Geleefde religie in een veranderende wereld
Tijdens deze studiemiddag stellen religieonderzoekers van de Universiteit Leiden scherp op hoe religieuze identiteit gevormd en onderhandeld wordt. Onderweg gaan de deelnemende docenten met elkaar en de onderzoekers in gesprek over de kansen die het thema religie en identiteit biedt in het voortgezet onderwijs. Dit gaan we doen aan de hand van concrete bronnen waarmee ook leerlingen aan de slag kunnen in de klas. Het programma wordt afgerond met een borrel.
DOEL & RESULTAAT
De studiemiddag is voor alle vo-docenten (tweede- of eerstegraad) die lesgeven over religie en levensbeschouwing en op zoek zijn naar inhoudelijke verdieping. Alle deelnemers ontvangen een certificaat.
Programma
13.15-13.30 Inloop. Koffie en thee
13.30-13.35 Welkom (dagvoorzitter Markus Davidsen)
13.35-14.00 Sara Bolghiran: Moslims van de toekomst? Islamitische jongeren in Nederland
14.00-14.20 Gesprek in groepen over de vertaalslag naar het onderwijs
14.20-14.25 Korte pauze
14.25-14.50 Arjan Schoemaker: Bekering tot het christendom in een overwegend Moslimland
14.50-15.10 Gesprek in groepen over de vertaalslag naar het onderwijs
15.10-15.35 Pauze met koffie en thee
15.35-16.00 Dr Yves Menheere: Bloei en sinificatie van religie in China
16.00-16.20 Gesprek in groepen over de vertaalslag naar het onderwijs
16.20-16.30 Korte terugkoppeling van de gesprekssessies
16.30-16.35 Ideeën ophalen voor het thema van de volgende terugkomdag
16.35-16.45 Cursusaanbod LUCSoR (Dr Corey Williams)
16.45-17.30 Borrel en afscheid
Het thema van deze middag sluit aan bij het nieuwe curriculum van Expertisecentrum Levensbeschouwing en Religie in het Voortgezet Onderwijs (LERVO). Een van de vernieuwende aspecten van het nieuwe curriculum is de vergrote aandacht voor geleefde religie: de identiteit, geloofsvoorstellingen en beleving van gewone gelovigen. We spreken hierbij van het antropologisch perspectief. Voor meer informatie over de perspectieven van LERVO, zie hier.
De werkwijze van de studiemiddag sluit ook aan bij het Comenius-project van Markus Davidsen en Michaël van der Meer. In dit project worden werkmethoden ontwikkelt voor de analyse van primaire bronnen (teksten en rituelen) in het vo. Vanuit de overtuiging dat leerlingen meer leren door zelf met primaire bronnen te stoeien, bespreken we tijdens de studiemiddag de vertaalslag naar het onderwijs met uitgangspunt in concreet bronnenmateriaal.
DATUM, TIJD & LOCATIE
Vrijdag 26 april 2024 van
Lipsius – Zaal2.27
Cleveringaplaats 1, 2311 BD Leiden
Burgerschapsonderwijs op jouw school structureel vormgeven
Houd jij je op school bezig met het vormgeven van burgerschapsonderwijs, maar vraag je je nog af wat precies jullie visie is en hoe je het onderwijs concreet kan vormgeven? Tijdens deze bijeenkomst helpen wij om burgerschap samenhangend en doelgericht aan te bieden binnen jouw school. Na de bijeenkomst van 15.00 tot 18.00 uur kun je blijven eten.
DOEL & RESULTAAT
In deze training ga je op twee manieren aan de slag met het concreet vormgeven aan burgerschapsonderwijs:
- Visie & richtlijn
In dit gedeelte van de bijeenkomst bepaal je in hoofdlijnen wat jouw visie is op burgerschap in de school. Aan de hand van het VIZIER spel bespreek je verschillende casussen, voorkeuren en stellingen. Aan het einde van dit visiespel heb je jouw visie letterlijk in kaart gebracht.
- Vakintegratie & activiteiten
Je maakt een start met een activiteitenoverzicht van burgerschap binnen jouw school. Hierin breng je verschillende aspecten in kaart zoals leerdoelen, activiteiten, vakintegratie en een planning. Aan het eind heb je een interactief document dat overzicht en verantwoording biedt.
