Masterclass gebouwde omgeving en duurzaamheid

Ontwikkelingen in Nederland waterland

 

Water heeft in Nederland al voor veel technische hoogstandjes gezorgd. Van ’s werelds grootste kunstmatige eiland, de Flevopolder, tot de Deltawerken en de Zandmotor. Nederland staat internationaal bekend om haar watermanagement. Door klimaatverandering, toenemende aandacht voor biodiversiteit en steeds verdergaande verstedelijking verandert de manier waarop we omgaan met water wel. Want probeerden we tot voor kort nog al het overtollige rivierwater zo snel mogelijk af te voeren, inmiddels worden maatregelen genomen om rivierwater zo lang mogelijk vast te houden. En was het dichten van het laatste gat in de afsluitdijk in 1932 een feestelijke gebeurtenis, anno 2023 wordt hard gewerkt aan een structurele opening, zodat vissen weer terug kunnen naar hun oorspronkelijk paaigronden. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. In het eerste deel van deze masterclass onder leiding van Rolf Hut lichten verschillende experts een aantal nieuwe water-gerelateerde ontwikkelingen toe.

 

In het tweede deel is het tijd voor een vertaling naar het onderwijs. Hoe zou je de zoet-zout gradiënt van een vismigratierivier kunnen inbedden in een les? Of de stijgende zeespiegel? Grote veranderingen in het rivierenlandschap? Tijdens de masterclass kun je aan de slag met bestaand lesmateriaal (let op: natte voeten zijn zeker niet uitgesloten!). Ook is er ruimte om met elkaar ervaringen uit te wisselen en nieuwe ideeën bespreken.

 

De masterclass is interessant voor alle leraren die gewoon meer willen weten over ontwikkelingen in Nederland waterland, en in het bijzonder voor leraren aardrijkskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie (en misschien ook geschiedenis, maatschappijleer en wiskunde?).

 

Voor vmbo/havo/vwo docenten en HBO docenten, met focus op Civiele Techniek.  

 

Doel & resultaat:

 

DATUM, TIJD & LOCATIE (PROGRAMMA ONDER VOORBEHOUD)

Datum: 28 maart 2024

Tijd: 16.00 en 20.00 uur (inclusief maaltijd)

Locatie: Campus at Sea Scheveningen

Aanmelden kan binnenkort

 

 

 

Docenten on Tour – bedrijvenbezoek

In deze bedrijventour maak je in één middag- en avond kennis met vier bedrijven in de regio Delft. Samen met andere docenten vmbo, havo en vwo en docenten-in-opleiding in de bètavakken (techniek, wiskunde, scheikunde, natuurkunde, informatica) bezoeken we OGD (ict diensten), Octatube (ontwerpen), stichting I-EM Delft (Innovatiecentrum energie en mobiliteit) en Festo (automatisering en regeltechniek).

 

Je maakt kennis met de ontwikkelingen en Bèta en Tech-beroepen binnen deze Delftse bedrijven. Tijdens de rondleidingen zoek je naar vraagstukken waar jouw leerlingen aan kunnen werken. Ook maak je kennis met een toolbox en krijg je toegang tot een online training van Bedrijf in de Klas, waarmee je de vertaling maakt van wat je gezien en ervaren hebt naar jouw les.

 

In het voorjaar geven we hier een vervolg aan door samen opdrachten te ontwikkelen waarmee je deze bedrijven ‘in de klas’ kunt brengen.

 

De doelen van deze activiteit zijn: versterking van het contact tussen vo en bedrijfsleven, versterking van beroepsbeelden bij leraren, inspiratie voor ontwerpen van leeractiviteiten, leraren-in-opleiding in aanraking laten komen met toekomstige collega’s, community building.

 

Tijd: 16:00 – 20:00 uur (inclusief maaltijd en vervoer tussen de bedrijven).

