Nascholing voor biologiedocenten: De wetenschap achter botafwijkingen

Ben jij biologiedocent en wil je je verdiepen in de medische kant van botgroei, botziekten en orthopedie? Tijdens deze nascholing, ontwikkeld in samenwerking met de gipskamer van het LUMC, krijg je inzicht in hoe botafwijkingen ontstaan, hoe ze gediagnosticeerd worden en welke behandelingen er zijn. Een unieke kans om biologie en geneeskunde met elkaar te verbinden!

 

Tijdens deze interactieve middag komen de volgende onderwerpen aan bod:

 

Doel &  resultaat

Deze nascholing biedt biologie-docenten de kans om diepgaande kennis te verkrijgen over belangrijke biologische processen, zoals botgroei, botziekten en de onderliggende oorzaken hiervan. Je ontdekt hoe medische technologie, zoals beeldvorming, wordt gebruikt om botafwijkingen te diagnosticeren, en krijgt inzicht in de rol van genetica, ontwikkeling en metabolisme bij botgezondheid. Deze kennis sluit naadloos aan bij het biologiecurriculum, waardoor je je leerlingen beter kunt begeleiden in hun begrip van complexe biologische concepten.

 

Na het volgen van het volledige programma ontvang je per e-mail een certificaat van het LUMC.

 

Datum, tijd & locatie

Donderdag 8 mei

Van 13:25 tot 17:15 uur (inclusief koffie, thee en een snack).

Leids Universitair Medisch Centrum

Albinusdreef 2, 2333 ZA Leiden

 

Nascholing voor biologiedocenten: De wetenschap achter kinderreuma

Ben jij biologiedocent en wil je meer weten over auto-immuunziekten en hoe het immuunsysteem bij kinderen soms ‘in de war’ raakt? Tijdens deze interactieve nascholing ontdek je hoe biologie en geneeskunde samenkomen in de behandeling van kinderreuma. Een unieke kans om diepgaande medische inzichten op te doen die je direct kunt gebruiken in je lessen!

 

Wat ga je leren?

 

Tijdens deze ochtend verdiep je je in:
🦠 Wat is kinderreuma? – hoe werkt het immuunsysteem bij deze aandoening?
🔍 Symptomen en diagnose – de biologische en medische kant van reuma bij kinderen
🖐 Workshop gewrichtsonderzoek – leer hoe artsen gewrichten beoordelen en onderzoeken
💊 Behandelmethoden – van medicatie tot fysiotherapie
🗣 Spiegelgesprek met een patiënt – ervaar kinderreuma vanuit de praktijk

 

Waarom is dit interessant voor jou als biologiedocent?

🔹 Krijg inzicht in de biologie achter auto-immuunziekten en ontstekingsreacties
🔹 Ontdek hoe diagnostiek en behandeling aansluiten bij je lesstof over het immuunsysteem
🔹 Verrijk je onderwijs met praktijkvoorbeelden uit de geneeskunde

De ochtend is inclusief koffie en thee en biedt volop ruimte voor vragen en discussie.

 

Wanneer:

31 maart 2025

 

Programma

Van 09.30 tot 12.45 uur

 

Certificering

Na het volgen van het volledige programma ontvang je per e-mail een certificaat van het LUMC.

 

Doelgroep:

Biologiedocenten

Nascholing voor biologiedocenten: Het menselijk lichaam van binnenuit

Ben jij biologiedocent en wil je je kennis over het menselijk lichaam verdiepen met actuele medische inzichten? De nascholing Binnenstebuiten 7.0 – Interne Geneeskunde biedt een unieke kans om te leren hoe biologische processen zich vertalen naar de klinische praktijk. Ontdek hoe artsen en onderzoekers complexe aandoeningen bestuderen en behandelen, en verrijk je lessen met medische toepassingen van biologie!

 

Wat ga je leren?

