Hoe zorg je ervoor dat leerlingen spreek/gespreksvaardiger worden?
Hoe kun je effectieve en adaptieve feedback geven?
Hoe krijg je zicht op het leerproces van je leerlingen en zij zicht op hun eigen leerproces?
Hoe zorg je voor differentiatie bij spreek- en gespreksvaardigheid?
Hoe zorg je ervoor dat leerlingen spreken en blijven spreken?
Op deze vragen zocht ik antwoord in een promotietraject. Dat heeft geresulteerd in een didactiek, de SpeakTeach-didactiek, die adaptief voor leerlingen beoogt te zijn én praktisch uitvoerbaar voor docenten. Tijdens dit professioneel ontwikkeltraject maakt u kennis met deze didactiek, onderzoeken we de mogelijkheden in uw eigen lespraktijk en wisselen we kennis en ervaringen uit.
Het professioneel ontwikkeltraject bestaat uit twee bijeenkomsten waartussen u opgedane ideeën, kennis en vaardigheden in uw lespraktijk uitvoert. Zowel beginnende als ervaren docenten zijn welkom, want ook de didactiek tijdens de bijeenkomsten beoogt adaptief te zijn! Dat betekent dat iedere deelnemer zijn eigen leertraject vormt, afgestemd op zijn eigen leervragen en de eigen lespraktijk.
Doel & resultaat
Doel van dit professionaliseringstraject is het didactisch repertoire bij spreek/gespreksvaardigheid vergroten, afgestemd op de eigen leerbehoeften en de eigen reguliere lespraktijk van de deelnemende docenten. Daarnaast worden als resultaat van het traject concrete lessen/lesonderdelen spreek/gespreksvaardigheid ontwikkeld die de docent in zijn lessen kan uitvoeren.
Onderwerpen die aan de orde komen:
Lessen spreek- en gespreksvaardigheid ontwerpen en uitvoeren: met geschikte spreektaken, opbouw en alignment, afgestemd op de eigen leerlingen en de eigen lespraktijk.
Afstemmen op de leerbehoeften van de eigen leerlingen: gedifferentieerde lessen ontwerpen met adaptieve feedback, verbeteractiviteiten en werkvormen om de spreek- en gespreksvaardigheid te verbeteren.
Criteria voor effectieve en adaptieve docentfeedback: Waarop feedback geven, hoe feedback geven, wanneer feedback geven?
Zicht op het leerproces van de leerlingen krijgen bij spreek- en gespreksvaardigheid: Welke feedback en welke support (instructie, input + oefeningen) hebben de leerlingen nodig?
Data & tijd
Het professioneel ontwikkeltraject bestaat uit twee bijeenkomsten waartussen lessen uitgevoerd worden in de eigen lespraktijk:
1e bijeenkomst: woensdag 3 april van 9.45 tot 17.00uur (inclusief lunch).
2e bijeenkomst: woensdag 15 mei van 16.30 tot 20.00uur (inclusief simpele avondmaaltijd)
Nog lang niet uitgepraat! Spreek- en gespreksvaardigheid Moderne Vreemde Talen en NT2
Hoe zorg je ervoor dat leerlingen spreek/gespreksvaardiger worden?
Hoe kun je effectieve en adaptieve feedback geven?
Hoe krijg je zicht op het leerproces van je leerlingen en zij zicht op hun eigen leerproces?
Hoe zorg je voor differentiatie bij spreek- en gespreksvaardigheid?
Hoe zorg je ervoor dat leerlingen spreken en blijven spreken?
Op deze vragen zocht ik antwoord in een promotietraject. Dat heeft geresulteerd in een didactiek, de SpeakTeach-didactiek, die adaptief voor leerlingen beoogt te zijn én praktisch uitvoerbaar voor docenten. Tijdens dit professioneel ontwikkeltraject maakt u kennis met deze didactiek, onderzoeken we de mogelijkheden in uw eigen lespraktijk en wisselen we kennis en ervaringen uit.
Het professioneel ontwikkeltraject bestaat uit twee bijeenkomsten waartussen u opgedane ideeën, kennis en vaardigheden in uw lespraktijk uitvoert.
Zowel beginnende als ervaren docenten zijn welkom, want ook de didactiek tijdens de bijeenkomsten beoogt adaptief te zijn! Dat betekent dat iedere deelnemer zijn eigen leertraject vormt, afgestemd op zijn eigen leervragen en de eigen lespraktijk.
Doel & resultaat
Doel van dit professionaliseringstraject is het didactisch repertoire bij spreek/gespreksvaardigheid vergroten, afgestemd op de eigen leerbehoeften en de eigen reguliere lespraktijk van de deelnemende docenten. Daarnaast worden als resultaat van het traject concrete lessen/lesonderdelen spreek/gespreksvaardigheid ontwikkeld die de docent in zijn lessen kan uitvoeren.
Onderwerpen die aan de orde komen:
- Lessen spreek- en gespreksvaardigheid ontwerpen en uitvoeren met geschikte spreektaken, opbouw en alignment, afgestemd op de eigen leerlingen en de eigen lespraktijk
- Afstemmen op de leerbehoeften van de eigen leerlingen: gedifferentieerde lessen ontwerpen met adaptieve feedback, verbeteractiviteiten en werkvormen om de spreek- en gespreksvaardigheid te verbeteren
- Criteria voor effectieve en adaptieve docentfeedback: Waarop feedback geven, hoe feedback geven, wanneer feedback geven?
- Zicht op het leerproces van de leerlingen krijgen bij spreek- en gespreksvaardigheid: Welke feedback en welke support (instructie, input + oefeningen) hebben de leerlingen nodig?
Data en tijd
Het professioneel ontwikkeltraject bestaat uit twee bijeenkomsten waartussen lessen uitgevoerd worden in de eigen lespraktijk:
1e bijeenkomst: woensdag 3 april van 9.45 tot 17.00uur (inclusief lunch).
2e bijeenkomst: woensdag 15 mei van 16.30 tot 20.00uur (inclusief simpele avondmaaltijd)