 

Programma

16.00 – 16.45 uur OGD, Rotterdamseweg 

17.00 – 17.45 uur OctatubeRotterdamseweg 

18.00 – 18.45 uur IEM Delft, Schieweg

19.00 – 19.45 uur Festo, Schieweg – tevens diner

19.45 – 20.00 uur  Ophalen opbrengsten bij Festo 

 

 

Fieldlab Bionic Fish

Hoe ontwikkel je de meest optimale zelf zwemmende vis? Tijdens deze avond zullen verschillende teams werken aan het: Fabriceren Assembleren Experimenteren Decoreren Programmeren.

Doel en resultaat

De opdracht is om samen de meest optimale zelf zwemmende vis te ontwikkelen. Tijdens deze avond zullen verschillende teams werken aan het:

Fabriceren – Welke productie methode en materialen gaan we gebruiken.
Assembleren – Alle onderdelen aansluiten en monteren en testen.
Experimenteren – Het optimaliseren en balanceren van de vis en vinnen.
Decoreren – Versieren en decoreren van de vis.
Programmeren – Met een microcontroller de servomotoren aansturen van de vinnen. Welke beweging is het meest optimaal?

Vanuit de verschillende aspecten willen we de link leggen tussen het vak en de praktijk. Hoe bereken je bijvoorbeeld de optimale massa of hoe bepaal de je de beste hydrodynamica. Voor meer informatie over de bionics4education set klik hieronder. https://www.bionics4education.com/startseite/bionic-fish-assembly-instructions/bionic-fish-biological-background-information.

Datum & tijd

De bijeenkomst vindt plaats op 15 november 2021 van 16.00 – 20.00 uur bij Festo in Delft.

Drieluik: Loopbaanorientatie en studiekeuze technische beroepen en opleidingen

Een studie kiezen is een lastig proces waarbij jij als vakdocent belangrijk bent. Jij weet in welke talenten en vaardigheden een leerling uitblinkt. Als vakdocent ben je de eerste vertegenwoordiger van je vakgebied. Je weet wat onderzoek doen inhoudt. Nodig je dan nog een vertegenwoordiger vanuit het bedrijf (online) uit dan ben jij die verbinder tussen een twijfelende leerling en jouw vakgebied: maar wat doe je dan?
In deze bijeenkomst volg je drie workshops van experts van C3 en Bedrijf in de Klas over loopbaan oriëntatie, studiekeuzebegeleiding en samenwerken met het bedrijfsleven, waarbij je inspiratie opdoet en praktische tips, lesmateriaal en werkvormen krijgt.

De workshops van dit drieluik zijn:

 

Een studie kiezen en een bedrijf in de klas: twee … nee, drie vliegen één klap.
Een studie kiezen is een lastig proces waarbij jij als vakdocent belangrijk bent. Jij weet in welke talenten en vaardigheden een leerling uitblinkt. Als vakdocent ben je de eerste vertegenwoordiger van je vakgebied. Je weet wat onderzoek doen inhoudt. Nodig je dan nog een vertegenwoordiger vanuit het bedrijf (online) uit dan ben jij die verbinder tussen een twijfelende leerling en jouw vakgebied: maar wat doe je dan?

 

Vraagstukken bij bedrijven   
In ons onderwijs gebruiken we steeds vaker contexten uit bedrijven. Op het vmbo wordt een praktijkgerichte component binnenkort zelfs verplicht! Maar hoe leg je vanuit jouw onderwijs de link met bedrijven? Hoe laat je de contexten passen in het programma? En hoe vind je het juiste bedrijf bij die context?

 

Duurzaamheid de klas in!
In deze bijeenkomst gaan medewerkers van C3 met de deelnemers in gesprek over een transitie naar een duurzame samenleving en dan voornamelijk over onderwijsvormen waarin innovatief onderzoek aan bod komt. Denk daarbij aan ontwerpopdrachten, lesmodules, leerlijnen of projecten binnen een school. Zelf heeft C3 ervaring met projecten waarin leerlingen werken aan duurzaamheidsvraagstukken in samenwerking met het bedrijfsleven of instellingen. C3 heeft hiervoor lesmateriaal ontwikkeld en organiseert iedere jaar een profielwerkstukkenwedstrijd. Daarnaast is het thema duurzaamheid een mooie kapstok voor een meer gerichte beroepenvoorlichting.

