Masterclass hoe enthousiasmeer je je leerlingen voor bèta-technische opleidingen en beroepen?

Loopbaan oriëntatie

Wat weten jouw leerlingen over technische vervolgopleidingen en technische beroepen? Hoe kan jij ze helpen bij hun keuze? Snuffelstages, praktijkopdrachten, gastlessen of bedrijfsbezoeken zijn voorbeelden van activiteiten die je in samenwerking met bedrijven of opleidingen kunt organiseren. Het zijn uitstekende activiteiten om leerlingen de praktijk te laten zien en ervaren. Daardoor kunnen zij zich een concreter beeld vormen. Dit helpt hen bij de oriëntatie voor later. Een gastles of bedrijfsbezoek is het meest effectief als de activiteiten onderdeel zijn van een groter geheel. Bijvoorbeeld van een project, lessenreeks of LOB-programma.

 

Doel en resultaat

Tijdens de bijeenkomst:

 

Opzet programma

16.00 – 16.45 uur

Delen praktijkvoorbeelden vanuit de bedrijfsbezoeken bij Docenten on Tour en Sterk Techniek Onderwijs Haaglanden. Medewerkers van OGD, Octatube, I-EM Delft en Festo zijn aanwezig.

16.45 – 17.30 uur

Loopbaan oriëntatie in de praktijk. Welke activiteiten bestaan er bij de vervolgopleidingen, welke kennis en expertise is te verkrijgen bij organisaties als VHTO, Jet-Net en Stichting  C3.

17.30 – 18.15 uur

Werkafspraken maken over het vervolgtraject. Hoe kunnen we er voor zorgen dat scholen, vervolgonderwijs en bedrijven elkaar kunnen vinden. Wat is daarvoor nodig?

18.15 – 20.00 uur

Informele afsluiting onder het genot van een diner.

 

Locatie: Festo Delft

Tijd: 16 – 20 uur (incl maaltijd)

Fieldlab Bionic Fish

Hoe ontwikkel je de meest optimale zelf zwemmende vis? Tijdens deze avond zullen verschillende teams werken aan het: Fabriceren Assembleren Experimenteren Decoreren Programmeren.

Doel en resultaat

De opdracht is om samen de meest optimale zelf zwemmende vis te ontwikkelen. Tijdens deze avond zullen verschillende teams werken aan het:

Fabriceren – Welke productie methode en materialen gaan we gebruiken.
Assembleren – Alle onderdelen aansluiten en monteren en testen.
Experimenteren – Het optimaliseren en balanceren van de vis en vinnen.
Decoreren – Versieren en decoreren van de vis.
Programmeren – Met een microcontroller de servomotoren aansturen van de vinnen. Welke beweging is het meest optimaal?

Vanuit de verschillende aspecten willen we de link leggen tussen het vak en de praktijk. Hoe bereken je bijvoorbeeld de optimale massa of hoe bepaal de je de beste hydrodynamica. Voor meer informatie over de bionics4education set klik hieronder. https://www.bionics4education.com/startseite/bionic-fish-assembly-instructions/bionic-fish-biological-background-information.

Datum & tijd

De bijeenkomst vindt plaats op 15 november 2021 van 16.00 – 20.00 uur bij Festo in Delft.