Wist je dat bio-informatica een grote rol speelt bij het in kaart brengen van het verloop van de Corona-pandemie? Maar ook die handige hooikoorts-app voor op je telefoon is ontwikkeld met hulp van bio-informatici. De perfecte tomaat? Die mooie bos tulpen? Ook hierbij komt een stukje bio-informatica om de hoek kijken. Maar wat is dat nou precies, bio-informatica? Op deze simpele vraag krijg je tijdens deze workshop antwoord. Dat doen we door je aan de hand van praktijkvoorbeelden en opdrachten kennis te laten maken met dit brede vakgebied.
In deze cursus:
– Vertelt een onderzoeker over één of meer toepassingsgebieden van de bio-informatica, zoals virologie, zaadveredeling, applicatie ontwikkeling of gepersonaliseerde medicatie.
– Voer je zelf een aantal eenvoudige bio-informatica opdrachten uit die je, met bijgeleverd lesplan, kan gebruiken in je eigen lessen.
– Brainstormen we samen met experts uit verschillende hoeken over mogelijkheden voor profielwerkstukken en meesterproeven.
De bijeenkomst op 10 maart gaat over programmeren. Je gaat zelf aan de slag met Python, zowel in de webbrowser als op rekenmachines. Ervaring met programmeren is niet nodig.
Overal is bio-informatica bestaat uit twee opvolgende bijeenkomsten op 28 januari en 10 maart. De bijeenkomst van donderdag 10 maart is van 16:00 tot 20:00 uur op de Hogeschool Leiden (inclusief maaltijd). Deelname aan één afzonderlijke bijeenkomst is mogelijk.
Workshop – Alles is Bio-informaticaWist je dat bio-informatica een grote rol speelt bij het in kaart brengen van het verloop van de Corona-pandemie? Maar ook die handige hooikoorts-app voor op je telefoon is ontwikkeld met hulp van bioinformatici. De perfecte tomaat? Die mooie bos tulpen? Ook daar komt een stukje bioinformatica bij om de hoek kijken. Maar wat is dat nou precies, bio-informatica? Op deze simpele vraag krijg je tijdens deze workshop antwoord. Dat doen we door je aan de hand van praktijkvoorbeelden en opdrachten kennis te laten maken met dit brede vakgebied.
Opzet
In deze workshop:
- Maak je kennis met een groot aantal toepassingsgebieden van de bio-informatica, zoals virologie, zaadveredeling, application development en gepersonaliseerde medicatie
- Voer je zelf een aantal simpele bio-informatica-opdrachten uit die je, met bijgeleverd lesplan, kunt gebruiken in je eigen lessen
- Brainstormen we samen met experts uit verschillende hoeken over mogelijkheden voor profielwerkstukken en meesterproeven.
Datum & Tijd
Dinsdag 13 april
16:00 – 20:00 (met diner)
Keuzethema’s informatica – Online nascholingenIn het najaar van 2020 start de tweede reeks van de online cursussen over de keuzethema’s en bijbehorende lesmodules voor het nieuwe examenprogramma van informatica. U leert over de vakinhoud en over de didactiek, op basis van het ontwikkelde lesmateriaal. Op deze manier kunt u zich goed voorbereiden op het implementeren van het keuzethema in de klas.
U kunt de cursus vanuit huis bijwonen. De cursussen worden gegeven door de ontwikkelaars van het materiaal. U kunt actief deelnemen en gelijk oefenen met de leerstof. Er is veel ruimte voor interactie.
Domein | Begeleider(s) | Aantal bijeenkomsten | Data | Tijd |
R – Computational Science | Natasa Grgurina | 4 | Donderdag 8 oktober, 19 november, 3 en 10 december | 15:30 – 17:30 |
G – Algoritmiek | Tim van Steenvoorden en Jacco Gnodde | 3 | Donderdag 29 oktober, 5 en 12 november | 15:30 – 17:30 |
J – Programmeerparadigma’s functioneel | Coen Crombach en Kees Huizing | 2 | Woensdag 18 en 25 november | 15:30 – 17:30 |
H – Databases | Eelco Dijkstra | 4 | Maandag 26 oktober, 9 en 23 november en 7 december | 19:00 – 21:00 |
L – Netwerken | Eelco Dijkstra | 2 | Dinsdag 3 en 17 november | 16:00 – 18:00 |
P – User experience en O – Usability | Jan-Willem van ’t Klooster | 2 | Woensdag 4 en 11 november | 15:30 – 17:30 |
Meer informatie en aanmelden op: https://keuzethemas.nl/nascholing/
Waarom wetenschap en techniek zo spannend zijn!Leerlingen hebben nogal eens het idee dat natuurwetenschappelijke vakken niet echt boeiend zijn. Zou het kunnen zijn dat we de nadruk te sterk leggen op de uitkomsten van wetenschap en te weinig op de spannende zoektocht naar kennis? Hoe kan wetenschapsfilosofie helpen om die kant van wetenschap te laten zien?
