Online bijeenkomst: ICLON-NPO – gratis lessenreeks voor versterking aansluiting vo-ho

Leerlingen ondersteunen bij de ontwikkeling van academische vaardigheden zonder dat het geld of extra tijd voor de leraar kost? Vanuit het NPO-project ‘Versterking aansluiting vwo-wo’ biedt het ICLON namens Universiteit Leiden drie jaar lang een gratis lessenreeks aan bestaande uit 10 lessen voor het voortgezet onderwijs. De verwachting is dat de prestaties van leerlingen en studenten erdoor verbeteren. Bovendien biedt het ICLON een bijpassende gratis training voor docenten om het materiaal optimaal in te kunnen zetten in de klas. Tijdens deze bijeenkomst vertellen we je alles over de lessenreeks, de toegang tot en het gebruik van het materiaal, de training voor docenten en nog veel meer.

Daarnaast besteden we aandacht aan het programma ‘Effectmeting kansrijke interventies in het po en vo’. Dit programma is bedoeld om inzicht te verschaffen in de effectiviteit van een aantal veelbelovende interventies in het funderend onderwijs. Voor het voortgezet onderwijs zijn 2 interventies relevant:
1) de inzet van studenten uit het hoger onderwijs in de bovenbouwklassen van het vo;
2) mentorlessen over stress.

Tijdens deze online bijeenkomst op 14 februari worden beide interventies kort toegelicht.

DOEL & RESULTAAT

Je weet hoe je de ICLON-NPO LessonUp lessen kunt gebruiken om de academische vaardigheden van de leerlingen te versterken. Deze bijeenkomst is voor iedereen die werkzaam is in de bovenbouw van het vwo: vakdocenten, mentoren en decanen.

DATUM & TIJD

Datum en tijd: Donderdag 14 februari 2023 van 12.00 tot 16.00 uur.

Op dinsdag 14 februari 2023 wordt deze bijeenkomst digitaal herhaald van 14.00 tot 16.00 uur.

Seksualiteit & #metoo in de klas: stel een leerlijn seksualiteit op voor jouw school

Onderwerpen zoals porno, #metoo en andere thema’s binnen seksualiteit spelen veel onder leerlingen. Niet iedere school heeft de kennis en kunde in handen om deze onderwerpen ook voldoende bespreekbaar te maken in de klas. Daarnaast ligt de aandacht voor deze onderwerpen vaak bij verschillende vakken: biologie, maatschappijleer, filosofie maar ook breder binnen de mentorlessen of burgerschap. In deze bijeenkomst willen we met verschillende docenten aan de slag gaan om deze thema’s op school meer bespreekbaar te kunnen maken en ook een start te maken met een leerlijn seksualiteit. Waar kan dit beter dan in het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden, onderzoek van de Universiteit van Exeter heeft al aangetoond dat de afstand van tijd veiligheid kan bieden.

 

 

Doel & resultaat

Docenten krijgen casuïstiek en lesideeën aangereikt over het thema seksualiteit. Kiki Varekamp vertelt bijvoorbeeld over haar lessenreeks ‘Seks, drugs en rock & roll’. Marjolein Hottentot laat de docenten met elkaar in gesprek gaan over verschillende thema’s aan de hand van haar spel: Seks-is-meer-Ganzenbord. Doel van de bijeenkomst is te inspireren, lesideeën aan te dragen en daarnaast  een aanzet te geven tot een PLG waar men een doorlopende leerlijn seksualiteit voor op de eigen school gaat maken.

 

Programma:

14.00 – 14.15    Inloop en welkom door Stephanie Lemmel

14.15 – 14.35    Opening en aftrap: Kiki Varekamp

14.40 – 15.25   Workshopronde 1

15.25 – 15.40   Pauze

15.40 – 16.25   Workshopronde 2

16.30 – 16.45   Plenair afsluiten door kort ideeën te delen

17.00                Sluiting museum

17:00 – 18:30   Er wordt inclusief een borrel en een warme maaltijd aangeboden in
restaurant Pavarotti aan de Nieuwe Rijn 48, op loopafstand van het RMO.

 

Aansluitend is er de mogelijkheid om een start te maken met een doorlopende leerlijn voor              jouw school o.l.v. Diana Machielse en Kiki Varekamp.

