Hoe kun je leerlingen laten leren (door) ontwerpen? Dat is de centrale vraag tijdens het Bèta Ontwerp Event, een eendaagse conferentie over ontwerponderwijs in het bètavakgebied. De dag is bedoeld voor docenten havo en vwo die lesgeven in een bètavak.
Door inspirerende en praktische voorbeelden vanuit de vakken scheikunde en informatica kun je de volgende dag al beginnen met ontwerpen in de les. Je leert hoe je een ontwerp-les vormgeeft en hoe formatieve toetsing leren tijdens ontwerpen stimuleert.
Kom ook gratis naar het Bèta Ontwerp Event en geef ontwerpen een plek in jouw bètavak.
Datum en locatie
woensdag 17 april
10:00 – 17:00 uur
Locatie: Muntgebouw, Leidseweg 90, Utrecht
Programma
10.00 uur | Inloop en ontvangst |
10.30 – 12:00 uur | Welkomstwoord Ineke Henze, Assistant Professor in Science Education TU Delft Erik Barendsen, Professor Radboud University Plenaire ontwerpsessie Manon Mostert, docent onderzoeker Hogeschool Rotterdam en auteur van “Hey Teacher, find your inner Designer” |
12.00 uur | Introductie op de workshops |
12.15 uur | Workshop ronde 1 |
13.15 uur | Lunch |
14.00 uur | Workshop ronde 2 |
15.00 uur | Van elkaar leren en delen |
16.00 uur | Netwerk borrel |
Workshops
Spreker | Denise Groeneweg (WisMon) en Matthijs Roobeek (biomimicryNL) |
Titel | Ontwerpen met de natuur als inspiratie |
Korte inhoud | Wat leren de vleugels van een insect ons over duurzame en toch flexibele materialen? Hoe bouwt de natuur ademende containers? Net als de mens transporteert de natuur goederen en is ze voortdurend in beweging. Maar hoe helpt de natuur ons bij het ontwerpen van oplossingen voor onze ingewikkeldste verpakkingsuitdagingen? Deze workshop maak je kennis met biomimicry en ontwerp je met de natuur als inspiratie. |
Soort activiteit | Workshop |
Voor wie bestemd | Vakdocent natuurkunde Vakdocent scheikunde Vakdocent biologie Vakdocent nlt Vakdocent Ontwerpen Meerdere vakdisciplines Algemeen belangstellende |
| |
Spreker | Ebhrahim Rahimi en Renske Weeda |
Titel | Ontwerpen en formatief toetsen informatica |
Korte inhoud | Tijdens deze workshop maak je kennis met de achterliggende gedachten van formatief toetsen, en hoe je dit kan inzetten om vroegtijdig knelpunten bij leerlingen te signaleren. Je leert hoe je verschillende soorten ontwerpen kunt inzetten voor verschillende domeinen in de informatica, en hoe deze bijdragen en je inzicht geven over de misconcepten, gedachtenproces en de aanpak waarmee de leerling een ontwerp tot realisatie zal brengen. |
Soort activiteit | Workshop |
Voor wie bestemd | Vakdocent informatica |
| |
Spreker | Ebrahim Rahimi en Frans Peeters |
Titel | Denk in algoritmen! |
Korte inhoud | Algoritmen vormen de basis voor informatica. Algoritmisch denken en het ontwikkelen van algoritmen is van essentieel belang om de informatica te kunnen begrijpen.
In deze workshop delen we onze ervaringen die we hebben gehad met twee ontwerp opdrachten voor het ontwikkelen van algoritmen door studenten in de bovenbouw van vijf scholen voor voortgezet onderwijs. Daarna zullen we samen met de deelnemers aan deze workshop hands-on werken aan het ontwikkelen van algoritmen voor het maken van een tool waarmee je afbeeldingen kunt bewerken. |
Soort activiteit | Workshop |
Voor wie bestemd | Vakdocent informatica |
| |
Spreker | Jeroen Spandaw |
Titel | Duurzame energie zonder de gebakken lucht – Modelleren op een bierviltje |
Korte inhoud | Om minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen, moeten we stevig inzetten op duurzame energiebronnen. Maar hoe? Zonnecellen? Hier of in Zuid-Spanje? Of toch liever windenergie? Op land of op zee? En hoeveel oppervlakte moeten we dan reserveren om in onze energiebehoefte te voorzien? In deze workshop gaan we dergelijke problemen oplossen aan de hand van een gecertificeerde NLT-module. Leerlingen vanaf klas 3 leren zo essentiële wiskundige ontwerpvaardigheden als globaal schatten, testen en verfijnen van modellen. Zij blijken die vaardigheden verrassend snel op te pikken en in te kunnen zetten in allerlei nieuwe ontwerpproblemen, al dan niet door henzelf bedacht. |
Soort activiteit | Workshop |
Voor wie bestemd | Vakdocent natuurkunde Vakdocent scheikunde Vakdocent nlt Vakdocent wiskunde Algemeen belangstellende |
| |
Spreker | Eveline Holla en Niels v.d. Burg |
Titel | Ontwerpen in Beeld |