 

Doel & Resultaat

Je gaat naar huis met praktische ideeën, werkvormen en lesmateriaal. Er is ruimte voor uitwisselingen en invulling op basis van specifieke wensen van de deelnemers binnen het thema.

 

Data & Tijd

De bijeenkomst vindt plaats op 25 januari 2022 van 16.00 – 20.00 uur (inclusief maaltijd).

Drieluik: meer leren van projectonderwijs

Ben je benieuwd hoe het hoger onderwijs vormen van projectonderwijs hanteert, hoe je de samenwerking tussen leerlingen begeleidt of hoe je creativiteit van je leerlingen aanboort?
In deze bijeenkomst volg je drie workshops over projectonderwijs en ontwerpen in de bètales, waarbij je inspiratie opdoet en praktische tips, lesmateriaal en werkvormen krijgt. De workshops van dit drieluik zijn:

 

Projectonderwijs: hoe motiverend kun je het maken?
De opleiding Hbo ICT van de Haagse Hogeschool hanteert verschillende vormen van projectonderwijs. Wij delen graag onze ervaringen en maken samen met de deelnemers de vertaling naar motiverend en vakoverstijgend projectonderwijs in het VO. Kernbegrippen daarbij zijn: intrinsieke motivatie, betekenisvolle casussen en zelfregie bij de student/leerling.

 

Meer leren van projectonderwijs
We laten onze leerlingen geregeld in projecten samen werken, vakoverstijgend, of binnen het vak. De leerlingen vinden het leuk, de opdrachten hebben context en vaardigheden krijgen meer aandacht. De leerdoelen verschuiven echter wel eens naar de achtergrond. Hoe kunnen we het leerrendement van projecten vergroten? Welke rol speelt formatief evalueren daarbij? Hoe begeleid je de samenwerking tussen leerlingen?

 

Stimuleren creatief ontwerpen in de onderbouw
Hoe kun je tijdens lessen Techniek, O&O en andere ontwerpgerelateerde vakken de creativiteit van je leerlingen beter aanboren? Je eerste ideeën zijn vaak niet de meest originele, hoe stimuleer je leerlingen om meer uit zichzelf te halen? Hoe zorg je dat die ideeënstroom niet opdroogt? En hoe werk je een idee uit tot een veelzijdig, interessant concept?

 

Doel & Resultaat

Je gaat naar huis met praktische ideeën, werkvormen en lesmateriaal. Er is ruimte voor uitwisselingen en invulling op basis van specifieke wensen van de deelnemers binnen het thema projectonderwijs.

 

Datum & Tijd

Maandag 14 maart 2022, van 16.00 – 20.00 uur (inclusief maaltijd).

Augmented, Virtual en Mixed Reality in het onderwijs

In het project ‘Operators van de toekomst’ van de RoboAcademy zetten wij ons samen met docenten in voor een duurzame inbedding van robotica in het onderwijs. Docenten (van vo t/m wo) en professionals uit het bedrijfsleven verrijken samen hun kennis en vaardigheden met masterclasses over robotica. Thema’s zijn collaboratieve robots, mobiele robots, augmented en virtual reality.  Tijdens deze masterclass wordt het thema augmented, virtual en mixed reality uitgelicht.

 

Doel & resultaat

Het doel is informeren en inspireren, zodat docenten inzicht hebben in roboticatoepassingen in het bedrijfsleven, laagdrempelig ervaring opdoen met verschillende soorten robots en gaan nadenken over hoe zij daarmee aan de slag kunnen gaan in hun eigen lessen. Het programma bestaat globaal uit:
– Inzicht in robotica toepassingen in het bedrijfsleven
– Demo’s met Augmented / Virtual Reality ervaringen
– Inspiratie voor laagdrempelige toepassingen voor het onderwijs

 

Datum & tijd

De bijeenkomst vindt plaats op vrijdag 12 november van 16.00 tot 18.00 uur bij het fieldlab van de TU Delft, SAM/XL