Vakdidactisch netwerk LERVO: Religieuze teksten en rituelen onderzoeken in de klas

Na een goed bezochte en succesvolle studiemiddag vorig jaar organiseren onderstaande partners (ICLON, LUCSoR, ONZ, AlfaGamma) dit jaar opnieuw een studiemiddag in Leiden. Markus Davidsen, Gijs van Gaans en Michaël van der Meer en anderen delen hun ervaringen in het ontwikkelen van een herzien en geïntegreerd curriculum levensbeschouwing en religie voor het gehele voortgezet onderwijs (Lervo) en verwante activiteiten (het uitwerken van een Inspiratieboek, het uitwerken van een religiewtenschappelijke vakmethodiek ondersteund door een Comeniusbeurs).

 

 

Doel & Resultaat

We gaan deze middag concreet aan de slag met:

 

De inleiders verzorgen verschillende workshops deze middag. Deelnemers worden verzorgd met koffie, thee en een borrel. Ook zijn er gratis mee te nemen boeken. Deelname is gratis, maar aanmelding vooraf is wel vereist.

 

Betrokken partners: Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsonderzoek en Nascholing van de Universiteit Leiden (ICLON) https://www.universiteitleiden.nl/iclon;

Leiden University Centre for the Study of Religion (LUCSoR) https://www.universiteitleiden.nl/geesteswetenschappen/institute-for-area-studies/centrum-voor-religiewetenschap;

Onderwijsnetwerk Zuid-Holland (ONZ) https://www.onderwijsnetwerkzuidholland.nl/

AlfaGamma partners https://alfagammapartners.nl/

LERVO https://lervo.nl/

Comeniusprogramma https://www.nro.nl/onderzoeksprogrammas/comeniusprogramma

 

 

Datum, tijd & Locatie

Vrijdag 9 mei 2025

Tijd: 13.30 – 17.00 met aansluitend een borrel

Plaats: Universiteit Leiden, Lipsiusgebouw 1.47, Cleveringaplaats 1

 

 

 

Photo by Peter Herrmann on Unsplash

 

 

ONZ-jaarsymposium

Onderwijs in de maatschappij van nu

De samenleving verandert razendsnel, en het onderwijs verandert mee. Lesprogramma’s en schoolvakken vernieuwen, technologie evolueert en leerlinggedrag verschilt van vroeger. Het ONZ-jaarsymposium Onderwijs in de Maatschappij van Nu biedt een dag vol inzichten en praktische handvatten om direct in de klas toe te passen.

 

Nadira Saab opent de dag met een lezing over het belang van technologie in het onderwijs. Joe Benetti sluit af met impact-driven education, waarin hij ingaat op de invloed van het secundair onderwijs op de ontwikkeling van het hoger onderwijs. Verder zijn er zes inspirerende workshops die je kunt bijwonen. Lees onderstaand het aanbod en meld je aan!

 

 

Keynote speaker: Technologie in het onderwijs- Nadira Saab

Nadira is Hoogleraar Onderwijswetenschappen en in haar onderzoeken richt ze zich onder andere op het gebruik van e-didactiek, technologie in het onderwijs en samenwerkend leren. Voor het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heeft zij in 2023 de kennisagenda voor technologie in het onderwijs geschreven. Technologie biedt namelijk mogelijkheden om het onderwijs effectiever en efficiënter te maken, daarnaast kan technologie het leerproces van leerlingen ondersteunen, hun leerprestaties verbeteren en leraren helpen hun onderwijspraktijk te verbeteren.

 

Workshops

 

 

 

 

 

 

Keynote speaker: Impact-driven education – Joe Binetti

Joe Binetti werkt als onderzoeker impactgedreven onderwijs aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn werk richt zich op het ontwikkelen van open onderwijs en het scheppen van vrije leeromgevingen waarin leerlingen hun eigen creativiteit kunnen ontplooien. Een van zijn grote doelen is dan ook het samenbrengen van universitaire theorie met de ervaringen van leerlingen en studenten. In zijn keynote zal hij ingaan op zijn eigen ervaringen in het onderwijs, zowel uit zijn tijd als middelbareschooldocent in Italië als in zijn huidige rol aan de universiteit.

 

Wij kijken er enorm naar uit om met elkaar in gesprek te gaan over de uitdagingen en kansen van onderwijs in een veranderende wereld. Tot 9 mei!

