Robotica in de klas

Het science Centre TU Delft ontwikkelt een nieuwe leerlijn Robotica voor primair- en voortgezet onderwijs. Binnenkort volgt er meer informatie over het programma.

 

Doel & resultaat:

Kennis maken met en verdiepen in de toepassingen van Robotica in het onderwijs.

 

Datum, tijd & locatie:

Datum: 11 april 2024

Tijd: 16:00 – 20:00 uur

Locatie: Robohouse TU Delft

 

Aanmelden kan in 2024

 

Betacoordinatoren:

Het betacoordinatorenoverleg sluit aan op de plenaire bijeenkomst/buffet en is van 18:30 – 20:00 uur

 

Stadslab Makerslab Tour Rotterdam
met aansluitend het alfa-gamma-betacoördinatorenoverleg

Het voortgezet onderwijs maakt steeds vaker werk van maker education. Er is al kennis opgebouwd over het ‘hoe’ van maker education.  Echter het ‘waarom’, de achterliggende theorie, overtuiging en verantwoording ontbreekt vaak nog. Wat zijn de effecten van maker education op persoonlijke en cognitieve ontwikkeling? Wat doet maken met leerlingen? Wat zijn goede interventies? Wat vergt maker education van de docent? Deze en andere vragen komen naar boven wanneer docenten en wetenschappers die zich met nieuwe vormen van leren en onderwijzen bezighouden over makersonderwijs praten en zijn de basis van dit project.

 

Tijdens de sessie neemt docentonderzoeker Manon Mostert van het Kenniscentrum Creating010 je mee in nieuwe technologie, didactische aanpak in maakplaatsen en techniek in het maatschappelijk domein en reikt toepassingen aan van het nieuw ontwikkelde Didactisch Kompas van Stadslab Rotterdam. Of je nu een docent bent in het voortgezet onderwijs, gespecialiseerd in beta, alpha, of gamma vakken, of een TOA die de passie voor het faciliteren van hands-on leren deelt, deze bijeenkomst heeft iets te bieden voor iedereen. O.a. ga je in een workshop aan de slag met een digitaal aangestuurde machine naar keuze. Denk hierbij aan een 3D printer, Lasersnijder, Vinylsnijder, Heatpress, Plastic shredder of Digitale borduurmachine. 

 

 

 

DOEL & RESULTAAT

Kijkje nemen in de keuken bij stadslab Rotterdam en praktisch aan de slag met Maakonderwijs,  ook voor TOA’s en vmbo-t docenten.  

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Datum: dinsdag 12 december van 16.00 – 20.00 uur (incl maaltijd)

Locatie: Hogeschool Rotterdam

 

De bijeenkomst is gecombineerd met een gezamenlijk alfa/gamma/betacoordinatorenoverleg (18.30  -20.00)

 

 

 

 

Campustour Delft & voorlichtingsbijeenkomst Havo Bèta programma

HBO Campustour Delft

 

Tijdens de campustour Delft kun je een kijkje in de keuken nemen bij de HBO-instellingen Haagse Hogeschool en InHolland Delft.  We bezoeken als eerste het nieuwe API gebouw waar de  praktijklessen voor studenten Luchtvaarttechnologie/Aeronautical Engineering van InHolland worden verzorgd. Daarna bezoeken we de Bètafactory de innovatie-locatie van de Haagse Hogeschool Delft. Aansluitend tijdens het diner is er gelegenheid om ervaringen uit te wisselen. Na het eten zullen de HBO docenten van het Havo Bèta programma hun programma’s van dit schooljaar toelichten.

 

Programma HBO campustour Delft

15:30 –16:00 Inloop Inholland Delft

16:00 –16:10 Welkom en introductie

16:10 –16:45 Start rondleiding Inholland Delft en API (werkplaats van luchtvaarttechnologie)

16:45 –17:30 Rondleiding Beta Factory Haagse Hogeschool Delft

17:30 – Start netwerkdiner bij Haagse Hogeschool

18:30 – 20:00 havo bèta programma

 

Informatie havo bèta programma (ook online te volgen)

Het havo bèta programma geeft invulling aan de grote behoefte van havo docenten om hun havo bèta leerlingen met N-profiel hun talenten verder te laten ontplooien en alvast een kijkje te nemen bij een Hbo opleiding. Hogescholen bieden de havisten een meerdaags programma door vergezichten en toepassingen te laten zien van de bètavakken en is bedoeld voor leerlingen uit 4 havo met een N-profiel die meer kunnen en willen naast hun reguliere schoolvakken. De avondbijeenkomst op 20 november is voor alle (havo/beta) docenten die interesse hebben om hun leerlingen mee te laten doen aan het programma. Meer informatie over het programma vind je hier.

