VR, AI, ChatGPT: digitalisering in het voortgezet onderwijs

In deze webinar over digitalisering zullen Marcus Specht (Leiden-Delft-Erasmus Center for Education and Learning, LDE-CEL) en Michele Murgia (Erasmus Universiteit) met de deelnemers op zoek gaan naar digitale mogelijkheden die goed werken in het voortgezet onderwijs, waarbij de focus zal liggen op direct toepasbare tips en oplossingen.

 

Het LDE- CEL is hét centrum voor onderwijs- en leertechnologie. Het verkent nieuwe richtingen voor radicale innovatie van online en blended onderwijs en leren in het hoger onderwijs. Bij LDE-CEL wordt onderzocht wat echt werkt in het gebruik van technieken als VR, AI en Learning Analytics om het onderwijs, zowel F2F als blended en online, te verbeteren. Met andere woorden: welke techniek gedreven onderwijsinnovaties zijn evidence based? Daarnaast zal Michele Murgia (onderwijs coördinator artificical intelligence) de deelnemers meenemen in het contextualiseren van ChatGPT waarbij hij tips en denkrichtingen deelt.

 

DATUM, PLAATS EN TIJD

Dinsdag 13 juni 2023

Online

15.00 tot 17.00 uur

Een week voor de webinar krijgt u een reminder en de deelnemerslink toegestuurd.

Seksualiteit & #metoo in de klas: stel een leerlijn seksualiteit op voor jouw school

Onderwerpen zoals porno, #metoo en andere thema’s binnen seksualiteit spelen veel onder leerlingen. Niet iedere school heeft de kennis en kunde in handen om deze onderwerpen ook voldoende bespreekbaar te maken in de klas. Daarnaast ligt de aandacht voor deze onderwerpen vaak bij verschillende vakken: biologie, maatschappijleer, filosofie maar ook breder binnen de mentorlessen of burgerschap. In deze bijeenkomst willen we met verschillende docenten aan de slag gaan om deze thema’s op school meer bespreekbaar te kunnen maken en ook een start te maken met een leerlijn seksualiteit. Waar kan dit beter dan in het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden, onderzoek van de Universiteit van Exeter heeft al aangetoond dat de afstand van tijd veiligheid kan bieden.

 

 

Doel & resultaat

Docenten krijgen casuïstiek en lesideeën aangereikt over het thema seksualiteit. Kiki Varekamp vertelt bijvoorbeeld over haar lessenreeks ‘Seks, drugs en rock & roll’. Marjolein Hottentot laat de docenten met elkaar in gesprek gaan over verschillende thema’s aan de hand van haar spel: Seks-is-meer-Ganzenbord. Doel van de bijeenkomst is te inspireren, lesideeën aan te dragen en daarnaast  een aanzet te geven tot een PLG waar men een doorlopende leerlijn seksualiteit voor op de eigen school gaat maken.

 

Programma:

14.00 – 14.15   Inloop en welkom door Stephanie Lemmel

14.15 – 14.35   Opening en aftrap: Kiki Varekamp

14.40 – 15.25   Workshopronde 1

15.25 – 15.40   Pauze

15.40 – 16.25   Workshopronde 2

16.30 – 16.45   Plenair afsluiten door kort ideeën delen

17.00               Sluiting museum

 

17:00 – 18:30  Er wordt inclusief een borrel en een warme maaltijd aangeboden in restaurant                                             Pavarotti aan de Nieuwe Rijn 48, op loopafstand van het RMO. Aansluitend is                                                 er de mogelijkheid om een start te maken met een doorlopende leerlijn voor                                                     jouw school o.l.v. Diana Machielse en Kiki Varekamp.

 

Workshops:

 

De bijeenkomst is vakoverstijgend.

Masterclass Ondernemerschap voor docenten en leerlingen

Het aantal jongeren tussen de 12 en 18 jaar met een eigen onderneming steeg dit jaar naar 3000 inschrijvingen bij de KvK. Ook in de leeftijd van 18 tot 25 jaar nam het aantal nieuwe bedrijven toe tot ruim 129 duidend KvK-inschrijvingen. Ondernemerschap is een onderdeel van het vak bedrijfseconomie maar krijgt niet altijd de aandacht die het verdient in de klas. In deze masterclass willen we docenten economie en bedrijfseconomie inzicht en casuïstiek aanreiken om in de klas te gebruiken. Dit doen we door aan te sluiten bij de verschillende domeinen van de syllabus. Ook nodigen we graag leerlingen uit die nadenken over het starten van een eigen onderneming of hier al mee zijn begonnen. Voor hen kan de masterclass een goede start zijn van een eerste eigen onderneming.

 

 

Het programma:

14:00 – 14:15: Opening door Gerry Kouwenhoven (Lector en projectleider Inholland) en studenten Lieke & Femke (CEO van Friturum en studenten Inholland)

14:15 – 15:00: Lezing Christiaan Stokkermans over juridische stappen en regels m.b.t. starten van eigen onderneming (domein B)

15:00 – 15:10: Korte pauze

15:10 – 16:00: workshopronde 1 (keuze uit onderstaande 3 workshops)

16:00 – 16:50: workshopronde 2 (keuze uit onderstaande 3 workshops)

16:55 – 17:30: Korte plenaire afsluiting o.l.v. Gerry Kouwenhoven en start netwerkborrel.