Deze bijeenkomst is bedoeld voor burgerschapscoördinatoren, teamleiders of docenten die zich binnen de school bezig houden met het burgerschapsprogramma vorm te geven. De training wordt gegeven door Schoolblocks: deze organisatie ontwikkelt lesmateriaal voor o.a. burgerschap en helpt scholen bij de implementatie hiervan.
DATUM, LOCATIE & TIJD
Donderdag 9 november| Kolffpad 1 | Willem Einthovengebouw | zaal A2.03 en A2.08 | Leiden | 15.00 – 18.00 uur.
ChatGPT: digitalisering in het voortgezet onderwijsIn deze webinar over digitalisering zullen Gosia Migut (Assistant Professor at the Computing Education Research group, TU Delft) en Michele Murgia (onderwijscoördinator artificical intelligence, Erasmus Universiteit) met de deelnemers op zoek gaan naar digitale mogelijkheden die goed werken in het voortgezet onderwijs.
DOEL & RESULTAAT
Deelnemers krijgen handvatten om techniek gedreven en digitale onderwijsinnovatie beter toe te kunnen passen. Deelnemers worden meegenomen in het contextualiseren van ChatGPT in het onderwijs met direct toepasbare tips, oplossingen en denkrichtingen.
DATUM, LOCATIE & TIJD
Woensdag 25 oktober | ONLINE | 15.00 tot 16.30 à 17.00 uur.
Een week voor de webinar krijgt u een reminder en de deelnemerslink toegestuurd.
Seksualiteit & #metoo in de klas: stel een leerlijn seksualiteit op voor jouw schoolOnderwerpen zoals porno, #metoo en andere thema’s binnen seksualiteit spelen veel onder leerlingen. Niet iedere school heeft de kennis en kunde in handen om deze onderwerpen ook voldoende bespreekbaar te maken in de klas. Daarnaast ligt de aandacht voor deze onderwerpen vaak bij verschillende vakken: biologie, maatschappijleer, filosofie maar ook breder binnen de mentorlessen of burgerschap. In deze bijeenkomst willen we met verschillende docenten aan de slag gaan om deze thema’s op school meer bespreekbaar te kunnen maken en ook een start te maken met een leerlijn seksualiteit. Waar kan dit beter dan in het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden, onderzoek van de Universiteit van Exeter heeft al aangetoond dat de afstand van tijd veiligheid kan bieden.
Doel & resultaat
Docenten krijgen casuïstiek en lesideeën aangereikt over het thema seksualiteit. Kiki Varekamp vertelt bijvoorbeeld over haar lessenreeks ‘Seks, drugs en rock & roll’. Marjolein Hottentot laat de docenten met elkaar in gesprek gaan over verschillende thema’s aan de hand van haar spel: Seks-is-meer-Ganzenbord. Doel van de bijeenkomst is te inspireren, lesideeën aan te dragen en daarnaast een aanzet te geven tot een PLG waar men een doorlopende leerlijn seksualiteit voor op de eigen school gaat maken.
Programma:
14.00 – 14.15 Inloop en welkom door Stephanie Lemmel
14.15 – 14.35 Opening en aftrap: Kiki Varekamp
14.40 – 15.25 Workshopronde 1
15.25 – 15.40 Pauze
15.40 – 16.25 Workshopronde 2
16.30 – 16.45 Plenair afsluiten door kort ideeën te delen
17.00 Sluiting museum
17:00 – 18:30 Er wordt inclusief een borrel en een warme maaltijd aangeboden in
restaurant Pavarotti aan de Nieuwe Rijn 48, op loopafstand van het RMO.
Aansluitend is er de mogelijkheid om een start te maken met een doorlopende leerlijn voor jouw school o.l.v. Diana Machielse en Kiki Varekamp.
Uw workshopvoorkeur kunt u doorgeven bij uw inschrijving. De bijeenkomst is vakoverstijgend.
Workshopronde 1 | 14.40 tot 15.25 uur
1. Het Seks is meer… Ganzenbord.
Zie je er tegen op om met je klas, jongeren over seks te praten? Praat je al met hen over seks, maar wil je een aanvulling op de bestaande methodes? Ben je op zoek naar afwisseling bij het geven van seksuele voorlichting?
