Hoe benut je effectief laboratoria in de onderwijspraktijk. Tijdens deze labtour krijg je een rondleiding door de laboratoria van zowel de Technische Universiteit Delft als de Haagse Hogeschool.
Programma:
16.00 – 17.30 uur: Labtour – leerwerkplaatsen in Delft
17.30 – 18.30 uur: Netwerkdiner
18.30 – 20.00 uur: verdiepingsonderwerpen
- Doorlopende leerlijnen
- Aansluiting vmbo – mbo – havo
- Manieren van gebruik van labs door docenten/leerlingen
Doel & resultaat:
Het doel van deze tour is een kijkje in de keuken nemen bij labs en leerwerkplaatsen om zo inzicht te krijgen in leerwerkbedrijven, stagekansen voor mbo’ers en maakplaatsen voor leerlingen en docenten.
Datum, Tijd & Locatie:
Donderdag 15 februari 16:00 – 20:00 uur / Betafaqtory Haagse Hogeschool, OnderwijsLabs Science Center
Aanmelden kan in 2024
Docenten on Tour – bedrijvenbezoekIn deze bedrijventour maak je in één middag- en avond kennis met vier bedrijven in de regio Delft. Samen met andere docenten vmbo, havo en vwo en docenten-in-opleiding in de bètavakken (techniek, wiskunde, scheikunde, natuurkunde, informatica) bezoeken we OGD (ict diensten), Octatube (ontwerpen), stichting I-EM Delft (Innovatiecentrum energie en mobiliteit) en Festo (automatisering en regeltechniek).
Je maakt kennis met de ontwikkelingen en Bèta en Tech-beroepen binnen deze Delftse bedrijven. Tijdens de rondleidingen zoek je naar vraagstukken waar jouw leerlingen aan kunnen werken. Ook maak je kennis met een toolbox en krijg je toegang tot een online training van Bedrijf in de Klas, waarmee je de vertaling maakt van wat je gezien en ervaren hebt naar jouw les.
In het voorjaar geven we hier een vervolg aan door samen opdrachten te ontwikkelen waarmee je deze bedrijven ‘in de klas’ kunt brengen.
De doelen van deze activiteit zijn: versterking van het contact tussen vo en bedrijfsleven, versterking van beroepsbeelden bij leraren, inspiratie voor ontwerpen van leeractiviteiten, leraren-in-opleiding in aanraking laten komen met toekomstige collega’s, community building.
Tijd: 16:00 – 20:00 uur (inclusief maaltijd en vervoer tussen de bedrijven).
Programma
16.00 – 16.45 uur OGD, Rotterdamseweg
17.00 – 17.45 uur Octatube, Rotterdamseweg
18.00 – 18.45 uur IEM Delft, Schieweg
19.00 – 19.45 uur Festo, Schieweg – tevens diner
19.45 – 20.00 uur Ophalen opbrengsten bij Festo
Aansluitingsbijeenkomst VO-HO, kennis en vaardigheden van leerlingen met bètaprofiel
Wat wordt er behandeld op school?
Hoe representatief was het examen?
Wat zijn de werkelijk opgedane kennis en vaardigheden van leerlingen?
Wat zijn de verwachte effecten van het onderwijs op afstand?
De dag na de examenuitslagen is een goed moment om het voortgezet onderwijs en het Hoger onderwijs bij elkaar te brengen. In een plenaire sessie presenteren de TU Delft, de Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Leiden hun bevindingen over kennis en vaardigheden van leerlingen met een bètaprofiel. Denk daarbij aan rendementscijfers, succesfactoren en de uitdagingen voor docenten van het Hoger onderwijs. Het tweede deel van de bijeenkomst gaat specifiek over de vakken natuurkunde, scheikunde en wiskunde. Onder leiding van vakdidactici van de lerarenopleidingen gaan docenten van het voortgezet onderwijs en het hoger onderwijs in gesprek met bovenstaande vragen als startpunt. We sluiten de bijeenkomst centraal af met de belangrijkste opbrengsten uit de vakspecifieke sessies en een blik naar de toekomst.
Doel: een dialoog tussen VO- en HO docenten
Verwachte opbrengst: meer kennis van de wederzijdse situaties.
Voor wie: docenten van de eerstejaars vakken in het hoger onderwijs en bovenbouwdocenten uit het voortgezet onderwijs. Er is voldoende ruimte voor vragen en/of discussie.
Locatie: Haagse Hogeschool Delft
Programma
13:45 – 14:00 uur Inloop
14: 00 – 14:15 uur Opening door Renée Prins en Sander Haemers, Bètasteunpunt Zuid-Holland.
