Het science Center TU Delft ontwikkelt een nieuwe leerlijn Robotica voor primair- en voortgezet onderwijs. Binnenkort volgt er meer informatie over het programma.
Doel & resultaat:
Kennis maken met en verdiepen in de toepassingen van Robotica in het onderwijs.
Datum, tijd & locatie:
Datum: 11 april 2024
Tijd: 16:00 – 20:00 uur
Locatie: Robohouse TU Delft
Aanmelden kan in 2024
Betacoordinatoren:
Het betacoordinatorenoverleg sluit aan op de plenaire bijeenkomst/buffet en is van 18:30 – 20:00 uur
Masterclass toegepast onderzoek in onderwijsdidactiek
Ben je op zoek naar doeltreffende didactische methoden om je leerlingen te inspireren en betere leerresultaten te behalen? Dan nodigen wij je graag uit voor onze Masterclass toegepast onderzoek in onderwijsdidactiek.
Bij de TU Delft lerarenopleiding hebben we een dynamisch team van studenten, wetenschappers en praktijkmensen uit diverse vakgebieden en combineren wetenschappelijke theorieën met praktijkgerichte didactiek. Door nauwkeurig onderzoek te doen naar effectieve onderwijsmethoden, inclusief het integreren van technologie en sociale aspecten, verkennen we nieuwe wegen om het leerproces te optimaliseren.
Wat kun je verwachten?
Diepgaand didactisch onderzoek: onze experts zijn gespecialiseerd in vakdidactisch onderzoek, waarbij wetenschappelijk-technologische en sociologische perspectieven samenkomen. Ontdek innovatieve didactische benaderingen die de leerprestaties van leerlingen verbeteren.
Inspirerende sprekers: hoogleraar Marc de Vries van de TNW TU Delft deelt het belang van didactisch onderzoek. Onderzoekers Freek Pols, Marie-Jetta den Otter, Sebastiaan de Lavoir en Timothy Houtman delen boeiende inzichten en praktische toepassingen voor scheikunde, natuurkunde, wiskunde en biologie onderwijs die direct in het klaslokaal kunnen worden toegepast.
Doel & Resultaat
Concrete didactische methoden: wij delen gedegen onderzoek en inspirerende casestudy’s. Ontdek welke didactische benaderingen werken en hoe je deze kunt toepassen in je eigen lespraktijk. Leer van collega-docenten die met succes didactisch onderzoek hebben ingezet in hun klaslokalen.
Datum, Locatie & Tijd
Datum: donderdag 12 oktober van 16.00 tot 20.00 uur (inclusief maaltijd).
Locatie: TU Delft
Minisymposium Robotica
In samenwerking met Hogeschool Windesheim TechYourFuture organiseren we op 28 september een minisymposium voor het primair- en voortgezet onderwijs. Tijdens dit minisymposium wordt stilgestaan bij het TechYourFuture onderzoek Robowijs. Gedurende dit onderzoek is verkend hoe de sociale en technische vaardigheden van kinderen (9-13 jaar) met een stoornis in het autismespectrum bevorderd kunnen worden. In het onderzoek hebben ze geleerd een robot (Lego Mindstorms) te programmeren om boodschappen te doen in een supermarkt, gesimuleerd door zelf een plattegrond te tekenen en daarin enkele ‘challenges’ te tackelen. Meer informatie over het onderzoek lees je hier.
We starten de middag met Chris Verhoeven, associate professor TU Delft Robotics Institute. Hij neemt je mee op ontdekkingstocht over robotica in de maatschappij. Vervolgens woon je interactieve demonstraties bij waarbij sprekers verschillende robots tonen en vertellen over de mogelijkheden daarvan voor het onderwijs. Dan ervaar je robotica in de onderwijspraktijk bij een rondleiding en workshops verzorgd door het Science Centre.
Het programma start om 15:00 uur is tot 18:00 uur. Aansluitend is er de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten tijdens een maaltijd. Een deel van het programma is online te volgen. De bijeenkomst start in het nieuwe gebouw Echo op TU Delft Campus. Aansluitend is er een rondleiding in het nieuwe Science Center waar ook de masterclasses worden gegeven.
