Religiewetenschappelijke Vakmethodiek: Religieuze teksten en rituelen onderzoeken in de klas

Na een goed bezochte en succesvolle studiemiddag vorig jaar organiseren onderstaande partners (ICLON, LUCSoR, ONZ, AlfaGamma) dit jaar opnieuw een studiemiddag in Leiden. Markus Davidsen, Gijs van Gaans en Michaël van der Meer en anderen delen hun ervaringen in het ontwikkelen van een herzien en geïntegreerd curriculum levensbeschouwing en religie voor het gehele voortgezet onderwijs (Lervo) en verwante activiteiten (het uitwerken van een Inspiratieboek, het uitwerken van een religiewtenschappelijke vakmethodiek ondersteund door een Comeniusbeurs).

 

 

Doel & Resultaat

We gaan deze middag concreet aan de slag met:

 

De inleiders verzorgen verschillende workshops deze middag. Deelnemers worden verzorgd met koffie, thee en een borrel. Ook zijn er gratis mee te nemen boeken. Deelname is gratis, maar aanmelding vooraf is wel vereist.

 

Betrokken partners: Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsonderzoek en Nascholing van de Universiteit Leiden (ICLON) https://www.universiteitleiden.nl/iclon;

Leiden University Centre for the Study of Religion (LUCSoR) https://www.universiteitleiden.nl/geesteswetenschappen/institute-for-area-studies/centrum-voor-religiewetenschap;

Onderwijsnetwerk Zuid-Holland (ONZ) https://www.onderwijsnetwerkzuidholland.nl/

AlfaGamma partners https://alfagammapartners.nl/

LERVO https://lervo.nl/

Comeniusprogramma https://www.nro.nl/onderzoeksprogrammas/comeniusprogramma

 

 

Datum, tijd & Locatie

Vrijdag 25 april

Tijd: 13.30 – 17.00 met aansluitend een borrel

Plaats: Universiteit Leiden, Lipsiusgebouw 1.47, Cleveringaplaats 1

 

 

 

Photo by Peter Herrmann on Unsplash

 

 

ONZ-jaarsymposium

Onderwijs in de maatschappij van nu

Het ONZ-jaarsymposium staat dit keer in het teken van ‘Onderwijs in een veranderende samenleving’. Een relevant en actueel thema dat ons allemaal raakt.

 

 

Doel & Resultaat

De dag begint en eindigt met inspirerende keynote sprekers, waarover de details nog worden uitgewerkt. Verder kun je deelnemen aan verschillende workshops en lezingen. Deze sessies zijn gericht op praktische inzichten die je direct in jouw lessen kunt toepassen.

 

Er wordt volop gewerkt aan de verdere invulling van deze dag, maar hier alvast een greep uit de workshops en lezingen:

En dit is slechts een voorproefje!

 

Wij kijken er enorm naar uit om met elkaar in gesprek te gaan over de uitdagingen en kansen van onderwijs in een veranderende wereld.

 

 

Datum, tijd & locatie

Vrijdag 9 mei

Pieter De La Courtgebouw

Wassenaarseweg 52, 2333 AK Leiden

 

 

Schoolleidersoverleg

Onderwijsnetwerk Zuid-Holland organiseert een leiderschapsbijeenkomst inclusief diner voor alle schoolleiders uit Zuid-Holland en omstreken. Tijdens deze bijeenkomst bespreken we welke kernmerken en aspecten zorgen voor sterk leiderschap en wat er van je wordt verwacht wanneer je de leiding hebt over een school.

Tussendoor dineren we samen in Leiden, waar volop gelegenheid is om bij te praten en ideeën en ervaringen uit te wisselen.

Tot slot zal Myra Warmer, expert op het gebied van professionalisering binnen het voortgezet onderwijs, spreken over praktische toepassingen en handvatten voor schoolleiders. Ze deelt concrete strategieën om docenten te ondersteunen in hun voortdurende ontwikkeling en groei binnen de school.

 

 

Dagprogramma

16:30-17:00 –  Inloop (Sterrewacht B1.04)

17:00-17:15 – Introductie ONZ – wie zijn wij? (Sterrewacht B1.04)

17:15-18:00 – Spreker (Sterrewacht B1.04)

18:15-19:15 – Diner

19:15-19:30 – Inloop (Lipsius 1.48)

19:30-20:30 – Spreker Myra Warmer (Lipsius 1.48)

 

 

Datum, tijd & Locatie

Dinsdag 25 maart

van 16.30 tot 20.30 uur

 

Sterrenwachtlaan 11

2311 GW Leiden

 

Cleveringaplaats 1

2311 BD Leiden

 

Taal, Denken en Onderwijs: Verleden, Heden en Toekomst Herzien

met aansluitend het Alfa-gamma coördinatorenoverleg

 

De manier waarop we denken, spreken en onderwijzen wordt gevormd door de geschiedenis én de huidige dynamiek in de wereld. Leerlingen van nu groeien op in een wereld die steeds verder verweven raakt; op politiek, economisch, maar ook taalkundig niveau. Hoe bereid je als docent je leerlingen voor op de transnationale uitdagingen van vandaag? Wat zijn de kansen die de toekomst hen biedt? En hoe speelt ook het verleden hierbij een rol? Dergelijke vraagstukken zullen tijdens de bijeenkomst uitvoerig besproken worden, uitgaand van een werkgroep, verzorgd door de Haagse Hogeschool, met als thema ‘Europa’.

 

Werken in, met en voor Europa, Dave van Ginhoven

Het is een cliché om te zeggen dat de wereld steeds sneller verandert, maar het klopt wel. De politieke, economische en technologische ontwikkelingen zijn moeilijk te voorspellen en Europa ziet een onzekere toekomst tegemoet. Dit veroorzaakt problemen bij organisaties, bedrijven en overheidsinstanties in Europa – of die met Europa te maken hebben. Maar het biedt ook veel kansen voor professionals. Om te functioneren in de 21e eeuw moeten werkgevers zorgen dat ze in staat zijn om mee te bewegen, en dat betekent dat ze expertise over Europa nodig hebben om goed te kunnen samenwerken met andere stakeholders, over landsgrenzen heen. Het opleiden en opvoeden van deze professionals daagt dus ook het onderwijs uit om mee te bewegen met de dynamiek van Europa. In deze workshop kijken we naar hoe kennis over Europa en de EU essentieel is op de arbeidsmarkt, met aandacht voor de impact op Europees beleid bij bedrijven en organisaties en de rol van moderne vreemde talen op de werkvloer. Samen kijken we naar wat er nodig is om over de onzekere zee van de 21e eeuw te kunnen zeilen en praten we over hoe je Europa in de klas kunt brengen – of de klas dichter bij Europa kunt brengen.

 

 

Datum, tijd & locatie

Dinsdag, 11 februari van 16.00 tot 18.00 uur

Haagse Hogeschool

Johanna Westerdijkplein 75

2521 EN Den Haag