 

Uw workshopvoorkeur kunt u doorgeven bij uw inschrijving.  De bijeenkomst is vakoverstijgend.

 

Workshopronde 1 | 14.40 tot 15.25 uur

1. Het Seks is meer… Ganzenbord.

Zie je er tegen op om met je klas, jongeren over seks te praten? Praat je al met hen over seks, maar wil je een aanvulling op de bestaande methodes? Ben je op zoek naar afwisseling bij het geven van seksuele voorlichting?

 

Het ‘Seks is meer… Ganzenbord’ is een educatief voorlichtingsspel voor instellingen, scholen, buurthuizen en alle plekken waar seksuele voorlichting wordt gegeven.

Dit spel gaat over grenzen, wensen, beetje humor erin, vragen met antwoorden, meningsvragen en vragen die je samen beantwoordt.

De vragen gaan over allerlei onderwerpen, zoals bloot fotograferen, LHBTI, wel of niet een Valentijns kaart, hoe laat je iemand merken dat je diegene erg leuk vindt, romantiek, voorbehoedsmiddelen, verkering met iemand uit een andere cultuur, zwangerschap, abortus, enz, enz.

Het is een afwisselende werkvorm naast de bestaande methodes. In deze workshop krijg je de mogelijkheid om kennis te maken met de unieke spel en ga je het zelf spelen.

 

Informatie over de workshopgever

Marjolein Hottentot heeft 30 jaar les gegeven als docent verzorging/zorg en welzijn en begeleidt nu pubers met een beperking in zelfredzaamheid en zelfstandigheid, aan huis. Op twee verschillende scholen heeft zij mediation lessen opgezet en mediation training gegeven waardoor de leerlingen zelf conflicten zijn gaan oplossen. Ook is zij leerlingbegeleidster geweest en heeft ze vele jongeren één op één begeleid die te maken hebben gehad met bijvoorbeeld uit de kast komen, zwangerschap, incest en loverboys/lovergirls. Na al die jaren ook seksuele voorlichting te hebben gegeven is zij haar spel verder gaan ontwikkelen (de start van dit spel ligt al in haar opleidingstijd, bij het vak ‘Hoe geef je seksuele voorlichting?’) en er bestaan nu 5 verschillende versies van het Seks is meer… Ganzenbord spel.

Marjolein Hottentot, www.olein.nl

 

2. Workshop ‘Eros – liefde, seksualiteit en gender in het museum’

In de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden bevinden zich tal van voorwerpen die te maken hebben met seksualiteit. Ze bieden een goed startpunt voor een gesprek met leerlingen, bijvoorbeeld over vragen als ‘Moeten objecten met expliciet seksuele scènes voor iedereen te zien zijn in een museum? En op social media?’ Uit ervaring blijkt dat de historische afstand tot voorwerpen uit de oudheid het voor leerlingen makkelijker maakt om over seksualiteit te praten. Tijdens deze workshop bekijken we een aantal voorbeelden van objecten en werkvormen en gaan we met elkaar in gesprek over de plek van een museumbezoek rond dit thema in het curriculum.

 

Informatie over de workshopgever

Willemijn Fortuin is museumdocent bij het Rijksmuseum van Oudheden en heeft daarnaast ervaring met het geven van seksuele voorlichting aan scholieren.

 

Workshopronde 2 | 15.40 tot 16.25 uur

1. Hoe kun je filosofie inzetten als middel om het te hebben over #metoo en consent?

In deze workshop maak je kennis met een les die ingaat op het begrip hermeneutisch onrecht (hoe jouw ervaringen in de wereld en de manier waarop je die uitlegt niet worden gehoord of niet serieus worden genomen) en wat dat met #metoo te maken heeft. Verder kijken we naar de mogelijkheid van zelfkennis en hoe dit op gespannen voet kan staan met het stellen van persoonlijke grenzen en het geven van consent.

 

Informatie over de workshopgever

Kiki Varekamp is docent filosofie en ontwikkelaar van curricula. Zo heeft ze onder andere een filosofische lessenserie over seks, drugs en rock ’n roll ontwikkeld waarbij de leerlingen in gesprek gaan over (soms controversiële) onderwerpen rondom seks en drugs. Verder houdt ze zich bezig met het thema inclusiviteit in het filosofiecurriculum. Hierover publiceerde ze samen met Heleen Booy een artikel in de Groene Amsterdammer, getiteld: ‘Diversiteit als toetje’.