14:15 -14:45 uur Natasja Carol-Visser, docent bij de opleiding Chemie Hogeschool Leiden. De aansluiting van de havo met de opleiding Chemie van de Hogeschool Leiden.
15:00 u. -15:30 uur Audrey Bink en Maureen van Ravenhorst-Vogelaar, afdeling Student Communication TUDelft. Studiesucces en diversiteit op de TUDelft
15:45-16:15 u. pauze
16:15-16:40 u. Rutger van Hogezand, manager of the Water management department Hogeschool Rotterdam. De doorstroom van en ervaringen met studenten bij de opleiding Watermanagement van de Hogeschool Rotterdam.
17:00-17:45 u. Inhoudelijk discussies per schoolvak onder leiding van de betreffende vakdidactici van SEC TUDelft; Wiskunde: Wim Caspers, Natuurkunde: Rutger Ockhorst, Scheikunde: Marie-Jetta den Otter
17:45 – 18:00 uur plenaire afsluiting
Drieluik: meer leren van projectonderwijsBen je benieuwd hoe het hoger onderwijs vormen van projectonderwijs hanteert, hoe je de samenwerking tussen leerlingen begeleidt of hoe je creativiteit van je leerlingen aanboort?
In deze bijeenkomst volg je drie workshops over projectonderwijs en ontwerpen in de bètales, waarbij je inspiratie opdoet en praktische tips, lesmateriaal en werkvormen krijgt. De workshops van dit drieluik zijn:
Projectonderwijs: hoe motiverend kun je het maken?
De opleiding Hbo ICT van de Haagse Hogeschool hanteert verschillende vormen van projectonderwijs. Wij delen graag onze ervaringen en maken samen met de deelnemers de vertaling naar motiverend en vakoverstijgend projectonderwijs in het VO. Kernbegrippen daarbij zijn: intrinsieke motivatie, betekenisvolle casussen en zelfregie bij de student/leerling.
Meer leren van projectonderwijs
We laten onze leerlingen geregeld in projecten samen werken, vakoverstijgend, of binnen het vak. De leerlingen vinden het leuk, de opdrachten hebben context en vaardigheden krijgen meer aandacht. De leerdoelen verschuiven echter wel eens naar de achtergrond. Hoe kunnen we het leerrendement van projecten vergroten? Welke rol speelt formatief evalueren daarbij? Hoe begeleid je de samenwerking tussen leerlingen?
Stimuleren creatief ontwerpen in de onderbouw
Hoe kun je tijdens lessen Techniek, O&O en andere ontwerpgerelateerde vakken de creativiteit van je leerlingen beter aanboren? Je eerste ideeën zijn vaak niet de meest originele, hoe stimuleer je leerlingen om meer uit zichzelf te halen? Hoe zorg je dat die ideeënstroom niet opdroogt? En hoe werk je een idee uit tot een veelzijdig, interessant concept?
Doel & Resultaat
Je gaat naar huis met praktische ideeën, werkvormen en lesmateriaal. Er is ruimte voor uitwisselingen en invulling op basis van specifieke wensen van de deelnemers binnen het thema projectonderwijs.
Datum & Tijd
Maandag 14 maart 2022, van 16.00 – 20.00 uur (inclusief maaltijd).
Drieluik natuurkundeBen je docent natuurkunde? Schrijf je dan nog in voor dit bijzondere drieluik met het thema quantumtechnologie in het onderwijs met een lezing door Spinoza winnaar Lieven Vandersypen, met vervolgens een labtour Quantum Nanotechnologie en als afsluiting een workshop natuurkundeproeven van vaksteunpuntcoordinator Rutger Ockhorst.
Opzet Programma
- Lezing quantum in het onderwijs door Lieven Vandersypen: Tijdens de lezing wordt aandacht besteed aan een aantal onderwerpen uit recent onderzoek. Dat sluit aan op de vwo-stof: gebruik van de STM bij atoommanipulatie en ook de onzekerheidsrelatie, Schrödingers kat en hoe we dat experimenteel kunnen benaderen.
- Bezoek aan het quantumlab. Daar maak je kennis met een SQUID-practicum. Dit is een vrij eenvoudige opstelling die gebruik maakt van quantum-effecten en die in principe door scholieren bediend kan worden. De rondleiding wordt in het Engels gegeven.
- Quantumworkshop gegeven door vaksteunpuntcoordinator Rutger Ockhorst. Tijdens de sessie bespreken we de ontwikkelingen van nieuwe quantum NLT module en krijg je een demonstratie van het fotonenexperiment (uitleenkoffer).
Het drieluik vindt fysiek plaats op de TU campus in Delft van 16:00 – 20:00 uur en is inclusief maaltijd. Lees in ons laatste magazine de interviews van Rutger Ockhorst en Lieven Vandersypen.