Tijdens deze interactieve dag nemen specialisten van het LUMC je mee in de wereld van de interne geneeskunde, met onderwerpen als:
🩸 ANCA Vasculitis en GPA – hoe het immuunsysteem zich tegen het eigen lichaam keert
🧠 Hypofyse – de rol van deze klier in hormonale regulatie
🦠 Crohn en colitis ulcerosa – ontstekingsziekten van de darm
💨 AIRVO – innovatieve zuurstoftherapie bij ademhalingsproblemen
🍽 Anorexia – de biologische en medische kant van eetstoornissen
🧬 Tuberculose – een eeuwenoude infectie in een moderne context

 

Waarom is dit interessant voor jou als biologiedocent?

🔹 Ontvang diepgaande medische inzichten die aansluiten bij de biologische thema’s in je lesprogramma
🔹 Leer hoe immuunsysteem, hormonen en spijsvertering in de klinische praktijk bestudeerd worden
🔹 Krijg actuele kennis over infectieziekten en auto-immuunstoornissen

 

Wanneer:

Deze ééndaagse nascholing wordt georganiseerd op 26 maart en 14 april 2025.

 

Doelgroep:

Biologiedocenten

 

Nascholing voor biologiedocenten: De wetenschap achter nierziekten en dialyse

Ben jij biologiedocent en wil je je kennis over de werking van de nieren en medische innovaties verdiepen? Tijdens deze bijzondere nascholingsdag in Leiden ontdek je hoe biologische principes worden toegepast in de medische praktijk van nierziekten en dialyse. Laat je inspireren door experts en krijg inzicht in de nieuwste ontwikkelingen op dit vakgebied!

 

Wat ga je leren?

Tijdens deze dag duiken we in onderwerpen zoals:
🧬 Niertransplantatie en de donatieprocedure
🔬 Celtherapie bij donornieren: de nieuwste regeneratieve technieken
🩺 Cystenieren: genetische en medische achtergronden (onder voorbehoud)
🥦 Ondervoeding bij patiënten met nierfunctievervangende therapie
🦠 Infecties bij peritoneale dialyse: afweer en microbiologie
🌍 Multiculturele afwegingen bij nierziekten en behandeling

 

Waarom is dit interessant voor jou als biologiedocent?

🔹 Krijg actuele medische en biologische inzichten die je kunt vertalen naar je lesstof
🔹 Ontdek hoe genetica, immunologie en fysiologie samenkomen in de behandeling van nierziekten
🔹 Verrijk je lessen met praktijkvoorbeelden uit de medische wereld

Daarnaast is er ruimte om te netwerken en in gesprek te gaan met experts en andere geïnteresseerden.

 

Wanneer:

16 mei 2025

 

Doelgroep:

Biologiedocenten

 

Certificering:

Na het volgen van het volledige programma ontvang je per e-mail een certificaat van het LUMC.

Nascholing voor biologiedocenten: Duik in de wereld van het hart en de circulatie

Ben jij biologiedocent en wil je je kennis over het menselijk lichaam verdiepen met medische en klinische inzichten? Deze unieke nascholing neemt je mee in de fascinerende wereld van het hart en de bloedsomloop, waarbij biologie en medische praktijk samenkomen.

 

Wat ga je leren?

 

Tijdens deze nascholing krijg je een diepgaand inzicht in:
🫀 Anatomie en fysiologie van het hart en de circulatie
Elektrische activiteit van het hart en hartritmestoornissen
🏥 Cardiologische aandoeningen, zoals hartfalen, pacemakers, ICD’s en hartinfarcten
🩺 Verpleegkundige en medische zorg bij hartpatiënten
🔬 Thoraxchirurgie en innovatieve behandelmethoden

 

Waarom is dit interessant voor jou als biologiedocent?

🔹 Krijg verdiepende medische kennis die je kunt toepassen in je lessen
🔹 Ontdek de nieuwste ontwikkelingen in de cardiologie en thoraxchirurgie
🔹 Leer hoe biologische principes in de praktijk worden toegepast bij patiëntenzorg

 

Deze nascholing biedt niet alleen wetenschappelijke verdieping, maar ook een unieke blik op hoe biologie en geneeskunde elkaar in de praktijk versterken.

