Wil jij een inkijkje krijgen in de wereld van wetenschappelijke prestaties en ontdekkingen? Dan nodigen we je graag uit voor de NOBELPRIJS & FIELDSMEDAILLE LEZING 2023!
Elk jaar organiseren we een lezing die inzoomt op de natuurkunde en scheikunde achter de Nobelprijzen. Dit jaar gaan we een stap verder en verkennen we ook de Fieldsmedaille. Deze prestigieuze onderscheiding wordt eens in de vier jaar toegekend aan twee tot vier wiskundigen die buitengewone bijdragen aan hun vakgebied hebben geleverd.
Doel & resultaat:
Deze lezing biedt inzicht in de wetenschap achter de prijzen om daarna direct toe te passen in je lesprogramma.
DATUM, TIJD & LOCATIE
Datum: donderdag 7 december van 16.00 tot 20.00 uur (inclusief diner).
Locatie: TU Delft gebouw ECHO
Wil je meer weten over het programma en de sprekers? Houd november in de gaten, want dan maken we alle details bekend.
Campustour Delft & voorlichtingsbijeenkomst Havo Bèta programmaTijdens de campustour Delft nemen we een kijkje in de keuken bij de HBO-instellingen Haagse Hogeschool en InHolland Delft en TU Delft. Aansluitend is de informatiebijeenkomst over het HavoBeta programma 2024.
DOEL & RESULTAAT
- Kijkje in de keuken HBO’s en Universiteit. Inzicht geven in aansluit/wisselstroom programma’s en welke keuzes er zijn bij HBO en WO.
- Informeren over de nieuwe activiteiten en planning van het HavoBetaprogramma voor havo-4 leerlingen met N profiel.
DATUM, TIJD & LOCATIE
Datum: maandag 20 november (incl maaltijd)
16.00 – 17.30 uur: campustour Delft met een bezoek aan de hogescholen in Delft
17.30 – 18.30 uur: netwerkmaaltijd
18.30 – 20.00 uur: informatiebijeenkomst Havo bèta programma voor docenten
Locatie: Haagse Hogeschool Delft, Hogeschool InHolland, TU Delft.
Masterclass toegepast onderzoek in onderwijsdidactiek
Ben je op zoek naar doeltreffende didactische methoden om je leerlingen te inspireren en betere leerresultaten te behalen? Dan nodigen wij je graag uit voor onze Masterclass toegepast onderzoek in onderwijsdidactiek.
Bij de TU Delft lerarenopleiding hebben we een dynamisch team van studenten, wetenschappers en praktijkmensen uit diverse vakgebieden en combineren wetenschappelijke theorieën met praktijkgerichte didactiek. Door nauwkeurig onderzoek te doen naar effectieve onderwijsmethoden, inclusief het integreren van technologie en sociale aspecten, verkennen we nieuwe wegen om het leerproces te optimaliseren.
Wat kun je verwachten?
Diepgaand didactisch onderzoek: onze experts zijn gespecialiseerd in vakdidactisch onderzoek, waarbij wetenschappelijk-technologische en sociologische perspectieven samenkomen. Ontdek innovatieve didactische benaderingen die de leerprestaties van leerlingen verbeteren.
Inspirerende sprekers: hoogleraar Marc de Vries van de TNW TU Delft deelt het belang van didactisch onderzoek. Onderzoekers Freek Pols, Marie-Jetta den Otter, Sebastiaan de Lavoir en Timothy Houtman delen boeiende inzichten en praktische toepassingen voor scheikunde, natuurkunde, wiskunde en biologie onderwijs die direct in het klaslokaal kunnen worden toegepast.
Doel & Resultaat
Concrete didactische methoden: wij delen gedegen onderzoek en inspirerende casestudy’s. Ontdek welke didactische benaderingen werken en hoe je deze kunt toepassen in je eigen lespraktijk. Leer van collega-docenten die met succes didactisch onderzoek hebben ingezet in hun klaslokalen.
Datum, Locatie & Tijd
Datum: donderdag 12 oktober van 16.00 tot 20.00 uur (inclusief maaltijd).
Locatie: plenaire start in TU Delft gebouw ECHO en vervolg bij Science Center TU Delft.
Good practices in het onderwijs
Verlevendig je lesstof: ontdek contextrijk en ervaringsgericht leren
Doe mee aan een workshop die je leert hoe je je lesmethoden kunt verrijken met contextrijk en ervaringsgericht leren. Ontdek praktische manieren om je lesmateriaal te verbinden met echte situaties. Vergroot de betrokkenheid van je leerlingen en stimuleer dieper begrip door meer interactie en minder eenrichtingsverkeer.