Het ‘Seks is meer… Ganzenbord’ is een educatief voorlichtingsspel voor instellingen, scholen, buurthuizen en alle plekken waar seksuele voorlichting wordt gegeven.
Dit spel gaat over grenzen, wensen, beetje humor erin, vragen met antwoorden, meningsvragen en vragen die je samen beantwoordt.
De vragen gaan over allerlei onderwerpen, zoals bloot fotograferen, LHBTI, wel of niet een Valentijns kaart, hoe laat je iemand merken dat je diegene erg leuk vindt, romantiek, voorbehoedsmiddelen, verkering met iemand uit een andere cultuur, zwangerschap, abortus, enz, enz.
Het is een afwisselende werkvorm naast de bestaande methodes. In deze workshop krijg je de mogelijkheid om kennis te maken met de unieke spel en ga je het zelf spelen.
Informatie over de workshopgever
Marjolein Hottentot heeft 30 jaar les gegeven als docent verzorging/zorg en welzijn en begeleidt nu pubers met een beperking in zelfredzaamheid en zelfstandigheid, aan huis. Op twee verschillende scholen heeft zij mediation lessen opgezet en mediation training gegeven waardoor de leerlingen zelf conflicten zijn gaan oplossen. Ook is zij leerlingbegeleidster geweest en heeft ze vele jongeren één op één begeleid die te maken hebben gehad met bijvoorbeeld uit de kast komen, zwangerschap, incest en loverboys/lovergirls. Na al die jaren ook seksuele voorlichting te hebben gegeven is zij haar spel verder gaan ontwikkelen (de start van dit spel ligt al in haar opleidingstijd, bij het vak ‘Hoe geef je seksuele voorlichting?’) en er bestaan nu 5 verschillende versies van het Seks is meer… Ganzenbord spel.
Marjolein Hottentot, www.olein.nl
2. Workshop ‘Eros – liefde, seksualiteit en gender in het museum’
In de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden bevinden zich tal van voorwerpen die te maken hebben met seksualiteit. Ze bieden een goed startpunt voor een gesprek met leerlingen, bijvoorbeeld over vragen als ‘Moeten objecten met expliciet seksuele scènes voor iedereen te zien zijn in een museum? En op social media?’ Uit ervaring blijkt dat de historische afstand tot voorwerpen uit de oudheid het voor leerlingen makkelijker maakt om over seksualiteit te praten. Tijdens deze workshop bekijken we een aantal voorbeelden van objecten en werkvormen en gaan we met elkaar in gesprek over de plek van een museumbezoek rond dit thema in het curriculum.
Informatie over de workshopgever
Willemijn Fortuin is museumdocent bij het Rijksmuseum van Oudheden en heeft daarnaast ervaring met het geven van seksuele voorlichting aan scholieren.
Workshopronde 2 | 15.40 tot 16.25 uur
1. Hoe kun je filosofie inzetten als middel om het te hebben over #metoo en consent?
In deze workshop maak je kennis met een les die ingaat op het begrip hermeneutisch onrecht (hoe jouw ervaringen in de wereld en de manier waarop je die uitlegt niet worden gehoord of niet serieus worden genomen) en wat dat met #metoo te maken heeft. Verder kijken we naar de mogelijkheid van zelfkennis en hoe dit op gespannen voet kan staan met het stellen van persoonlijke grenzen en het geven van consent.
Informatie over de workshopgever
Kiki Varekamp is docent filosofie en ontwikkelaar van curricula. Zo heeft ze onder andere een filosofische lessenserie over seks, drugs en rock ’n roll ontwikkeld waarbij de leerlingen in gesprek gaan over (soms controversiële) onderwerpen rondom seks en drugs. Verder houdt ze zich bezig met het thema inclusiviteit in het filosofiecurriculum. Hierover publiceerde ze samen met Heleen Booy een artikel in de Groene Amsterdammer, getiteld: ‘Diversiteit als toetje’.
2. Het weten bevragen – feministische methodes voor leerlijnontwikkeling seksualiteit
In deze workshop reflecteren we op de opvattingen, metaforen en verhalen die ons perspectief op de biologie van de voortplanting (mede)vormen. Hiervoor gebruiken we methodes geïnspireerd op de feministische wetenschapsfilosofie. Wat we weten over en hoe we kijken naar de biologie van de voortplanting hangt af van allerlei (persoonlijke en culturele) factoren. Wat betekent dat voor de manier waarop we lessen over voortplanting, seksualiteit en intimiteit vormgeven?