Opzet
Na een inleiding over de aard van natuurwetenschappen (en de verschillen met technische wetenschappen) gaan we aan de slag om activiteiten te bedenken waarin de aard van wetenschap als een zoektocht naar kennis centraal staat. Leerlingen leren daarin dat wetenschappers eigenlijk ontwerpers van theorieën en modellen zijn, en dat er net als bij ontwerpen altijd meer dan één
mogelijk antwoord is.
Datum & Tijd
Donderdag 10 juni 2021
16:00 – 18:00
Basiscursus ArduinoEen Arduino is een soort microcontroller die je op eenvoudige wijze in staat stelt om elektronische circuits te bouwen, aan te sturen en uit te lezen. Op die manier kun je veel verschillende dingen meten, bouwen, maken en uitvoeren. Zo kun je onder andere een koelkast op een bepaalde temperatuur houden, een zelfrijdende robot aansturen, lichtsensoren maken, een lcd-scherm op je shirt aansturen en ga zo maar door. Het is dan ook niet gek dat op vele scholen gewerkt wordt met Arduino’s. In het onderwijs kunnen Arduino’s ingezet worden als practicummateriaal, bij een profielwerkstuk, en bij onderwerpen zoals technische automatisering, technisch ontwerpen, onderzoeken met meet- en regelsystemen en bij elektriciteit. Het werken met de Arduino sluit aan bij de 21e-eeuwse vaardigheden. Er is dan ook al veel verschillend lesmateriaal voor Arduino’s ontwikkeld.
Deze basiscursus Arduino is bedoeld voor TOA’s en docenten die nog weinig ervaring hebben met arduino’s. Advies is om met een directe collega te komen zodat er direct nagedacht wordt voor een bredere implementatie op school.
Opzet
In deze module ga live je zelf aan de slag met een online Arduino simulator (emulator). Hierbij kan je van veel functionaliteiten van de arduino gebruiken, zonder er eentje te hebben, ook ideaal voor leerlingen. Je leert de basis van het maken van een circuit en het bouwen van een programma die de elektronica uitleest en aanstuurt. Deze basis is voldoende om zelf verder kennis en vaardigheid met Arduino te ontwikkelen.
DAtum & Tijd
Donderdag 4 maart 2021
18:00 – 20:30
Digi-Bèta in de klas – onlineHoe kan je technologie & Python inzetten zodat leerlingen wiskundige en wetenschappelijke concepten leren onderzoeken en beter begrijpen, concepten die vaak het fundament vormen van nieuwe ontwikkelingen in onze digitale maatschappij? Daag leerlingen uit om data en informatie te analyseren en innovatief oplossingen te ontwerpen. Introduceer hen tot het geven van opdrachten aan een machine om algoritmes uit te voeren, beslissingen te nemen en de resultaten te beoordelen om indien nodig verbeteringen aan te brengen. Bereid de leerlingen voor om de innovators van de toekomst te worden.
Opzet
Tijdens deze masterclass leer je aan de hand van hands-on activiteiten hoe eenvoudig en zinvol skills als probleemoplossend denken en programmeren in de klas te brengen zijn. Aan de hand van curriculum-gerelateerde topics maak je kennis met de basisprincipes van de programmeertaal Python; hoe dit algoritmisch denken stimuleert en hoe je logische redeneringen en beslissingen laat
uitvoeren door digitale technologie.
Python, ontwikkeld door de Nederlander Guido van Rossum, is een zeer gebruiksvriendelijke en leesbare programmeertaal die in de praktijk gebruikt wordt door bedrijven als Google en Dropbox.
Het gebruik van grafische omgevingen en microcontrollers motiveert leerlingen een gepaste oplossing te vinden met code. Deze aanpak maakt het mogelijk om verbanden te leggen tussen wiskunde, wetenschappen, computational thinking en programmeren. We bestuderen enkele interdisciplinaire projecten als Smart Irrigation, Pet Car Alarm, Simulatie van het hart. Ook krijg je lesmateriaal mee om zelf toe te passen.
Datum & Tijd
Donderdag 29 oktober
16:00 – 18:00
De nascholing zal online worden gegeven.
Keuzethema’s informatica – Online cursussenIn mei 2020 start een nieuwe reeks van online cursussen over de keuzethema’s en bijbehorende lesmodules voor het nieuwe examenprogramma. De cursussen gaan uit van het lesmateriaal dat voor het specifieke domein is ontwikkeld. U leert dus over de vakinhoud en over de didactiek, op basis van het ontwikkelde lesmateriaal. Op deze manier kunt u zich goed voorbereiden op het implementeren van het keuzethema in de klas.