Programma
Locatie TU Delft gebouw Echo hall F
15.00 – Opening en intro op het thema. Door Hanno van Keulen en Renée Prins
15:30 – Robotica in de maatschappij; met praktijkvoorbeelden door Chris Verhoeven
15.45 – 16:00 – korte pauze met een drankje
16.00 – 16.30 – Gedurende een half uur tonen 2 sprekers verschillende robots en vertellen over de mogelijkheden daarvan voor het onderwijs. Hun verhaal is aansprekend voor zowel po (jonge en oude kind) als vo. Uitkomsten onderzoek Robowijs door Hanno van Keulen, onderzoek voorleesrobot door Rianne van den Berghe (onderzoek richt zich op jonge leerlingen, maar kan ter inspiratie dienen voor onderwijs aan oudere leerlingen). Science Centre en Mobile Python Lab geven korte pitch over de workshops einde middag.
16.30 – 17.30 – locatie Science Centre
Rondleiding Science Centre (30 minuten),
1e ronde workshops (30 minuten)
– TI: simulatie van een verkeerplein, Mobile Python Lab (VO/VSO) Leerlingen laten ervaren hoe sensoren en actuatoren met elkaar samenwerken door: Gertjan Scheur (wiskundeleraar)(alleen vo)
– opstellingen Robotica leerlijn (po en vo), opstelling van robotjes van het Science Centre
– Mirte Robot (po en vo) – o.l.v. door Martin Klomp
– Mine Craft (po en vo)
17.30 – 18.00 – vrij programma, netwerken, rondlopen, kennismaken met elkaar
18.00 uur – afsluiting evt eten voor wie wil
Aansluitingsbijeenkomst VO-HO, kennis en vaardigheden van leerlingen met bètaprofielWat wordt er behandeld op school?
Hoe representatief was het examen?
Wat zijn de werkelijk opgedane kennis en vaardigheden van leerlingen?
Wat zijn de verwachte effecten van het onderwijs op afstand?
De dag na de examenuitslagen is een goed moment om het voortgezet onderwijs en het Hoger onderwijs bij elkaar te brengen. In een plenaire sessie presenteren de TU Delft, de Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Leiden hun bevindingen over kennis en vaardigheden van leerlingen met een bètaprofiel. Denk daarbij aan rendementscijfers, succesfactoren en de uitdagingen voor docenten van het Hoger onderwijs. Het tweede deel van de bijeenkomst gaat specifiek over de vakken natuurkunde, scheikunde en wiskunde. Onder leiding van vakdidactici van de lerarenopleidingen gaan docenten van het voortgezet onderwijs en het hoger onderwijs in gesprek met bovenstaande vragen als startpunt. We sluiten de bijeenkomst centraal af met de belangrijkste opbrengsten uit de vakspecifieke sessies en een blik naar de toekomst.
Doel: een dialoog tussen VO- en HO docenten
Verwachte opbrengst: meer kennis van de wederzijdse situaties.
Voor wie: docenten van de eerstejaars vakken in het hoger onderwijs en bovenbouwdocenten uit het voortgezet onderwijs. Er is voldoende ruimte voor vragen en/of discussie.
Locatie: Haagse Hogeschool Delft
Programma
13:45 – 14:00 uur Inloop
14: 00 – 14:15 uur Opening door Renée Prins en Sander Haemers, Bètasteunpunt Zuid-Holland.
14:15 -14:45 uur Natasja Carol-Visser, docent bij de opleiding Chemie Hogeschool Leiden. De aansluiting van de havo met de opleiding Chemie van de Hogeschool Leiden.
15:00 u. -15:30 uur Audrey Bink en Maureen van Ravenhorst-Vogelaar, afdeling Student Communication TUDelft. Studiesucces en diversiteit op de TUDelft
15:45-16:15 u. pauze
16:15-16:40 u. Rutger van Hogezand, manager of the Water management department Hogeschool Rotterdam. De doorstroom van en ervaringen met studenten bij de opleiding Watermanagement van de Hogeschool Rotterdam.
17:00-17:45 u. Inhoudelijk discussies per schoolvak onder leiding van de betreffende vakdidactici van SEC TUDelft; Wiskunde: Wim Caspers, Natuurkunde: Rutger Ockhorst, Scheikunde: Marie-Jetta den Otter
17:45 – 18:00 uur plenaire afsluiting
Stad van de Toekomst #3: WaterbeheerHoe ziet de stad van de toekomst eruit? Deze nascholingenreeks geeft je verdiepende achtergrondkennis bij het nieuwe lesmateriaal ‘De stad van de toekomst’. Deel 3 gaat over hoe we in de toekomst om gaan met watergebruik en wateroverlast in de stad. Joeri Willet vertelt hoe je op een circulaire manier met water om kunt gaan en hoe watergebruik en wateroverlast thema’s zijn die ons voor grote uitdagingen plaatsen. Hoe kunnen we ons watergebruik minimaliseren en zo veel mogelijk water hergebruiken en laten infiltreren in plaats van het riool te belasten. Joeri laat zien hoe systeemdenken en een systeemaanpak daarbij kunnen helpen en welke technische mogelijkheden en onmogelijkheden er zijn.