Korte inhoud | Ontwerpend Leren betekent, naast het opdoen van kennis, ook werken aan 21e eeuwse vaardigheden zoals samenwerken, doorzetten, risico’s nemen, kritische denken en creatieve oplossingen bedenken. Vaak blijven leerdoelen zoals creativiteit vaag, weten leerlingen niet goed wat het doel is en kunnen ze elkaar geen feedback geven. In deze workshop maak je kennis met werkvormen en praktische toepassingen om uw ontwerponderwijs op een hoger plan te brengen. De onderdelen in de workshop maken deel uit van Ontwerpen in Beeld: een set werkvormen voor formatief evalueren van ontwerpvaardigheden, ontwikkeld door Wetenschapsknooppunt TU Delft en partners. |
Soort activiteit | Workshop |
Voor wie bestemd | Vakdocent natuurkunde Vakdocent scheikunde Vakdocent informatica Vakdocent biologie Vakdocent nlt Vakdocent Ontwerpen Vakdocent wiskunde TOA’s Meerdere vakdisiplines Algemeen belangstellende |
| |
Spreker | Hanna Stammes |
Titel | Ontwerptekeningen als formatieve evaluatietools |
Korte inhoud | Als leerlingen een prototype maken, gaat veel van hun aandacht naar praktische dingen als ‘waar is toch die schaar’ of ‘onee, ik heb te weinig …’. Bij het plannen van een ontwerp is vaak meer ruimte om bijvoorbeeld vakinhoud te betrekken bij het denken en discussiëren over een ontwerp. Ontwerptekeningen zijn een leuke en effectieve manier om dit te stimuleren bij leerlingen. En, tekeningen zijn handig als formatieve evaluatietool voor jou als docent: je hebt snel overzicht en kunt via een gesprekje over de tekening nog meer te weten komen of je leerlingen helpen. In deze workshop testen we verschillende tekenwerkvormen en formatieve evaluatiestrategieën die je ook in je eigen (ontwerp)lessen kunt toepassen. |
Soort activiteit | Workshop |
Voor wie bestemd | Meerdere vakdisiplines Algemeen belangstellende |
| |
Spreker | Tessa Vossen |
Titel | Onderzoek doen binnen ontwerpen |
Korte inhoud | Hoe zijn onderzoeken en ontwerpen met elkaar verbonden? “Je kunt eigenlijk geen ontwerp maken zonder eerst onderzoek te doen” is de overtuiging van veel docenten en leerlingen, blijkt uit recent promotieonderzoek. Uit deze uitspraak blijkt ook dat docenten en leerlingen denken dat ontwerpen volgens een bepaalde volgorde gaat, namelijk: onderzoek éérst. En dat terwijl veel leerlingen tijdens een ontwerpproject juist graag gelijk aan de slag willen. Hoe zorg je er als docent dan voor dat ze hun ontwerpkeuzes onderbouwen met onderzoeksstappen? In deze workshop bespreken we de uitkomsten van recent onderzoek naar de functies van onderzoeken binnen ontwerpen. Verschillende werkvormen zullen de revue passeren, en ook zullen we gezamenlijk nadenken over hoe we onderzoek binnen ontwerpen kunnen differentiëren naar de verschillende leervoorkeuren van leerlingen. |
Soort activiteit | Workshop |
Voor wie bestemd | Meerdere vakdisciplines Algemeen belangstellende |
| |
Spreker | Martha Hoebens en Hanna Stammes |
Titel | Ontwerpen in de scheikundeklas |
Korte inhoud | Scheikunde is een echte ‘technoscience’. Scheikundige professionals werken niet alleen als onderzoekers, maar ook als technisch ontwerpers. In deze workshop verkennen we wat je met ontwerpen in de scheikundeklas kunt doen. We bekijken wat leerlingen volgens onderzoek kunnen leren van ontwerpen bij scheikunde, en hoe je scheikundige ontwerpproblemen verkent met je leerlingen. En we zoomen in op het verbinden van ontwerpen en scheikundige vakinhoud. Wat voor werkvormen kun je daarvoor gebruiken, in een mini-ontwerples of groter project? |
Soort activiteit | Workshop |
Voor wie bestemd | Vakdocent scheikunde Algemeen belangstellende |
| |
Spreker | Monique Dewanchand & Hakan Akkas |
Titel | Ontwerpen voor animaties en VR |
Korte inhoud | In deze workshop ga je aan de slag met 3D modelleren. 3D modelleren kent steeds meer toepassingen in onze samenleving, denk hierbij aan 3D printing, spelletjes, websites en VR. Tijdens de workshop lichten we toe hoe we 3D inzetten in de Coderclass (www.coderclass.nl) om een animatie film te maken over de noodhulp die Warchild verleent in oorlogsgebieden. Als tool maken we gebruik van Blender, een open source 3D-modelleringsprogramma.
Verzoek aan de deelnemers om een laptop mee te nemen en Blender vantevoren te installeren. Blender kun je gratis downloaden van https://www.blender.org/download/ |
Soort activiteit | Good practice Workshop |
Voor wie bestemd | Vakdocent natuurkunde Vakdocent informatica Vakdocent nlt Vakdocent Ontwerpen Vakdocent wiskunde TOA’s Meerdere vakdisciplines Algemeen belangstellende |
Docentendag Instruct
Wilt u als informatica docent zowel naar het Bèta Ontwerp Event als naar de Docentendag van Instruct? Wij kunnen voor u het vervoer regelen.
Kijk voor meer informatie op ontwerponderwijs.nl