) vindt dit plaats en hoe beïnvloedt dit de keuze voor de vormen en de geïnterpreteerde betekenis? Wanneer vindt dit plaats en hoe beïnvloedt dit de keuze voor de vormen en de geïnterpreteerde betekenis?

 

 

Programma

9:30 – 10:00 Inloop

10:00 – 10:15. Opening: Welkomstwoord van Esther Op de Beek.

10:15 – 11:00 De stilistische presentatie van persoonlijke aanvallen in het Nederlandse parlementaire debat – Dr. Maarten van Leeuwen.

11:00 – 11:45 Radicale schrijfsters in de achttiende eeuw – Dr. Olga van Marion.

11:45 – 12:00 Koffiepauze: bij de zaal.

12:00 – 12:45 Het beloofde land. Nederlandse emigratieliteratuur na de Tweede Wereldoorlog – Prof. Dr. Ton van Kalmthout.

12.45 – 13.00 (meer) Neerlandistiek in de klas? – Dr. Esther Op de Beek.

13:00 – 14:00 Lunch.

14:00 – 14:45 De representatie van culturen en religies in Middelnederlandse teksten – Edwin de Vette (Buitenpromovendus).

14:45 – 15:30 Reflectie op het schoolvak

15.30 Afsluiting en borrel

 

 

Datum & Locatie

De bijeenkomst vindt plaats bij het Matthias de Vrieshof 2 in Leiden. De bijeenkomst duurt van 9:30 (inloop) tot 15:30 uur. Voor docenten van lidscholen van ONZ zijn geen kosten verbonden aan deelname.

 

Begeleiding van het profielwerkstuk (PWS)

Deze bijeenkomst zit vol, het is niet mogelijk om je nog aan te melden. Mocht u vragen hebben over de training kunt u mailen naar onz@iclon.leidenuniv.nl. 

 

 

Door middel van het schrijven van een profielwerkstuk (PWS), bereiden leerlingen zich voor op het hoger onderwijs, goede begeleiding hiervan is echter essentieel. De ervaring leert dat veel docenten dit lastig vinden, omdat zij zelf ook niet dagelijks met onderzoek in aanraking komen. Tijdens deze twee sessies, bieden we u concrete handvatten aan voor de begeleiding van het PWS.

 

DOEL & RESULTAAT

Voor leerlingen wordt er online veel hulp geboden bij het schrijven van een goed profielwerkstuk. Echter, voor docenten merken wij dat er een stuk minder begeleiding is. Daarom zullen in deze twee bijeenkomsten  verschillende aspecten van de begeleiding van het profielwerkstuk de revue passeren. Door middel van diverse werkvormen kan je ervaren hoe leerlingen te motiveren en te enthousiasmeren voor het profielwerkstuk en het doen van onderzoek. Visie op onderzoek doen, formuleren van de onderzoeksvraag, verzamelen en analyseren van data, de belangrijke stappen uit de onderzoekscyclus en beoordeling van het PWS zijn onderdeel van deze twee sessies.

 

DATUM & TIJD

De training bestaat uit twee sessies van 2,5 uur.
1e sessie: donderdag 10 november 15.00 – 17.30
2e sessie: donderdag 16 februari 15.00 – 17.30

Indien u op één van beide data niet kunt, kunt u de training helaas niet volgen.

 

 

Deze bijeenkomst zit vol, het is niet mogelijk om je nog aan te melden. Mocht u vragen hebben over de training kunt u mailen naar onz@iclon.leidenuniv.nl. 

 

Geneesmiddelen of Gif: meng jij je in het debat?

Tijdens deze publieksmiddag kunnen zowel leerlingen als docenten kennis maken met waarheidsvinding in strafzaken, in een fictieve strafzitting, gebaseerd op een waargebeurd Leids verhaal.

Stel je voor: kort na elkaar overlijden de jonge Suzanna en haar moeder Hester op een niet natuurlijke wijze. De doodsoorzaak blijkt een fatale combinatie van geneesmiddelen. Hesters zus Mie komt in beeld als verdachte. Zij wordt door een getuige herkend, zij beschikt over een deel van de medicijnen die de dood van Hester en Suzanna hebben veroorzaakt en blijkt als enige erfgenaam een forse erfenis op te strijken.

