Een Arduino is een soort microcontroller die je op eenvoudige wijze in staat stelt om elektronische circuits te bouwen, aan te sturen en uit te lezen. Op die manier kun je veel verschillende dingen meten, bouwen, maken en uitvoeren. Zo kun je onder andere een koelkast op een bepaalde temperatuur houden, een zelfrijdende robot aansturen, lichtsensoren maken, een lcd-scherm op je shirt aansturen en ga zo maar door. Het is dan ook niet gek dat op vele scholen gewerkt wordt met Arduino’s. In het onderwijs kunnen Arduino’s ingezet worden als practicummateriaal, bij een profielwerkstuk, en bij onderwerpen zoals technische automatisering, technisch ontwerpen, onderzoeken met meet- en regelsystemen en bij elektriciteit. Het werken met de Arduino sluit aan bij de 21e-eeuwse vaardigheden. Er is dan ook al veel verschillend lesmateriaal voor Arduino’s ontwikkeld.
De cursus is bedoeld voor docenten en TOA’s die voor het eerst met Arduino gaan werken (starters) of die er al eens mee zijn begonnen maar toe zijn aan een ‘doorstart’ (beginners).
Doel & resultaat
Na een korte inleiding basiselektronica worden er zelf veel praktische opdrachten gedaan. Naast de beginselen van Arduino is er aandacht voor het aansluiten van sensoren (analoog en digitaal), aansluiten van een actuator (bijv. een motor) en het zichtbaar maken van gegevens. Het is echter geen programmeercursus. Van deelnemers wordt verwacht dat ze buiten de cursusbijeenkomsten aan opdrachten werken.
Benodigde lesmaterialen
- Leren programmeren, meten en sturen met de Arduino, Jacco de Jong, ISBN 9789037260304, € 40,25
- Arduino kit, Basisset, ISBN 9789057524127, € 61,50
Daarnaast is er een laptop nodig waarop Arduino-software is geïnstalleerd. De software is gratis te downloaden van https://www.arduino.cc/en/software. Let op dat het installeren van software op laptops van school vaak door de systeembeheerder moet gebeuren (regel dit tijdig).
Maximaal aantal deelnemers: 12
Locatie
Hogeschool Rotterdam, locatie Museumpark laagbouw
Museumpark 40, 3015 CX Rotterdam
Data
11 mei 2023 – 15:00 – 18:00 uur (incl maaltijd)
25 mei 2023 – 15:00 – 18:00 uur (incl maaltijd)
8 juni 2023 – 15:00 – 18:00 uur (incl maaltijd)
TOA-inspiratiedag Zuid-HollandHet vorige schooljaar was de TOA-bijeenkomst op het Rijswijks Lyceum een groot succes. Daarom willen we ook dit schooljaar weer afsluiten met een inspirerende bijeenkomst. Dit keer zijn we te gast bij Hogeschool Rotterdam.
We hebben een mooi en uitgebreid programma samengesteld voor alle TOA’s. Je kunt het overzicht van de workshops hier downloaden. Inschrijven kan nog via het inschrijfformulier.
Locatie
Hogeschool Rotterdam, locatie Museumpark hoogbouw
Burgemeester S’jacobplein 1, 3015 CA Rotterdam.
Programma
09:30 – 10:00 Inloop
10.00 – 10:20 Opening
10:30 – 11:20 ronde 1 workshops
11:30 – 12:20 ronde 2 workshops
12:20 – 13:45 lunch
13:45 – 14:35 ronde 3 workshops
14:45 – 15:35 ronde 4 workshops
15:35 – 16.30 afsluiting en borrel
Bètasymposium 2022 – toekomst van het onderwijs
Op 4 februari 2022 vond het jaarlijkse bètasymposium plaats van Onderwijsnetwerk Zuid-Holland. Op het symposium ontmoetten bètadocenten en TOA’s uit het voortgezet onderwijs elkaar en is er ruimte om van en met elkaar te leren. Onder andere experts uit het bedrijfsleven, vaksteunpuntcoördinatoren, vakdidactici en hogeronderwijsinstellingen delen hun ideeën en ontwikkelingen.
Sfeerverslag
Je vindt hier het sfeerverslag Betasymposium 2022 Sfeerverslag
Thema Onderwijs van de toekomst
Het thema van het symposium is Onderwijs van de Toekomst met de nadruk op Energietransitie en Computational Thinking.
Live stream
Het symposium werd live online uitgezonden op vrijdag 4 februari vanuit hogeschool Inholland Delft. Tijdens de centrale momenten is Maaike van der Voort, docent bij het Veurs Lyceum in Leidschendam-Voorburg de facilitator. Tijdens het symposium ging een ieder met elkaar actief aan de slag in verschillende sessies met zowel vakinhoudelijke als vakoverstijgende thema’s. Voor elke docent, zowel havo en vwo, toa, bètacoördinator, schoolleider en geïnteresseerde was er een geschikte sessie.
Programma
15.30 – plenaire opening, introductie op de thema’s door Prof.dr.ir. Paulien Herder en Fabian van der Horst
16.00 – 16.45 uur sessieronde 1
16.45 – 17.00 uur pauze
17.00 – 17.45 uur sessieronde 2
17.45 – 18.00 uur afsluiting
Voor een up to date overzicht, zie Programma Beta symposium 4 februari 2022
Begeleiders | organisatie | Omschrijving sessie |
Sander Haemers | TU Delft | In de Delftse leerlijn ontbrak tot nu toe een module over lewisstructuren en het vsepr-model. Het is geen volledige module geworden, maar losse hoofdstukken met veel oefenopgaven. We presenteren direct gebruiksklaar lesmateriaal om beide onderwerpen een keertje op een andere manier te behandelen of te gebruiken als extra oefenmateriaal voor leerlingen. |
Nelleke Kreike | Hogeschool Inholland | CRISPR-cas technologie is een nieuwe DNA techniek waarmee heel precies veranderingen in het DNA gemaakt kunnen worden. Ik leg uit hoe deze techniek werkt en laat voorbeelden zien van de toepassingen en mogelijkheden van deze techniek. Daarnaast wil ik met de deelnemers bediscussieren of we CRISPR-cas technologie ook zouden kunnen toepassen voor het verbeteren van onze voedselgewassen. |
Ludo Juurlink | Universiteit Leiden | We laten zien hoe met eenvoudige middelen een spectrofotometer gemaakt wordt. |
Marie-Jetta den Otter | SEC / ICLON | In deze workshop presenteren we een app waarmee je sorteertaak-opdrachten digitaal kunt geven en analyseren. Ook laten we zien wat je als docent en leerling kunt leren van sorteertaken en hoe je deze sorteertaken kunt ontwerpen. |
Maria Sovago | STRALIA | TU Delft | Stralia ‘Leraren op het podium’ workshop richt zich op de ontwikkeling van authentieke leerkrachten door gebruik te maken van theater technieken. De workshop omvat theorie, rechtstreekse oefening en persoonlijke feedback. |
Eveline de Boer, Alma Kuijpers | ICLON | In deze workshop wordt een introductie gegeven op perspectiefgericht onderwijs aan de hand van het thema energietransitie. |
Bert Wikkerink, Koen Stulens | T3 Nederland | Aan de hand van specifieke voorbeelden zullen we laten zien hoe wiskunde en Python elkaar kunnen aanvullen en hoe computational thinking past in het wiskunde-curriculum. |
Marjolein Hottentot | O’lein | Kennismaken met het Seks is meer… Ganzenbord; Een unieke manier om spelenderwijs seksuele voorlichting te geven. Het doel is dat jongeren leren praten over relaties en seksualiteit. Kijk voor inspiratie |
Ludovic Wallaart, Koen Stulens | T3 Nederland | Breng makkelijk Physical Computing in de klas door het aansturen van een microcontroller via Python en zo leerlingen te laten interageren met de echte wereld. |
Lars Knol, Dimitri van Dillen | Onderwijs-op-afstand | Werkvormen en tips voor een interactieve les voor zowel in je les als je leerlingen thuis |
Yvonne von Morgen, Henriette klein Bluemink | ONZ | Een informatieve bijeenkomst waarin bijgepraat wordt met de toa’s. |
Rutger Ockhorst | TU Delft | Ik geef voorbeelden van experimenten Geofysica die ook beschikbaar zijn als uitleenkoffer en wanneer ze kunnen worden ingezet. |
Alexander Schinkel – DebatUnie, Leonie Kaptein – DNA in Beeld | DebatUnie | In deze interactieve workshop maak je kennis met de laatste DNA-technologie en leer je hoe je hierover met elkaar en met leerlingen kunt debatteren. |