 

Van 18:30 – 20:00 uur is er afhankelijk van interesse ook ruimte voor verdiepende thema’s o.a. voor TOA’s en beta docenten

 

DOEL & RESULTAAT

 

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Datum: maandag 20 november (incl maaltijd)

16.00 – 17.30 uur: campustour Delft met een bezoek aan de hogescholen in Delft (fysiek)

17.30 – 18.30 uur: netwerkmaaltijd (fysiek)

18.30 – 20.00 uur: informatiebijeenkomst Havo bèta programma voor docenten (fysiek & online; je kunt op het inschrijfformulier aangeven of je de avondsessie evt online wilt volgen)

 

Locatie: Hogeschool InHolland Delft, Haagse Hogeschool Delft.

 

Arduino cursus voor beginners

Een Arduino is een soort microcontroller die je op eenvoudige wijze in staat stelt om elektronische circuits te bouwen, aan te sturen en uit te lezen. Op die manier kun je veel verschillende dingen  meten, bouwen, maken en uitvoeren. Zo kun je onder andere een koelkast op een bepaalde temperatuur houden, een zelfrijdende robot aansturen, lichtsensoren maken, een lcd-scherm op je shirt aansturen en ga zo maar door. Het is dan ook niet gek dat op vele scholen gewerkt wordt met Arduino’s. In het onderwijs kunnen Arduino’s ingezet worden als practicummateriaal, bij een profielwerkstuk, en bij onderwerpen zoals technische automatisering, technisch ontwerpen, onderzoeken met meet- en regelsystemen en bij elektriciteit. Het werken met de Arduino sluit aan bij de 21e-eeuwse vaardigheden. Er is dan ook al veel verschillend lesmateriaal voor Arduino’s ontwikkeld.

 

De cursus is bedoeld voor docenten en TOA’s die voor het eerst met Arduino gaan werken (starters) of die er al eens mee zijn begonnen maar toe zijn aan een ‘doorstart’ (beginners).

 

Doel & resultaat

Na een korte inleiding basiselektronica worden er zelf veel praktische opdrachten gedaan. Naast de beginselen van Arduino is er aandacht voor het aansluiten van sensoren (analoog en digitaal), aansluiten van een actuator (bijv. een motor) en het zichtbaar maken van gegevens. Het is echter geen programmeercursus. Van deelnemers wordt verwacht dat ze buiten de cursusbijeenkomsten aan opdrachten werken.

 

Benodigde lesmaterialen

Daarnaast is er een laptop nodig waarop Arduino-software is geïnstalleerd. De software is gratis te downloaden van https://www.arduino.cc/en/software. Let op dat het installeren van software op laptops van school vaak door de systeembeheerder moet gebeuren (regel dit tijdig).

Maximaal aantal deelnemers: 12

 

Locatie

Hogeschool Rotterdam, locatie Museumpark laagbouw

Museumpark 40, 3015 CX Rotterdam 

 

Data

11 mei 2023 – 15:00 – 18:00 uur (incl maaltijd)

25 mei 2023 – 15:00 – 18:00 uur (incl maaltijd)

8 juni 2023 – 15:00 – 18:00 uur (incl maaltijd)

TOA-inspiratiedag Zuid-Holland

Het vorige schooljaar was de TOA-bijeenkomst op het Rijswijks Lyceum een groot succes. Daarom willen we ook dit schooljaar weer afsluiten met een inspirerende bijeenkomst. Dit keer zijn we te gast bij Hogeschool Rotterdam.

 

We hebben een mooi en uitgebreid programma samengesteld voor alle TOA’s. Je kunt het overzicht van de workshops hier downloaden. Inschrijven kan nog via het inschrijfformulier.

 

Locatie

Hogeschool Rotterdam, locatie Museumpark hoogbouw

Burgemeester S’jacobplein 1, 3015 CA Rotterdam.

 

 

Programma

09:30 – 10:00  Inloop

10.00 – 10:20   Opening

10:30 – 11:20    ronde 1 workshops

11:30 – 12:20    ronde 2 workshops

12:20 – 13:45    lunch

13:45 – 14:35    ronde 3 workshops

14:45 – 15:35    ronde 4 workshops

15:35 – 16.30    afsluiting en borrel

 

 

Bètasymposium 2022 – toekomst van het onderwijs

Op 4 februari 2022 vond het jaarlijkse bètasymposium plaats van Onderwijsnetwerk Zuid-Holland. Op het symposium ontmoetten bètadocenten en TOA’s uit het voortgezet onderwijs elkaar en is er ruimte om van en met elkaar te leren. Onder andere experts uit het bedrijfsleven, vaksteunpuntcoördinatoren, vakdidactici en hogeronderwijsinstellingen delen hun ideeën en ontwikkelingen.