Maar wat zijn de bewijsmiddelen waard? Heeft Mie haar zus en nichtje vergiftigd, of is er sprake van een noodlottig ongeval?

 

Doel & Resultaat

Tijdens de publieksmiddag over waarheidsvinding gaan wij op zoek naar antwoorden op de bovenstaande vragen. Middels een (fictieve) strafzitting en verschillende mini-colleges, maak je kennis met het onderzoek dat wordt gedaan bij het Instituut voor Strafrecht en Criminologie aan Universiteit Leiden. Uiteindelijk is het aan jou om het bewijs te beoordelen en te bepalen of Mie veroordeeld wordt.

 

Datum & Tijd

De publieksmiddag voor zowel leerlingen als docenten vindt plaats op zaterdag 10 september van 13:00 tot 16:15 met aansluitend een borrel.

KOG, Steenschuur 25, Leiden.

 

Studiemiddag Grande grammaire du français

Wat is een grammatica? Waar dient het voor? En welke rol kan grammatica nog spelen in de Franse les? Ter ere van het verschijnen van de Grande Grammaire du français (grandegrammairedufrancais.com) bij uitgeverij Actes Sud organiseren het Institut français des Pays-Bas en Platform Frans een studiedag gewijd aan de Franse grammatica, haar geschiedenis, en haar pedagogisch nut

 

Programma

14:00 – 16:00: Lezingen

 

16:00 – 18:00: 2 Pédagogische ateliers

 

 

DOEL & RESULTAAT

Tijden de studiemiddag wordt onder andere een aterlier voor docenten Frans in het vo aangeboden: welke rol kan de grammatica vandaag de dag nog spelen in de Franse les?

 

 

DATUM & TIJD

De lezing vindt plaats op 29 September en start van 14.00 tot 17.30 uur. Voor meer info kijk op klik op deze websitelink.

Albert Verwey-lezing Christiaan Weijts

De Albert Verwey-lezing wordt gehouden door de 39e gastschrijver van de Universiteit Leiden, Christiaan Weijts. Naast romanschrijver is Weijts columnist en essayist bij NRC en recensent bij De Groene Amsterdammer. Het onderwerp van de lezing is nog niet bekend gemaakt, maar zal verband houden met zijn colleges. In de collegereeks gaat hij met studenten onder de titel De Speelplaats van de ironie op zoek naar het raakvlak van journalistiek en literatuur, waarbij het werk van beroemde auteurs als Simon Carmiggelt en Joan Didion wordt bestudeerd. Speelsheid, verbeeldingskracht en taalplezier zijn de sleutelbegrippen.

Het empathische complot

Als fictieschrijver voel je je anno 2022 een beetje in je hemd gezet door complotsmeders en samenzweerders. Zij bedienen zich van dezelfde technieken die we storytelling zijn gaan noemen, en die inmiddels breed in zwang zijn, van brand-marketing tot traumatherapie. Welk gezag kan fictie nog hebben in een tijd van fake news? Volgens Christiaan Weijts onderscheidt de romanschrijver zich van de storyteller doordat hij in essentie een komediant is. Zelfs als hij tragedies schrijft is hij een speler, een deugniet, een sit-down comedian.

Maar wie wil er nog humor en ironie in een tijd die schreeuwt om ernst, waarin meer en meer grappen ‘niet meer kunnen’, waarin sensitivity readers moeten voorkomen dat literatuur op de verkeerde manier ontregelt, en we op TikTok leren dat boeken vooral een booster zijn voor ons vermogen tot empathie? In zijn Albert Verweylezing ontmaskert Weijts het sluipende complot tegen de saters en de demonen, tegen de vernietigende nee-zeggers en de komische oergrond van alle schrijfkunst. Want nee, de meeste boeken deugen niet.

 

DATUM & TIJD

De lezing vindt plaats op 17 november 2022 om 20.00 uur bij het Academiegebouw van de Universiteit Leiden (Rapenburg 73).