Leidse Wetenschap en Debatdag

[Dit aanbod is een samenwerking met de debatunie en geen ONZ activiteit]

 

Deze dag voor leerlingen uit de bovenbouw van het voorgezetonderwijs is onderdeel van het onderwijsinnovatieproject Debat en Wetenschap in de klas 2022-2024. Om met uw leerlingen deel te kunnen nemen aan deze dag dient u mee te doen aan dit project. Zie voor meer informatie en deelname: Debat en Wetenschap in de klas 2022-2024.

 

Afgelopen schooljaar was de Leidse Wetenschap en Debatdag specifiek gericht op het actuele thema: Aanpassen DNA van de mens: wel of niet wenselijk? Rond de 120-150 leerlingen gingen in verschillende rondes met elkaar in debat over dit thema. Om echt op inhoud een debat te kunnen voeren, worden ze eerst in vogelvlucht meegenomen in hoe het aanpassen van het DNA door de jaren heen ontwikkeld is. Daarnaast werd het onderwerp ook vanuit de ethische kant belicht om leerlingen kennis te laten maken met grote maatschappelijke vraagstukken. Antwoorden zijn niet simpel te geven, maar het is wel heel boeiend om hierover het debat aan te gaan vanuit verschillende vakgebieden (taal, maatschappij en bèta).

 

 

DOEL & RESULTAAT 2024

Thema: Commerciële DNA testen

Wat wil je en wat kun je over jezelf te weten komen? Begrijp je wat de consequenties zijn van het doen van zo’n test? Wat betekent dit voor je eigen privacy, maar mogelijk ook voor die van je directe familie? Van wie zijn al die data eigenlijk, van het bedrijf, van je zelf? Welke rol speelt een overheid? Kortom veel vragen. Er zijn veel ontwikkelingen en mogelijkheden gekomen. Hierbij liggen ook een aantal ethische vraagstukken ten grondslag van hoe wij als samenleving met deze nieuwe technologieën om willen gaan. Naast dat leerlingen leren en oefenen om te debateren over wetenschappelijke onderwerpen, maken ze ook kennis met de vooraanstaande Leidse (bio)wetenschap.

 

DAGPROGRAMMA (concept)

9.00 – 9.30 uur Inloop en registratie

9.30 – 9.45 uur Opening en uitleg programma

9.45 – 10.00 uur Bittertest door dr. Peter Taschner (lector genome based health Hogeschool Leiden)

10.00 – 10.15 uur Hoe betrouwbaar en bruikbaar zijn commerciële DNA testen? dr. Peter Taschner (lector genome based health Hogeschool Leiden)

10.15 -10.20 uur Bekendmaking stelling 1 en indeling

10.20 – 10.40 uur Eerste debatronde

11.25 – 11.40 uur Are you buying a product, or are you the product? Societal challenges and economic consequences of commercial DNA tests drRichard Karsson Linnér (econoom Universiteit Leiden)

11.40 – 11.55 uur Juridisch aspecten van commerciële DNA-testen mr. Danique Leunisse (gezondheidsjurist)

11.55 – 12.00 uur  Bekendmaking stelling 2 en indeling

12.00 – 12.55 uur Tweede debatronde

12.55 – 13.40 uur Lunchpauze

13.40 – 13.45 uur Plenair moment

13.45 – 14.00 uur Wat kan de (onverwachte) uitslag van een DNA test met je doen? Door dr. Ivo van de Peppel

14.00 – 14.05 uur Bekendmaking stelling 3 en indeling

14.05 – 14.25 uur Derde debatronde

14.50 – 15.35 uur Plenair moment Q&A met experts

15.35 – 15.55 uur Afsluiting en prijsuitreiking

15.55 – 16.15 uur Borrel

DATUM, TIJD & LOCATIE

Woensdag 24 april

9.30 uur tot 16.00 uur

Hogeschool Leiden, Zernikedreef 11, 2333 ck Leiden


Kosten

Voor deelname aan deze dag geldt een tarief van 500 euro. Dit bedrag omvat een workshop, een docententraining voor twee docenten en deelname aan het toernooi.


Aanmelden en meer informatie

Deze dag voor leerlingen uit de bovenbouw van het voorgezetonderwijs is onderdeel van het onderwijsinnovatieproject Debat en Wetenschap in de klas 2022-2024. Om met uw leerlingen deel te kunnen nemen aan deze dag dient u mee te doen aan dit project. Zie voor meer informatie en deelname aan dit project: Debat en Wetenschap in de klas 2022-2024.