Vier π-dag bij TU Delft

Het grote raadsel π

Zie je iets ronds, dan denk je aan π. Maar wist je dat π ook op allerlei plekken binnen en buiten de wiskunde opduikt waar op het eerste gezicht niets ronds te ontdekken valt? Tijdens deze π -middag behandelen we enkele spectaculaire voorbeelden van onverwachte verschijningen van ons favoriete getal. Sommige voorbeelden kun je in je wiskundelessen gebruiken en bij andere voorbeelden kun je gewoon lekker achteroverleunen en genieten van het grote raadsel π.

Programma

Vanaf 16:00 uur heten we je graag welkom met een drankje. Na een korte inleiding over het grote raadsel dat het getal π al sinds de oudheid is neemt onze bevlogen π-specialist Dr. Jeroen Spandaw ons mee in een interactieve presentatie waarin π de hoofdrol heeft. We nemen ruim de tijd om proefondervindelijk onverwachte verschijningen van π te ervaren en insπiratie op te doen voor de lespraktijk. We sluiten de feestelijke viering van π-dag af met een netwerkborrel die tot ongeveer 18:00 zal duren. We kijken uit naar je komst!

 

16:00 – 16:10 inloop met drankje en welkom

16:10 – 16:20 Het grote raadsel π

16:20 – 17:15 Insπratie met π

17:15 – 18:00 napraten en netwerkborrel

 

Doel & resultaat

Inspiratie voor wiskunde met π in de hoofdrol

 

π-dag, de veertiende dag van de derde maand wordt wereldwijd op wiskundeafdelingen van universiteiten gevierd. De cijfervolgorde is in navolging van de datumnotatie jaar/maand/dag, bijvoorbeeld 2024/03/14. De driecijferige benadering voor π is namelijk 3,14.

 

Datum, tijd en locatie

Donderdag 14 maart 2024 16:00 – 18:00 uur

Locatie: TU Delft Café X (gebouw 37) Mekelweg 8 Delft

Labtour leerwerkplaatsen TU Delft
met aansluitend het betacoördinatorenoverleg

Hoe benut je effectief  laboratoria in de onderwijspraktijk. We starten met een rondleiding bij een van de verborgen pareltjes van de TU Delft, de dienst Elektronische en Mechanische Ontwikkelingen (DEMO). DEMO bevordert experimenteel technisch-wetenschappelijk onderwijs en onderzoek door het snel ontwikkelen en vervaardigen van unieke experimentele opstellingen en prototypen. Na deze rondleiding brengen we nog een bezoek aan een van de andere werkplaatsen op de campus van de TU Delft.

 

Programma:

16.00 – 17.30 uur: Labtour – leerwerkplaatsen in Delft (15:45 – 16 uur verzamelen voor entree EWI gebouw)

Labtour langs o.a. DEMO (Dienst Elektronische en Mechanische Ontwikkeling) waar voor de TU Delft alle unieke onderdelen voor experimentele opstellingen en prototypen worden gemaakt en het QUTechLab (fijnmechanica).

 

17.45 – 18.30 uur:  Netwerkdiner (locatie gebouw ECHO Hall B1)

 

18.30 – 20.00 uur  Bètacoordinatoren overleg met als thema: Een PTA. Wat moet, wat kan en hoe doen anderen het? (locatie gebouw Echo Hall B1)

De bijeenkomst zal uit twee delen bestaan. In het eerste plenaire deel zullen we, aan de hand van de Website van de SLO en documenten van de VO-raad de eisen aan een PTA kort opfrissen. Daarnaast bespreken de rol van de examencommissie bij het opstellen of veranderen van een PTA.

In het tweede deel gaan de deelnemers in sessies per vak uiteen om onder leiding van de vakdidactici van SEC te bespreken hoe om te gaan met vakspecifieke SE-eindtermen, good practices uit te wisselen en de situaties op scholen te vergelijken . De opbrengst van deze bijeenkomst zal een blik naar buiten zijn. Hoe is het op andere scholen in de regio georganiseerd en wat kunnen we daar zelf van leren.

 

 

Doel & resultaat:

Het doel van deze tour is een kijkje in de keuken nemen bij labs en leerwerkplaatsen om zo inzicht te krijgen in leerwerkbedrijven, stagekansen voor mbo’ers en maakplaatsen voor leerlingen en docenten.