 

De workshops:

1. Jip Dresia over skills en vaardigheden bij ondernemerschap (domein A)

Tijdens deze workshop leer je meer over het belang van ondernemende vaardigheden in het onderwijs en gaan we aan de slag met hoe je leerlingen kunt motiveren om echt aan de slag te gaan met hun ideeën. Wat zijn ondernemende vaardigheden en hoe kun je deze bij leerlingen stimuleren? Hoe pas je dit toe in je eigen onderwijs of, in andere woorden, hoe zorg je ervoor dat je eigen onderwijs ook ondernemend wordt?

 

Jip werkt als programma manager onderwijs bij het Erasmus Centre for Entrepreneurship, het ondernemerschapscentrum van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Met als missie om ondernemende vaardigheden te ontwikkelen, faciliteert het centrum hands-on trainingsprogramma’s voor studenten, ondernemers en publieke/private organisaties in samenwerking met de universiteit en andere nationale en internationale partners.

 

2. Willemijn ter Hoor over marketing en haar eigen onderneming Saucijs Uniq (domein E)

Tijdens deze workshop krijg je een korte introductie over het ontstaan van een onderneming vanuit schoolprojecten en de rol van docenten hierin. Daarnaast bekijken we een aantal marketing gerichte vraagstukken over het veranderen van je marketingstrategie en de praktische toepasbaarheid hiervan. Zo leer je hoe consumenten over de streep te trekken en je in een veranderende markt flexibel in te zetten.

 

Willemijn studeerde in 2020 af van de opleiding Food Commerce and Technology waar ze het bedrijf Saucijs UNIQ heeft opgericht. Dit bedrijf heeft als doel de Nederlandse consument op een zo toegankelijk mogelijke manier te introduceren aan duurzame wilde gans. Met de blik op de eiwittransitie en bourgondisch genieten brengt ze gans aan de man.

 

3. Soufia Ettahe over kosten en winstvraagstukken (Domein F)

Het is onder andere de missie van Inholland Finance/Accountancy om elke leerling in Nederland te laten proeven van ondernemerschap. Binnen Inholland Finance/Accountancy hebben ze een gebundeld 1ste jaar samen business studies. Dit geeft de finance en accountancy studenten een brede bagage en veel kennis over organisaties.

 

Het ontwikkelen van ondernemerschap houdt onder meer in:

 

Met casuïstiek neemt ze jullie mee in het ondernemerschap

 

Soufia Ettaher is accountant en bedrijfskundige/ MBA en heeft 12 jaar in de accountancy gewerkt en daarna in het bedrijfsleven als controller. Bijna 6 jaar geleden heeft ze besloten om het onderwijs in te gaan. Naast het lesgeven binnen Inholland domein Finance & Accountancy, houdt ze zich bezig met onderwijsontwikkeling en kwaliteitsverbetering.

Doel & Resultaat

Deze bijeenkomst is bedoeld voor docenten die lesgeven in de vakken bedrijfseconomie of economie en voor leerlingen die een eigen onderneming hebben of er aan denken deze te gaan starten. Het doel is informeren en professionaliseren van docenten op het gebied van ondernemerschap en hen casuïstiek aan te reiken voor in de klas. Voor leerlingen die ambitie hebben een eigen onderneming te starten kan het event een eerste stap zijn en een leuke plek om vragen te stellen en andere ondernemers te ontmoeten.

 

Tijd & Locatie

Op 16 februari organiseert Onderwijsnetwerk Zuid-Holland, in samenwerking met Hogeschool Inholland Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam de masterclass ondernemerschap. De bijeenkomst vindt plaats bij het het Erasmus Centre for Entrepreneurship in Rotterdam en duurt van 14:00 tot 17:30 uur.

Nascholingsdag ‘Kiplekker’ voor primair en voortgezet onderwijs

Wat is het recept om je kiplekker te voelen? Tijdens deze vakoverstijgende nascholingsdag voor professionals in het basis- en voortgezet onderwijs, staat de mentale en fysieke gezondheid van leerlingen centraal. Hoe gaat het nu met het welzijn van je leerlingen, zitten ze lekker in hun vel? Wat kun je doen in je dagelijkse onderwijspraktijk?

 

Specialisten van onder andere de Universiteit Leiden, de Erasmus Universiteit en docenten uit de regio komen aan het woord in diverse workshops over thema’s zoals mentale veerkracht, stress, de kracht van obstakels, bewegend leren en motivatie. Zij beschikken niet alleen over wetenschappelijke kennis, maar zijn daarnaast ook vanuit de praktijk zeer deskundig, waar deelnemers in hun eigen onderwijs hun voordeel mee kunnen doen.

DATUM EN TIJD

De nascholingsdag vindt plaats op dinsdag 7 juni 2022 van 16:00 – 20:30 uur (inclusief diner) in het Pieter de la Courtgebouw te Leiden. Deze locatie bevindt zich op 5 minuten loopafstand van het station Leiden Centraal (uitgang station richting LUMC).

DOEL EN RESULTAAT

Je ontmoet andere collega’s uit zowel het primair als het voortgezet onderwijs, wie weet welke eyeopeners dit oplevert. Daarnaast kan je al je vragen kwijt bij experts. Kortom: je komt met nieuwe inzichten en ideeën terug op school. Deelnemers die het volledige programma hebben bijgewoond ontvangen aan het einde van de dag een nascholingscertificaat.