Stad van de Toekomst #3: Waterbeheer

Hoe ziet de stad van de toekomst eruit? Deze nascholingenreeks geeft je verdiepende achtergrondkennis bij het nieuwe lesmateriaal ‘De stad van de toekomst’. Deel 3 gaat over hoe we in de toekomst om gaan met watergebruik en wateroverlast in de stad. Joeri Willet vertelt hoe je op een circulaire manier met water om kunt gaan en hoe watergebruik en wateroverlast thema’s zijn die ons voor grote uitdagingen plaatsen. Hoe kunnen we ons watergebruik minimaliseren en zo veel mogelijk water hergebruiken en laten infiltreren in plaats van het riool te belasten. Joeri laat zien hoe systeemdenken en een systeemaanpak daarbij kunnen helpen en welke technische mogelijkheden en onmogelijkheden er zijn.

Het verhaal van Joeri biedt tal van aanknopingspunten om vanuit verschillende vakgebieden leerlingen te laten nadenken over (deel)oplossingen en de relaties zichtbaar te maken tussen de verschillende vakgebieden.

 

datum & tijd

Het college is op 10 maart en duurt van 15:30 tot 18:00 uur. De online collegereeks ‘De stad van de toekomst’ is een samenwerking tussen Onderwijsnetwerk Zuid-Holland en Wageningen University & Research (WUR). In ieder college wordt een ander aspect van het thema uitgelicht door experts op dat vakgebied.

Overal is bio-informatica

Wist je dat bio-informatica een grote rol speelt bij het in kaart brengen van het verloop van de Corona-pandemie? Maar ook die handige hooikoorts-app voor op je telefoon is ontwikkeld met hulp van bio-informatici. De perfecte tomaat? Die mooie bos tulpen? Ook hierbij komt een stukje bio-informatica om de hoek kijken. Maar wat is dat nou precies, bio-informatica? Op deze simpele vraag krijg je tijdens deze workshop antwoord. Dat doen we door je aan de hand van praktijkvoorbeelden en opdrachten kennis te laten maken met dit brede vakgebied.

 

 

In deze cursus:
– Vertelt een onderzoeker over één of meer toepassingsgebieden van de bio-informatica, zoals virologie, zaadveredeling, applicatie ontwikkeling of gepersonaliseerde medicatie.
– Voer je zelf een aantal eenvoudige bio-informatica opdrachten uit die je, met bijgeleverd lesplan, kan gebruiken in je eigen lessen.
– Brainstormen we samen met experts uit verschillende hoeken over mogelijkheden voor profielwerkstukken en meesterproeven.

 

De bijeenkomst op 10 maart gaat over programmeren. Je gaat zelf aan de slag met Python, zowel in de webbrowser als op rekenmachines. Ervaring met programmeren is niet nodig.

Overal is bio-informatica bestaat uit twee opvolgende bijeenkomsten op 28 januari en 10 maart. De bijeenkomst van donderdag 10 maart is van 16:00 tot 20:00 uur op de Hogeschool Leiden (inclusief maaltijd). Deelname aan één afzonderlijke bijeenkomst is mogelijk.

Aan de slag met Medische beeldvorming – een aanvulling op de NLT module

Om leerlingen te helpen meer gevoel te ontwikkelen bij het onderwerp radioactiviteit, heeft de Junior Academy van NRG lesmateriaal ontwikkeld dat ondersteuning biedt aan het curriculum voor ‘Medische Beeldvorming’. Wat leuk is aan dit lesmateriaal, is dat leerlingen vanuit een realistische case in het ziekenhuis patiënten onderzoeken met behulp van medische beeldvorming technieken. Op deze manier krijgen de leerlingen vanuit praktijkervaring beroepsperspectieven mee.  Elke leerling werkt vanuit één expertise (scheikunde, natuurkunde, arts of logistiek) samen met de andere disciplines in de molybdeenketen om zo veel mogelijk patiënten te helpen in de uiteindelijke ‘Challenge’.

De ontwikkeling van het lesmateriaal gebeurt in samenwerking met de vereniging NLT.

 

Doel & resultaat

Het doel is informeren en inspireren, zodat docenten inzicht hebben in het onderwerp radioactiviteit en de ontwikkelingen van het lesmateriaal. Docenten kunnen feedback geven hoe zij het binnen hun vak willen vormgeven.

 

Datum & tijd

De bijeenkomst is via TEAMS op donderdag 14 oktober 2021 van 15.30 tot 16.30 uur.

Nlt-themabijeenkomst 2: kwaliteit toetsing en PTA opstellen

Nlt leent zich uitstekend om met een gevarieerd samengestelde groep leerlingen in groepen aan de slag te gaan. Veel modules stellen in de docenthandleiding methoden voor om modules te beoordelen. Soms zijn er redenen om af te wijken van de gangbare wijze van toetsing en beoordeling. Reden hiervoor kunnen divers zijn, maar zijn vaak terug te voeren op de visie van het vak nlt en de schoolcultuur van het docententeam. We bespreken de keuzes die jullie (de nlt lid-scholen) maken om de leerlingen te beoordelen.

 

Opzet

Vereniging nlt presenteert de gangbare en minder gangbare manieren van toetsing. Docenten informeren en adviseren collega’s door uitwisseling van belangrijke en kansrijke manieren van toetsing van diverse modules. Nadenken over de vraag of de methode van toetsing past bij de module en bij de visie van het docententeam op het vak nlt. Na de masterclass ben je op de hoogte van
de gangbare en minder gangbare manieren waarop beoordeeld wordt bij nlt. We bespreken de gangbare manier waarop getoetst wordt op jouw school en daardoor krijg je een beeld van methodes om vaardigheden te toetsen die wellicht ook interessant zijn om uit te proberen. Tot slot wordt gekeken door de bril van een curriculumontwikkelaar om te bepalen wat past bij de visie op het vak nlt.

 

De bijeenkomst vindt plaats als een van de workshops tijdens het bètasymposium op 5 februari 2021.