Peter Becker, Sebastiaan Rieter | Haagse Hogeschool | Project onderwijs krijgt in het curriculum een steeds prominentere plaats. De opleiding HBO Ict aan De Haagse Hogeschool heeft ervaring met diverse vormen van projectonderwijs, direct al vanaf de start van het programma. Graag delen we onze ervaringen met jullie! |
Karsten Kaspers | Hogeschool Leiden | Vanuit zo veel mogelijk Nederlands en Europees onderzoek, wordt er een beeld gegeven van het klimaatonderzoek naar het klimaat uit het verleden. Door hierin afstudeeronderzoek, derdejaars projecten en zelfs eerstejaars experimenten mee te nemen in dit verhaal wordt het voor elke hogeschool chemie mogelijk om ook mee te doen in dit interessante en relevante onderzoeksveld. |
In het project ‘Operators van de toekomst’ van de RoboAcademy zetten wij ons samen met docenten in voor een duurzame inbedding van robotica in het onderwijs. Docenten (van vo t/m wo) en professionals uit het bedrijfsleven verrijken samen hun kennis en vaardigheden met masterclasses over robotica. Thema’s zijn collaboratieve robots, mobiele robots, augmented en virtual reality. Tijdens deze masterclass wordt het thema augmented, virtual en mixed reality uitgelicht.
Doel & resultaat
Het doel is informeren en inspireren, zodat docenten inzicht hebben in roboticatoepassingen in het bedrijfsleven, laagdrempelig ervaring opdoen met verschillende soorten robots en gaan nadenken over hoe zij daarmee aan de slag kunnen gaan in hun eigen lessen. Het programma bestaat globaal uit:
– Inzicht in robotica toepassingen in het bedrijfsleven
– Demo’s met Augmented / Virtual Reality ervaringen
– Inspiratie voor laagdrempelige toepassingen voor het onderwijs
Datum & tijd
De bijeenkomst vindt plaats op vrijdag 12 november van 16.00 tot 18.00 uur bij het fieldlab van de TU Delft, SAM/XL
Practica bij scheikunde: Welke bewuste keuzes kan je maken?Het doel van deze bijscholing is om keuzes te maken over de inzet van practica in het scheikundeonderwijs binnen de sectie. De argumenten achter deze keuzes zouden dan betrekking moeten hebben op de effectiviteit van het gegeven scheikunde-onderwijs. Maar practica kunnen ook een zelfstandige rol hebben. Bijvoorbeeld in een practicum leerlijn die op de handelingsvaardigheden is gericht, een onderzoeks leerlijn of meer in de relatie tussen experimenten en de theorie. Denk bij dat laatste aan het heen-en-weer denken en/of theorie uit experiment.
Doel & resultaat
Als deelnemer word je bewust van jouw eigen keuzes in jouw scheikunde onderwijs. Daarnaast is er veel aandacht over hoe je de discussie aangaat binnen een sectie. Argumenten moeten natuurlijk onderbouwd worden met vakkennis. Daarom komen inzichten uit de literatuur over de effectiviteit van practica, leerling denkbeelden en heen en weer denken ook aan bod.
De concrete opbrengst zal bestaan uit een zelfgeschreven plan waarmee de sectie aan de slag gaat met practica.
Data & tijd
De bijeenkomsten vinden plaats op:
- 12 oktober 2021 – 16.00 tot 18.00 uur
- 16 november 2021 – 16.00 tot 18.00 uur
- 11 januari 2022 – 16.00 tot 18.00 uur
- 8 maart 2022 – 16.00 tot 18.00 uur
Op het Middelbaar Laboratorium Onderwijs (MLO) in Leiden is chemie een essentieel vak voor de opleiding tot chemisch fysisch analist (niv4) en de allround laborant (niv3). Studenten leren theorie en praktijk te integreren met in achtneming van de veiligheid die komt kijken bij het werken in
een laboratorium. Hierbij komen moderne analysetechnieken aan bod, maar ook de basisvaardigheid als een titratie met een glazen buret moet in de vingers van de studenten zitten.
Opzet
Tijdens de workshop gaan we in op de volgende onderdelen:
- Het vak chemie in het MLO, toegespitst op beroepspraktijk
- Uitwerken van het Labjournaal
- Rapporteren van meetgegevens en resultaten
Tijdens de workshop is er ruim de gelegenheid om vragen te stellen en van gedachten te wisselen over de verschillende onderwerpen. Aan het eind van de workshop heb je inzicht in de opbouw van de opleiding tot analist en allround laborant en of en hoe deze opleiding aansluit bij het scheikunde-onderwijs van het vo.