Het verhaal van Joeri biedt tal van aanknopingspunten om vanuit verschillende vakgebieden leerlingen te laten nadenken over (deel)oplossingen en de relaties zichtbaar te maken tussen de verschillende vakgebieden.
datum & tijd
Het college is op 10 maart en duurt van 15:30 tot 18:00 uur. De online collegereeks ‘De stad van de toekomst’ is een samenwerking tussen Onderwijsnetwerk Zuid-Holland en Wageningen University & Research (WUR). In ieder college wordt een ander aspect van het thema uitgelicht door experts op dat vakgebied.
Fieldlab Bionic FishHoe ontwikkel je de meest optimale zelf zwemmende vis? Tijdens deze avond zullen verschillende teams werken aan het: Fabriceren Assembleren Experimenteren Decoreren Programmeren.
Doel en resultaat
De opdracht is om samen de meest optimale zelf zwemmende vis te ontwikkelen. Tijdens deze avond zullen verschillende teams werken aan het:
Fabriceren – Welke productie methode en materialen gaan we gebruiken.
Assembleren – Alle onderdelen aansluiten en monteren en testen.
Experimenteren – Het optimaliseren en balanceren van de vis en vinnen.
Decoreren – Versieren en decoreren van de vis.
Programmeren – Met een microcontroller de servomotoren aansturen van de vinnen. Welke beweging is het meest optimaal?
Vanuit de verschillende aspecten willen we de link leggen tussen het vak en de praktijk. Hoe bereken je bijvoorbeeld de optimale massa of hoe bepaal de je de beste hydrodynamica. Voor meer informatie over de bionics4education set klik hieronder. https://www.bionics4education.com/startseite/bionic-fish-assembly-instructions/bionic-fish-biological-background-information.
Datum & tijd
De bijeenkomst vindt plaats op 15 november 2021 van 16.00 – 20.00 uur bij Festo in Delft.
Informatiebijeenkomst Havo Bèta programmaAfgelopen jaren hebben verschillende groepen met enthousiaste deelnemers deelgenomen aan het Havo Bèta programma. Tijdens dit talentenprogramma krijgen leerlingen gedurende vier middagen een kijkje in de keuken bij een hbo-instelling (Hogeschool Leiden, Hogeschool Rotterdam, Haagse Hogeschool in Delft en Hogeschool Inholland Delft). Ook in het schooljaar 2021 – 2022 zal het havo-bèta programma in overleg met de hogescholen van start gaan.
Opzet
In de bijeenkomst presenteren de verschillende hogescholen het programma dat zij de leerlingen dit jaar aanbieden. Ook docenten van scholen die eerder deelnamen aan het havo bèta programma zijn aanwezig. Zij vertellen hoe ze leerlingen werven en welke leerlingen ze werven.
Datum & Tijd
19 januari 2022, 16:00 – 18.00 uur
Bètasymposium 2022 – toekomst van het onderwijs
Op 4 februari 2022 vond het jaarlijkse bètasymposium plaats van Onderwijsnetwerk Zuid-Holland. Op het symposium ontmoetten bètadocenten en TOA’s uit het voortgezet onderwijs elkaar en is er ruimte om van en met elkaar te leren. Onder andere experts uit het bedrijfsleven, vaksteunpuntcoördinatoren, vakdidactici en hogeronderwijsinstellingen delen hun ideeën en ontwikkelingen.
Sfeerverslag
Je vindt hier het sfeerverslag Betasymposium 2022 Sfeerverslag
Thema Onderwijs van de toekomst
Het thema van het symposium is Onderwijs van de Toekomst met de nadruk op Energietransitie en Computational Thinking.
Live stream
Het symposium werd live online uitgezonden op vrijdag 4 februari vanuit hogeschool Inholland Delft. Tijdens de centrale momenten is Maaike van der Voort, docent bij het Veurs Lyceum in Leidschendam-Voorburg de facilitator. Tijdens het symposium ging een ieder met elkaar actief aan de slag in verschillende sessies met zowel vakinhoudelijke als vakoverstijgende thema’s. Voor elke docent, zowel havo en vwo, toa, bètacoördinator, schoolleider en geïnteresseerde was er een geschikte sessie.
Programma
15.30 – plenaire opening, introductie op de thema’s door Prof.dr.ir. Paulien Herder en Fabian van der Horst
16.00 – 16.45 uur sessieronde 1
16.45 – 17.00 uur pauze
17.00 – 17.45 uur sessieronde 2
17.45 – 18.00 uur afsluiting
Voor een up to date overzicht, zie Programma Beta symposium 4 februari 2022
Begeleiders | organisatie | Omschrijving sessie |
Sander Haemers | TU Delft | In de Delftse leerlijn ontbrak tot nu toe een module over lewisstructuren en het vsepr-model. Het is geen volledige module geworden, maar losse hoofdstukken met veel oefenopgaven. We presenteren direct gebruiksklaar lesmateriaal om beide onderwerpen een keertje op een andere manier te behandelen of te gebruiken als extra oefenmateriaal voor leerlingen. |
Nelleke Kreike | Hogeschool Inholland | CRISPR-cas technologie is een nieuwe DNA techniek waarmee heel precies veranderingen in het DNA gemaakt kunnen worden. Ik leg uit hoe deze techniek werkt en laat voorbeelden zien van de toepassingen en mogelijkheden van deze techniek. Daarnaast wil ik met de deelnemers bediscussieren of we CRISPR-cas technologie ook zouden kunnen toepassen voor het verbeteren van onze voedselgewassen. |
Ludo Juurlink | Universiteit Leiden | We laten zien hoe met eenvoudige middelen een spectrofotometer gemaakt wordt. |
Marie-Jetta den Otter | SEC / ICLON | In deze workshop presenteren we een app waarmee je sorteertaak-opdrachten digitaal kunt geven en analyseren. Ook laten we zien wat je als docent en leerling kunt leren van sorteertaken en hoe je deze sorteertaken kunt ontwerpen. |
Maria Sovago | STRALIA | TU Delft | Stralia ‘Leraren op het podium’ workshop richt zich op de ontwikkeling van authentieke leerkrachten door gebruik te maken van theater technieken. De workshop omvat theorie, rechtstreekse oefening en persoonlijke feedback. |
Eveline de Boer, Alma Kuijpers | ICLON | In deze workshop wordt een introductie gegeven op perspectiefgericht onderwijs aan de hand van het thema energietransitie. |
Bert Wikkerink, Koen Stulens | T3 Nederland | Aan de hand van specifieke voorbeelden zullen we laten zien hoe wiskunde en Python elkaar kunnen aanvullen en hoe computational thinking past in het wiskunde-curriculum. |
Marjolein Hottentot | O’lein | Kennismaken met het Seks is meer… Ganzenbord; Een unieke manier om spelenderwijs seksuele voorlichting te geven. Het doel is dat jongeren leren praten over relaties en seksualiteit. Kijk voor inspiratie |
Ludovic Wallaart, Koen Stulens | T3 Nederland | Breng makkelijk Physical Computing in de klas door het aansturen van een microcontroller via Python en zo leerlingen te laten interageren met de echte wereld. |
Lars Knol, Dimitri van Dillen | Onderwijs-op-afstand | Werkvormen en tips voor een interactieve les voor zowel in je les als je leerlingen thuis |
Yvonne von Morgen, Henriette klein Bluemink | ONZ | Een informatieve bijeenkomst waarin bijgepraat wordt met de toa’s. |
Rutger Ockhorst | TU Delft | Ik geef voorbeelden van experimenten Geofysica die ook beschikbaar zijn als uitleenkoffer en wanneer ze kunnen worden ingezet. |
Alexander Schinkel – DebatUnie, Leonie Kaptein – DNA in Beeld | DebatUnie | In deze interactieve workshop maak je kennis met de laatste DNA-technologie en leer je hoe je hierover met elkaar en met leerlingen kunt debatteren. |
Peter Becker, Sebastiaan Rieter | Haagse Hogeschool | Project onderwijs krijgt in het curriculum een steeds prominentere plaats. De opleiding HBO Ict aan De Haagse Hogeschool heeft ervaring met diverse vormen van projectonderwijs, direct al vanaf de start van het programma. Graag delen we onze ervaringen met jullie! |
Karsten Kaspers | Hogeschool Leiden | Vanuit zo veel mogelijk Nederlands en Europees onderzoek, wordt er een beeld gegeven van het klimaatonderzoek naar het klimaat uit het verleden. Door hierin afstudeeronderzoek, derdejaars projecten en zelfs eerstejaars experimenten mee te nemen in dit verhaal wordt het voor elke hogeschool chemie mogelijk om ook mee te doen in dit interessante en relevante onderzoeksveld. |