Wanneer op 31 augustus 1867 Charles Baudelaire overlijdt, geniet hij vooral bekendheid in een relatief kleine kring van collega-dichters en critici. Maar daar lijkt vrij snel verandering in te komen wanneer in 1868 Théophile Gautier zijn voorwoord op de postume (derde) editie van Les Fleurs du Mal publiceert, waarin hij Baudelaire neerzet als een vertegenwoordiger van een zogenaamde ‘style de décadence’. Een hele generatie jonge schrijvers voedt zich met (Gautiers lezing van) het werk van Baudelaire en ziet de dichter als dé voorloper van wat in de jaren 1880 ‘décadence’ of ‘décadentisme’ genoemd zal worden. In mijn lezing ga ik in op de manier waarop schrijvers als bijvoorbeeld Paul Bourget, Joris-Karl Huysmans en Maurice Barrès Baudelaires werk gebruiken om hun fin de siècle gevoelens onder woorden te brengen.
Marc Smeets is universitair docent Franse Taal & Cultuur aan de Radboud Universiteit en gespecialiseerd in de 19e-eeuwse Franse letterkunde. Zijn nieuwste publicatie, Een Franse Hollander. Joris-Karl Huysmans, verschijnt eind september bij de historische uitgeverij Verloren.
datum & tijd
De bijeenkomst vindt plaats op donderdag 4 november 2021 van 19.30 tot 21.00 uur.
Ennui en herhaling bij BaudelaireIn zijn dichtbundel Les Fleurs du mal (1861) maakt Baudelaire veelvuldig gebruik van herhaling. Deze herhaling in zowel vorm als inhoud is op allerlei niveaus terug te vinden. Zo staat, op het microniveau van de versificatie, klank- en woordherhaling aan de basis van de muzikaliteit die zo kenmerkend is voor de poëzie van Baudelaire. Obsessieve herhaling op het macroniveau van zinnen, versregels en thema’s, is voor de dichter nu eens een middel om een sfeer van magie, bezwering of litanie te scheppen, dan weer om uiting te geven aan de aanvallen van “ennui” (existentiële verveling) en melancholie, waaronder hij gebukt gaat, en waaruit hij zich tracht te bevrijden. In deze lezing zullen we al deze vormen van herhaling bespreken aan de hand van gedichten van Baudelaire. Ook zullen we nader ingaan op de begrippen melancholie, “spleen” en “ennui” in de bredere context van de Franse en internationale romantiek.
Paul J. Smith is emeritus hoogleraar Franse letterkunde aan de Universiteit Leiden. Hij publiceert op het gebied van de Franse letterkunde van de zestiende en zeventiende eeuw, en de receptie daarvan in Frankrijk en Nederland. Verder interesseert hij zich voor woord-beeldrelaties, literaire retorica en vroegmoderne natuurlijke historie.
Op deze eerste avond tevens opening van de digitale tentoonstelling “De bloemen van het kwaad. Baudelaire in Nederland”.
Datum & tijd
Deze bijeenkomst vindt plaats op donderdag 21 oktober 2021 van 19.30 tot 21.00 uur.
GECANCELD: Taal- en cultuurbewustzijn in de vreemde talen-les
Deze nascholing is uitgesteld tot een nader te bepalen datum
Het vreemdetalenonderwijs is in beweging. Het gaat in de discussies die rond de voorstellen van het curriculum.nu ontwikkelteam en het meesterschapsteam Moderne Vreemde talen gevoerd worden niet alleen meer over het ontwikkelen van taalvaardigheid, maar ook over het bevorderen van taal- en cultuurbewustzijn. Ook in het boek van Fred Janssen e.a. (2018) Wat is echt de moeite waard om te onderwijzen? Een perspectiefgerichte benadering wordt de inhoud van de moderne vreemde talen vanuit meerdere perspectieven bekeken. Maar hoe geven we deze inzichten nu concreet vorm in de praktijk? Hoe kunnen we leerlingen leren nadenken over taal, zodat zij niet alleen taalgebruikers worden, maar ook taalbeschouwers? En wat is de rol van literatuur en cultuur?