 

Datum, Tijd & Locatie:

Donderdag 15 februari 16:00 – 20:00 uur

 

DEMOlab TU Delft en kwantum lab QuTech

15:45 – 16 uur verzamelen labtour bij gebouw EWI entree (1 groep gaat mee naar Quantumlab, 1 groep naar DEMO daarna wissel).

17.45 – 18.30 uur:  Netwerkdiner Hall B1 gebouw Echo

18.30 – 20.00 uur: Bètacoordinatoren overleg Hall B1 gebouw Echo

 

 

 

 

 

Robotica in de klas
MET AANSLUITEND HET BETACOÖRDINATORENOVERLEG

 

Het science Centre TU Delft ontwikkelt een nieuwe leerlijn Robotica voor primair- en voortgezet onderwijs. Binnenkort volgt er meer informatie over het programma.

 

Doel & resultaat:

Kennis maken met en verdiepen in de toepassingen van Robotica in het onderwijs.

 

Datum, tijd & locatie:

Datum: 11 april 2024

Tijd: 16:00 – 20:00 uur

Locatie: TU Delft

 

 

Betacoordinatoren:

Het betacoordinatorenoverleg sluit aan op de plenaire bijeenkomst/buffet en is van 18:30 – 20:00 uur

 

Nobelprijs & Fieldsmedaille lezing 2023

Wil jij een inkijkje krijgen in de wereld van wetenschappelijke prestaties en ontdekkingen? Dan nodigen we je graag uit voor de Nobelprijs en Fieldsmedaille lezing 2023!

 

Elk jaar organiseren we een lezing die inzoomt op de natuurkunde en scheikunde achter de Nobelprijzen. Dit jaar gaan we een stap verder en verkennen we ook de wiskunde Fieldsmedaille. Deze prestigieuze onderscheiding wordt eens in de vier jaar toegekend aan twee tot vier wiskundigen die buitengewone bijdragen aan hun vakgebied hebben geleverd.

 

Fieldsmedaillewinnaars wiskunde – getaltheorie en bolstapelingen

In 2022 ontving Maryna Viazovska uit Oekraïne de Fieldsmedaille, een van de meest prestigieuze prijzen in de wiskunde.  Zij ontving die prijs voor haar werk over bolstapelingen. “Bollen” in 2 dimensies zijn cirkelschijven. Als je het vlak zo goed mogelijk probeert op te vullen met even grote cirkelschijven (muntjes bijvoorbeeld), kom je al snel op een regelmatig zeshoekig patroon uit. In 3 dimensies is het analoge probleem al een stuk ingewikkelder. Zo discussieerde Newton met Gregory over het maximale aantal bollen dat een gegeven bol kan raken. (Alle bollen hebben dezelfde straal.) Het probleem van de beste bolstapeling in 3 dimensies werd pas in 1998 opgelost waarbij computerberekeningen essentieel waren. Viazovska kreeg haar prijs voor bolstapelingen in dimensies 8 en 24. De beste bolstapeling in 24 dimensies blijkt terug te gaan op het getaltheoretische mirakel

 

Bolstapelingen houden niet alleen theoretisch wiskundigen van de straat, ze worden ook toegepast in fouten-corrigerende codes, die essentieel zijn voor bijvoorbeeld contact met satellieten. In deze lezing/workshop maken we kennis met de problematiek van bolstapelingen en met de methoden waarmee dit soort problemen worden aangepakt.

 

Een andere winnaar in 2022 was James Maynard voor zijn werk in de getaltheorie, in het bijzonder voor zijn werk over de verdeling van priemgetallen en over benaderingen van reële getallen (‘kommagetallen’) door middel van rationale getallen (breuken). In deze lezing proberen we te schetsen welk soort resultaten Maynard heeft behaald.

 

Programma (onder voorbehoud)

16:00 – 16:15 uur Inloop

16:15 – 17:30 uur Lezing dr. Jeroen Spandaw over Getaltheorie (James Maynard), Bolstapeling (Maryna Viazovska)

17:30 – 18:30 uur Netwerkdiner

18:30 – 19:30 uur Lezing door Prof. Dr. Laurens Siebbeles over quantumdots

 

Jeroen Spandaw
Jeroen Spandaw doceert wiskunde sinds 1986. Hij studeerde wiskunde, promoveerde en habiliteerde in de algebraïsche meetkunde en deed als post-doc in Duitsland onderzoek in die richting. Overige interesses: theoretische natuurkunde, getaltheorie, logica, talen, muziek en geschiedenis. Hij behaalde zijn eerstegraadsbevoegdheid wiskunde en natuurkunde, zeilde in zijn Drascombe Drifter over de Waddenzee en werkte als docent wiskunde en anw in het voortgezet onderwijs. Sinds 2007 werkt hij als universitair docent en lerarenopleider wiskunde aan de TU Delft.

