Debat en Wetenschap in de klas
Hoe brengen we het maatschappelijk en wetenschappelijk debat dichter bij elkaar?
Een belangrijk onderdeel van goed burgerschapsonderwijs is om leerlingen kritisch na te laten denken over maatschappelijke vraagstukken. Met het project ‘Debat & wetenschap in de klas’ oefenen leerlingen verschillende vaardigheden en leren zij meer over de wetenschap en welke ethische vraagstukken dit kan opleveren. Je kan met jouw school meedoen aan dit project. Je krijgt dan een workshop in de klas en doet mee aan de Leidse Wetenschap en Debatdag op woensdag 24 april 2024.
Het ‘geloof’ in de wetenschap lijkt de afgelopen jaren steeds minder te worden. Op 7 november is zelfs een meldpunt geopend waar wetenschappers bedreiging en haatberichten kunnen rapporteren. Fake news is aan de orde van de dag, mede doordat sociale media als Twitter, Facebook en Instagram vaker als legitieme bronnen worden beschouwd. Met dit project willen we debat in het onderwijs aanmoedigen en leerlingen van verschillende disciplines laten nadenken over ethische vraagstukken die spelen binnen de wetenschap. Afgelopen jaar was ons thema het aanpassen van het DNA van de mens. Dit jaar is het thema commerciële DNA testen. Wat wil je en wat kun je over jezelf te weten komen? Begrijp je wat de consequenties zijn van het doen van zo’n test? Wat betekent dit voor je eigen privacy, maar mogelijk ook voor die van je directe familie? Van wie zijn al die data eigenlijk, van het bedrijf, van je zelf? Welke rol speelt een overheid? Kortom veel vragen. Er zijn veel ontwikkelingen en mogelijkheden gekomen. Hierbij liggen ook een aantal ethische vraagstukken ten grondslag van hoe wij als samenleving met deze nieuwe technologieën om willen gaan.
Deelnemende scholen
We willen met een aantal klassen van scholen uit de regio Leiden en Den Haag dit project starten. Leerlingen 4/5 havo en 4/5 vwo van verschillende vakgebieden (bèta, taal en maatschappij) kunnen meedoen aan het project. Ook voor docenten is er een speciale training en er wordt lesmateriaal ontwikkeld om te gebruiken in de klas.
Deelnemende scholen krijgen komend schooljaar:
- Een workshop debat & DNA van 2 á 3 lesuren voor leerlingen 4/5 havo en 4/5 vwo (1 klas of 25 leerlingen).
- Docententraining ‘Debatvaardigheden in de klas’ voor docenten van jouw school (van alle vakgebieden)
- Deelname aan de Leidse Wetenschap en Debatdag op woensdag 24 april op de Hogeschool Leiden
Voor deelname betaalt de school per klas of groep €500 voor alle bovengenoemde activiteiten.
Interesse?
Mocht je nieuwsgierig zijn geworden en mee willen doen aan het project maak dan graag jouw interesse (vrijblijvend) aan ons kenbaar. Dat kan je doen door dit formulier in te vullen. Wij zullen op een later moment contact opnemen om de verdere details door te nemen. Je kan ons ook een berichtje sturen via LinkedIn of onz@iclon.leidenuniv.nl. Het project is in eerste instantie bedoeld voor scholen uit de regio Leiden en Den Haag.