 

Wanneer:

dag 1, maandag       31 maart 2025
dag 2, dinsdag,        01 april  2025
dag 3, donderdag,   17 april 2025
dag 4, vrijdag,          18 april  2025

 

Doelgroep:

Biologiedocenten

 

Certificering:

Na het volgen van het volledige programma ontvang je per e-mail een certificaat van het LUMC.

Antibiotica Scavenger hunt voor leerlingen

Wist je dat antibiotica resistentie een steeds groter probleem wordt? En wist je dat bacteriën antibiotica kunnen produceren?

Voor de Antibioticadag op 18 november van Leiden City of Science hebben we een leuke en leerzame scavenger hunt ontwikkeld, waar onderbouwleerlingen van de middelbare school aan mee kunnen doen. Via de app ActionBound krijgen de leerlingen een aanwijzing die hen naar een locatie in Leiden leidt waar een QR code is verborgen. De leerlingen moeten een vraag over antibiotica beantwoorden om de volgende hint te krijgen. Er zullen verschillende onderzoekers aanwezig zijn met informatie die kan worden gebruikt om vragen te beantwoorden die verschijnen wanneer de QR-code wordt gescand. Het doel is om de leerlingen kennis bij te brengen over het onderwerp antibiotica en antibioticaresistentie!

Verkrijgbaar in het Nederlands of Engels.

 

 

In het kort

Wat: Scavenger hunt over antibiotica

Wanneer: vrijdag 18 november 2022

Wie: onderbouwleerlingen van de middelbare school (havo/vwo). De activiteit sluit het beste aan bij de leerstof van biologie en nlt.

Duur: 1 – 1,5 uur

Start: Centrum van Leiden, de exacte locatie wordt later bekend gemaakt. Deelname kan de hele dag van start gaan. Geef in het aanmeldformulier een voorkeur voor starttijd door.

Groepsgrote: 30 leerlingen (de leerlingen worden ingedeeld in groepjes van 4-6 leerlingen)

Aanmelden: U kunt zich aanmelden via onderstaande aanmeldlink.

 

 

 

Antibiotics scavenger hunt (English)

Did you know that antibiotic resistance is a growing problem? And did you know that bacteria can produce antibiotics?

For the Antibiotics Day of Leiden City of Science we have put together a fun scavenger hunt activity that junior high school students can take part in. The students will Using the app ActionBound, the students will receive a clue that will lead them to locations around Leiden where a QR code will be hidden, the students have to answer a question to get a new clue. Various researchers will be there to offer some information that can be used to answer questions that appear when the QR code is scanned. The aim is to teach the students about the topic of antibiotics and antibiotic resistance! Available in Dutch or English.

 

In short

What: Scavenger hunt about antibiotics

When: Friday the 18th of November 2022

Who: junior high school students (HAVO, VWO) (it fits best with biology and nlt)

Duration: 1 – 1,5 hour

Start: City centre of Leiden, the exact location will be announced later. It is possible to leave at any moment during the day. Please fill in your preferences in the apllication form.

Group size: 30 students (the students are divided into groups of 4-6 students)

Registration: to participate you have to register your class via the link ‘Aanmelden’.

 

Lezing door Duitse auteur Mithu Sanyal

Mithu Sanyal (1971) is kultuurwetenschapper, schrijver en journalist. In deze lezing spreekt ze over haar debuutroman Identitti (2021).

 

 

Identitti
„Was für ein Skandal: Prof. Dr. Saraswati ist weiß! Schlimmer geht es nicht. Denn die Professorin für Postcolonial Studies in Düsseldorf war eben noch die Übergöttin aller Debatten über Identität – und beschrieb sich als Person of Colour. Als würden Sally Rooney, Beyoncé und Frantz Fanon zusammen Sex Education gucken, beginnt damit eine Jagd nach ‚echter‘ Zugehörigkeit. Während das Netz Saraswati hetzt und Demos ihre Entlassung fordern, stellt ihre Studentin Nivedita ihr intimste Fragen. Mithu Sanyal schreibt mit beglückender Selbstironie und befreiendem Wissen. Den Schleudergang dieses Romans verlässt niemand, wie er/sie ihn betrat.“ Leseprobe.

