Curriculumvernieuwing voor Nederlands en Moderne vreemde talen

Donderdag 18 april vindt de bijeenkomst plaats over curriculumvernieuwing in het vo in samenwerking met SLO, Vereniging Levende Talen, ICLON en de talenopleidingen van Universiteit Leiden. Docenten talen zijn van harte uitgenodigd om hieraan deel te nemen.

 

 

Doel & Resultaat

Onder leiding van SLO wordt gewerkt aan nieuwe inhouden van kerndoelen en examenprogramma’s voor veel schoolvakken. Nederlands, Moderne Vreemde Talen en Maatschappijleer zijn gestart en daarom is het voor deze docenten belangrijk kennis te nemen van de veranderingen die in aantocht zijn. Ook moeten leraren kansen op feedback krijgen en mee kunnen denken over ontwikkelingsrichtingen.

ONZ organiseert samen met SLO op 18 april een kennismeeting: Leraren Nederlands, MVT en Maatschappijleer krijgen hier meer informatie hoe de talen en maatschapijleer zich in de toekomst gaan ontwikkelen in het onderwijs. Curriculumvernieuwingen vinden slechts spaarzaam plaats. Grijp deze kans aan om mee te denken en mee te doen! Samen gaan we in gesprek om genoemde schoolvakken in het vo te versterken en meer in overeenstemming te brengen met de eisen van deze tijd.

Op latere momenten zullen ook voor andere schoolvakken bijeenkomsten door ONZ georganiseerd worden.

 

 

Datum, Tijd en locatie

Donderdag 18 april van 16.00 tot 18.00 uur

Haagse Hogeschool, zaal De Strip 3.51

Johanna Westerdijkplein 75

2521 EN Den Haag

 

 

 

Stadslab Makerslab Tour Rotterdam
met aansluitend het alfa-gamma-betacoördinatorenoverleg

Het voortgezet onderwijs maakt steeds vaker werk van maker education. Er is al kennis opgebouwd over het ‘hoe’ van maker education.  Echter het ‘waarom’, de achterliggende theorie, overtuiging en verantwoording ontbreekt vaak nog. Wat zijn de effecten van maker education op persoonlijke en cognitieve ontwikkeling? Wat doet maken met leerlingen? Wat zijn goede interventies? Wat vergt maker education van de docent? Deze en andere vragen komen naar boven wanneer docenten en wetenschappers die zich met nieuwe vormen van leren en onderwijzen bezighouden over makersonderwijs praten en zijn de basis van dit project.

 

Tijdens de sessie neemt docentonderzoeker Manon Mostert van het Kenniscentrum Creating010 je mee in nieuwe technologie, didactische aanpak in maakplaatsen en techniek in het maatschappelijk domein en reikt toepassingen aan van het nieuw ontwikkelde Didactisch Kompas van Stadslab Rotterdam. Of je nu een docent bent in het voortgezet onderwijs, gespecialiseerd in beta, alpha, of gamma vakken, of een TOA die de passie voor het faciliteren van hands-on leren deelt, deze bijeenkomst heeft iets te bieden voor iedereen. O.a. ga je in een workshop aan de slag met een digitaal aangestuurde machine naar keuze. Denk hierbij aan een 3D printer, Lasersnijder, Vinylsnijder, Heatpress, Plastic shredder of Digitale borduurmachine. 

 

 

 

DOEL & RESULTAAT

Kijkje nemen in de keuken bij stadslab Rotterdam en praktisch aan de slag met Maakonderwijs,  ook voor TOA’s en vmbo-t docenten.  

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Datum: dinsdag 12 december van 16.00 – 20.00 uur (incl maaltijd)

Locatie: Hogeschool Rotterdam

 

De bijeenkomst is gecombineerd met een gezamenlijk alfa/gamma/betacoordinatorenoverleg (18.30  -20.00)