 

Sfeerverslag

Je vindt hier het sfeerverslag  Betasymposium 2022 Sfeerverslag

 

Thema Onderwijs van de toekomst

Het thema van het symposium is Onderwijs van de Toekomst met de nadruk op Energietransitie en Computational Thinking.

 

Live stream

Het symposium werd live online uitgezonden op vrijdag 4 februari vanuit hogeschool Inholland Delft. Tijdens de centrale momenten is Maaike van der Voort, docent bij het Veurs Lyceum in Leidschendam-Voorburg de facilitator. Tijdens het symposium ging een ieder met elkaar actief aan de slag in verschillende sessies met zowel vakinhoudelijke als vakoverstijgende thema’s. Voor elke docent, zowel havo en vwo, toa, bètacoördinator, schoolleider en geïnteresseerde was er een geschikte sessie.

Programma

15.30 – plenaire opening, introductie op de thema’s door  Prof.dr.ir. Paulien Herder en  Fabian van der Horst
16.00 – 16.45 uur sessieronde 1
16.45 – 17.00 uur pauze
17.00 – 17.45 uur sessieronde 2
17.45 – 18.00 uur afsluiting

 

Voor een up to date overzicht,  zie Programma Beta symposium 4 februari 2022

BegeleidersorganisatieOmschrijving sessie
Sander HaemersTU DelftIn de Delftse leerlijn ontbrak tot nu toe een module over lewisstructuren en het vsepr-model. Het is geen volledige module geworden, maar losse hoofdstukken met veel oefenopgaven. We presenteren direct gebruiksklaar lesmateriaal om beide onderwerpen een keertje op een andere manier te behandelen of te gebruiken als extra oefenmateriaal voor leerlingen.
Nelleke KreikeHogeschool InhollandCRISPR-cas technologie is een nieuwe DNA techniek waarmee heel precies veranderingen in het DNA gemaakt kunnen worden. Ik leg uit hoe deze techniek werkt en laat voorbeelden zien van de toepassingen en mogelijkheden van deze techniek. Daarnaast wil ik met de deelnemers bediscussieren of we CRISPR-cas technologie ook zouden kunnen toepassen voor het verbeteren van onze voedselgewassen.
Ludo JuurlinkUniversiteit LeidenWe laten zien hoe met eenvoudige middelen een spectrofotometer gemaakt wordt.
Marie-Jetta den OtterSEC / ICLONIn deze workshop presenteren we een app waarmee je sorteertaak-opdrachten digitaal kunt geven en analyseren. Ook laten we zien wat je als docent en leerling kunt leren van sorteertaken en hoe je deze sorteertaken kunt ontwerpen.
Maria SovagoSTRALIA | TU DelftStralia ‘Leraren op het podium’ workshop richt zich op de ontwikkeling van authentieke leerkrachten door gebruik te maken van theater technieken. De workshop omvat theorie, rechtstreekse oefening en persoonlijke feedback.
Eveline de Boer, Alma KuijpersICLONIn deze workshop wordt een introductie gegeven op perspectiefgericht onderwijs aan de hand van het thema energietransitie.
Bert Wikkerink, Koen StulensT3 NederlandAan de hand van specifieke voorbeelden zullen we laten zien hoe wiskunde en Python elkaar kunnen aanvullen en hoe computational thinking past in het wiskunde-curriculum.
Marjolein HottentotO’leinKennismaken met het Seks is meer… Ganzenbord; Een unieke manier om spelenderwijs seksuele voorlichting te geven. Het doel is dat jongeren leren praten over relaties en seksualiteit. Kijk voor inspiratie
Ludovic Wallaart, Koen StulensT3 NederlandBreng makkelijk Physical Computing in de klas door het aansturen van een microcontroller via Python en zo leerlingen te laten interageren met de echte wereld.
Lars Knol, Dimitri van DillenOnderwijs-op-afstandWerkvormen en tips voor een interactieve les voor zowel in je les als je leerlingen thuis
Yvonne von Morgen, Henriette klein BlueminkONZEen informatieve bijeenkomst waarin bijgepraat wordt met de toa’s.
Rutger OckhorstTU DelftIk geef voorbeelden van experimenten Geofysica die ook beschikbaar zijn als uitleenkoffer en wanneer ze kunnen worden ingezet.
Alexander Schinkel – DebatUnie, Leonie Kaptein – DNA in BeeldDebatUnieIn deze interactieve workshop maak je kennis met de laatste DNA-technologie en leer je hoe je hierover met elkaar en met leerlingen kunt debatteren.
Peter Becker, Sebastiaan RieterHaagse HogeschoolProject onderwijs krijgt in het curriculum een steeds prominentere plaats. De opleiding HBO Ict aan De Haagse Hogeschool heeft ervaring met diverse vormen van projectonderwijs, direct al vanaf de start van het programma. Graag delen we onze ervaringen met jullie!
Karsten KaspersHogeschool LeidenVanuit zo veel mogelijk Nederlands en Europees onderzoek, wordt er een beeld gegeven van het klimaatonderzoek naar het klimaat uit het verleden. Door hierin afstudeeronderzoek, derdejaars projecten en zelfs eerstejaars experimenten mee te nemen in dit verhaal wordt het voor elke hogeschool chemie mogelijk om ook mee te doen in dit interessante en relevante onderzoeksveld.
Augmented, Virtual en Mixed Reality in het onderwijs