 

2. Het weten bevragen – feministische methodes voor leerlijnontwikkeling seksualiteit

In deze workshop reflecteren we op de opvattingen, metaforen en verhalen die ons perspectief op de biologie van de voortplanting (mede)vormen. Hiervoor gebruiken we methodes geïnspireerd op de feministische wetenschapsfilosofie. Wat we weten over en hoe we kijken naar de biologie van de voortplanting hangt af van allerlei (persoonlijke en culturele) factoren. Wat betekent dat voor de manier waarop we lessen over voortplanting, seksualiteit en intimiteit vormgeven?

 

Informatie over de workshopgever

Ellen Algera studeerde Media Studies, Wijsbegeerte en Culturele Analyse en promoveert op dit moment in de Medische Antropologie aan de Universiteit van Amsterdam. Haar promotieonderzoek richt zich op de opkomst van nieuwe smartphone apps als methode om zwangerschap te voorkomen, en de implicaties daarvan op de anticonceptiezorg in Nederland.

 

3. Queer audiotour

De queer audiotour van het Rijksmuseum van Oudheden leidt langs verschillende objecten met een LHBTQI+verhaal: van de pruiken van Maya en Merit tot het liefdesleven van de Romeinse keizer Trajanus. Met deze audiotour belicht het museum de rijke geschiedenis van gender en seksualiteit in de oudheid én in de museumcollectie. Tijdens de workshoprondes bestaat de mogelijkheid om deze audiotour in de museumzalen te beluisteren.

LET OP: Hiervoor gebruiken de deelnemers hun eigen telefoon en oortjes.

Online seminar motivatie

Waarom doen we de dingen die we doen? Hoe komt het dat de ene leerling totaal gedemotiveerd is, en de ander nergens last van heeft? En, belangrijker nog: wat kan ik er als docent aan doen? Een geruststelling: als je al jaren voor de klas staat, dan zal je aanpak prima zijn. Maar soms is het prettig om te weten wat er nu precies speelt. Hoe motivatie werkt, en waarom we de dingen doen die we doen.

 

Deze cursus van 3 online bijeenkomsten is ontwikkeld voor docenten van ONZ-scholen en wordt tegen een gereduceerd tarief aangeboden. Het is een eerste introductie op een Model van Motivatie, dat al een aantal jaren in het onderwijs aan de Universiteit Leiden wordt aangeboden, en waarmee inmiddels ook in het vo wordt gewerkt. Dit Model, het Mennes-Model van Motivatie, maakt veel van de dagelijkse praktijk inzichtelijk en werpt een nieuw licht op het aansturen van motivatie en op de implicaties daarvan binnen de praktijk van het Voortgezet Onderwijs.

 

De cursus bestaat uit 3 online-bijeenkomsten. Ter introductie van deze cursus in het ONZ-aanbod, wordt deze aangeboden tegen een gereduceerd tarief van €240,-. Voor docenten van niet lidscholen bedragen de kosten €290,-.

 

 

Inhoud & programma

Bijeenkomst 1 – Drie onderdelen:

Opdracht: Verzoek om voor Bijeenkomst 2 casuïstiek aan te leveren.

 

Bijeenkomst 2 – Drie onderdelen:

Opdracht: Verzoek om voor Bijeenkomst 3 concrete issues aan te leveren die spelen binnen de context van de eigen instelling/school.

 

Bijeenkomst 3 – Vier onderdelen:

 

Na deze cursus

Mocht je na deze cursus je nog verder willen verdiepen in het onderwerp motivatie: er zal voor het nieuwe schooljaar 2022-2023, een tweede cursus over motivatie worden ontwikkeld.

 

 

Data & tijden

Donderdag 17 maart: 16:00-17:30

Woensdag 30 maart: 16:00 – 17:30

Woensdag 13 april: 16:00-17:30

 

Trainer: Dr. Menno Mennes, programmadirecteur Leiden Leadership Programme Universiteit Leiden.