Leerlingendag: Gender en Etniciteit in de Oudheid

Zin om je leerlingen en jezelf helemaal onder te laten dompelen in de boeiende wereld van Grieken en Romeinen? Ben je nieuwsgierig naar hoe zij omgingen met thema’s als etniciteit en gender? Kom dan met je leerlingen naar de leerlingendag gender & etniciteit in de oudheid.

 

 

Doel & Resultaat

Het programma staat bol van interessante lezingen en interactieve workshops. Wat dacht je van een sessie over Noord-Afrikanen in het oude Rome? Of een workshop waarin je leert over transgenderidentiteiten in de oudheid? Of misschien wil je meer weten over homoseksualiteit en hoe men daar destijds over dacht.

Dit is dé kans om je leerlingen zich te laten verdiepen in onderwerpen die hen inspireren en die ze zelfs kunnen gebruiken voor hun profielwerkstuk. Of ze nu al een passie hebt voor geschiedenis, of gewoon nieuwsgierig zijn naar het verleden—dit evenement is speciaal voor jullie leerlingen en je bent zelf natuurlijk ook van harte welkom!

 

Aanmelden

Aanmelden kan via deze website.

Leerlingen kunnen zich ook aanmelden via hun docent Latijn, Grieks of geschiedenis.
Docenten kunnen ook een mail sturen naar klassieketalen@alfagammapartners.nl.

 

Datum, tijd & locatie

Donderdag 30 januari
Van 11.00 tot 16.00 uur
Universiteit Utrecht

Kromme Nieuwegracht 80

Utrecht

ChatGPT en godsdienst, levensbeschouwing & religie

Dit schooljaar worden vier bijeenkomsten georganiseerd voor docenten godsdienst, levensbeschouwing & religie. Docenten uit andere vakgebieden zijn ook van harte welkom, of neem een collega mee!

 

Thema eerste bijeenkomst; ChatGPT en godsdienst, levensbeschouwing & religie

Michele Murgia, onderwijscoördinator Artificial Intelligence bij de Erasmus Universiteit, geeft een workshop over wat ChatGPT inhoudt en betekent voor docenten en het onderwijs. Wat zijn naast de bezwaren die AI met zich meebrengt, misschien ook de kansen voor een vak dat net als filosofie vooral veel reflectie en persoonlijke beschouwingen (vaak ook in essay vorm) met zich meebrengt. Michele Murgia heeft een academische achtergrond in filosofie met de nadruk op politieke theorie.

 

Thema tweede bijeenkomst; (Wereld)burgerschap en ons vak: vrienden of concurrenten?

Yaël Weening, promovenda aan de Hogeschool van Amsterdam, lectoraat Burgerschapsonderwijs, geeft een lezing over dit thema. Zij doet onderzoek naar het voeren van gesprekken met leerlingen in vmbo klassen over actualiteiten, het establishment en het anti-establishment.

 

De derde en vierde bijeenkomst op maandag in het voorjaar van 2024 worden georganiseerd op basis van input van de deelnemers.

 

 

DOEL & RESULTAAT

Er wordt aangesloten op de meest recente ontwikkelingen in het vakgebied. Het doel is ervaringen en kennis ter plekke uit te wisselen in een ‘community of learners’, om je onderwijs verder te kunnen ontwikkelen. Wanneer je drie van de vier bijeenkomsten hebt bijgewoond, krijg je een scholingscertificaat.

 

 

DATUM, TIJD & LOCATIE

Eerste bijeenkomst

Maandag 25 september van 16.30 tot 19.30 uur in het Willem Einthovengebouw | Kolffpad 1 |  2333 BN Leiden.

Tweede bijeenkomst

Maandag 23 oktober van 16.30 tot 19.30 uur in het Willem Einthovengebouw | Kolffpad 1 |  2333 BN Leiden.

 

 

Contactpersonen

Michaël van der Meer, vakdidacticus levensbeschouwing en godsdienst ICLON m.n.van.der.meer@iclon.leidenuniv.nl

Stephanie Lemmel, projectleider Onderwijsnetwerk Zuid-Holland, s.lemmel@iclon.leidenuniv.nl