Leertraject LOLmakers: helpt docenten en leerlingen zelf regie te nemen over het leerproces

LOLmakers helpt docenten en jongeren zelf regie te nemen over het leerproces. Wij creëren ruimte in het curriculum waarin jongeren zelf projecten kunnen ondernemen vanuit hun eigen talenten & passies. Door jongeren te stimuleren om zelf projecten te ondernemen creëren ze zelf leerzame situaties. Ze nemen zelf regie over het leerproces en de inhoud. Dit vraagt bij docenten & jongeren motivatie, doorzettingsvermogen en een omgeving waarin leren centraal staat.

In deze serie ervaar je hoe je meer ruimte kunt maken in de klas voor autonomie & motivatie van jongeren. Niet door het hele onderwijs om te gooien maar door zelf klein te beginnen, samen met jongeren!

 

Doel en resultaat

In drie (online) bijeenkomsten werken we naar een (eerste) ontwerp van een leeromgeving die initiatief vanuit leerlingen en docenten stimuleert. We nodigen je uit om zelf een eerste stap, in de vorm van een experiment, uit te voeren en te evalueren met leerlingen. We laten je zelf ervaren hoe we autonomie en motivatie bij jongeren aanwakkeren. Niet door het te vertellen maar door zelf de stappen te doorlopen (talenten ontdekken, bepalen waar je energie van krijgt etc). Daarnaast kijken we naar een aantal onderwijsontwerpen die ontworpen zijn om jongeren meer eigen regie te geven over hun leerproces. Welke elementen werken en wat werkt niet? Wat zijn de voorwaarden voor een functionele leeromgeving? Welke voordelen zijn er wanneer jongeren zelf regie nemen over hun leerproces? En hoe reageren jongeren hier op?

 

Opbrengsten van deze training zijn: 

 

Naast inspiratie en theorie is er tijd om zelf een lerende omgeving te ontwerpen aan de hand van o.a. Design Thinking. Na deze serie heb je zelf waarde gecreëerd voor jezelf en jouw school! Vorm: 3 (online) bijeenkomsten aangevuld met online video’s en uitdagingen. Daarnaast nog een individuele coachsessie rondom jouw talenten en jouw ontwerp voor een motiverende leeromgeving.

Bijeenkomsten vinden plaats op donderdagmiddagen van 15.30 tot 17.30 uur. De bijeenkomsten vinden waarschijnlijk grotendeels online plaats. Data van de bijeenkomsten:


Kosten

Voor leden van Onderwijsnetwerk Zuid-Holland (Bètasteunpunt Zuid-Holland en Regionaal Steunpunt Leiden) zijn er geen kosten verbonden aan deelname. Voor docenten van niet-lidscholen worden wel kosten in rekening gebracht. Dit bedrag wordt begin van schooljaar 2020-2021 bekend gemaakt.


Aanmelden en meer informatie