In het project ‘Operators van de toekomst’ van de RoboAcademy zetten wij ons samen met docenten in voor een duurzame inbedding van robotica in het onderwijs. Docenten (van vo t/m wo) en professionals uit het bedrijfsleven verrijken samen hun kennis en vaardigheden met masterclasses over robotica. Thema’s zijn collaboratieve robots, mobiele robots, augmented en virtual reality.  Tijdens deze masterclass wordt het thema augmented, virtual en mixed reality uitgelicht.

 

Doel & resultaat

Het doel is informeren en inspireren, zodat docenten inzicht hebben in roboticatoepassingen in het bedrijfsleven, laagdrempelig ervaring opdoen met verschillende soorten robots en gaan nadenken over hoe zij daarmee aan de slag kunnen gaan in hun eigen lessen. Het programma bestaat globaal uit:
– Inzicht in robotica toepassingen in het bedrijfsleven
– Demo’s met Augmented / Virtual Reality ervaringen
– Inspiratie voor laagdrempelige toepassingen voor het onderwijs

 

Datum & tijd

De bijeenkomst vindt plaats op vrijdag 12 november van 16.00 tot 18.00 uur bij het fieldlab van de TU Delft, SAM/XL 

Practica bij scheikunde: Welke bewuste keuzes kan je maken?

Het doel van deze bijscholing is om keuzes te maken over de inzet van practica in het scheikundeonderwijs binnen de sectie. De argumenten achter deze keuzes zouden dan betrekking moeten hebben op de effectiviteit van het gegeven scheikunde-onderwijs. Maar practica kunnen ook een zelfstandige rol hebben. Bijvoorbeeld in een practicum leerlijn die op de handelingsvaardigheden is gericht, een onderzoeks leerlijn of meer in de relatie tussen experimenten en de theorie. Denk bij dat laatste aan het heen-en-weer denken en/of theorie uit experiment.

 

Doel & resultaat

Als deelnemer word je bewust van jouw eigen keuzes in jouw scheikunde onderwijs. Daarnaast is er veel aandacht over hoe je de discussie aangaat binnen een sectie. Argumenten moeten natuurlijk onderbouwd worden met vakkennis. Daarom komen inzichten uit de literatuur over de effectiviteit van practica, leerling denkbeelden en heen en weer denken ook aan bod.
De concrete opbrengst zal bestaan uit een zelfgeschreven plan waarmee de sectie aan de slag gaat met practica.

 

Data & tijd

De bijeenkomsten vinden plaats op:

Masterclass Optica

De cursus Optica is bedoeld om het repertoire aan practica voor zowel onder- als bovenbouw uit te breiden. Voor de onderbouw gaat het onder andere om kleuren, de werking van een glasvezelkabel, de regenboog, de telescoop en het oog. Voor de bovenbouw bestaat het pakket onder meer uit practica bij polarisatie, leds, buiging, lichtgolven en interferentie.

 

 

Opzet

Tijdens de cursus worden de practica besproken uit het bijbehorende pakket met een groot aantal proeven (geschikt voor 10 groepjes van 2 á 3 leerlingen). Er is tijd voor overleg en uitwisseling van ervaringen met je mededeelnemers.