Datum en tijd (let op, deze nascholing is verplaatst)
Dinsdag 20 april
16:00 – 17:30
Deze bijeenkomst zal online plaatsvinden.
TOA meetingOp 4 november is er een online TOA meeting. Het doel van dit overleg is om o.a. “ins en outs” rond onze TOA werkzaamheden, met name in deze bijzondere tijd, met elkaar te delen.
Heb jezelf nog een interessante (TOA) onderwerp wat je wilt bespreken of een aandachtspunt waar je mee zit en graag naar voren wilt brengen in deze meeting? Je kunt het Yvonne altijd bij voorbaat al mailen via onz@tudelft.nl. We kunnen dan kijken of/ hoe we dit kunnen meenemen in de agenda voor die dag.
TOA meeting: 4 november
Tijd: 16.00-17.00
TOA-dag op het Rijswijks lyceum
Dit schooljaar zijn we tijdens de TOA-dag te gast op het Rijswijks Lyceum. Een rondleiding door de school zal een goed beeld geven van hoe de school zich profileert. Vanzelfsprekend zal het meest stilgestaan worden bij het kabinet.
Op de dag krijg je onder andere een vooruitblik op het programma voor TOA’s voor 2021-2022, en is er tijd om kennis te maken en/of bij te praten met collega’s. Door met elkaar te praten over het werk als TOA en bij elkaar “in de keuken” te kijken, leer je van elkaar.
De TOA-dag is een hybride evenement, het is zowel mogelijk als fysiek als online deel te nemen.
Inmiddels is het maximale aantal fysieke deelnemers behaald, je kunt dus alleen nog online deelnemen.
Datum & Tijd
Donderdag 1 juli
10:00 – 14:00
Basiscursus ArduinoEen Arduino is een soort microcontroller die je op eenvoudige wijze in staat stelt om elektronische circuits te bouwen, aan te sturen en uit te lezen. Op die manier kun je veel verschillende dingen meten, bouwen, maken en uitvoeren. Zo kun je onder andere een koelkast op een bepaalde temperatuur houden, een zelfrijdende robot aansturen, lichtsensoren maken, een lcd-scherm op je shirt aansturen en ga zo maar door. Het is dan ook niet gek dat op vele scholen gewerkt wordt met Arduino’s. In het onderwijs kunnen Arduino’s ingezet worden als practicummateriaal, bij een profielwerkstuk, en bij onderwerpen zoals technische automatisering, technisch ontwerpen, onderzoeken met meet- en regelsystemen en bij elektriciteit. Het werken met de Arduino sluit aan bij de 21e-eeuwse vaardigheden. Er is dan ook al veel verschillend lesmateriaal voor Arduino’s ontwikkeld.
Deze basiscursus Arduino is bedoeld voor TOA’s en docenten die nog weinig ervaring hebben met arduino’s. Advies is om met een directe collega te komen zodat er direct nagedacht wordt voor een bredere implementatie op school.
Opzet
In deze module ga live je zelf aan de slag met een online Arduino simulator (emulator). Hierbij kan je van veel functionaliteiten van de arduino gebruiken, zonder er eentje te hebben, ook ideaal voor leerlingen. Je leert de basis van het maken van een circuit en het bouwen van een programma die de elektronica uitleest en aanstuurt. Deze basis is voldoende om zelf verder kennis en vaardigheid met Arduino te ontwikkelen.
DAtum & Tijd
Donderdag 4 maart 2021
18:00 – 20:30
Masterclass OpticaDe cursus Optica is bedoeld om het repertoire aan practica voor zowel onder- als bovenbouw uit te breiden. Voor de onderbouw gaat het onder andere om kleuren, de werking van een glasvezelkabel, de regenboog, de telescoop en het oog. Voor de bovenbouw bestaat het pakket onder meer uit practica bij polarisatie, leds, buiging, lichtgolven en interferentie.
Opzet
Tijdens de cursus worden de practica besproken uit het bijbehorende pakket met een groot aantal proeven (geschikt voor 10 groepjes van 2 á 3 leerlingen). Er is tijd voor overleg en uitwisseling van ervaringen met je mededeelnemers.