Theorie in actie
In het eerste deel krijg je praktische handvatten om je lessen op een interactieve manier te verbeteren. Ontdek de motivatietheorie van Pink en krijg inzicht in praktijkvoorbeelden, zoals het gebruik van serious games, hackathons, rollenspellen en ondernemerschap in de klas. De workshop Good Practices New Future Lab wordt geleid door Kristel Thieme, oprichter en directeur bij New Future Lab. Ze was en is betrokken bij de opstart, ontwikkeling en uitrol van diverse onderwijsinnovaties. Kristel is een oud-leerling van N&T aan het Willem de Zwijger College in Papendrecht en alumnus van de TU Delft.
Good Practices
In het tweede deel zijn de volgende workshops te volgen:
- Kristel Thieme: ervaar zelf de kracht van interactief onderwijs. Je speelt een korte serious game. Daarna ga je aan de slag met de matching van interactieve lesformats aan lesstof binnen het curriculum.
- Rutger Ockhorst (Natuurkunde) geeft een sessie over de good practices van de PLG QuantumDot, quantumtechnologie in de les
- Annelies Veeningen geeft een inkijk in de onderwerpen van de Pre University Delft tracks die dit jaar van start gaan. (5vwo leerlingen met NT profiel kunnen zich tot 15 okt aanmelden via deze site)
- Timothy Houtman geeft een sessie over co-design en gezonde leefstijl
DATUM, TIJD & LOCATIE
Datum: donderdag 16.30 – 20.00 uur (incl maaltijd)
Locatie: TU Delft TNW22 classroom 3 en workshopruimtes Science Center TU Delft
Programma
16:00 – 17:30 uur deel 1 (TNW22 Classroom 3)
17:30 – 18:30 uur netwerkdiner (TU Delft Science Center)
18:30 – 20:00 uur deel 2 workshops (TU Delft Science Center)
Bètacoördinatoren
Het eerste bètacoördinatorenoverleg van het schooljaar op 28 september is van 18:30 – 20:00 en sluit aan op deel 1 en het netwerkdiner.
Leer scheikunde demonstraties in de klas ontwerpen volgens micro-macrodenken
Demonstraties en leerling-practica nemen een belangrijke plaats in het scheikunde-onderwijs. Toch kan het soms lastig zijn om dit type praktisch werk effectief te laten zijn. Een demonstratie is vaak eenrichting verkeer, waarbij de leerling vooral consumeert en niet actief is betrokken. Bij een leerlingpracticum zijn leerlingen vooral bezig met de uitvoering van het experiment. In beide gevallen komen leerlingen minder toe aan het leren van de concepten uit het experiment.
Daarnaast neemt het micro-macrodenken een belangrijke plaats in bij de scheikunde. Dit type redeneren wordt door leerlingen vaak als moeilijk ervaren. Bij demonstraties en leerlingpractica kan er expliciet een link gelegd worden tussen het macro- en het microniveau. Hierdoor kan het micro-macrodenken van de leerlingen verbeterd worden.
Doel & resultaat
In twee bijeenkomsten leer jij over het POE-model en ga je aan de slag met het herontwerpen van je eigen lessen waarin demonstraties een belangrijke plaats innemen met als doel dat je deze lessen effectiever maakt en het micro-macro denken van leerlingen vergroot.
Eerst bekijken we hoe jij een demonstratieles ontwerpt. We bepalen welke lesblokken je gebruikt en met welk achterliggend doel jij dit doet. Daarna zullen we bekijken hoe POE (predict, observe, explain) jou kan helpen bij het herontwerpen van demonstraties om deze effectiever te maken en het micro-macro denken bij jouw leerlingen te vergroten. Je voert jouw herontwerpen demonstratie uit. Aan de hand hiervan reflecteren we samen hoe jij het hebt ervaren en hoe jouw ontwerp nog verbeterd kan worden. Hierna ga je opnieuw de klas in. Na afloop van de nascholing wordt er nog een individueel interview uitgevoerd waarbij we samen reflecteren op jouw ervaringen met POE in de praktijk.
Tijden en locatie
Donderdag 30 maart; 16:00 – 20:00 uur (incl maaltijd)
Dinsdag 9 mei; 16:00 – 20:00 uur (incl maaltijd)
Locatie voor beide sessies is TU Delft campus, Science Center gebouw 26A, workshopruimte rood.
