AI in het taalonderwijs
Expertisemiddag
Ben jij nieuwsgierig naar de veranderingen die kunstmatige intelligentie in het taalonderwijs teweegbrengt? Schrijf je dan snel in voor de expertisemiddag op 19 september!
Programma
13.00–13.15 Welkom met koffie/thee
13.15–13.20 Opening
13.20–14.00 Dr. Lettie Dorst (Universiteit Leiden)
AI-vertalingen in het Onderwijs: van Taalvaardigheid naar Taalbewustzijn en Burgerschap
14.00–14.10 Vragen/discussie
14.10–14.20 Korte pauze
14.20–15.00 Dr. Jill Jeffery (Universiteit Leiden)
Teachers’ Perceptions of Text Features Associated with Generative AI Use in Student Writing
15.00–15.10 Vragen/discussie
15.10–15.30 Pauze
15.30–16.10 Milan van Ast, Nynke Boeijinga & Ilya Wagemakers (oud-leerlingen van het Antoniuscollege, Gouda, examenjaar 2024–2025)
AImazing Learning: AI in het onderwijs
16.10–16.20 Vragen/discussie
16.20–17.00 Afsluitende discussie met de sprekers en de zaal
17.00–18.00 Borrel
Dr. Lettie Dorst (Universiteit Leiden)
AI-vertalingen in het Onderwijs: van Taalvaardigheid naar Taalbewustzijn en Burgerschap
Even Google Translate gebruiken om die Franse website of Duitse krant te lezen? Of stukken voor je paper in het Nederlands schrijven en dan met ChatGPT vertalen en herschrijven in het Engels? YouTube kijken met de automatisch gegenereerde ondertiteling aan? Dat kan… maar daar zitten nog wel wat haken en ogen aan. Als taaldocent wil je leerlingen daar graag bewust van maken, maar hoe doe je dat? En wat moeten leerlingen in het tijdperk van Google Translate en ChatGPT precies kennen en kunnen? In deze lezing gaan we eerst kort in op een aantal bevindingen van recent onderzoek naar machinevertalingen en het gebruik van generatieve AI in het talenonderwijs. Vervolgens slaan we de brug naar het onderwijs en kijken we waar de mogelijkheden liggen, maar ook de valkuilen en risico’s. We zien waarom er steeds meer – niet minder! – behoefte is aan kennis van talen en culturen, en hoe taalbewustzijn en burgerschap een essentiële rol spelen in het verantwoord gebruik van AI-tools. Zo krijgen we meer inzicht in hoe we leerlingen kunnen helpen om verantwoorde keuzes te maken in hun toekomstige opleidingen en beroepen, om hun AI-geletterdheid te vergroten, en om zowel effectief als ethisch gebruik te maken van taal- en vertaaltechnologieën.
Dr. Jill Jeffery (Universiteit Leiden)
Teachers’ Perceptions of Text Features Associated with Generative AI Use in Student Writing
(Joint work with Gustaf Skar (Norwegian University of Science and Technology), Anne Holten Kvistad (Norwegian University of Science and Technology), and Steve Graham (Arizona State University))
The rapid release of generative AI tools has changed the way that teachers interact with student writing, raising the potential of new affordances but also challenges. Similar to the adoption of Internet resources decades ago, teachers must adapt quickly, as they are faced with the question, when assessing student writing, of how students are using new technologies for school writing tasks, and how their uses may support or detract from teachers’ goals for assigning writing in the first place. To investigate how teachers are responding to these issues, we surveyed 476 secondary school Norwegian teachers regarding their uses of AI to teach writing, their beliefs and ethical concerns about the use of AI for writing, and preparedness to use AI. We found that a majority of teachers indicated that their students used AI for multiple purposes, including for information gathering, and for enhancing grammar, syntax, and vocabulary in their writing. We also found that teachers slightly disagreed that AI had benefits for writing, moderately agreed they were concerned about ethical issues in using AI for writing, rated their preparation to teach writing using AI as minimal, and slightly disagreed that their students were prepared to use AI when writing (Graham et al., in press). To provide further insight into these quantitative findings, this paper presents results from a qualitative analysis of an open survey item in which teachers shared their perceptions of the text features that signal students’ use of generative AI in their writing, as well as their perceptions of how these features factor into their assessments of student writing quality.
Milan van Ast, Nynke Boeijinga & Ilya Wagemakers (oud-leerlingen van het Antoniuscollege, Gouda, examenjaar 2024–2025)
AImazing Learning: AI in het onderwijs
AImazing Learning neemt u mee naar de mogelijkheden en uitdagingen die AI bieden binnen het onderwijs voor zowel docenten als leerlingen. Deze (interactieve) workshop is ontworpen door (oud-)leerlingen, waardoor dit een unieke blik geeft op het gebruik van AI vanaf beide kanten.
Datum, Tijd & locatie
Vrijdag 19 september 2025
Universiteit Leiden
Herta Mohr, Witte singel 27a
Zaal 0.02