U kunt de cursus vanuit huis bijwonen. De cursussen worden gegeven door de ontwikkelaars van het materiaal. U kunt actief deelnemen en gelijk oefenen met de leerstof. Er is veel ruimte voor interactie.
Daarnaast organiseren we voor sommige thema’s een online uitwisselingsbijeenkomst voor docenten die al enige ervaring hebben opgedaan met de lesmodule. Het doel van deze bijeenkomsten is om ervaringen en materialen met elkaar uit te wisselen.
We bieden de volgende cursussen aan in mei en juni 2020. Elke bijeenkomst duurt maximaal 2 uur, van 15.30 tot 17.30 uur.
cursus | aantal bijeenkomsten | data |
---|---|---|
Domein G Algoritmiek | 3 bijeenkomsten | 14, 28 mei en 11 juni |
Domein J Programmeerparadigma’s functioneel | 2 bijeenkomsten | 10 en 24 juni |
Domein L Netwerken | 2 bijeenkomsten | 3 en 17 juni |
Domein M Physical Computing | 2 bijeenkomsten | 18 en 25 mei |
Domein M Physical Computing | 1 uitwisselingsbijeenkomst | 15 juni |
Domein P User experience | 2 bijeenkomsten | 20 en 27 mei |
Zie ook het overzicht de keuzethema’s en het ontwikkelde lesmateriaal
Meer informatie
https://ieni.github.io/inf2019/nascholing.html
Begeleiden van projectonderwijs
We laten leerlingen vaak samenwerken in projecten. Bij O&O, nlt en informatica komt het veelvuldig voor, maar ook bij andere (bèta)vakken zien we leerlingen samen werken aan concrete producten. De centrale vraag voor deze nascholing daarbij is: hoe we kunnen we de leerlingen optimaal laten leren bij het samenwerken?
Doel & Resultaat
Specifieke onderwerpen bij deze nascholing zijn:
- Hoe kun je groepen samenstellen?
- Hoe voorzie je de leerlingen van feedback?
- Hoe kun je leerlingen vaardigheden leren?
- Hoe geef je een project vorm?
- Hoe beoordeel je een project?
- Hoe ga je om met ongemotiveerde leerlingen?
Gedurende de twee sessies krijg je allerlei praktische handvatten aangereikt om jouw projectonderwijs optimaal vorm te geven.
Data & tijd
Woensdag 5 februari 2020
Woensdag 11 maart 2020
16:00 – 20:00 (met diner)
Masterclass Medische TechnologieTijdens deze eenmalige bijeenkomst van LUMC/ Alrijne wordt de technologie achter de MRI-scanner behandeld. Dit onderwerp sluit nauw aan bij de nlt-module “Medische beeldvorming”, die op dit punt aan een herziening toe is. Uit deze bijeenkomst komt een PLG voort om als schrijversteam aan de slag te gaan met de herziening van de lesmodule nlt.
Doel & resultaat
Na de bijeenkomst ben je:
- Op de hoogte van de werking van een MRI-apparaat.
- Op de hoogte van de meerwaarde van een MRI ten opzichte van andere medische beeldvormende apparatuur.
- Bekend met de manier waarop medisch personeel de beeldvormende apparatuur in de praktijk bedient en benut om zo optimaal mogelijk diagnostisch beeld te krijgen.
- Enthousiast om onderwerpen van de cursus uit te werken voor de herziening van de module “Medische beeldvorming”.
Datum & tijd
Nog te bepalen
U kunt zich aanmelden via onderstaande link, dan ontvangt u een bericht zodra de datum is vastgesteld.
Medische Technologie MasterclassTijdens deze eenmalige bijeenkomst van LUMC/ Alrijne wordt de technologie achter de MRI-scanner behandeld. Dit onderwerp sluit nauw aan bij de nlt-module “Medische beeldvorming”, die op dit punt aan een herziening toe is. Uit deze bijeenkomst komt een PLG voort om als schrijversteam aan de slag te gaan met de herziening van de lesmodule nlt.
Doel & Resultaat
Na de bijeenkomst ben je:
- Op de hoogte van de werking van een MRI-apparaat.
- Op de hoogte van de meerwaarde van een MRI ten opzichte van andere medische beeldvormende apparatuur.
- Bekend met de manier waarop medisch personeel de beeldvormende apparatuur in de praktijk bedient en benut om zo optimaal mogelijk diagnostisch beeld te krijgen.
- Enthousiast om onderwerpen van de cursus uit te werken voor de herziening van de module “Medische beeldvorming”.
Datum & Tijd
Dit is nog niet bekend. U kunt zich aanmelden, dan ontvangt u een e-mail wanneer de datum bekend is. Daarna zal de echte inschrijving voor de Medische Technologie masterclass open gaan.