Uit onderzoek blijkt dat peer instruction een krachtig didactisch middel kan zijn voor het versterken van het leren van de leerlingen. Een specifieke opzet is als volgt: de docent stelt een vraag waarvan hij/zij denkt dat leerlingen daar moeite mee hebben. De leerlingen maken een keuze voor een antwoord via bijvoorbeeld handopsteken. Als de antwoorden divers zijn bespreken de leerlingen de vraag met elkaar, om vervolgens opnieuw een keuze te maken. Vaak leidt dit ertoe dat de leerlingen elkaar hebben overtuigd van het goede antwoord. Deze vorm van peer instruction vergt relatief weinig voorbereiding, terwijl het leerrendement hoog kan zijn.
U maakt wellicht al veel gebruik van het feit dat leerlingen kunnen leren van het elkaar uitleggen. In deze 3-delige training bieden we een wetenschappelijke achtergrond bij deze aanpak en reiken we ook concrete handvatten aan voor toepassing in de klas. Daarnaast gaan we in op het begeleiden van docenten-in-opleiding en startende docenten, maar ook van meer ervaren collega’s. Hoe kun je hen meenemen in het toepassen van peer instruction? Hoe observeer je zo’n les? Op welke manier geef je feedback? Tijdens de training zal er veel ruimte zijn voor uitwisseling en voorbereiding van concrete lesactiviteiten.
Doel/ Resultaat
Vakcoaches ondersteunen bij de inzet van actueel vakdidactisch instrumentarium enerzijds en het begeleiden van hun startende collega’s hierin anderzijds.
Inhoud en opzet
De training bestaat uit drie sessies.
Sessie 1
- Achtergrond over peer instruction, wetenschappelijke basis, succes- en faalfactoren, hoe in te zetten in de praktijk.
- Voorbereiden van een les waarin peer instruction een plek heeft.
Sessie 2
- Delen van ervaringen bij het inzetten van peer instruction.
- Begeleiding van docenten-in-opleiding en startende docenten bij de inzet van peer instruction.
Sessie 3
- Delen van ervaringen bij het begeleiden op peer instruction.
- Blik vooruit, hoe nu verder?
Data en locatie
De bijeenkomsten zijn op donderdag van 14.30 tot 17.30 uur bij de TU Delft. De data:
- Donderdag 14 maart 2019 – De Bouwcampus – zaal Het Lab
- Donderdag 28 maart 2019 – Teaching Lab – zaal 0.2
- Donderdag 18 april 2019 – Teaching Lab – zaal 0.2
Doelgroep
Vakcoaches wiskunde en natuurkunde, eerste- en tweedegraads
Begeleiding
Deze training wordt vormgegeven vanuit het Onderwijsnetwerk Zuid-Holland in samenwerking met de lerarenopleidingen Delft (SEC) en Leiden (ICLON). Met deze training willen we de vakcoaches beter faciliteren in het begeleiden van docenten.
De training wordt begeleid door:
- Jeroen Spandaw, vakdidacticus wiskunde TU Delft
- Dorothé Gerdes, BOS Rijnlands Lyceum Oegstgeest
- Martin Bruggink, vakdidacticus informatica TU Delft
Aanmelden
Meld je nu aan via deze link.