 

Datum & tijd

De lezing vindt op 19 mei van 11:15 tot 13:00 plaats in het Lipsiusgebouw (Cleveringaplaats 1, 2311 BD Leiden), zaal 147. Bij de lezing zullen studenten Duitse Taal en Cultuur aanwezig zijn, en vo-docenten en hun leerlingen zijn van harte welkom. Het is mogelijk om de lezing fysiek of digitaal bij te wonen.

 

 

Aanmelden en meer informatie

Aanmelden kan bij organisatoren Dr. Dorine Schellens en Maura Martens, via d.e.a.schellens@hum.leidenuniv.nl
Het is mogelijk om alleen of met een groep leerlingen (digitaal) aan te sluiten. Bij aanmelding ontvangt u de link waarmee u de lezing op afstand kunt bijwonen.

Meer informatie vindt u op deze link.

The English Book Club: Reading Spiegelman’s “Maus” in the Classroom

 

I.v.m. de huidige coronamaatregelen zal deze bijeenkomst digitaal plaatsvinden.

 

In this interactive discussion session, we will discuss Art Spiegelman’s groundbreaking graphic novel through the lens of three questions: Why comics? Why mice? Why the Holocaust? In addition we will explore the graphic novel as a literary medium or genre. We expect participants to have read at least the first chapter of the first Part of Maus: A Survivor’s Tale, My Father Bleeds History. For those who would like to read more about the genre of the graphic novel before the session, we recommend reading Scott Mc Cloud’s On Understanding Comics: the Invisible Art.

After an introduction by Dr. Sara Polak, University Lecturer at the Leiden University Centre for the Arts in Society, we will discuss how to introduce this book to secondary school learners of English. Catrin Cannock, teacher of English, will share some of her ideas.

 

DOEL & RESULTAAT

Deeper understanding of the graphic novel as a genre. Using the accessibility of this particular novel to open up discussions about controversial and sensitive content.

 

Datum & tijd

De bijeenkomst is op dinsdag 18 januari van 15:00 – 17:00 uur.

 

 

Masterclass seksualiteit: Seks is meer-Ganzenbord

Deze bijeenkomst is verplaatst naar het bètasymposium van 4 februari en zal aangeboden worden als workshop in het programma. 

 

Is het erg als een meisje voor de grap in de ballen van een jongen knijpt? Wat is masturberen? Deze en nog meer vragen komen aan bod bij het spel: ‘Seks is meer-Ganzenbord… wat je wilt weten en niet durft te vragen’, het educatieve seksuele voorlichtingsspel. Kennis en het vormen van een mening wisselen elkaar hier af. Daardoor komt op een speelse wijze de dialoog op gang en leren leerlingen van elkaar en zichzelf. Ze zijn zo beter in staat gezonde keuzes te maken. Het doel van het spel is om jongeren te laten oefenen met praten, hun mening te vormen én zich bewust te maken van hun wensen en grenzen op het gebied van seksualiteit en relaties.

 

Bekijk deze video van Marjolein Hottentot voor meer informatie over het bordspel:

 

 

Doel & Resultaat

Zie je er tegen op om met je klas over seks te praten? Of praat je al over seks met je klas, maar wil je een aanvulling op de bestaande lesmethodes? Of ben je op zoek naar afwisseling bij je lessen over seksuele voorlichting? Deze masterclass biedt jou als docent handvatten en houvast om seksualiteit bespreekbaar te maken in de klas. Het spel is ontworpen door Marjolein Hottentot en o.a. gebaseerd op Senseinfo, Seksuelevorming en langlevedeliefde.

 

Deze bijeenkomst duurt van 15:30 tot 18:00 uur, locatie wordt later bekend gemaakt.