Robotica in de klas
MET AANSLUITEND HET BETACOÖRDINATORENOVERLEG

Het leren van robotica gaat verder dan alleen technische vaardigheden. Het stimuleert teamwork, kritisch denken en innovatie, essentiële vaardigheden voor de 21e eeuw. Bovendien biedt het een kans om belangrijke onderwerpen zoals ethiek, privacy en de impact van technologie op de samenleving te verkennen. Ben je op zoek naar een manier om je leerlingen te inspireren en voor te bereiden op het gebied van robotica, programmeren en digitale technologie? Op 11 april krijg je de kans om aan de slag te gaan met modules of leerlijnen die ontwikkeld zijn of nog in ontwikkeling zijn vanuit TU Delft en partners van Sterk Techniek Onderwijs Haaglanden.

 

Workshops

Leerlijn robotica en het RoboCupteam 

Maak kennis met RoboCup Junior. Dit is de robotica- en programmeerwedstrijd van Nederland, gericht op het stimuleren en ontwikkelen van PO en VO leerlingen. Leerlingen worden hierin uitgedaagd om hun eigen robot te ontwerpen, bouwen en te programmeren. Jaarlijks wordt het Nederlands Kampioenschap georganiseerd op het terrein van de TU Delft. Het volgende NK staat gepland op 20 april 2024.

 

Is Virtual Reality in de klas iets voor jou?

Virtual Reality (VR) is niet langer een fantasie uit sciencefictionfilms, maar een beschikbaar instrument dat de grenzen van het traditionele onderwijs kan verleggen. Tijdens deze workshop nemen Sinan Al-Attar en Michel Buchner je mee op een reis door de wereld van VR en laten je kennismaken met de mogelijkheden die het biedt voor jouw onderwijs. Je zult zien hoe deze immersieve technologie jouw lessen kan verrijken en je helpen je leerlingen te inspireren. Zie je voordelen in het gebruik van VR in de klas of juist nadelen? Is VR helemaal nieuw voor je of heb je hier al ervaring mee? We nodigen je graag uit om deel te nemen aan deze workshop en VR zelf te ervaren, je ervaringen met de anderen te delen, en van de ervaringen van anderen te leren.

 

Programmeren van een robotautootje

Programmeren wordt voor veel leerlingen pas echt leuk zodra er iets gebeurt: bewegingen op het scherm, maar liever nog iets in de ‘echte wereld’. In deze workshop zullen we zelf ervaring opdoen met enkele uitdagende opdrachten met een robotautootje, de rover. Na een eenvoudige introductie programmeren we de rover zo dat deze op de grond een huisje met een kruis er in tekent. De vervolgopdracht is om hem, zoals een grasmaaier of stofzuiger, een willekeurige route te laten rijden zonder te botsen. Python, de gebruikte programmeertaal, is krachtig en eenvoudig tegelijk. De kern van deze opdrachten is de structuur, het denkproces, computationeel denken. De opdrachten zijn daarmee eenvoudig aan te passen aan de ervaring van zowel de docent als van de leerlingen.

 

Informatica – eerste netwerkbijeenkomst

Sinds 2020 is Rachel Baan betrokken bij het project Co-Teach informatica waarbij scholen die zonder informatica docent komen te zitten toch het vak aan hun leerlingen kunnen aanbieden via een online leerlijn voor de kerndomeinen en gastdocenten voor de keuze domeinen, waarbij zij eindverantwoordelijke is voor de online leerlijn. Sinds januari 2024 is zij universitair docent vakdidactiek Informatica bij de TU Delft, waarbij zij met haar gebruikelijke enthousiasme en drive tot vernieuwen werkt aan het vormen van enthousiaste en vernieuwde informatica docenten, want die hebben we heel hard nodig! Na een korte periode als ZZP-er gewerkt te hebben, rolde zij in het vak informatica en haalde haar 1ste graads bevoegdheid voor het vak. Door haar grote ervaring in het maken van curriculum en lesmateriaal, heeft zij op verschillende scholen het vernieuwde programma van informatica vorm gegeven. Deze sessie is een eerste kennismaking en een inkijkje in het lesmateriaal.

Programma en tijden:

15:45 –  16:00 uur inloop koffie/thee Berlage Bar-  Science Centre (26A)

16.00 – welkom en introductie op het programma in de hal bij de Berlage Bar

 

Sessies: 16:15 – 17:30 uur (2 rondes in de workshopruimtes Science Centre)

Indeling van de workshops doen we ter plaatse

Ronde 1)

16:15 – 17:00  programmeren van robotautootjes door Ludovic Wallaart Texas Instruments

16:15 – 17:00 De Mirte robot en RoboCup door Martin Klomp TU Delft

Ronde 2)

17:00 – 17:45 programmeren van robotautootjes door Ludovic Wallaart Texas Instruments

17:00 – 17:45 co-creatie sessie Robotica leerlijn door Eveline Holla en Leonie Sonneveld TU Delft

 

17:45 – 18:45 uur netwerkdiner Berlage Bar (in de hal ook demo RoboCup Team)

 

Avondprogramma (in workshopruimtes Science Centre)

18:45 – 20:00 uur  Virtual Reality project in de klas met VR brillen door Sinan Al-Attar en Michel Buchner

18:45 – 20:00 uur Netwerksessie met informaticadocenten/studenten door Rachel Baan

18:45 – 20:00 uur Bètacoördinatorenoverleg door Renée Prins

 

Doel & resultaat:

Kennis maken met en verdiepen in de toepassingen van Robotica in het onderwijs.

 

Datum, tijd & locatie:

Datum: 11 april 2024

Tijd: 16:00 – 20:00 uur

Locatie: TU Delft Science Centre (gebouw 26A)
Van der Burghweg 1
2628 CS Delft