 

Laurens Siebbeles

Binnen de sectie Opto-elektronische Materialen bestudeert Laurens Siebbeles excitonen en ladingsdragers in organische materialen en anorganische kwantumdots, nanostaafjes en tweedimensionale materialen. Excitonen/ladingen worden geproduceerd door laserpulsen en gedetecteerd met optische en microgolf/terahertz geleidbaarheidsmetingen op tijdschalen van femto- tot milliseconden. Hij combineert experimenten met kwantummechanische elektronische structuurberekeningen en modellering van exciton en ladingsverval door (Auger) recombinatie. Laurens Siebbeles studeerde scheikunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam (1981-1986). Hij was promovendus aan het FOM-instituut voor Atoom- en Molecuulfysica (AMOLF) in Amsterdam, waar hij kwantuminterferentie-effecten in moleculaire fotodissociatie onderzocht. In 1991 werd hij postdoc aan de Universiteit van Paris Sud tot 1994. Na een korte terugkeer bij AMOLF trad hij in 1994 in dienst bij de TU Delft, waar hij in 2001 ere-Antoni van Leeuwenhoekhoogleraar werd.

 

Doel & resultaat:

Deze lezing biedt inzicht in de wetenschap achter de prijzen om daarna direct toe te passen in je lesprogramma.

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Datum: donderdag 7 december van 16.00 tot 19.30 uur (inclusief diner).

Locatie: TU Delft gebouw ECHO

 

 

 

Campustour Delft & voorlichtingsbijeenkomst Havo Bèta programma

HBO Campustour Delft

 

Tijdens de campustour Delft kun je een kijkje in de keuken nemen bij de HBO-instellingen Haagse Hogeschool en InHolland Delft.  We bezoeken als eerste het nieuwe API gebouw waar de  praktijklessen voor studenten Luchtvaarttechnologie/Aeronautical Engineering van InHolland worden verzorgd. Daarna bezoeken we de Bètafactory de innovatie-locatie van de Haagse Hogeschool Delft. Aansluitend tijdens het diner is er gelegenheid om ervaringen uit te wisselen. Na het eten zullen de HBO docenten van het Havo Bèta programma hun programma’s van dit schooljaar toelichten.

 

Programma HBO campustour Delft

15:30 –16:00 Inloop Inholland Delft

16:00 –16:10 Welkom en introductie

16:10 –16:45 Start rondleiding Inholland Delft en API (werkplaats van luchtvaarttechnologie)

16:45 –17:30 Rondleiding Beta Factory Haagse Hogeschool Delft

17:30 – Start netwerkdiner bij Haagse Hogeschool

18:30 – 20:00 havo bèta programma

 

Informatie havo bèta programma (ook online te volgen)

Het havo bèta programma geeft invulling aan de grote behoefte van havo docenten om hun havo bèta leerlingen met N-profiel hun talenten verder te laten ontplooien en alvast een kijkje te nemen bij een Hbo opleiding. Hogescholen bieden de havisten een meerdaags programma door vergezichten en toepassingen te laten zien van de bètavakken en is bedoeld voor leerlingen uit 4 havo met een N-profiel die meer kunnen en willen naast hun reguliere schoolvakken. De avondbijeenkomst op 20 november is voor alle (havo/beta) docenten die interesse hebben om hun leerlingen mee te laten doen aan het programma. Meer informatie over het programma vind je hier.

 

Van 18:30 – 20:00 uur is er afhankelijk van interesse ook ruimte voor verdiepende thema’s o.a. voor TOA’s en beta docenten

 

DOEL & RESULTAAT

 

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Datum: maandag 20 november (incl maaltijd)

16.00 – 17.30 uur: campustour Delft met een bezoek aan de hogescholen in Delft (fysiek)

17.30 – 18.30 uur: netwerkmaaltijd (fysiek)

18.30 – 20.00 uur: informatiebijeenkomst Havo bèta programma voor docenten (fysiek & online; je kunt op het inschrijfformulier aangeven of je de avondsessie evt online wilt volgen)

 

Locatie: Hogeschool InHolland Delft, Haagse Hogeschool Delft.

