Eerste Hulp bij Profielwerkstukbegeleiding – conclusie onderbouwen met getallen

Karin Koens, docent biologie, geeft deze workshop en heeft veel ervaring met het begeleiden van leerlingen bij hun PWS. Als leerlingen zelfstandig onderzoek doen en daarbij metingen uitvoeren, levert dit getallen op. Maar om die te kunnen interpreteren en een goede conclusie te trekken, is statistiek nodig. In de workshop komen drie statistische toetsen aan de orde die goed bruikbaar zijn bij het onderzoek dat leerlingen vaak doen tijdens hun biologie of scheikunde opleiding in de bovenbouw.

 

Een voorbeeld. Als een leerling meet dat de gemiddelde hartslag bij stress (89 bpm)  hoger is dan de gemiddelde hartslag in rust (75 bpm), is dit dan te beschouwen als een echt, significant verschil? Of is het verschil veel te klein en is het toeval? (Hoe) hang dit af van het aantal metingen?

 

De workshop start met een korte uitleg over het formuleren van de nulhypothese en gaat in op het begrip p-waarde en op drie typen onderzoeksvragen die vaak terug komen in leerlingonderzoek. Vervolgens analyseer je zelf de onderzoeksresultaten van een gegeven onderzoek door de p-waarde te berekenen. Daarvoor gebruik je Excel. De p-waarde bepaalt dan of de verschillen in de gemeten waarden significant zijn of niet. Als de tijd het toelaat kun je dit doen voor drie typen onderzoek, ieder gebaseerd op een ander type onderzoeksvraag. Dan heb je geoefend met drie typen statistische toetsen. De toetsen die worden besproken zijn de T-toets, de Pearson’s correlatiecoëfficiënt en de Chi-kwadraat toets.

 

Materiaal: theorieboekje met opdrachten wordt uitgedeeld en digitaal ter beschikking gesteld. Hierin zit ook een ‘knoppencursus’ die de leerlingen stap voor stap begeleidt bij het uitvoeren van de toets in Excel. PowerPoint wordt digitaal ter beschikking gesteld. Neem voor deze workshop een laptop met Excel mee!

 

 

DOEL & RESULTAAT

Het begrip p-waarde, de T-toets, de Pearson’s correlatiecoëfficiënt en de Chi-kwadraattoets beheers je om je leerlingen hierin te kunnen begeleiden bij hun PWS.

 

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Woensdag 11 oktober | 17.00 – 19.30 uur | Willem Einthovengebouw | Kolffpad 1 | 2333 BN Leiden

Practica bij scheikunde: Welke bewuste keuzes kan je maken?

Het doel van deze bijscholing is om keuzes te maken over de inzet van practica in het scheikundeonderwijs binnen de sectie. De argumenten achter deze keuzes zouden dan betrekking moeten hebben op de effectiviteit van het gegeven scheikunde-onderwijs. Maar practica kunnen ook een zelfstandige rol hebben. Bijvoorbeeld in een practicum leerlijn die op de handelingsvaardigheden is gericht, een onderzoeks leerlijn of meer in de relatie tussen experimenten en de theorie. Denk bij dat laatste aan het heen-en-weer denken en/of theorie uit experiment.

 

Doel & resultaat

Als deelnemer word je bewust van jouw eigen keuzes in jouw scheikunde onderwijs. Daarnaast is er veel aandacht over hoe je de discussie aangaat binnen een sectie. Argumenten moeten natuurlijk onderbouwd worden met vakkennis. Daarom komen inzichten uit de literatuur over de effectiviteit van practica, leerling denkbeelden en heen en weer denken ook aan bod.
De concrete opbrengst zal bestaan uit een zelfgeschreven plan waarmee de sectie aan de slag gaat met practica.

 

Data & tijd

De bijeenkomsten vinden plaats op: