- Hoe ziet het nieuwe examenprogramma maatschappijleer eruit?
- Hoe kun je je vakinhoudelijke kennis verdiepen?
- En hoe betrek je leerlingen actiever bij je lessen?
Mark Aarts (Hogeschooldocent mens- en maatschappijvakken bij de Lerarenopleiding Hogeschool Rotterdam) en Arthur Pormes (ICLON/Universiteit Leiden) organiseren drie bijeenkomsten van het Vakdidactisch Netwerk Maatschappijleer. Het netwerk is bedoeld voor docenten maatschappijleer in vmbo, havo en vwo. De bijeenkomsten vormen samen een traject en daarom is deelname aan alle drie de middagen gewenst.
Tijdens de eerste bijeenkomst verzorgt Ardaan van Ravenzwaaij, strategisch adviseur bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken, een lezing over zijn onderzoek naar de betekenis van rechtvaardigheid in de relatie tussen overheid, ambtenaren en burgers. Dit thema speelt een centrale rol in het nieuwe examenprogramma en biedt inspiratie voor de lespraktijk.
Doel & resultaat
Tijdens de bijeenkomsten wissel je ervaringen uit met collega-docenten, verdiep je je vakinhoudelijke kennis met inbreng van wetenschappers en experts, en werk je samen aan onderwijs dat aansluit bij jouw eigen schoolcontext.
Na afloop heb je een helder inzicht in de kern van het nieuwe programma. Je gaat naar huis met concrete ideeën om je lessen te vernieuwen en je beschikt over een netwerk van collega’s om mee te blijven sparren.
Meld je aan en bouw samen aan sterk en actueel maatschappijleeronderwijs!
Datum, tijd & locatie
Dinsdag 7 oktober van 14.00-17.00 uur
Universiteit Leiden, FSW-gebouw (zaal 5A23)
Wassenaarseweg 52, Leiden
Vrijdag 12 december van 14.00-17.00 uur
Universiteit Leiden, Anna van Buerenplein (zaal AVB 03.02)
Anna van Buerenplein 301, Den Haag
Vrijdag 10 april van 14.00-17.00 uur
Hogeschool Rotterdam, locatie Kralingse Zoom
Kralingse Zoom 91, Rotterdam
(Wereld)burgerschap en Levensbeschouwing: vrienden of concurrenten?Na de eerste bijeenkomst ‘ChatGPT en godsdienst, levensbeschouwing & religie’ volgt nu de tweede bijeenkomst in de reeks van vier bijeenkomsten voor docenten godsdienst, levensbeschouwing & religie.
Yaël Weening, promovenda aan de Hogeschool van Amsterdam, lectoraat Burgerschapsonderwijs, geeft in deze bijeenkomst een lezing over dit thema. Zij doet onderzoek naar het voeren van gesprekken met leerlingen in vmbo klassen over actualiteiten, het establishment en het anti-establishment.
De derde en vierde bijeenkomst op maandag in het voorjaar van 2024 worden georganiseerd op basis van input van de deelnemers.
DOEL & RESULTAAT
Er wordt aangesloten op de meest recente ontwikkelingen in het vakgebied. Het doel is ervaringen en kennis ter plekke uit te wisselen in een ‘community of learners’, om je onderwijs verder te kunnen ontwikkelen. Wanneer je drie van de vier bijeenkomsten hebt bijgewoond, krijg je een scholingscertificaat.
DATUM, TIJD & LOCATIE
Maandag 23 oktober van 16.30 tot 19.30 uur in het Willem Einthovengebouw | Kolffpad 1 | 2333 BN Leiden.
Contactpersonen
Michaël van der Meer, vakdidacticus levensbeschouwing en godsdienst ICLON m.n.van.der.meer@iclon.leidenuniv.nl
Stephanie Lemmel, projectleider Onderwijsnetwerk Zuid-Holland, s.lemmel@iclon.leidenuniv.nl
ChatGPT en godsdienst, levensbeschouwing & religie
Dit schooljaar worden vier bijeenkomsten georganiseerd voor docenten godsdienst, levensbeschouwing & religie. Docenten uit andere vakgebieden zijn ook van harte welkom, of neem een collega mee!
Thema eerste bijeenkomst; ChatGPT en godsdienst, levensbeschouwing & religie
Michele Murgia, onderwijscoördinator Artificial Intelligence bij de Erasmus Universiteit, geeft een workshop over wat ChatGPT inhoudt en betekent voor docenten en het onderwijs. Wat zijn naast de bezwaren die AI met zich meebrengt, misschien ook de kansen voor een vak dat net als filosofie vooral veel reflectie en persoonlijke beschouwingen (vaak ook in essay vorm) met zich meebrengt. Michele Murgia heeft een academische achtergrond in filosofie met de nadruk op politieke theorie.
Thema tweede bijeenkomst; (Wereld)burgerschap en ons vak: vrienden of concurrenten?
Yaël Weening, promovenda aan de Hogeschool van Amsterdam, lectoraat Burgerschapsonderwijs, geeft een lezing over dit thema. Zij doet onderzoek naar het voeren van gesprekken met leerlingen in vmbo klassen over actualiteiten, het establishment en het anti-establishment.
De derde en vierde bijeenkomst op maandag in het voorjaar van 2024 worden georganiseerd op basis van input van de deelnemers.
DOEL & RESULTAAT
Er wordt aangesloten op de meest recente ontwikkelingen in het vakgebied. Het doel is ervaringen en kennis ter plekke uit te wisselen in een ‘community of learners’, om je onderwijs verder te kunnen ontwikkelen. Wanneer je drie van de vier bijeenkomsten hebt bijgewoond, krijg je een scholingscertificaat.
DATUM, TIJD & LOCATIE
Eerste bijeenkomst
Maandag 25 september van 16.30 tot 19.30 uur in het Willem Einthovengebouw | Kolffpad 1 | 2333 BN Leiden.
Tweede bijeenkomst
Maandag 23 oktober van 16.30 tot 19.30 uur in het Willem Einthovengebouw | Kolffpad 1 | 2333 BN Leiden.
Contactpersonen
Michaël van der Meer, vakdidacticus levensbeschouwing en godsdienst ICLON m.n.van.der.meer@iclon.leidenuniv.nl
Stephanie Lemmel, projectleider Onderwijsnetwerk Zuid-Holland, s.lemmel@iclon.leidenuniv.nl