Secrets of the Campus Delft tour
Laat je inspireren voor je vak en kom en ontdek nu de labs en onderzoeksfaciliteiten van de TU Delft tijdens deze campustour speciaal georganiseerd voor bèta docenten. Samen met een student en vakdidactici van de TU Delft bezoek je verschillende locaties op de campus. Bekijk hoe de onderzoekers bezig zijn om Nederland te beschermen tegen al het water of beleef absolute stilte in de Dode kamer. In deze an-echoische ruimte wordt een ruimte gesimuleerd zonder wanden. Door de geluidsgolven volledige te dempen kan hier onderzoek gedaan worden naar de richting van geluid. Bij een bezoek aan de Dream Hall krijg je de mogelijkheid om verschillende bekende voertuigen van dichtbij te bekijken zoals de Nuna (zonnewagen) of de WASUB (door menskracht aangedreven duikboot). Kortom de manier om de geheimen van de TU Delft te ontdekken en inspiratie te krijgen voor je les.
Praktische informatie:
Tour: Secrets of the TU Delft
Duur: 1,5u tot 2u
Start: 15:00u TU Delft Aula, adres is Mekelweg 5
Eind: 17:00u Science Centre, gebouw 26C – Hall 2
Aansluitend buffet en daarna een betacoordinatorenoverleg
NLT: Hoe staat het vak ervoor?Afgelopen voorjaar 2022 zijn vanuit de vereniging docenten, TOA’s, leerlingen, studenten en schoolleiders bevraagd over hun ervaringen en ideeën over het vak nlt. De antwoorden van 60 docenten, 15 TOA’s, 396 leerlingen, 7 schoolleiders en 36 HBO studenten bieden een goed inzicht in de stand van het nlt-onderwijs. Bijvoorbeeld de interdisciplinariteit en de inhoud van het vak spelen de grootste rol in de passie van docenten voor het vak nlt.
Docenten geven aan dat het nlt onderwijs vooral belangrijk is voor de ontwikkeling van leerlingen. De verbeterpunten van het vak liggen vooral bij de modules en de organisatie op school. Ook de leerlingen zien daarin de verbeterpunten. De uitkomsten van dit rapport geven een mooie mogelijkheid om de werkwijze van de nlt-sectie bij jou op school te vergelijken met die op andere scholen, wat weer een mooie aanleiding is voor een inhoudelijke discussie over het vak nl.
Na het bespreking van het rapport zal de bijeenkomst dan ook bestaan uit het uitwisselen van ervaringen en een inhoudelijke discussie over het vak in het algemeen en de inhoud van de (Delftse) modules in het bijzonder.
Deze scholing wordt verzorgd door Sander Haemers. Per september 2022 is hij de nieuwe vaksteunpuntcoördinator nlt. Naast dat hij al negen jaar actief is bij ONZ is hij docent NLT op het Montaigne lyceum. Daarvoor heeft hij op het Stanislascollege Pijnacker NLT opgezet en was hij sectieleider. Bij ONZ is hij verantwoordelijk voor het bijscholingsprogramma voor nlt, het onderhoud van de Delftse nlt modules en inhoudelijke steun aan scholen en docenten.
Locatie: TU Delft
Tijd 16:00 – 18:00 uur
Quantum DOT – Quantum Technologie
Dit schooljaar organiseren we een Docent Ontwikkel Team (DOT) rond het onderwerp quantum technologie. Het doel is lesmaterialen te ontwikkelen en te testen rond dit onderwerp. We richten ons nadrukkelijk niet alleen op het examenprogramma vwo, maar kijken ook naar mogelijkheden in de onderbouw en op de havo. We willen de natuurkunde verbinden met biologie en scheikunde. We zetten ook in op moderne leermiddelen als het gebruik van Arduino en Python notebooks. De materialen zouden onder andere gebruikt kunnen worden voor een NLT module quantum technologie (voor havo!) die op dit moment door TU Delft wordt ontwikkeld. Er zal ook ruimte zijn voor vraag- en antwoordsessies met onderzoekers van de TU Delft over onderwerpen als nanobiologie en scanning tunneling microscopie.
De drie bijeenkomsten vinden plaats op de TU Delft campus (incl. maaltijd)
23 februari 2023: 16:00 – 20:00 uur
20 april 2023: 16:00 – 20:00 uur
1 juni 2023: 16:00 – 20:00 uur
Minisymposium RoboticaIn samenwerking met Hogeschool Windesheim TechYourFuture organiseren we op 28 september een minisymposium voor het primair- en voortgezet onderwijs. Tijdens dit minisymposium wordt stilgestaan bij het TechYourFuture onderzoek Robowijs. Gedurende dit onderzoek is verkend hoe de sociale en technische vaardigheden van kinderen (9-13 jaar) met een stoornis in het autismespectrum bevorderd kunnen worden. In het onderzoek hebben ze geleerd een robot (Lego Mindstorms) te programmeren om boodschappen te doen in een supermarkt, gesimuleerd door zelf een plattegrond te tekenen en daarin enkele ‘challenges’ te tackelen. Meer informatie over het onderzoek lees je hier.
We starten de middag met Chris Verhoeven, associate professor TU Delft Robotics Institute. Hij neemt je mee op ontdekkingstocht over robotica in de maatschappij. Vervolgens woon je interactieve demonstraties bij waarbij sprekers verschillende robots tonen en vertellen over de mogelijkheden daarvan voor het onderwijs. Dan ervaar je robotica in de onderwijspraktijk bij een rondleiding en workshops verzorgd door het Science Centre.
Het programma start om 15:00 uur is tot 18:00 uur. Aansluitend is er de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten tijdens een maaltijd. Een deel van het programma is online te volgen. De bijeenkomst start in het nieuwe gebouw Echo op TU Delft Campus. Aansluitend is er een rondleiding in het nieuwe Science Center waar ook de masterclasses worden gegeven.
Programma
Locatie TU Delft gebouw Echo hall F
15.00 – Opening en intro op het thema. Door Hanno van Keulen en Renée Prins
15:30 – Robotica in de maatschappij; met praktijkvoorbeelden door Chris Verhoeven
15.45 – 16:00 – korte pauze met een drankje
16.00 – 16.30 – Gedurende een half uur tonen 2 sprekers verschillende robots en vertellen over de mogelijkheden daarvan voor het onderwijs. Hun verhaal is aansprekend voor zowel po (jonge en oude kind) als vo. Uitkomsten onderzoek Robowijs door Hanno van Keulen, onderzoek voorleesrobot door Rianne van den Berghe (onderzoek richt zich op jonge leerlingen, maar kan ter inspiratie dienen voor onderwijs aan oudere leerlingen). Science Centre en Mobile Python Lab geven korte pitch over de workshops einde middag.
16.30 – 17.30 – locatie Science Centre
Rondleiding Science Centre (30 minuten),
1e ronde workshops (30 minuten)
– TI: simulatie van een verkeerplein, Mobile Python Lab (VO/VSO) Leerlingen laten ervaren hoe sensoren en actuatoren met elkaar samenwerken door: Gertjan Scheur (wiskundeleraar)(alleen vo)
– opstellingen Robotica leerlijn (po en vo), opstelling van robotjes van het Science Centre
– Mirte Robot (po en vo) – o.l.v. door Martin Klomp
– Mine Craft (po en vo)
17.30 – 18.00 – vrij programma, netwerken, rondlopen, kennismaken met elkaar
18.00 uur – afsluiting evt eten voor wie wil
Nobelprijslezing 2022Elk jaar na de bekendmaking van de Nobelprijs voor de natuurkunde /scheikunde is er een lezing over de natuurkunde/scheikunde achter de prijs. We willen hiermee graag inspelen op de actualiteit van het wetenschappelijke onderzoek die deze prijs verdient.
De Nobelprijs voor Natuurkunde is dit jaar toegekend aan Alain Aspect, John Clauser en Anton Zeilinger. Zij hebben experimenteel onderzoek gedaan dat het mogelijk maakt om de Bell-ongelijkheid te testen. Ze maakten hierbij gebruik van verstrengeling, waarbij twee deeltjes zich als één kunnen gedragen zelfs als ze zich op grote afstand van elkaar bevinden. De resultaten van deze experimenten kunnen gebruikt worden bij de ontwikkeling van quantum computers en quantum cryptografie. Lange tijd waren er echter nog open vragen over deze experimenten, zogenaamde loopholes.
Bas Hensen, assistent professor aan de Universiteit van Leiden, zal de experimentele test van de Bell-ongelijkheid in deze lezing toelichten. Hij promoveerde in 2016 aan de TU Delft met het proefschrift ‘Quantum Nonlocality with Spins in Diamond’. Daarin beschreef hij de eerste ‘loophole-free’ Bell-test ter wereld. Het werk van Hensen is dus direct verwant aan de Nobelprijs van dit jaar en bevestigt het werk van Aspect, Clauser en Zeilinger.
DOEL & RESULTAAT
De lezing is bedoeld om enig inzicht te verkrijgen in de natuurkunde die met deze prijs in het zonnetje wordt gezet. Op deze manier kun je deze onderwerpen de volgend dagen meteen aankaarten in de les.
DATUM & TIJD
De bijeenkomst vindt plaats op donderdag 8 december van 16.00 tot 17.30 uur met aansluitend een buffet
Locatie: Science Center TU Delft (het overleg voor betacoordinatoren is aansluitend op deze lezing en ook op deze locatie)