Hoe motiveer ik de hersenen van mijn leerlingen? 3 (aparte) workshops voor docenten

In drie verschillende bijeenkomsten gaat Universitair docent Annelinde Vandenbroucke met sommige van haar studenten in op een aantal onderwerpen binnen de ontwikkelpsychologie. Aan het einde van de workshop begrijpen docenten op een basaal niveau wat er gebeurt tijdens de hersenontwikkeling in de puberteit. Er worden handvatten gegeven over hoe deze kennis vertaald kan worden naar de klas. Het is ook mogelijk om de bijeenkomsten los van elkaar te volgen, via het aanmeldformulier kunt u aangeven bij welke bijeenkomst u wilt zijn.

 

 

10 november: Executief functioneren

In deze workshop doen docenten kennis op over de ontwikkeling van het brein en executief functioneren. Wat gebeurt er in het puberbrein waardoor jongeren beter kunnen leren plannen? En hoe werkt aandacht precies? En wat gebeurt er als er problemen zijn met executief functioneren? In deze workshop gaan docenten aan de slag met de meest recente wetenschappelijke kennis op het gebied van hersenontwikkeling en executief functioneren. Samen definiëren we wat handvatten kunnen zijn voor het toepassen van deze kennis in de praktijk.

 

 

17 november: Sociaal-emotionele ontwikkeling

In deze workshop doen docenten kennis op over de ontwikkeling van het brein en sociaal-emotionele ontwikkeling. Wat gebeurt er in het puberbrein waardoor leeftijdsgenoten opeens zo belangrijk zijn voor jongeren? Hoe kun je jongeren motiveren? Wat is de relatie tussen sociaal-emotionele ontwikkeling en leren? In deze workshop gaan docenten aan de slag met de meest recente wetenschappelijke kennis rond hersenontwikkeling en sociaal emotionele ontwikkeling. Samen definiëren we wat handvatten kunnen zijn voor het toepassen van deze kennis in de praktijk.

 

 

24 november: Invloed van omgevingsfactoren

In deze workshop doen docenten kennis op over de ontwikkeling van het brein en welke invloed omgevingsfactoren zoals slaap, voeding en beweging kunnen hebben op het brein en leren. Wat gebeurt er in het puberbrein waardoor hun slaappatroon veranderd? Hoe kun je door beweging beter leren? En hoe speel je hierop in, op school- en klasniveau? In deze workshop gaan docenten aan de slag met de meest recente wetenschappelijke kennis rond hersenontwikkeling en de invloed van slaap, voeding en beweging daarop. Samen definiëren we wat handvatten kunnen zijn voor het toepassen van deze kennis in de praktijk.


Kosten

Voor docenten van lidscholen van ONZ en studenten van het ICLON is deelname aan deze activiteit gratis.


Aanmelden en meer informatie