Science Fair: tips en tricks voor een aantrekkelijke les

Hoe maak je de les en  jouw practica en demo’s nog aantrekkelijker voor de klas? Tijdens deze Science Fair leer je nieuwe technieken aan en ga je aan de slag met inspirerende experimenten en demonstraties.

Maria Sovago, docent natuurkunde Systems Engeneering bij de TU Delft en ook coach en actrice laat de waarde van de juiste theater technieken zien en hoe je deze kunt toepassen in je les. Vervolgens ga je zelf aan de slag met een demo of experiment onder begeleiding van de aanwezige vakdidactici van de docentenopleiding. In paralelle sessies voor de vakken wiskunde, scheikunde en natuurkunde staan inspirerende opstellingen klaar om mee aan de slag te gaan.

 

Wiskunde

Bij wiskunde is er aandacht voor flippende wortelfuncties, kegelsnedes,  kansrekenen, symmetrie en conflictlijnen, combinaties en permutaties.

 

Scheikunde

Bij scheikunde wordt vaak een demonstratie gebruikt om een fenomeen te demonstreren en aan de hand daarvan een concept aan te leren. Nu lijkt dit leerrendement van deze demonstraties niet altijd even hoog. Leerlingen zijn verwonderd door de show, maar het concept wordt niet altijd geleerd. Dit kan verbeterd worden door een POE-taak: predict-observe-explain. Je leert een eenvoudige POE-taak te ontwerpen, waardoor het lesdoel beter bereikt wordt. Het doel heeft voornamelijk betrekking op het leren van concepten en het leren redeneren van leerlingen. Deze POE taak helpt ook met het aanleren van het vakspecifiek redeneren zoals micro-macrodenken.

 

Natuurkunde

Bij natuurkunde gaan we goochelen met licht en kleur. Daarnaast kun je kennis maken met experimenten en demonstraties over stoffen & materialen, geofysica en quantum mechanica.

 

Data:

16 februari; 16:00 – 20:00 uur (incl maaltijd)

 

Locatie

Teachinglab TU Delft