Informatie over de workshopgever
Ellen Algera studeerde Media Studies, Wijsbegeerte en Culturele Analyse en promoveert op dit moment in de Medische Antropologie aan de Universiteit van Amsterdam. Haar promotieonderzoek richt zich op de opkomst van nieuwe smartphone apps als methode om zwangerschap te voorkomen, en de implicaties daarvan op de anticonceptiezorg in Nederland.
3. Queer audiotour
De queer audiotour van het Rijksmuseum van Oudheden leidt langs verschillende objecten met een LHBTQI+verhaal: van de pruiken van Maya en Merit tot het liefdesleven van de Romeinse keizer Trajanus. Met deze audiotour belicht het museum de rijke geschiedenis van gender en seksualiteit in de oudheid én in de museumcollectie. Tijdens de workshoprondes bestaat de mogelijkheid om deze audiotour in de museumzalen te beluisteren.
LET OP: Hiervoor gebruiken de deelnemers hun eigen telefoon en oortjes.
Masterclass Ondernemerschap voor docenten en leerlingenHet aantal jongeren tussen de 12 en 18 jaar met een eigen onderneming steeg dit jaar naar 3000 inschrijvingen bij de KvK. Ook in de leeftijd van 18 tot 25 jaar nam het aantal nieuwe bedrijven toe tot ruim 129 duidend KvK-inschrijvingen. Ondernemerschap is een onderdeel van het vak bedrijfseconomie maar krijgt niet altijd de aandacht die het verdient in de klas. In deze masterclass willen we docenten economie en bedrijfseconomie inzicht en casuïstiek aanreiken om in de klas te gebruiken. Dit doen we door aan te sluiten bij de verschillende domeinen van de syllabus. Ook nodigen we graag leerlingen uit die nadenken over het starten van een eigen onderneming of hier al mee zijn begonnen. Voor hen kan de masterclass een goede start zijn van een eerste eigen onderneming.
Het programma:
14:00 – 14:15: Opening door Gerry Kouwenhoven (Lector en projectleider Inholland) en studenten Lieke & Femke (CEO van Friturum en studenten Inholland)
14:15 – 15:00: Lezing Christiaan Stokkermans over juridische stappen en regels m.b.t. starten van eigen onderneming (domein B)
15:00 – 15:10: Korte pauze
15:10 – 16:00: workshopronde 1 (keuze uit onderstaande 3 workshops)
16:00 – 16:50: workshopronde 2 (keuze uit onderstaande 3 workshops)
16:55 – 17:30: Korte plenaire afsluiting o.l.v. Gerry Kouwenhoven en start netwerkborrel.
De workshops:
1. Jip Dresia over skills en vaardigheden bij ondernemerschap (domein A)
Tijdens deze workshop leer je meer over het belang van ondernemende vaardigheden in het onderwijs en gaan we aan de slag met hoe je leerlingen kunt motiveren om echt aan de slag te gaan met hun ideeën. Wat zijn ondernemende vaardigheden en hoe kun je deze bij leerlingen stimuleren? Hoe pas je dit toe in je eigen onderwijs of, in andere woorden, hoe zorg je ervoor dat je eigen onderwijs ook ondernemend wordt?
Jip werkt als programma manager onderwijs bij het Erasmus Centre for Entrepreneurship, het ondernemerschapscentrum van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Met als missie om ondernemende vaardigheden te ontwikkelen, faciliteert het centrum hands-on trainingsprogramma’s voor studenten, ondernemers en publieke/private organisaties in samenwerking met de universiteit en andere nationale en internationale partners.
2. Willemijn ter Hoor over marketing en haar eigen onderneming Saucijs Uniq (domein E)
Tijdens deze workshop krijg je een korte introductie over het ontstaan van een onderneming vanuit schoolprojecten en de rol van docenten hierin. Daarnaast bekijken we een aantal marketing gerichte vraagstukken over het veranderen van je marketingstrategie en de praktische toepasbaarheid hiervan. Zo leer je hoe consumenten over de streep te trekken en je in een veranderende markt flexibel in te zetten.