 

Good practices in het onderwijs

Verlevendig je lesstof: ontdek contextrijk en ervaringsgericht leren

Doe mee aan een workshop die je leert hoe je je lesmethoden kunt verrijken met contextrijk en ervaringsgericht leren. Ontdek praktische manieren om je lesmateriaal te verbinden met echte situaties. Vergroot de betrokkenheid van je leerlingen en stimuleer dieper begrip door meer interactie en minder eenrichtingsverkeer.

 

Theorie in actie

In het eerste deel krijg je praktische handvatten om je lessen op een interactieve manier te verbeteren. Ontdek de motivatietheorie van Pink en krijg inzicht in praktijkvoorbeelden, zoals het gebruik van serious games, hackathons, rollenspellen en ondernemerschap in de klas. De workshop Good Practices New Future Lab wordt geleid door Kristel Thieme, oprichter en directeur bij New Future Lab. Ze was en is betrokken bij de opstart, ontwikkeling en uitrol van diverse onderwijsinnovaties. Kristel is een oud-leerling van N&T aan het Willem de Zwijger College in Papendrecht en alumnus van de TU Delft.

 

Good Practices

In het tweede deel zijn de volgende workshops te volgen:

 

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Datum: donderdag 16.30 – 20.00 uur (incl maaltijd)

Locatie: TU Delft TNW22 classroom 3 en workshopruimtes Science Center TU Delft

 

Programma

16:00 – 17:30 uur deel 1 (TNW22 Classroom 3)

17:30 – 18:30 uur netwerkdiner (TU Delft Science Center)

18:30 – 20:00 uur deel 2 workshops (TU Delft Science Center)

 

Bètacoördinatoren

Het eerste bètacoördinatorenoverleg van het schooljaar op 28 september is van 18:30 – 20:00 en sluit aan op deel 1 en het netwerkdiner.

 

Leer scheikunde demonstraties in de klas ontwerpen volgens micro-macrodenken

Demonstraties en leerling-practica nemen een belangrijke plaats in het scheikunde-onderwijs. Toch kan het soms lastig zijn om dit type praktisch werk effectief te laten zijn. Een demonstratie is vaak eenrichting verkeer, waarbij de leerling vooral consumeert en niet actief is betrokken. Bij een leerlingpracticum zijn leerlingen vooral bezig met de uitvoering van het experiment. In beide gevallen komen leerlingen minder toe aan het leren van de concepten uit het experiment.

Daarnaast neemt het micro-macrodenken een belangrijke plaats in bij de scheikunde. Dit type redeneren wordt door leerlingen vaak als moeilijk ervaren. Bij demonstraties en leerlingpractica kan er expliciet een link gelegd worden tussen het macro- en het microniveau. Hierdoor kan het micro-macrodenken van de leerlingen verbeterd worden.

 

Doel & resultaat

In twee bijeenkomsten leer jij over het POE-model en ga je aan de slag met het herontwerpen van je eigen lessen waarin demonstraties een belangrijke plaats innemen met als doel dat je deze lessen effectiever maakt en het micro-macro denken van leerlingen vergroot.

 

Eerst bekijken we hoe jij een demonstratieles ontwerpt. We bepalen welke lesblokken je gebruikt en met welk achterliggend doel jij dit doet. Daarna zullen we bekijken hoe POE (predict, observe, explain) jou kan helpen bij het herontwerpen van demonstraties om deze effectiever te maken en het micro-macro denken bij jouw leerlingen te vergroten. Je voert jouw herontwerpen demonstratie uit. Aan de hand hiervan reflecteren we samen hoe jij het hebt ervaren en hoe jouw ontwerp nog verbeterd kan worden. Hierna ga je opnieuw de klas in. Na afloop van de nascholing wordt er nog een individueel interview uitgevoerd waarbij we samen reflecteren op jouw ervaringen met POE in de praktijk.

 

Tijden en locatie

Donderdag 30 maart;  16:00 – 20:00 uur (incl maaltijd)

Dinsdag 9 mei; 16:00 – 20:00 uur (incl maaltijd)

 

Locatie voor beide sessies is TU Delft campus, Science Center gebouw 26A, workshopruimte rood.