 

 

Datum, tijd & locatie

Vrijdag 9 mei

Pieter De La Courtgebouw

Wassenaarseweg 52, 2333 AK Leiden

 

 

Schoolleidersoverleg

Onderwijsnetwerk Zuid-Holland organiseert een leiderschapsbijeenkomst, inclusief diner, voor alle schoolleiders uit Zuid-Holland en omstreken. Tijdens deze bijeenkomst bespreken we welke kenmerken en aspecten zorgen voor sterk leiderschap en wat er van je wordt verwacht wanneer je de leiding hebt over een school.

 

Na ontvangst met koffie en thee en een korte introductie over ONZ, is Jasper Maas, docent en onderzoeker aan het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden, onze eerste spreker. In zijn promotieonderzoek heeft hij de rol van schoolleiders in het welzijn en de motivatie van docenten onderzocht. Verder bestudeert hij hoe het leiderschap van teamleiders en de sociale dynamiek in schoolteams kunnen bijdragen aan de motivatie van docenten, waardoor uitval wordt voorkomen en docenten langer voor de school behouden blijven. Op basis van deze onderzoeken zal Jasper Maas meer vertellen over schoolleiderschap in relatie tot het welzijn en de motivatie van docenten.

 

Na het diner zal tot slot Myra Warmer, expert op het gebied van professionalisering binnen het voortgezet onderwijs, spreken over praktische toepassingen en handvatten voor schoolleiders. Ze deelt concrete strategieën om docenten te ondersteunen in hun voortdurende ontwikkeling en groei binnen de school.

 

 

Dagprogramma

16:30-17:00 –  Inloop (Sterrewacht B1.04)

17:00-17:15 – Introductie ONZ – wie zijn wij? (Sterrewacht B1.04)

17:15-18:00 – Spreker Dr. Jasper Maas (Sterrewacht B1.04)

18:15-19:15 – Diner

19:15-19:30 – Inloop (Lipsius 1.48)

19:30-20:30 – Spreker Myra Warmer (Lipsius 1.48)

 

 

Datum, tijd & Locatie

Dinsdag 25 maart

van 16.30 tot 20.30 uur

 

Sterrenwachtlaan 11

2311 GW Leiden

 

Cleveringaplaats 1

2311 BD Leiden

 

Taal, Denken en Onderwijs: Verleden, Heden en Toekomst Herzien

met aansluitend het Alfa-gamma coördinatorenoverleg

 

De manier waarop we denken, spreken en onderwijzen wordt gevormd door de geschiedenis én de huidige dynamiek in de wereld. Leerlingen van nu groeien op in een wereld die steeds verder verweven raakt; op politiek, economisch, maar ook taalkundig niveau. Hoe bereid je als docent je leerlingen voor op de transnationale uitdagingen van vandaag? Wat zijn de kansen die de toekomst hen biedt? En hoe speelt ook het verleden hierbij een rol? Dergelijke vraagstukken zullen tijdens de bijeenkomst uitvoerig besproken worden, uitgaand van een werkgroep, verzorgd door de Haagse Hogeschool, met als thema ‘Europa’.

 

Werken in, met en voor Europa, Dave van Ginhoven

Het is een cliché om te zeggen dat de wereld steeds sneller verandert, maar het klopt wel. De politieke, economische en technologische ontwikkelingen zijn moeilijk te voorspellen en Europa ziet een onzekere toekomst tegemoet. Dit veroorzaakt problemen bij organisaties, bedrijven en overheidsinstanties in Europa – of die met Europa te maken hebben. Maar het biedt ook veel kansen voor professionals. Om te functioneren in de 21e eeuw moeten werkgevers zorgen dat ze in staat zijn om mee te bewegen, en dat betekent dat ze expertise over Europa nodig hebben om goed te kunnen samenwerken met andere stakeholders, over landsgrenzen heen. Het opleiden en opvoeden van deze professionals daagt dus ook het onderwijs uit om mee te bewegen met de dynamiek van Europa. In deze workshop kijken we naar hoe kennis over Europa en de EU essentieel is op de arbeidsmarkt, met aandacht voor de impact op Europees beleid bij bedrijven en organisaties en de rol van moderne vreemde talen op de werkvloer. Samen kijken we naar wat er nodig is om over de onzekere zee van de 21e eeuw te kunnen zeilen en praten we over hoe je Europa in de klas kunt brengen – of de klas dichter bij Europa kunt brengen.

 

 

Datum, tijd & locatie

Dinsdag, 11 februari van 16.00 tot 18.00 uur

Haagse Hogeschool

Johanna Westerdijkplein 75

2521 EN Den Haag