Doel & Resultaat
Tijdens deze korte cursus van twee bijeenkomsten maken deelnemers eerst kennis met de perspectieven, verkennen ze de mogelijke toepassingen en proberen deze vervolgens uit in hun eigen praktijk. De tweede bijeenkomst is gericht op het uitwisselen van opgedane ervaringen.
Datum & Tijd
De cursus vindt plaats op donderdag 5 en 19 maart 2020 van 14.30 tot 17.00.
Nog lang niet uitgepraat! Spreek- en gespreksvaardigheid Moderne Vreemde Talen en NT2Hoe zorg je ervoor dat leerlingen spreek/gespreksvaardiger worden?
Hoe kun je effectieve en adaptieve feedback geven?
Hoe krijg je zicht op het leerproces van je leerlingen en zij zicht op hun eigen leerproces?
Hoe zorg je voor differentiatie bij spreek- en gespreksvaardigheid?
Hoe zorg je ervoor dat leerlingen spreken en blijven spreken?
Op deze vragen zocht ik antwoord in een promotietraject. Dat heeft geresulteerd in een didactiek, de SpeakTeach-didactiek, die adaptief voor leerlingen beoogt te zijn én praktisch uitvoerbaar voor docenten. Tijdens dit professioneel ontwikkeltraject maakt u kennis met deze didactiek, onderzoeken we de mogelijkheden in uw eigen lespraktijk en wisselen we kennis en ervaringen uit.
Het professioneel ontwikkeltraject bestaat uit twee bijeenkomsten waartussen u opgedane ideeën, kennis en vaardigheden in uw lespraktijk uitvoert. Zowel beginnende als ervaren docenten zijn welkom, want ook de didactiek tijdens de bijeenkomsten beoogt adaptief te zijn! Dat betekent dat iedere deelnemer zijn eigen leertraject vormt, afgestemd op zijn eigen leervragen en de eigen lespraktijk.
Doel & resultaat
Doel van dit professionaliseringstraject is het didactisch repertoire bij spreek/gespreksvaardigheid vergroten, afgestemd op de eigen leerbehoeften en de eigen reguliere lespraktijk van de deelnemende docenten. Daarnaast worden als resultaat van het traject concrete lessen/lesonderdelen spreek/gespreksvaardigheid ontwikkeld die de docent in zijn lessen kan uitvoeren.
Onderwerpen die aan de orde komen:
Lessen spreek- en gespreksvaardigheid ontwerpen en uitvoeren: met geschikte spreektaken, opbouw en alignment, afgestemd op de eigen leerlingen en de eigen lespraktijk.
Afstemmen op de leerbehoeften van de eigen leerlingen: gedifferentieerde lessen ontwerpen met adaptieve feedback, verbeteractiviteiten en werkvormen om de spreek- en gespreksvaardigheid te verbeteren.
Criteria voor effectieve en adaptieve docentfeedback: Waarop feedback geven, hoe feedback geven, wanneer feedback geven?
Zicht op het leerproces van de leerlingen krijgen bij spreek- en gespreksvaardigheid: Welke feedback en welke support (instructie, input + oefeningen) hebben de leerlingen nodig?
Data & tijd
Het professioneel ontwikkeltraject bestaat uit twee bijeenkomsten waartussen lessen uitgevoerd worden in de eigen lespraktijk:
1e bijeenkomst: woensdag 3 april van 9.45 tot 17.00uur (inclusief lunch).
2e bijeenkomst: woensdag 15 mei van 16.30 tot 20.00uur (inclusief simpele avondmaaltijd)
Nog lang niet uitgepraat! Spreek- en gespreksvaardigheid Moderne Vreemde Talen en NT2
Hoe zorg je ervoor dat leerlingen spreek/gespreksvaardiger worden?