 

Secrets of the Campus Delft tour

Laat je inspireren voor je vak en kom en ontdek nu de labs en onderzoeksfaciliteiten van de TU Delft tijdens deze campustour speciaal georganiseerd voor bèta docenten. Samen met een student en vakdidactici van de TU Delft bezoek je verschillende locaties op de campus. Bekijk hoe de onderzoekers bezig zijn om Nederland te beschermen tegen al het water of beleef absolute stilte in de Dode kamer. In deze an-echoische ruimte wordt een ruimte gesimuleerd zonder wanden. Door de geluidsgolven volledige te dempen kan hier onderzoek gedaan worden naar de richting van geluid. Bij een bezoek aan de Dream Hall krijg je de mogelijkheid om verschillende bekende voertuigen van dichtbij te bekijken zoals de Nuna (zonnewagen) of de WASUB (door menskracht aangedreven duikboot). Kortom de manier om de geheimen van de TU Delft te ontdekken en inspiratie te krijgen voor je les.

 

Praktische informatie:

 

Tour: Secrets of the TU Delft

Duur: 1,5u tot 2u

Start:  15:00u TU Delft Aula, adres is Mekelweg 5

Eind:  17:00u Science Centre, gebouw 26C – Hall 2

Aansluitend buffet en daarna een betacoordinatorenoverleg

NLT: Hoe staat het vak ervoor?

Afgelopen voorjaar 2022 zijn vanuit de vereniging docenten, TOA’s, leerlingen, studenten en schoolleiders bevraagd over hun ervaringen en ideeën over het vak nlt. De antwoorden van 60 docenten, 15 TOA’s, 396 leerlingen, 7 schoolleiders en 36 HBO studenten bieden een goed inzicht in de stand van het nlt-onderwijs. Bijvoorbeeld de interdisciplinariteit en de inhoud van het vak spelen de grootste rol in de passie van docenten voor het vak nlt.

 

Docenten geven aan dat het nlt onderwijs vooral belangrijk is voor de ontwikkeling van leerlingen. De verbeterpunten van het vak liggen vooral bij de modules en de organisatie op school. Ook de leerlingen zien daarin de verbeterpunten. De uitkomsten van dit rapport geven een mooie mogelijkheid om de werkwijze van de nlt-sectie bij jou op school te vergelijken met die op andere scholen, wat weer een mooie aanleiding is voor een inhoudelijke discussie over het vak nl.

 

Na het bespreking van het rapport zal de bijeenkomst dan ook bestaan uit het uitwisselen van ervaringen en een inhoudelijke discussie over het vak in het algemeen en de inhoud van de (Delftse) modules in het bijzonder.

 

Deze scholing wordt verzorgd door Sander Haemers. Per september 2022 is hij de nieuwe vaksteunpuntcoördinator nlt. Naast dat hij al negen jaar actief is bij ONZ is hij docent NLT op het Montaigne lyceum. Daarvoor heeft hij op het Stanislascollege Pijnacker NLT opgezet en was hij sectieleider. Bij ONZ is hij verantwoordelijk voor het bijscholingsprogramma voor nlt, het onderhoud van de Delftse nlt modules en inhoudelijke steun aan scholen en docenten.

 

Locatie: TU Delft

Tijd 16:00 – 18:00 uur

 

Quantum DOT – Quantum Technologie

Dit schooljaar organiseren we een Docent Ontwikkel Team (DOT) rond het onderwerp quantum technologie. Het doel is lesmaterialen te ontwikkelen en te testen rond dit onderwerp. We richten ons nadrukkelijk niet alleen op het examenprogramma vwo, maar kijken ook naar mogelijkheden in de onderbouw en op de havo.  We willen de natuurkunde verbinden met biologie en scheikunde. We zetten ook in op moderne leermiddelen als het gebruik van Arduino en Python notebooks. De materialen zouden onder andere gebruikt kunnen worden voor een NLT module quantum technologie (voor havo!) die op dit moment door TU Delft wordt ontwikkeld. Er zal ook ruimte zijn voor vraag- en antwoordsessies met onderzoekers van de TU Delft over onderwerpen als nanobiologie en scanning tunneling microscopie.

 

De drie bijeenkomsten vinden plaats op de TU Delft campus (incl. maaltijd)

23 februari 2023:  16:00 – 20:00 uur

20 april 2023:  16:00 – 20:00 uur

1 juni 2023: 16:00 – 20:00 uur