Willemijn studeerde in 2020 af van de opleiding Food Commerce and Technology waar ze het bedrijf Saucijs UNIQ heeft opgericht. Dit bedrijf heeft als doel de Nederlandse consument op een zo toegankelijk mogelijke manier te introduceren aan duurzame wilde gans. Met de blik op de eiwittransitie en bourgondisch genieten brengt ze gans aan de man.
3. Soufia Ettahe over kosten en winstvraagstukken (Domein F)
Het is onder andere de missie van Inholland Finance/Accountancy om elke leerling in Nederland te laten proeven van ondernemerschap. Binnen Inholland Finance/Accountancy hebben ze een gebundeld 1ste jaar samen business studies. Dit geeft de finance en accountancy studenten een brede bagage en veel kennis over organisaties.
Het ontwikkelen van ondernemerschap houdt onder meer in:
- Een actieve houding.
- Verantwoordelijkheid nemen.
- Kansen zien, kansen benutten.
- Resultaat halen.
- Persoonlijke ontplooiing.
- Plezier!
Met casuïstiek neemt ze jullie mee in het ondernemerschap
- Het maken van een Businessplan
- Het financieel plaatje
- Keuze voor rechtsvorm
- Fiscus verplichtingen
- Tot aan het inschrijven bij de KvK
Soufia Ettaher is accountant en bedrijfskundige/ MBA en heeft 12 jaar in de accountancy gewerkt en daarna in het bedrijfsleven als controller. Bijna 6 jaar geleden heeft ze besloten om het onderwijs in te gaan. Naast het lesgeven binnen Inholland domein Finance & Accountancy, houdt ze zich bezig met onderwijsontwikkeling en kwaliteitsverbetering.
Doel & Resultaat
Deze bijeenkomst is bedoeld voor docenten die lesgeven in de vakken bedrijfseconomie of economie en voor leerlingen die een eigen onderneming hebben of er aan denken deze te gaan starten. Het doel is informeren en professionaliseren van docenten op het gebied van ondernemerschap en hen casuïstiek aan te reiken voor in de klas. Voor leerlingen die ambitie hebben een eigen onderneming te starten kan het event een eerste stap zijn en een leuke plek om vragen te stellen en andere ondernemers te ontmoeten.
Tijd & Locatie
Op 16 februari organiseert Onderwijsnetwerk Zuid-Holland, in samenwerking met Hogeschool Inholland Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam de masterclass ondernemerschap. De bijeenkomst vindt plaats bij het het Erasmus Centre for Entrepreneurship in Rotterdam en duurt van 14:00 tot 17:30 uur.
Nascholingsdag ‘Kiplekker’ voor primair en voortgezet onderwijsWat is het recept om je kiplekker te voelen? Tijdens deze vakoverstijgende nascholingsdag voor professionals in het basis- en voortgezet onderwijs, staat de mentale en fysieke gezondheid van leerlingen centraal. Hoe gaat het nu met het welzijn van je leerlingen, zitten ze lekker in hun vel? Wat kun je doen in je dagelijkse onderwijspraktijk?
Specialisten van onder andere de Universiteit Leiden, de Erasmus Universiteit en docenten uit de regio komen aan het woord in diverse workshops over thema’s zoals mentale veerkracht, stress, de kracht van obstakels, bewegend leren en motivatie. Zij beschikken niet alleen over wetenschappelijke kennis, maar zijn daarnaast ook vanuit de praktijk zeer deskundig, waar deelnemers in hun eigen onderwijs hun voordeel mee kunnen doen.
DATUM EN TIJD
De nascholingsdag vindt plaats op dinsdag 7 juni 2022 van 16:00 – 20:30 uur (inclusief diner) in het Pieter de la Courtgebouw te Leiden. Deze locatie bevindt zich op 5 minuten loopafstand van het station Leiden Centraal (uitgang station richting LUMC).
DOEL EN RESULTAAT
Je ontmoet andere collega’s uit zowel het primair als het voortgezet onderwijs, wie weet welke eyeopeners dit oplevert. Daarnaast kan je al je vragen kwijt bij experts. Kortom: je komt met nieuwe inzichten en ideeën terug op school. Deelnemers die het volledige programma hebben bijgewoond ontvangen aan het einde van de dag een nascholingscertificaat.