Hoe kun je effectieve en adaptieve feedback geven?
Hoe krijg je zicht op het leerproces van je leerlingen en zij zicht op hun eigen leerproces?
Hoe zorg je voor differentiatie bij spreek- en gespreksvaardigheid?
Hoe zorg je ervoor dat leerlingen spreken en blijven spreken?
Op deze vragen zocht ik antwoord in een promotietraject. Dat heeft geresulteerd in een didactiek, de SpeakTeach-didactiek, die adaptief voor leerlingen beoogt te zijn én praktisch uitvoerbaar voor docenten. Tijdens dit professioneel ontwikkeltraject maakt u kennis met deze didactiek, onderzoeken we de mogelijkheden in uw eigen lespraktijk en wisselen we kennis en ervaringen uit.
Het professioneel ontwikkeltraject bestaat uit twee bijeenkomsten waartussen u opgedane ideeën, kennis en vaardigheden in uw lespraktijk uitvoert.
Zowel beginnende als ervaren docenten zijn welkom, want ook de didactiek tijdens de bijeenkomsten beoogt adaptief te zijn! Dat betekent dat iedere deelnemer zijn eigen leertraject vormt, afgestemd op zijn eigen leervragen en de eigen lespraktijk.
Doel & resultaat
Doel van dit professionaliseringstraject is het didactisch repertoire bij spreek/gespreksvaardigheid vergroten, afgestemd op de eigen leerbehoeften en de eigen reguliere lespraktijk van de deelnemende docenten. Daarnaast worden als resultaat van het traject concrete lessen/lesonderdelen spreek/gespreksvaardigheid ontwikkeld die de docent in zijn lessen kan uitvoeren.
Onderwerpen die aan de orde komen:
- Lessen spreek- en gespreksvaardigheid ontwerpen en uitvoeren met geschikte spreektaken, opbouw en alignment, afgestemd op de eigen leerlingen en de eigen lespraktijk
- Afstemmen op de leerbehoeften van de eigen leerlingen: gedifferentieerde lessen ontwerpen met adaptieve feedback, verbeteractiviteiten en werkvormen om de spreek- en gespreksvaardigheid te verbeteren
- Criteria voor effectieve en adaptieve docentfeedback: Waarop feedback geven, hoe feedback geven, wanneer feedback geven?
- Zicht op het leerproces van de leerlingen krijgen bij spreek- en gespreksvaardigheid: Welke feedback en welke support (instructie, input + oefeningen) hebben de leerlingen nodig?
Data en tijd
Het professioneel ontwikkeltraject bestaat uit twee bijeenkomsten waartussen lessen uitgevoerd worden in de eigen lespraktijk:
1e bijeenkomst: woensdag 3 april van 9.45 tot 17.00uur (inclusief lunch).
2e bijeenkomst: woensdag 15 mei van 16.30 tot 20.00uur (inclusief simpele avondmaaltijd)
Hele Taak Eerst: differentiëren bij de Moderne Vreemde Talen(Startende) docenten zijn zich vaak wel bewust van verschillen tussen leerlingen, maar weten niet altijd goed hoe ze met deze verschillen om moeten gaan in de les. Een manier om dit te doen is door het inzetten van een taakgerichte aanpak waarbij je leerlingen direct zicht geeft op het eindproduct (de Hele Taak) en ze bouwstenen aanreikt die ze desgewenst kunnen gebruiken (Janssen, Hulshof & Van Veen, 2016).
Doel & resultaat
Tijdens deze korte cursus van twee bijeenkomsten leren vakcoaches hoe zij een les volgens het Hele Taak Eerst principe op kunnen zetten, doen zij ervaring op in de eigen praktijk, en wordt vervolgens besproken welke aandachtspunten zij de (startende) collega zouden willen meegeven.
Tijd
Deze cursus duurt van 14.30 tot 17.00 uur